BI-Wire-terminal single-wired connected

Gestart door vanzomereng, augustus 19, 2024, 15:18:18

« vorige - volgende »

vanzomereng

Als je luidsprekers heb met een bi-wire-terminal maar waarbij de speakers normaal single-wired worden aangesloten,
zijn er diverse mogelijkheden hoe je dit kan realiseren.

Zie link KLIK    https://manual.blumenhofer-acoustics.com/Manual/Connecting/Connecting.php

Ik zelf heb e.e.a. zoals onderstaande afbeelding aangesloten en dit puur om alleen praktische redenen zoals bereikbaarheid.
(goed vast aan kunnen draaien)

Ik heb nog wel wat andere opties ff kort uitgeprobeerd, zoals je ook in de bovenstaande link van "Blumenhofer" boven terug kunt vinden maar mijn oortjes trekken trekken dit niet.  Ik hoor geen verschil :ohmy:

Wie met wel gouden oortjes heeft met dit soort zaken geexperimenteerd en hoort wel verschillen.

By the way, ik ben wel benieuwd (puur uit nieuwsgierigheid) of eventuele mogelijke verschillen, technisch zijn te verklaren.

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Jumping Jack

Ik hoor alvast geen verschil of ik de speakerkabel nu op het hoog, laag of gekruist aansluit...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

sandervg

Wel geprobeerd, maar ik hoorde geen verschil.

Waar ik wel wat verschil mee hoorde is als ik de kabels op de woofers aansloot en de tweeters met het standaard brugje vs dezelfde speakerkabel verbond. Maar het is te lang geleden om te kunnen zeggen wat ik hoorde en hoe zorgvuldig ik het getest heb (zou placebo effect kunnen zijn omdat ik volgens mij niet blind geluisterd heb.... ik had het kabeltje toch liggen en ik vond het ook beter voelen om die te gebruiken ipv het standaard brugje)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Rowdy

Als je het diagonaal aansluit heb je per luidspreker eenheid 1 overgang d.m.v. de jumper.
Sluit je het op HF aan dan heb je op de woofer 2 overgangen d.m.v. de jumpers en vice versa.
Theoretisch gezien kun je een bi-wire aansluiting het beste met een bi-wire kabel aansluiten, mits je het op 1 luidsprekeruitgang van de versterker aansluit. Je gaat vanaf 1 punt naar zowel de tweeter als de woofer. Je luidsprekeruitgang van de versterker is dan het sterpunt.

sandervg

Ik zou wel benieuwd zijn naar een blinde test wat mensen het mooiste vinden klinken: bi-wired aansluiten of beide kabels samen vervlechten en met dubbele dikte single wired aansluiten. Het zou mij niet verbazen dat deze laatste optie in de praktijk wint.

chansig

Geen idee wat de praktijk is. Maar het zou mij niet verbazen als mensen blind geen verschil gaan horen.

Niet blind meent men van alles te horen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Citaat van: chansig op augustus 30, 2024, 23:31:29Geen idee wat de praktijk is. Maar het zou mij niet verbazen als mensen blind geen verschil gaan horen.

Niet blind meent men van alles te horen.

Gr. Hans

Hetzelfde als blind proeven. Zonder kijken proef je ook anders.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

chansig

Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

Zo heb ik het ook al jaren. Maar hoor ik verschil tussen single en bi-wire:  :nowink:
De Kensingtons hebben zelfs nog een vijfde aansluiting (grounding) 🤓

Citaat van: Rowdy op augustus 25, 2024, 08:12:47Als je het diagonaal aansluit heb je per luidspreker eenheid 1 overgang d.m.v. de jumper.
Sluit je het op HF aan dan heb je op de woofer 2 overgangen d.m.v. de jumpers en vice versa.
Theoretisch gezien kun je een bi-wire aansluiting het beste met een bi-wire kabel aansluiten, mits je het op 1 luidsprekeruitgang van de versterker aansluit. Je gaat vanaf 1 punt naar zowel de tweeter als de woofer. Je luidsprekeruitgang van de versterker is dan het sterpunt.

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Peerless Monster

Citaat van: chansig op augustus 31, 2024, 06:20:38Minder goed of beter ?

Gr. Hans

Anders. Als je bijvoorbeeld cola drinkt die doorzichtig is, kan je bijvoorbeeld 7-up proeven. Moet je natuurlijk niet weten dat je cola drinkt. Dus blind eigenlijk.

Waarschijnlijk zelfde trucje. Je ervaart met al je zintuigen
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

chansig

Anders is me iets te makkelijk. Met 2 benen is het anders lopen dan met 1...dat klopt maar met 2 is sneller, makkelijker, beter etc.

Je maakt het punt niet voor niets omdat het blinde testen gaat over duiden van verschillen. Dan heb je dus weinig aan anders.

Gr. Hans

sandervg

Als we spreken over 'blind', moeten we twee dingen niet door elkaar mixen....

Blind 1
Als je kijkt terwijl je luistert, luister je anders dan wanneer je een blinddoek op hebt of je ogen dicht houdt: je ervaart de muziek anders. Als je kijkt, ervaar je de sfeer van de woonkamer, de intensiteit van het licht.... je state of mind is anders. Maar je hebt ook meer andere prikkels, minder focus. Het één is niet beter dan het ander. Net wat je prettig vindt denk ik. Ik luister niet graag 'blind'.

Blind 2
Waar ik op doel als ik het heb over 'blind luisteren' is dat je niet wéét welke kabel of andere tweak (bv. single of bi-wire) is geinstalleerd. Dat is voor mij beter. Ik heb altijd wel een hypothese (of: vooroordeel) hoe iets zal klinken. Al is het maar door de prijs of reviews die ik gelezen heb. Je gaat het per slot van rekening luisteren omdat je er een bepaalde (positieve) verwachting van hebt. Ik ben vervolgens geneigd te horen wat ik denk te gaan horen. Ik hoor en luister dan minder goed en laat me te veel leiden door mijn verwachtingen en vooroordelen. Als ik niet weet wat is aangesloten (blind), dan heb ik hier geen last van. In dat geval betekent blind dus niet 'met een blinddoek op'. Het kan ook zijn dat er een doek ligt over de stereo zodat je niet weet wat is aangesloten.

Voorbeeld: ik heb een tijd geleden m'n meterkast aangepast met een andere zekering (van standaard automaat naar een standaard stop). Dat was een groter verschil dan ik had verwacht. Door 'blind' te vergelijken kwam ik tot de conclusie dat ik de goedkope stop van 1 euro structureel beter vond klinken dan dure stops met zilver of gouden coating en zelfs beter dan een compleet audiofiele zekeringshouder met super zekering met allemaal onbegrijpelijke behandelingen tegen aardstraling of weet ik wat niet meer. Ik ben er vrij zeker van dat ik zonder 'blind' te luisteren tot een andere conclusie was gekomen.

Peerless Monster

Citaat van: chansig op augustus 31, 2024, 09:26:12Anders is me iets te makkelijk. Met 2 benen is het anders lopen dan met 1...dat klopt maar met 2 is sneller, makkelijker, beter etc.

Je maakt het punt niet voor niets omdat het blinde testen gaat over duiden van verschillen. Dan heb je dus weinig aan anders.

Gr. Hans

Ik snap je niet meer 🤣