geen geluid vlc-player in windows 11

Gestart door Ohm Ivo, augustus 1, 2024, 15:39:25

« vorige - volgende »

Ohm Ivo

Vorige week voor het eerst in mijn leven een nieuwe laptop gekocht, een Lenovo Ideapad Slim 3 met windows 11 Home erop. Deze vervangt mijn oude Dell laptop van 13 jaar oud (was windows 7 maar die had ik gratis ge-upgraded naar 10). Op de oude was, en nu op de nieuwe laptop is een Zoom interface aangesloten via een usbkabel. Van de interface is het via toslink aangesloten op mijn RME dac.

Dus:

laptop->usbkabel->Zoom U44 audio-interface->toslink->RMEdac->versterker->speakers.

Probleem: vlc op de nieuwe laptop geeft geen geluid door. Als ik de usbkabel naar de interface uit de laptop trek dan hoor ik wel geluid via de laptopboxjes. Hij speelt en geeft geluid, maar niet via de usbpoort naar de interface. Het achterlijke is dat windowsgeluidjes, internetradio (FIP, Paradise radio), Windows media player allemaal wel gewoon spelen via de interface. Ik heb al vanalles geprobeerd (herstart, herinstallatie vlc, updaten driver van de interface, zgn "probleemoplossers" en nog meer, en nu weet ik het niet meer. Op de oude laptop speelde alles probleemloos.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Groet van Evert

Ohm Ivo

Na helemaal gek te zijn geworden is het nu toch opgelost. Vroeger had ik de interface standaard ingesteld op 24bit, 96kHz. Nu na opnieuw installeren van de driver blijkt de mogelijkheid van 96kHz er niet meer bij te staan. Waarom weet ik niet. Nu gekozen voor 24bit, 44.1kHz en er is weer geluid. Nou ja, vooruit dan maar...

Groet van Evert