Review JVCNZ900 Deel1 introductie, deel twee SDR metingen ook gepost.

Gestart door home@the movies, juli 19, 2024, 17:11:40

Vorige topic - Volgende topic

home@the movies

Deel 1 van de review, vandaag hadden we de kleinkinderen op bezoek, en was het veeeeeel te warm om in een donkere HT ruimte te zitten, de rest volgt  ;D  ;D  ;D

Het gebeurt raar of zelden dat projectorfabrikanten in de zomermaanden met nieuwigheden op de proppen komen. We waren dan ook wat verbaasd toen JVC ons een tijdje geleden liet weten dat er een aankondiging zat aan te komen van twee "nieuwe toestellen."

Na de introductie van de N reeks, met de goedkopere NP5 lamp projector, de laser N7, NZ8 en NZ9 waren we toch al wel behoorlijk verwend met een zeer fraaie lineup die menig home cinema liefhebber reeds veel kijkplezier heeft gebracht.

De grote vraag was dus vooral of de nieuwe projectoren een grote stap voorwaarts zouden maken, of eerder nog wat meer kleinere puntjes op de i zouden zetten tov de huidige machines.

Laten we eerst even een blik werpen op de specs van de nieuwe NZ900 en even kijken wat, op papier althans, het verschil is met zijn voorganger, de NZ9.

De zaken die opvallen zijn;

--Meer lichtopbrengst;

3300 Lumen voor de NZ900 tov 3000 voor de NZ9

Hoger contrast;

100000/1 voor de NZ9 tov 150000/1 voor de NZ900

Aangezien er gebruik gemaakt wordt van dezelfde laser als in de NZ9 is volgens de mededeling van JVC  vooral het ontwerp van de laatste generatie van hun LCOS paneel, en een efficiëntere opbouw van het optische blok verantwoordelijk voor deze betere cijfers.

-2de generatie 8K E-Shift

JVC introduceerde op de N reeks voor het eerst hun 8K E-Shift technologie, het was dus mogelijk om native 8K materiaal aan te bieden en door middel van bovenstaande technologie 8K materiaal op het scherm te toveren. Deze nieuwe NZ900 maakt gebruik van de tweede generatie 8K E-Shift technologie, het zal dus moeten blijken of ook hier enige verschil optreed tov zijn voorganger.

-2de generatie HDR tone mapping.

Dat JVC, behalve voor hun uitstekende zwartwaarden, ook vooral veel lof oogst met hun unieke vorm van HDR dynamische tone mapping, is voor niemand een verassing meer. De vraag is dus ook hier of er op deze nieuwe toestellen nog ruimte is voor enige verbetering.

Als we even dieper in de manual duiken lezen we dat er toch weer een paar zaken zijn toegevoegd aan het hele tone mapping verhaal. Allereerst is er de toevoeging voor het gebruik van extra metadata. Het tone mapping algoritme kijk nu niet alleen naar de maximum helderheid van het inkomende signaal (de MaxCCL) , maar nu ook naar de DLM data  DLM staat voor Display Mastering Luminance, wat dus wil zeggen dat de projector weet op welk display de content in post productie is bewerkt.

-Deep Black functie.

Een bijkomend onderdeel in de verbeterde tone mapping is de "deep black" functie.

We weten dat een typisch fenomeen van HDR op een projector het liften van het diepste zwart tot gevolg heeft, de deep black functie zou hier een oplossing voor bieden.

Kort gezegd gaat het algoritme ervoor zorgen dat in de lagere regionen het level van video signaal naar beneden wordt gehaald "zonder" daarbij details te verliezen en black crush te veroorzaken, benieuwd wat dit straks bij het plaatjes kijken gaat opleveren.

Wat aansluitingen en uiterlijk betreft kunnen we eigenlijk kort zijn, de NZ900 heeft alles wat de NZ9 had en ziet er verder ook gelijk uit aan zijn voorganger, niets nieuws onder de zon dus in de look van het toestel of de connectiemogelijkheden.

De hoogste tijd om het vuur aan de lont  te steken en te kijken wat voor plaatje er uit de toverlantaarn komt.

Nog even een side note, nu het gebruik van lasers in projectoren standaard gaat worden, en er, vooral in UST projectoren meer en meer gebruik gemaakt wordt van RGB laser hebben we geïnvesteerd in nieuwe meetapparatuur.

De bandbreedte van laser licht is dusdanig klein, dat de meeste "betaalbare" spectrometers dit niet meer accuraat kunnen meten, een meter die bandbreedtes aankan van 2nm is voor dit soort toestellen gewoon een must.

Wij hebben gekozen voor de High res versie van de Jeti Specbos 2501 (de high res kan 2nm aan, de standaard versie 4nm)

In combinatie met de Klein K10 colorimeter die we dan profilen met de Jeti Specbos hebben we de meest snelle en accurate meting die mogelijk is.

Ok, let's fire it up.

Het eerste deel van de technische review is het meten en bekijken van een aantal belangrijke zaken in SDR, met het hele 4K HDR verhaal vergeet een mens al wel eens dat er nog tal van HT liefhebbers zijn die nog met veel plezier naar hun Blu Ray collectie kijken, en terecht.

Niet meer dan juist dus om eerst even de prestaties van de NZ900 op dit vlak even te bekijken.

Ik concentreer me eerst op de Natural preset van de JVC, ik weet uit ervaring dat dit "uit de doos" de meest accurate setting is, (wat later bekijken we de zgn FILMMAKER preset.

We starten met een preset gamma van 2.2, kleurtemperatuur preset 6500 en alle andere settings zoals contrast, Brightnes enz op de neutrale stand.

De gamma meting komt nogal aan de lage kant uit, we meten een 2,07, na wat kleine aanpassingen in het diepere gamma menu krijgen we na calibratie een warde van 2,23 wat dus netjes is (Als we effectief gaan calibreren voor de klant gaan we uiteraard een BT1886 gamma 2,4 toepassen).

De grey scale tracking heeft een kleine bump in het blauw in de lagere IRE waarden, en duikt heel even naar beneden in de hoogste regionen. Wellicht kan de JVC autocal gamma software hier nog wat verbetering inbrengen, die was echter nog niet volledig beschikbaar. Met wat pielen hier en daar komen we toch op een vrij mooie tracking ui, daar waar we pre cal. Een deltaE waarde van 5,17 optekenden, komen we na calibratie uit op 2,13. Dat is vooral nog te wijten aan het bumpje en dipje in het blauw.

Verder naar de kleurendriehoek, hier moeten we even een side note maken dat indien men enkel de 100 of 70% waarden zou meten, dit geen duidelijk beeld geeft van de volledige saturatiewaarden van het display. Bij mijn meteingen doe ik eerst even de maximale punten om daarna te zien hoe lineair de projector omgaat met alle andere punten gaande van 20, 40,60, 80 en 100% saturatie.

Als je even naar de meetgegevens kijkt dan zie je dat de 100% saturatiepunten steeds wat overgesatureed zij,  echter de lagere pinten scoren stuk voor allemaal onder de DeltaE2

We spreken we hier over miniscule afwijkingen, aangezien de gemiddelde deltaE fout 0,6 is en de max 2,6, (die 2,6 is dan nog niet eens een saturatiepunt maar 100% wit, waar dus een klein blauw dipje zit)

Na calibratie dus een meer dan mooi resultaat wat kleuraacuraatheid en algemene metingen betreft.

Lichtopbrengst,

Ik heb drie metingen gedaan op hetzelfde doek , 2m30 breed akoestisch transparant 0,85 gain in dezelfde situatie, de lens is hierbij redelijk uitgezoemd en de afstand van lens tot scherm vrij kort, om en bij de 4 meter (ik meet het morgen nog even exact na)

Laser Min 0  107 Nits=31 ftlmb=1160 Lumen

Laser Half 50  169 Nits=52 ftlmb=1760 Lumen

Laser Max 100 208 Nits=60 ftlmb=2259 Lumen

Na calibratie kom ik op de low laser aan 99 Nits=29 ftlmb= 1000 lumen in de low laser stand.

Alle metingen genomen met de iris vol open, morgen meet ik even na wat de volledige maximale lichtopbrengst gaat zijn in de "knal stand, In ieder geval is 2259 lumen op max laser een zeer mooie waarde om een behoorlijk scherm mee te kunnen vullen.

Morgen volgen de metingen in lichtopbrengst van de andere presets en de eerste contrastwaarden.

Ok, tijd voor wat contrastmetingen.

Ik blijf het steeds weer herhalen dat metingen van contrastwaarden altijd met de nodige voetnoten moeten worden geïnterpreteerd, heel veel parameters kunnen de waarden met behoorlijk beinvloeden, lens volledig in of uitgezoomd, iris settings, omgeving enz enz.

Ik geef dus even mee op welke manier ik tot de bijhorende getallen kom, een paar vb;

Meting 1, natural stand 100% laser setting volledig dicht ; 28000/1

Meting 2, natural stand50% laser iris setting volledig  open; 20000/1

Meting 3 Vivid stand laser 100% iris open 159000/1, waarbij de lichtopbrengst  de 3000 lumen aantikt, net zoals de specs beloven.  Deze laatste stand is uiteraard voor kwalitatief filmkijken onbruikbaar, gamma, kleurtemperatuur enz, zijn hier totaal van de kaart. Dit is dus de stand om even in veel lichtomstandigheden naar beeldjes te kijken waar accurate kleuren van totaal ondergeschikt belang zijn tov lichtopbrengst.

Het spelen met de dynamische contrastregeling, kan bovenstaande waarden nog behoorlijk doen schommelen. We weten dat JVC bij volledig zwart de laser uitschakeld, waarbij er dus volgens "de boekjes" een contrast van oneindig kan worden behaald, klein nadeeltje, je ziet niets meer 😊.

Tijd voor wat HDR metingen;

Zoals eerder aangehaald is JVC met zijn dynamische frame by frame tone mapping een beetje alleen op de wereld, andere fabrikanten kiezen voor oplossingen die, naar mijn bescheiden mening, niet het niveau halen van wat JVC uit hun HDR verwerking haalt.

In deze NZ900 zijn er weer wat aanpassingen gemaakt, oa de toevoeging van de Deep Black functie, die in de laagste regionen van het beeld de zaken wat meer in balans brengt. Ook de toevoeging  van de eerder aangehaalde DLM data zou voor nog betere tone mapping moeten zorgen.

De metingen dus,

Volgens JVC zou de NZ900 in staat moeten zijn om, met gebruik van het extyra kleurenfilter, de volledige P3 color space moeten kunnen halen, lets put it to the test.

Zoals jullie kunnen zien in bijgevoegd screenshot, halen we een waarde van net geen 99%, we gaan dus niet zeuren over die 1 procent en JVC gelijk geven in hun bewering.

Het volledig halen van de UHD kleurendriehoek is wel mooi, maar komt wel met een hoge prijs. In de maximale laser stand met het kleurenfilter ingeschakeld kom ik op een helderheid uit van 137 Nits, schakelen we het filter uit, dan stijgt de helderheid naar 200 Nits, dat scheelt hem wel een slok op een borrel.

Of je bereid bent om de lichtopbrenst op te offeren voor een groter kleurenbereik, is uiteraard enerzijds afhankelijk van de situatie, en hoeveel licht je effectief op je scherm wil, en anderzijds van een persoonlijke keuze.

De targets van P3 halen is leuk, maar hoe staat het gesteld met de rest van de kleuren, presteert de projector lineair en haalt hij ook op de tussenliggende saturatiepunten de juiste waarden, meten is weten.
Met een heel kleine beetje corrigeren in het CMS van de projector komen we tot een bijzonder mooi resultaat. Zoals jullie kunnen zien op het screenshot, zitten zowat alle tussenliggende saturatiewaarden netjes op hun plek met Delta E waarden die allemaal onder de 2 zitten geven we hier een mooie score aan de JVC.

Hopelijk morgen de tijd vinden om wat plaatjes bij de praatjes te gaan bekijken, en zien hoe de NZ900 werkelijk presteert met het nodige filmmateriaal, ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.

williams

Ben nu al benieuwd naar de 2e helf van je review 😊
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Bedankt voor de review. Ik ben ook benieuwd of er nog een NZ700 gaat komen ter vervanging van de NZ7 ? Maargoed als dat zo is dan zal daar wel een NDA aan hangen.

Citaat van: home@the movies op juli 19, 2024, 17:11:40De bandbreedte van laser licht is dusdanig klein, dat de meeste "betaalbare" spectrometers dit niet meer accuraat kunnen meten, een meter die bandbreedtes aankan van 2nm is voor dit soort toestellen gewoon een must.

Betekent dit dan ook dat je met de gebruikelijke goedkopere meters geen autocal meer kan draaien? Of dat de autocal dan geen juiste calibratie meer oplevert?

home@the movies

CiteerBetekent dit dan ook dat je met de gebruikelijke goedkopere meters geen autocal meer kan draaien? Of dat de autocal dan geen juiste calibratie meer oplevert?

Het zal zeker nog werken, maar de accuraatheid zal niet zo zijn als bij een UHP lamp, met laser phosphor is het nog een iets ander verhaal dan met RGB laser, daar is het absoluut niet meer correct.
Als ik de afwijking zie met de Klein K10 meter(geprofileerd met een I one Pro) tov diezelfde Klein K10 geprofileerd met de Jeti specrtro 2nm, met een JVC dan is het verschil wel degelijk zichtbaar.
Als ik de tijd kan vinden zal ik eens een één op één vergelijk posten van dezelfde meting door de K10/Ione en dan de K10/Jeti.

Mijn airco in de meetruimte heeft het begeven, ( Alles lijkt hier stuk te gaan, eerst mijn Murideo patroongenerator, dan de airco) op dit moment is het dus bloedheet in de ruimte >:(

home@the movies

CiteerBedankt voor de review. Ik ben ook benieuwd of er nog een NZ700 gaat komen ter vervanging van de NZ7 ? Maargoed als dat zo is dan zal daar wel een NDA aan hangen.
:D

RvD

JVC
NZ500 2200lm, 40k:1, 4k no 8k eshift, $6k?
NZ700 2500lm, 80k:1, 4k no 8k eshift, $9k?

Dit zijn de geruchten, in September weet je het zeker.  :)
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM - Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude 16 CineMike/Amplitude 16 - Advance Paris XA1200 CM Ultimate Edition (3x)
Bronnen: Oppo UDP-205 Final edition + stereo analog CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen  - Furutech e TP66 + e TP86 - Keces P8 CM - AudioQuest Dragon 48 CM - AudioQuest William Tell Zero CM (3x) - CineMike netkabels (13x) DC Kabels (2x) - Mway 3DW Reference XLR (3x) - Trinnov Breakout Cable (2x) - Acoustic Revive RD3 - Isotek - Wireworld Akoestiek: Artnovion - Sonitus

Kjelt

Citaat van: home@the movies op juli 20, 2024, 18:41:04met laser phosphor is het nog een iets ander verhaal dan met RGB laser, daar is het absoluut niet meer correct.
Ik ben even de weg kwijt Werner.
Welke JVC projector beschikt nu over echte pure primaire kleuren RGB laserdiodes ?
Ik dacht nl dat alle JVC projectoren nog de blauwe met gele fosfor lasers gebruikten?
Of is het een hybride of hulp R laser in een van deze twee vormen ?

IMG_1888.jpeg

home@the movies

CiteerWelke JVC projector beschikt nu over echte pure primaire kleuren RGB laserdiodes ?

Nog geen enkele, maar we doen ook heel erg veel UST projectoren, en diegene  die we vaak verkopen zijn de Ewol, Epson, Leica, LG en die hebben allemaal triple lasers aan boord.
De JVC's zijn nog laser Phosphor units, ook daar is het aan te raden om een spectro met minstens 4nm te gebruiken, 2nm is niet 100% nodig. Maar aangezien we toch moesten investeren voor de UST's zijn we voor de toekomstgerichte 2n versie gegaan.

Kjelt

Duidelijk.
Lijkt me op zich wel mooi als er drie losse RGB lasers gebruikt gaan worden of meten die UST units slechter qua kleurbereik ?

home@the movies

Citaat van: Kjelt op juli 20, 2024, 23:03:53Duidelijk.
Lijkt me op zich wel mooi als er drie losse RGB lasers gebruikt gaan worden of meten die UST units slechter qua kleurbereik ?

De USTs met triple laser halen bijna allemaal de volledige BT2020 kleurendriehoek.

home@the movies

Net aangevuld met een tweede deel, de eerste metingen in SDR.

reza

Dit wordt het grootste ''cliff hanger'' review  :popcorn:  ooit  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Citaat van: reza op juli 23, 2024, 09:20:57Dit wordt het grootste ''cliff hanger'' review  :popcorn:  ooit  :D
;D  i know, maar mijn airco doet het niet meer en het is gewoon niet te houden van de warmte, niet voor mijzelf, en voor de apparatuur, pas op 4 augustus komen ze een nieuwe unit plaatsen. Ik moet echt gewoon noodgedwongen stoppen na een tijdje of ik ga tegen de vlakte, en de projector ook  ;D  ;D .

Teejoo

Citaat van: home@the movies op juli 23, 2024, 09:55:38;D  i know, maar mijn airco doet het niet meer en het is gewoon niet te houden van de warmte, niet voor mijzelf, en voor de apparatuur, pas op 4 augustus komen ze een nieuwe unit plaatsen. Ik moet echt gewoon noodgedwongen stoppen na een tijdje of ik ga tegen de vlakte, en de projector ook  ;D  ;D .
In de Teejooscoop werkt de airco fantastisch Werner... Hint! :D

home@the movies

Ik ben weer aan een kleine sessie begonnen, nu het nog wat afgekoeld is in de ruimte.

home@the movies

Nog een extra deeltje toegevoegd, contrast metingen, en HDR metingen.

riwi

Citaat van: home@the movies op juli 19, 2024, 17:11:40Ok, tijd voor wat contrastmetingen.

Ik blijf het steeds weer herhalen dat metingen van contrastwaarden altijd met de nodige voetnoten moeten worden geïnterpreteerd, heel veel parameters kunnen de waarden met behoorlijk beinvloeden, lens volledig in of uitgezoomd, iris settings, omgeving enz enz.

Ik geef dus even mee op welke manier ik tot de bijhorende getallen kom, een paar vb;

Meting 1, natural stand 100% laser setting volledig dicht ; 28000/1

Meting 2, natural stand50% laser iris setting volledig  open; 200000/1

Meting 3 Vivid stand laser 100% iris open 159000/1, waarbij de lichtopbrengst  de 3000 lumen aantikt, net zoals de specs beloven.

Bedankt voor alle metingen en test werk. Ziet er wel heel mooi uit. Is die meting 2 SDR contrast misschien 1 nulletje te veel? Met iris open verwacht je iets lager contrast dan met iris dicht meestal. Of moet ik lezen dat als je de laser op max zet het contrast daalt naar 28000/1 (meting 1)

Kjelt

Citaat van: riwi op juli 25, 2024, 17:10:30Bedankt voor alle metingen en test werk. Ziet er wel heel mooi uit. Is die meting 2 SDR contrast misschien 1 nulletje te veel? Met iris open verwacht je iets lager contrast dan met iris dicht meestal. Of moet ik lezen dat als je de laser op max zet het contrast daalt naar 28000/1 (meting 1)
Ja die begreep ik ook niet helemaal waarom zou je de laser op 100% zetten om vervolgens de iris volledig dicht te gooien behalve om de theoretische waarde te meten ? En dan zou ik ook graag nog een meting willen met 100% laser en volledig open iris om te vergelijken (die combi zal vaker voorkomen).

Richard70…

Citaat van: Kjelt op juli 25, 2024, 17:31:45Ja die begreep ik ook niet helemaal  :D waarom zou je de laser op 100% zetten om vervolgens de iris volledig dicht te gooien behalve om de theoretische waarde te meten ? En dan zou ik ook graag nog een meting willen met 100% laser en volledig open iris om te vergelijken (die combi zal vaker voorkomen).
Standje Buckler  :D
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

buckler

Citaat van: Richard70... op juli 25, 2024, 17:34:06Standje Buckler  :D

Hahaha
Ik heb twee calibraties voor HDR he... eentje mid laser met iris dacht -7 ? En eentje high laser iris 0

Droogkloot  :clapping:

Ps, zag ik bij jou hdr calibratie trouwens ook niet high laser en iris 0 staan? Dacht het wel
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

home@the movies

CiteerIs die meting 2 SDR contrast misschien 1 nulletje te veel? Met iris open verwacht je iets lager contrast dan met iris dicht meestal.

Is wel degelijk een nulletje teveel ;D ik heb het aangepast

Richard70…

Citaat van: buckler op juli 26, 2024, 09:24:41Hahaha
Ik heb twee calibraties voor HDR he... eentje mid laser met iris dacht -7 ? En eentje high laser iris 0
 :D
Droogkloot  :clapping:

Ps, zag ik bij jou hdr calibratie trouwens ook niet high laser en iris 0 staan? Dacht het wel

Sssst :D
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

home@the movies

CiteerJa die begreep ik ook niet helemaal waarom zou je de laser op 100% zetten om vervolgens de iris volledig dicht te gooien behalve om de theoretische waarde te meten ?

Daarom dus  ;)  en omdat ik een vergelijkingspunt wou hebben met een andere review die dezelfde meting heeft uitgevoerd.

home@the movies

CiteerEn dan zou ik ook graag nog een meting willen met 100% laser en volledig open iris om te vergelijken (die combi zal vaker voorkomen).

Ik doe dit weekend deze meting, en werk nog aan wat andere zaken, verder nog een uitgebreide kijk en vergelijk sessie gepland, maar alweer dezelfde opmerking, ik kan de temperatuur van de ruimte niet lang genoeg onder controle houden om lange sessie in te plannen.  Het is ook een gedoe om de projector en volledige meettoestanden naar één van de andere vestigingen te gaan voeren en daar dan overnieuw te beginnen in een andere ruimte. Ik tel af naar 4 Augustus waneer er een nieuwe airco unit komt te hangen.

Als er nog specifieke zaken zijn waarvan jullie graag willen dat ik daar even extra naar kijk, just shoot.

Kjelt

Citaat van: home@the movies op juli 26, 2024, 20:14:34Als er nog specifieke zaken zijn waarvan jullie graag willen dat ik daar even extra naar kijk, just shoot.
Zal wel veels te warm worden maar naast de NZ9 opgesteld vind je het echt een grote vooruitgang of meer een volgend stapje?