Review Awol UST LTV3000 Pro

Gestart door home@the movies, juli 29, 2024, 10:52:11

« vorige - volgende »

home@the movies

Ik,had deze al even eerder geschreven maar blijkbaar nog niet hier gepost, het moment is nu wel goed gekozen aangezien er ook een home promo loopt op dit toestel met 500 Euro korting. Toch maar even lezen dus  ;)  ;D

Als er één trend is die zich de afgelopen jaren sterk heeft doorgezet, dan is het wel dat tv beeldschermen steeds groter en groter worden.

De redenen hiervoor zijn duidelijk, enerzijds gaat de prijs met rasse schreden naar beneden, en anderzijds ontdekken meer en meer mensen de unieke ervaring om hun favoriete films of series op een groot scherm te bekijken.

Wij als Home Cinema liefhebbers, denken dan uiteraard direct aan een dedicated ruimte, met alle mogelijke apparatuur om de beleving zo uniek mogelijk te maken.

Niet iedereen heeft echter de behoefte om all the way te gaan, heel wat gezinnen willen gewoon in het comfort van hun eigen woonkamer genieten van een "grootbeeld" ervaring, en daar zit hem de spreekwoordelijke angel.

De tv schermen worden dan wel groter en goedkoper, maar om een groot zwart ding van meer dan twee meter permanent in de woonkamer te zien hangen, lopen maar weinig mensen warm. Minimalistische interieurs waar alles strak en netjes is opgeborgen is nl ook een trend die zich de laatste jaren steeds meer en meer manifesteert, en daar spelen de AV-fabrikanten uiteraard graag op in.

Ultra short throw projectoren zijn uiteraard niets nieuws onder de zon, in klaslokalen, vergaderruimtes, musea enz worden deze toestellen al jaren gebruikt voor allerlei toepassingen, echter de nadruk ligt daar allesbehalve op een kwalitatieve filmbeleving, dus zomaar eender welke UST in een woonkamer plaatsen is uiteraard geen goed idee.

Fast forward naar vandaag, op dit ogenblik zijn er tal van fabrikanten die duidelijk hebben ingespeeld op de vraag naar betaalbare oplossingen om een groot beeld te realiseren in een woonkamer zonder dat dit het hele interieur overneemt op het ogenblik dat het niet gebruikt wordt.

Merken als LG, Samsung, Optoma, Epson allemaal hebben ze wel een UST-oplossing voor woonkamergebruik in hun assortiment, omdat deze toestellen ook uitgerust zijn met alle mogelijke streaming apps, soundbar en gebruik maken van een laser als lichtbron, worden ze in de mark gezet onder de noemer "Laser Tv's."

Zoals ik eerder al aanhaalde mikt men hier op een specifiek doelpubliek, niemand gaat een UST-projector plaatsen in een dedicated high end HT-ruimte, daar zijn deze apparaten niet voor ontworpen, het zou dan ook niet eerlijk zijn om hun prestaties te gaan vergelijken met de Sony's en JVC Home Cinema projectoren van deze wereld.

Wil dit zeggen dat deze toestellen geen kwalitatieve beleving kunnen bieden? Het tegendeel is waar, mist goed doordacht, correct geplaatst en met de juiste verwachtingen is een UST-oplossing voor heel wat gezinnen de perfecte combinatie. Voor ons als integrator is de vraag naar totaaloplossingen waarbij een UST-projector, gecombineerd met een floor rising ALR scherm, netjes ingebouwd in een kast de laatste jaren exponentieel gestegen.

Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn dat we deze markt redelijk opvolgen en uitkijken naar nieuwe ontwikkelingen op dit vlak, en één van deze nieuwe spelers op de markt stellen we graag aan jullie voor. 

Awol LTV3000 Pro

Dat Awol bij de meeste mensen niet direct een belletje zal doen rinkelen is vrij logisch, In tegenstelling tot de de Sonys en JVC's van deze wereld, is Awol een zeer jong bedrijf dat op een heel andere leest gestoeld is dan de grote spelers.

Zoals heel wat nieuwe bedrijven vindt Awol zijn oorsprong in een startup campagne, een campagne waarbij ze rekenden op de input van echte gebruikers om, samen met hun eigen visie, de beter UST-projector te bouwen, we schrijven op dat moment het jaar 2020.

In 2022 resulteerde dit in een eerste versie van de LTV3500 en de LTV2500, nu in 2024 zijn de opvolgers, de LTV2500PRO, LTV3000pro en LTV3500pro op de markt losgelaten. De cijfers 2500, 3000 en 3500 staan respectievelijk voor het aantal piek lumens dat bij de verschillende projectoren hoort. Voor onze review hebben we de beschikking over de 3000 pro, binnenkort zijn zowel de 3000 als de 3500 permanent bij ons in demo te bekijken.

Over naar de orde van de dag, de LS3000 pro is een behoorlijk stevig ding, met een toch wel in het oog springend design. Smaken verschillen uiteraard, maar persoonlijk vind ik dit toestel er wel behoorlijk strak uitzien, mooie afgeronde lijnen en een zilveren accentje geven deze UST een net iets ander uiterlijk dan zijn concullega's. Het is wat moeilijk te beschrijven, maar een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus bij deze wat plaatjes bij de praatjes.

Een blik op bovenstaande foto laat ons meteen zien over welke aansluitmogelijkheden deze 3000pro beschikt, een usb ingang aan de zijkant, eentje aan de achterzijde samen met een optische audio uitgang en drie HDMI-poorten.

Wat zegt u? u ziet er maar twee?

Inderdaad, de derde HDMI-aansluiting zit verborgen achter een klein luikje op de achterzijde, de reden hiervoor is meteen iets wat deze AWOL-projectors onderscheid van zowat alle andere merken.

Daar waar de meeste fabrikanten ervoor kiezen om alle smart functies in te bouwen in hun besturingssysteem, kiest AWOL voor een andere benadering, nl het bijleveren van een AMAZON FIRE STICK.

De smart functies die je meestal standaard terug kan vinden op zowel smart tv's als projectoren, zijn vaak van een bijzonder slechte kwaliteit, menig gebruiker zal zijn toevlucht zoeken tot een externe oplossing, zoals een Apple Tv, Chromecast ea.

Wel Awol heeft hier bijzonder goed geluisterd naar de noden van de klant, de bijgeleverde Amazon fire stick heeft zijn diensten al meermaals bewezen, het ding is gebouwd puur en alleen om streamingdiensten op een perfect werkende manier aan te bieden. Door deze stick in de daarvoor bestemde HDMI-ingang achter het luikje te plaatsen krijg je de best of both worlds, een goed werkende projector en kwalitatieve apps voor alle streamingdiensten.

Een heel klein minpuntje is dat je nu twee verschillende menu structuren op het toestel hebt staan. De bediening van alle beeldfuncties van de projector enerzijds, en het menu van de Fire Stick anderzijds. Op zich geen echt issue omdat, eenmaal de projector is ingesteld, je de bedieningsfuncties van het toestel zelf nog amper nodig hebt.

Aansluitingen check!

Apps en smart functies dubbel check!

Zoals we in andere reviews van UST-projectoren reeds aanhaalden, is de lenskwaliteit van aan UST-projector één van de meest cruciale onderdelen van het toestel. Niet dat dit bij en standaard projector niet het geval is, maar door de unieke opbouw van een UST is scherpte, en vooral uniforme scherpte over het gehele beeldoppervlak, een grote uitdaging.
Awol koos voor het leveren van hun lens voor Ricoh, een gekende naam in de wereld van fotografie en optics.

Indien u eerder onze review van de Leica CINE1 heeft gelezen, zal bovenstaand verhaal u wellicht wat bekend in de oren klinken, ook Leica is een ronkende naam in optica, we waren dus bijzonder benieuwd hoe deze AWOL zou presteren tov de meest scherpe projector die we tot nu toe zagen.

We kunnen met zekerheid stellen dat ook hier de scherpte een opvallende positieve indruk op ons naliet, hij is met voorsprong scherper dan de Samsung die we er even naast hebben geplaatst, is het gelijk aan de Leica, neen, dat niet, maar dat mag je ook niet verwachten van een toestel dat maar de helft kost van zijn collega.

De 3000Pro maakt als lichtbron gebruik van een RGB-laser unit, en zoals we dit van RGB-projectoren gewoon zijn, resulteert dit meestal in een bijzonder grote colour space. Tijdens het meten van het maximale kleurenbereik, komen we op een mooie 105% BT2020 uit, dat is dus meer dan voldoende om UHD/HDR content te laten schitteren.

Awol adverteert twee verschillende getallen voor hun lichtopbrengst, 2500 ANSI Lumen en 3000 piek.

Maar komt er ook effectief 2500 lumen op het scherm terecht, We weten allemaal dat heel wat fabrikanten het niet zou nauw nemen met verschillende specs, en dat we dus vaak de spreekwoordelijke korrel zout moeten boven halen om in de buurt te komen van de waarheid, we halen de meter erbij en meten op ons ALR scherm 2400, aangezien dit scherm een negatieve gain heeft komt AWOL dus absoluut weg met hun opgegeven lichtopbrengst.

Eerder tijdens de metingen heeft mijn Murideo test patroon generator het opgegeven, ik heb me dus voor een aan tal zaken moeten behelpen met een Blu ray met testpatronen om een aantal zaken na te meten. Voor de grey scale is dit nog enigszins haalbaar, maar om saturatiemetingen over de hele lijn te doen is dit echt een ongelooflijk tijdrovende bezigheid.   

Ik heb de projector in eerste instantie enkel gemeten op 100% kleur saturatiepunten, maar kreeg wat vreemde resultaten, latere hierover meer. Van zodra ik weer de beschikking heb over de patroongenerator vul ik de review aan met de meetresultaten van alle metingen.

In de Movie mode, wat uit de doos bij de meeste toestellen de meest accurate preset is, meet ik een kleurtemp. van 7100 en een gamma van rond de 2.0. We moeten stellen dat we dit al vele malen slechter hebben gezien. Zoals bij zowat alle projectoren is hier ook een user preset aanwezig, met alle mogelijke tools om een calibratie uit te voeren, zowel grey scale als een volledig CMS systeem kunnen worden aangesproken.

Calibratie van de grey scale was in de user preset vrij eenvoudig, al had ik voor de gamma correctie liever een wat uitgebreider menu structuur gehad ipv enkel low mid en high, want het was toch wat pielen om dit op zijn plaats te krijgen.

Na calibratie tikt de witbalans netjes op 6500K af en ook gamma kregen we recht over de hele lijn.

Aangezien ik dus enkel de beschikking had over basis testpatronen RGB met 100% saturatie ging ik even aan de slag om het CMS te calibreren., het resultaat was wat eigenaardig dus ik ben even leentje buur gaan spelen bij een collega reviewer die de volledige metingen had gedaan, we kwamen tot dezelfde conclusie.

Even wat uitleg;

In de user preset, staat de color space uit de doos op wide wat dus wil zeggen dat de projector de volle 107% BT2020 gebruikt. Uiteraard willen we dit in SDR absoluut niet, met een druk op de knop schakelen we naar normal wat dus zou moeten resulteren in REC709 kleuren.

Bij het meten van de 100% saturatie in deze stand meten we dan jammer genoeg bij een aantal kleuren, een tekort aan saturatie, vooral blauw en magenta, en in mindere mate rood, hebben hier een tekort.

Als ik weer de beschikking heb over mijn patroongenerator doe ik even de test of ik, vertrekkende van BT2020 color space, met het CMS voldoende mogelijkheden heb om naar REC709 te gaan.

Los van het bovenstaande moet wel worden gezegd dat het plaatje er verder bijzonder fraai uitziet.

In HDR is komt de grote color space uiteraard wel handig van pas, en hier zetten we de preset uiteraard op wide.

Met het bijtunen van het CMS-systeem komen we op de 100% saturatiepunten netjes in de buurt van wat het hoort te zijn, en met een volledige afdekking van BT2020 spatten de kleuren echt wel van het scherm af.

Wat ik bijzonder sterk vindt aan deze projector is zijn auto tone mapping, het is onbegrijpelijk dat een aantal ander grote speler op de markt, in hun duurdere HT-projectoren dit niet beter voor elkaar krijgen.

De LTV3000 PRO gebruikt een vorm van dynamische tone mapping, en die doet zijn werk wel heel erg goed. Als ik de testpatronen tot 10000 nits op de projector loslaat dan haalt hij de allerlaatste balkjes net niet, maar gaat wel heel erg ver en dit zonder de helderheid plots onaangenaam te maken.

Is het een JVC-frame by frame tone mapping kwaliteit, neen dat niet maar dat is dan ook appelen met citroenen vergelijken. JVC steekt er met kop en schouders bovenuit wat tone mapping betreft, het feit dan een UST-projector een dergelijk resultaat neerzet is veelbelovend.

Lois van de auto tone mapping zijn er ook nog drie manuele standen om de helderheid van het HDR gebeuren handmatig bij te tunen indien gewenst.

Wat de verschillende HDR-formaten betreft ondersteund deze AWOL zowel HDR10, HDR10+, Dolby Vision en Hybrid log, toekeomst gericht is er dus geen enkel probleem met eender welk HDR-signaal.

Waar heel wat fabrikanten het 3D gebeuren achter zich hebben gelaten zij er nog steeds wel merken die in het formaat geloven. Vanwege de meestal veel hogere lichtoppbrengst van een ust projector tov een standaard HT-machine, lenen deze toestellen zich uitermate goed om een mooie 3D ervaring neer te zetten, ook deze AWOL blijft het 3D verhaal een warm hart toedragen.

Het mag duidelijk zijn dat UST-projectoren of Laser Tv's hun plaats in de markt hebben ingenomen, we zien steeds betere projectoren opduiken die mooie prestaties neerzetten voor een zeer aanvaardbare prijs. Voor wie fan is van een "grootbeeldbeleving" zonder daarbij een enorme impact te hebben in het interieur is een UST projector in combinatie met een floor rising scherm de way to go.

Deze Awol draagt absoluut zijn steentje een aantal vooroordelen in de prullenmand te gooien, in deze prijsklasse heb ik bijzonder weinig negatieve opmerkingen over dit toestel, los van de kleursaturatie die zich wat vreemde doet (tot nader order van wat meer testen) ben ik zeer te spreken over dit toestel.

Zoals steeds hoeven jullie niet op mijn oordeel af te gaan, maar kan je de prestaties zelf komen bekijken en beoordelen in één van onze demo ruimtes waar deze toestellen permanent in demo staan.

Met vriendelijke groeten

Werner

J.A.F._Doorhof

Vandaag een gecalibreerd toevallig
Pakt alles netjes op qua signalen inclusief Dolby Vision en 3d

Persoonlijk blijf ik het wel een flink bedrag vinden en zou dan eerder een andere projector nemen en dan verder weg hangen

Verder wat werner ook aangeeft voor een ust is het een leuk alternatief.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Bij welke van de 2-3 grote UST OEMs komt deze vandaan? AWOL heeft voor CEDIA ook een LED aangekondigd, duidelijk iets wat het niet zelf maakt.

Ricoh was vroeger ook een projectormerk, had ook St, maar maakte ze niet zelf.

-500€ vind ik een mooie prijs een positie prijs zie ik echter nergens, kan aan mij liggen? Zal wel duur zijn in NL zijn de meeste UST die op de markt zijn niet goedkoop. Is het RGB LASER of Blauw plus fosfor en dan twee of drie kanaals?