HDR en DV op projectoren - anno 2024

Gestart door nielvm, juli 28, 2024, 09:11:18

« vorige - volgende »

home@the movies

Citaat van: riwi op augustus  1, 2024, 12:48:59De Envy doet volgens mij niks met DV. Die valt gewoon terug naar HDR.

Dat maakt toch niets uit? de Envy gaat dynamisch Tone mappen, ongeacht welk soort HDR hij krijgt aangeboden. Waarom zou je willen dat hij iets anders gaat doen met Dolby Vision? Het hele opzet van een externe Dynamische Tone mapping is nu net om alles netjes binnen de mogelijkheden van je display te doen passen en op een dynamische manier (dus eigenlijk wat Dolby doet) alle HDR zo goed mogelijk weer te geven.

williams

Citaat.    Dat maakt toch niets uit? de Envy gaat dynamisch Tone mappen, ongeacht welk soort HDR hij krijgt aangeboden. Waarom zou je willen dat hij iets anders gaat doen met Dolby Vision? Het hele opzet van een externe Dynamische Tone mapping is nu net om alles netjes binnen de mogelijkheden van je display te doen passen en op een dynamische manier (dus eigenlijk wat Dolby doet) alle HDR zo goed mogelijk weer te geven.

Hoi Werner als je de Apple TV bv als bron neemt en deze kan in de basis een Dolby Vision bestand uitsturen naar de Envy dan is waarschijnlijk het eindresultaat iets beter . En ik doel hiermee met namelijk de streamingdiensten van Netflix ,Disney+ enz. De streamingdiensten zitten sowieso niet zo hoog kwa nits wat ze uitsturen in HDR .
Wat een leuke test zou zijn is om een hdfury met LLDV tussen een Apple TV en een Envy te zetten om zo Dolby Vision te activeren en dan kijken wat het verschil is .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

Citaat van: williams op augustus  1, 2024, 14:54:46Hoi Werner als je de Apple TV bv als bron neemt en deze kan in de basis een Dolby Vision bestand uitsturen naar de Envy dan is waarschijnlijk het eindresultaat iets beter . En ik doel hiermee met namelijk de streamingdiensten van Netflix ,Disney+ enz. De streamingdiensten zitten sowieso niet zo hoog kwa nits wat ze uitsturen in HDR .
Wat een leuke test zou zijn is om een hdfury met LLDV tussen een Apple TV en een Envy te zetten om zo Dolby Vision te activeren en dan kijken wat het verschil is .

ik betwijfel of dat beter zou zijn maar hoor graag van je waarom je dat denkt? Ik heb een Apple TV staan en een Envy, waarop baseer je het feit dat het resultaat om dolby vision uit te sturen naar de Envy, beter resultaat zou opleveren dan een HDR10 stream? Het maakt voor de Envy niets uit hoeveel Nits een binnenkomend signaal is omdat je zelf in de Envy aangeeft wat het max aantal Nits moet zijn waar je de  wil naartoe mappen. Of hij nu 100 of 10000 Nits binnenkrijgt, het eindresultaat gaat steeds het getal zijn dat je zelf hebt aangegeven in het Envy menu.

riwi

Citaat van: home@the movies op augustus  1, 2024, 13:32:38Dat maakt toch niets uit? de Envy gaat dynamisch Tone mappen, ongeacht welk soort HDR hij krijgt aangeboden. Waarom zou je willen dat hij iets anders gaat doen met Dolby Vision?
Ik zeg niet dat dat beter zou zijn. Ik zeg alleen dat de Envy niks doet met de DV meta data die meegestuurd wordt.
De LLDV setting met de HDFury zorgt ervoor dat er in de speler al een dynamic range mapping gedaan wordt.

Ik denk niet dat het goed is om op 2 plekken in de keten HDR mapping toe te passen. Daarom heb je met DV ook die onderhandeling van "in de speler, of, in het display" mapping te doen en niet beide.

home@the movies

Citaat van: riwi op augustus  1, 2024, 15:18:30Ik zeg niet dat dat beter zou zijn. Ik zeg alleen dat de Envy niks doet met de DV meta data die meegestuurd wordt.
De LLDV setting met de HDFury zorgt ervoor dat er in de speler al een dynamic range mapping gedaan wordt.

Ik denk niet dat het goed is om op 2 plekken in de keten HDR mapping toe te passen. Daarom heb je met DV ook die onderhandeling van "in de speler, of, in het display" mapping te doen en niet beide.

Uiteraard mag je niet op twee plekken gaan Tone mappen, maar waarom zou je een HD fury gebruiken al je voor Dolby vision als je ook een Envy hebt? Het zal aan mij liggen maar ik begrijp je redenering niet helemaal ;)

williams

Citaat.     ik betwijfel of dat beter zou zijn maar hoor graag van je waarom je dat denkt? Ik heb een Apple TV staan en een Envy, waarop baseer je het feit dat het resultaat om dolby vision uit te sturen naar de Envy, beter resultaat zou opleveren dan een HDR10 stream? Het maakt voor de Envy niets uit hoeveel Nits een binnenkomend signaal is omdat je zelf in de Envy aangeeft wat het max aantal Nits moet zijn waar je de  wil naartoe mappen. Of hij nu 100 of 10000 Nits binnenkrijgt, het eindresultaat gaat steeds het getal zijn dat je zelf hebt aangegeven in het Envy menu.

Ik snap dat de lichtopbrengst van je beamer hetzelfde blijft en de Envy hiermee aan de gang moet ,maar als de basis stream een betere is dan zou de uitkomst beter kunnen zijn .
Ik zal daar ik nu toch vakantie hebt is kijken of ik dit aan de gang kan krijgen met mijn poor man's madVR .

Op het avs loopt trouwens hier ook een topic over met een aantal mensen die LLDV voor de Envy zetten .😊
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

home@the movies

CitaatOp het avs loopt trouwens hier ook een topic over met een aantal mensen die LLDV voor de Envy zetten .😊

Daar worden wel meer zaken geschreven die niet altijd stroken met de werkelijkheid  ;)  ;D
Maar er gaat niets boven testen, ik kan echter gewoon geen technische reden bedenken waarom het beter zou zijn.

riwi

Citaat van: home@the movies op augustus  1, 2024, 15:26:43Uiteraard mag je niet op twee plekken gaan Tone mappen, maar waarom zou je een HD fury gebruiken al je voor Dolby vision als je ook een Envy hebt? Het zal aan mij liggen maar ik begrijp je redenering niet helemaal ;)

Scheelt pak hem beet 6500 euro tussen een HDFury en een Envy ;)
En het was een goed experiment om te zien wat DV doet op een projector.

home@the movies

Citaat van: riwi op augustus  1, 2024, 15:53:49Scheelt pak hem beet 6500 euro tussen een HDFury en een Envy ;)
En het was een goed experiment om te zien wat DV doet op een projector.

Dat uiteraard wel ;D , maar je reageerde op mijn wat grappige post van "stop met experimenteren en koop een Core", met de melding de Envy doet toch helemaal niets met dv en gaat naar standaard HDR.
Vandaar dat ik reageerde met mijn vraag van waarom je dat zou willen.

Alles duidelijk nu  ;)  ;D

riwi

Citaat van: home@the movies op augustus  1, 2024, 16:36:39Dat uiteraard wel ;D , maar je reageerde op mijn wat grappige post van "stop met experimenteren en koop een Core", met de melding de Envy doet toch helemaal niets met dv en gaat naar standaard HDR.
Vandaar dat ik reageerde met mijn vraag van waarom je dat zou willen.

Alles duidelijk nu  ;)  ;D

Zekers. Ik bleef bij de topic titel van "HDR en DV op projectoren - anno 2024" en dan is de conclusie : de Envy doet heel goed HDR, maar geen DV  ;) En heeft DV ook geen toegevoegde waarde als je al een Envy hebt.

Teejoo

Je kunt in de Envy ook een custom DV edid inlezen. Dat lijkt mij dan hetzelfde effect als de fury toch?

williams

Citaat.   Daar worden wel meer zaken geschreven die niet altijd stroken met de werkelijkheid  ;)  ;D
Maar er gaat niets boven testen, ik kan echter gewoon geen technische reden bedenken waarom het beter zou zijn.

Das zeker waar hoeveel onzin er soms losgelaten wordt aan de andere kant van de grote plas 😊

williams

Citaat. Maar er gaat niets boven testen, ik kan echter gewoon geen technische reden bedenken waarom het beter zou zijn.   

Stel het is eigenlijk meer de vraag of een HDR bestand met een hogere nits waarde een betere uitkomst geeft daar madVR dynamisch is .
Laten we even aannemen dat een HDR bestand met 4000 nits (uhd) meer Highlight laat zien dan een HDR met 300 nits ( stereaming dienst) welke zou dan beter spelen als het dezelfde film is via de Envy .

home@the movies

Citaat van: williams op augustus  1, 2024, 17:23:04Stel het is eigenlijk meer de vraag of een HDR bestand met een hogere nits waarde een betere uitkomst geeft daar madVR dynamisch is .
Laten we even aannemen dat een HDR bestand met 4000 nits (uhd) meer Highlight laat zien dan een HDR met 300 nits ( stereaming dienst) welke zou dan beter spelen als het dezelfde film is via de Envy .

Dan moeten we eerst nog een bijkomende vraag stellen alvorens daar iets te kunnen over zeggen denk ik, nl

Is de 300 Nits stream getrokken van een master die ook 4000 Nits aan de bron had, en hebben ze tijdens het mappen naar "maar 300 Nits" de details behouden die in de master zaten? Dat weten we dus in principe niet.

Ik snap je vraag wel, als er in de 4000 Nits UHD meer details zichtbaar zijn in de higlights dan in de 300 Nits stream dan gaat dat zeer zeker zichtbaar zijn en blijven als de Envy het naar bvb 80 Nits gaat mappen.
Dat is de sterkte van dynamische Tone mapping, je behoud de details van de highlights zonder de rest van het beeld donker te maken. Daar zit ook wel het verschil tussen de Tone mapping van de JVC en de madVR.
Als het echt extreem gaat worden, dan laat de JVC ook in de zeer hoge punten we wat liggen, de Envy doet dat niet.

nielvm

Ik heb er nu enkele dagen opzitten met vergelijking tussen madvr (via PC), de tonemapping van de XW5000 en de HDR to SDR van de zidoo.

Hetgeen madvr doet, is niets minder dan geniaal. De laser staat intussen op het minimum (100nits op mijn 2,4m breed scherm) en madvr tovert hiermee een enorm dynamisch plaatje op het scherm. Als ik HDR uitstuur, staat de projector op laser 75% en is het beeld veel donkerder en minder dynamisch.

Als ik zie wat madvr kan doen, kan ik enkel zeggen dat de kant-en-klaar madvr toestellen hun geld dubbel en dik waard moeten zijn. Tegelijkertijd zijn ze ook ver buiten mijn budget  :colgate: . Ik speel dus met veel plezier verder met de gratis versie via PC.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

De nieuwe "budget" versie misschien interessant ;)

Leveren we ook natuurlijk ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Wij hebben een andere mening van de term "budget"  :P

Persoonlijk denk ik dat de (budget) madvr toestellen zeker overwogen moeten worden als alternatief van de duurdere sony en JVC reeksen. Mocht je bijvoorbeeld budget hebben voor een NZ800 of een XW7000 (of hoger), zou ik ook eens een lagere reeks in combinatie met madvr bekijken. De sprong in budget tussen die reeksen is zowat even groot als de kost van een madvr toestel.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Logix

Bijzonder trouwens dat stand-alone software gratis is.

maximus79

Citaat van: Logix op augustus  6, 2024, 07:21:57Bijzonder trouwens dat stand-alone software gratis is.

Die gratis software was er al eerder en is de basis van de Envy en door de community op avsforum gefinetuned naar hoe het nu presteert.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

nielvm

Naar verluidt is er nu ook tone mapping van Jriver.
Nog niet geprobeerd hoe die presteert.
Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Citaat van: maximus79 op augustus  6, 2024, 11:36:39Die gratis software was er al eerder en is de basis van de Envy en door de community op avsforum gefinetuned naar hoe het nu presteert.

En nog steeds word er geholpen met de ontwikkeling op AVS. Zonder die gasten was madVR niet wat het nu is.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"