Merken+toegepaste materialen op weerstanden en condensatoren, klankinvloed?

Gestart door vanzomereng, augustus 21, 2024, 09:13:02

« vorige - volgende »

vanzomereng

Bij metal-rock niks beter als metaalfilmweerstanden  :smile:

FF serieus, heb vaak discussies meegemaakt over wel/geen gehoormatige verschillen tussen CD-spelers en versterkers
maar hiero gaat de materie wel een stuk dieper, gehoormatige verschillen tussen diverse weerstanden en condensatoren, afhankelijk van gebruikte materialen en/of merk.  ???

Om ff een voorbeeld te noemen,  een weerstand van 100 Ohm met een tolerantie van 2%, blijft toch altijd
een weerstand van 100 Ohm met een tolerantie van 2%, ongeacht merk of de toegepaste materialen.

Hierbij moet ik aantekenen, dat ik geen gouden oortjes heb maar ben wel benieuwd naar het hoe en waarom ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rob_Dingen

Ik heb geen ervaring met weerstanden in versterkers of andere electronica.
Wel met condensators spoelen en weerstanden in luidspreker filters daar zit wel degelijk verschil in.
In condensators en spoelen is dat ook te meten.
Bijv folie spoelen blijven zich als een zuivere spoel gedragen ook bij hogere frequenties, een trafo kern bijv niet.
We hebben eens een test gedaan tussen verschillende condensators en de slechtst klinkende mee gegeven aan iemand die bij het Philips Natlab werkte en daar zat een resonantie piek in boven de 20kHz.
Ikzelf heb daar de spullen niet voor om te meten.
Weerstanden van Delund en dan de grafiet series klinken weer iets beter als MOX weerstanden, hoe dat kan weet ik niet.

Rob

Contour

Dan moet je je eens verdiepen in de leer van Henri van der Heide (documentaire: geluid dat niet mag) over zogenaamde structuur informatie en de gunstige invloed van koolstof.

vanzomereng

Citaat van: Contour op augustus 21, 2024, 17:28:35Dan moet je je eens verdiepen in de leer van Henri van der Heide (documentaire: geluid dat niet mag) over zogenaamde structuur informatie en de gunstige invloed van koolstof.

Yep, is me bekend maar "not a cup of my tea"  ;)
Verder geeft deze theorie m.i.z. onvoldoende technische onderbouwing m.b.t. mijn vraagstelling, of wellicht beter gezegd, komt mij vaag over.

Rowdy

Citaat van: vanzomereng op augustus 21, 2024, 09:13:02Bij metal-rock niks beter als metaalfilmweerstanden  :smile:

FF serieus, heb vaak discussies meegemaakt over wel/geen gehoormatige verschillen tussen CD-spelers en versterkers
maar hiero gaat de materie wel een stuk dieper, gehoormatige verschillen tussen diverse weerstanden en condensatoren, afhankelijk van gebruikte materialen en/of merk.  ???

Om ff een voorbeeld te noemen,  een weerstand van 100 Ohm met een tolerantie van 2%, blijft toch altijd
een weerstand van 100 Ohm met een tolerantie van 2%, ongeacht merk of de toegepaste materialen.

Hierbij moet ik aantekenen, dat ik geen gouden oortjes heb maar ben wel benieuwd naar het hoe en waarom ?
https://ia801500.us.archive.org/6/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Weerstanden_schakelen.pdf
https://drive.google.com/file/d/1ZYCSsbmn_kU2Xg404HIdFHb7O66yfSuB/view, blz. 70 en 71

vanzomereng

Tabcam

Je zou je eigenlijk in quantummechanica en de theorie van Maxwell moeten verdiepen om te weten welke invloeden met kent. Ik heb hier al eerder gepost over de aparte effecten. In welke mate alles hoorbaar is, blijft dan nog steeds giswerk :devil:.

Ach, ik ken mijn grenzen qua wat ik wil uitzoeken. Ik ben meer geinteresseerd in het eindresultaat :angel:.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i