Beton of toch hout of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 24, 2024, 23:26:59

« vorige - volgende »

J.A.F._Doorhof

Naar aanleiding van een ander topic.

Kasten :
Beton om elke vorm van reflecties en beïnvloeding tegen te gaan

Hout omdat hout een karakter toevoegd.

De techneut in me zegt zo stug mogelijk. Maar ik weet uit de muziek ook dat hout een flinke invloed kan hebben op het geluid.

Voor monitoring zou ik absoluut kiezen voor een zeer stugge kast en ontkopelling

Voor HT en stereo neig ik gevoelsmatig naar hout en koppeling.

Wat denken de experts en waarom ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Contour

Beton is natuurlijk zeer lastig te verwerken, plaat materiaal zoals 18mm MDF is akoestisch dood en met voldoende bracings in de kast krijg je een stijf geheel.

J.A.F._Doorhof

Was ook wel een extreem voorbeeld inderdaad ;)

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Contour

De beste kast = geen kast.

Ik speel al jaren met open baffle, dan kan je daarna bijna niet meer terug naar kast speakers, met alle kleuring die een kast toevoegd. Nadeel van OB is de geringe output in het laag, dus je hebt relatief grote woofers nodig en flink formaat baffle.

J.A.F._Doorhof

Vul je laag dan aan met een sub ?
Of is dat vloeken in de kerk :D

Zijn de speakers dan van een heel ander ontwerp (gesloten van achteren?)
Normaal werkt de speaker 2 kanten op als dat wegvalt via een behuizing kan ik me indenken dat dit gekke dingen doet voor je geluid, maar ken het concept niet, zal eens googlen.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Even gekeken
Lijkt een beetje op wat Bose probeerde te doen met hun high-end speakers (niet die kleintjes), een soort van figure 8 effect waardoor je direct en indirect geluid krijgt en een zeer ruimtelijke bubble.

Zal dan wel experimenteren zijn met je wanden. Maar interessant concept.
Custom installer

Contour

Bose is een beetje vloeken in de kerk, kijk eens op de site van het nederlandse Daudio voor een goede indruk van moderne OB.

chansig

Betonix....jaren en jaren geleden dat ene Erik B&W speaker na had gemaakt maar dan van beton.

Ik denk dat het niet meer terug te vinden is. Was in de tijd van hifi.nl forum.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Dipolen dat zocht ik.
We hadden in de studio toen van die Bose dipolen als extra test set. Als je op die dingen luisterde moest je echt even naar buiten want alles klonk daarna verschrikkelijk plat en lelijk en was niet te corrigeren.
Maar details en diepte was zero, maar wel ruimtelijk :D

Heb ook ooit dipolen aan de muur gehad als zijspeakers, dat was ook fantastisch.

En dit ziet er weer anders uit, maar het lijkt op dezelfde basis te rusten en dat is wel heel interessant.
Eens ergens proberen te luisteren.

Bedankt voor de links.
Custom installer

Maximus_Aurelius

Betonnen speakers mooi voorbeeld is Fischer & Fischer.
https://fischer-fischer.de/
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

morca

Een maatje van mij heeft een dubbel wandige sub gebouwd en gevuld met beton.

Dat klinkt toch aardig strak moet ik zeggen.

Ralf67

Citaat van: Maximus_Aurelius op juli 25, 2024, 12:42:07Betonnen speakers mooi voorbeeld is Fischer & Fischer.
https://fischer-fischer.de/

Nog mooier, die luidsprekerkasten zijn van natuurlijk leisteen.

chansig

TAF speakers. Nederlands merk, bestaat ws niet meer ?

Waren volgens mij niet van beton, maar steen ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Terrazzo Art Fidelity

Idd mooie creaties van Koos Schenk (helaas overleden)in beton met terrazzo erdoorheen.

Ralf67

Of hout en leisteen 8)

Spelen zeer groots, maar hebben ook de ruimte nodig

chansig

Veenstra staat me ook nog iets van bij. Uit Friesland. Was op Hear altijd gezeik mee.

Gr. Hans

donaldk

Citaat van: Contour op juli 25, 2024, 09:49:27Beton is natuurlijk zeer lastig te verwerken, plaat materiaal zoals 18mm MDF is akoestisch dood en met voldoende bracings in de kast krijg je een stijf geheel.

Betonplex, kast als permanente bekisting...

donaldk

Citaat van: Contour op juli 25, 2024, 10:57:27De beste kast = geen kast.

Ik speel al jaren met open baffle, dan kan je daarna bijna niet meer terug naar kast speakers, met alle kleuring die een kast toevoegd. Nadeel van OB is de geringe output in het laag, dus je hebt relatief grote woofers nodig en flink formaat baffle.

Daartoe ga je over op de meest open baffle mogelijk: https://www.youtube.com/watch?v=wb2N6894S6A.

donaldk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 25, 2024, 11:01:53Even gekeken
Lijkt een beetje op wat Bose probeerde te doen met hun high-end speakers (niet die kleintjes), een soort van figure 8 effect waardoor je direct en indirect geluid krijgt en een zeer ruimtelijke bubble.

Die cast aluminium ..90 heette die. Heb ik op ISE gezien.

Mao

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 25, 2024, 11:01:53Even gekeken

Heb in mijn audio verleden tijdens een AES conferentie eens naar een lezing van Dr Amar Bose bijgewoond. Eigenlijk bevestigde zijn uit eenzetting wat ik altijd had gedacht. Ik praat dan over de mooie dacht ik type 801 luidsprekers. Ik vond ze eigenlijk nooit lekker klonken luisterde hoofdzakelijk naar zeg maar popmuziek. Het idee achter deze luidsprekers was dat je in een concertzaal (klassiek) je het geluid van de instrumenten voor een zeer hoog percentage krijgt via reflecties. Vandaar de vorm van de kast en ook de plaatsing van de luidsprekertjes ook in de achterkant van de kast. Die luidsprekertjes waren om het zo maar even te noemen ordinaire fullrange speakertjes dan zat er bij de set ook nog een kastje bij wat eigenlijk niets anders was dan een EQ om de tekort kommingen  van de kleine luidsprekers op te krikken.

Echter mijn belangstelling ging vooral uit naar de kunststof pro uitvoering hiervan die geen luidsprekers in de achterkant had. Vooral theater gezelschappen gebruikte deze ik meen de 901 kasten bij bosjes.

Ik moet zeggen dat ik ooit eens min of meer noodgedwongen een stuk of 16 van die kasten met er onder 8 bassbins met 12" ATC luidsprekers heb gebruikt voor een paar popbands en ik was daar eigenlijk zeer enthousiast over. En voor de liefhebbers de eerste edities van het north sea jazz festival was de leverancier van het geluid Bose.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Contour

Je haalt de types door elkaar, de 901 is de thuis versie, de 802 de pro versie.

Mao

Citaat van: Contour op juli 31, 2024, 20:33:22Je haalt de types door elkaar, de 901 is de thuis versie, de 802 de pro versie.
.

Thanks het is ook alweer een tijdje geleden denk ruim 40 jaar.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

ruud2

mijn Avalon Sentinel clones zijn opgebouwd uit meerdere lagen MDF, multiplex en spaanplaat van verschillende diktes met tussen iedere plaat een lood slab laag.
Laag opbouw zowel horizontaal als verticaal per kast.
braces op uitgekiende plaatsen en de afzonderlijke kastjes zijn zo dood als een pier, wel ietsjes zwaarder.
en tussen de hoog/mid , bas en sub gedeelte een hardstenen plaat met weggewerkte spikes.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 25, 2024, 10:59:19Vul je laag dan aan met een sub ?
Of is dat vloeken in de kerk :D

Nee, dat kan prima :) Beste van twee werelden combineren..
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software