Review BenQW5800

Gestart door home@the movies, juli 15, 2024, 21:47:29

Vorige topic - Volgende topic

home@the movies

De meeste Home Cinema liefhebbers, die ook de technische kant van de hobby trachten te volgen, zullen het wel met mij eens zijn dat de laatste jaren de Sony's, JVC's en Epsons van deze wereld de plak zwaaien in het midden tot hogere segment van de markt.
Deze drie merken hebben onderling hun sterke en minder sterke troeven, maar globaal gezien zijn ze erg aan elkaar gewaagd, de verschillen die er zijn maken het vaak wat makkelijker om een bepaalde keuze van projector te koppelen aan de situatie waar je het toestel wil gaan gebruiken.
Zo is lens shift van de Epson uitermate groot, de kwaliteit van de Sony Lens top, en de tone mapping van de JVC dan weer koning in HDR land. Afhankelijk dus van wat het meest belangrijke aspect is binnen een bepaalde opstelling zijn bovenstaande troeven vaak bepalend voor de keuze van het apparaat.

Ik was blij om een paar weken terug een telefoontje te krijgen van BenQ met de vraag of we even ons oog konden werpen op hun nieuwe paradepaardje, de W5800 .

BenQ is onder home cinema liefhebbers geen vreemde eend in de bijt, deze fabrikant van DLP machines heeft, zeker in het wat goedkopere segment, al langer een mooie reputatie opgebouwd van betaalbare en degelijke units op de markt te zetten.
Met de W5800 trachten ze de stap te maken om een plekje te veroveren bij het clubje van eerdergenoemde merken, door de prijsstelling van net geen 4999 Euro zitten ze in zowat hetzelfde vaarwater als de Sony XW5000 en de Epson LS12000 , en de JVC NP5, een uitdaging dus om met deze merken het gevecht aan te gaan.

Laten we eerst even lichtjes kennis maken met W5800 alvorens dieper in de prestaties te duiken.

Het is algemeen bekend dat BenQ gebruikt maakt van de DLP techniek, dat is bij deze W5800 ook niet anders, een 0,47 inch DMD van Texas Instruments zorgt in dit toestel voor het geprojecteerde plaatje.  De geadverteerde maximale lichtopbrengst van 2600 Lumen, mogelijk gemaakt door een laser Phosphor unit, maakt alvast dat het, op papier, de meest heldere is van de vier

Wat resolutie betreft is enkel de Sony XW5000 een native 4K projector, net zoals alle andere DLP fabrikanten, maakt BenQ gebruik van de pixel shift technologie om een 4K plaatje op het scherm te toveren, de volledige werking, voor en/of nadelen hiervan zij al uitvoerig besproken in menig ander review, en gaan we hier niet meer uit de doeken doen.

Bij een verdere blik op de specificaties vallen er ons toch wel een aantal zaken op in de positieve zin, zo is er naar DLP normen, een ruime lensshift van 50% horizontaal en 20% verticaal aanwezig. Niet alleen is dit behoorlijk ruim, de lens shift is ook gemotoriseerd, net zoals zoom en focus, wat installatie toch een heel stuk aangenamer maakt.

Een ander opvallende claim is dat de W5800 in HDR de volledige 100% P3 color space kan halen, en het meest belangrijke, zonder gebruik van filterwiel en het daarbij horende licht verlies.  (wat kan oplopen tot 30% en meer)  In combinatie met een vorm van dynamische tone mapping en laser dimming, zou dit wel eens een heel erg sterke troef Van deze BenQ kunnen zijn 

Ok, de eerste kennismaking is achter de rug, het gevoel zit goed, de hoogste tijd dus om elkaar wat beter te leren kennen 😉

Het oog wil ook wat;

Over design kan je een boom opzetten en discussiëren tot Sint Juttemis, je vindt een unit mooi of niet, en dat is voor iedereen verschillend, tov de prestaties is dit meestal ook van ondergeschikt belang, maar het is meegenomen dat een goede projector ook nog mag gezien worden.
Mijn persoonlijke mening is dat Sony met de XW5000 in deze categorie de bal redelijk mis heeft geslagen, en krijgt van mij de minste punten, 

De  W5800 kan ik best wel smaken, ik houd wel van de mooie glooiende lijnen die we ook bij de Epson terugvinden, los van het gouden randje rond de lens en het infra rood oogje is er verder niets dat aan de voorzijde voor afleiding kan zorgen.

Connecties;

Geen gebrek aan aansluitingen, aan de achterzijde vinden we twee HDMI Poorten die beiden HDCP2.2 ondersteunen, twee USB 2.0A poorten die respectievelijk 2 en 1,5 ampère stroom kunnen leveren.
Aan de rechter achterzijde verder ook nog een RS232 aansluiting, USB B poort, een LAN poort, SPDIF en niet onbelangrijk, een aansluiting voor een externe 3D emitter.

Dat laatste wil dus zeggen dat deze BenQ één van de weinige recente projectoren is die nog 3D ondersteunen, er is trouwens ook nog een interne DLP link synchronisatie voorzien voor de 3D brillen.   

Side note;

DLP en 3D is steeds een mooi huwelijk geweest, en met een lichtopbrenst van 2600 Lumen zou dit wel zeer fraaie 3D kunnen opleveren.

Tijd om de stekker in het apparaat te stoppen en wat technische zaken te bekijken.

Menustructuur;

Het was even geleden dat ik nog een BenQ onder handen had genomen, en dan is het fijn om bij het openen van het menu een duidelijk overzicht en structuur terug te vinden waar je niet in verloren loopt.

Ik ben nog steeds een beetje boos op Epson omdat ze bij de LS11 en 12000 gekozen hebben om het vertrouwde overzichtelijke menu van de TW reeks overboord te gooien, de lay out die nu gehanteerd wordt is en pak minder aantrekkelijk en overzichtelijk.

Niet zo dus bij deze W5800, alle belangrijke zaken staan netjes duidelijk aangegeven, iedereen die een beetje met de hobby bezig is zal hier snel vertrouwd mee geraken.
Het lijkt voor een aantal mensen wellicht een banaal gegeven, maar niet iedereen is een techneut en een duidelijk menu kan vaak een hoop frustraties besparen bij het zoeken naar één of andere instelling.

Onder Picture Mode vinden we de klassieke voorgeprogrammeerde beeldpresets, iedere van deze presets heeft uiteraard zijn eigen instelmogelijkheden die kunnen worden aangepast.
Los van de presets is er ook een user mode, waarbij je als gebruiker, of eventuele kalibrator een eigen instelling kan saven.
De lichtopbrengst kan in twee voorgeprogrammeerde standen worden aangepast, Normal en Eco, en in een derde user mode door de gebruiker zelf traploos worden ingesteld.

Over de kalibratie valt trouwens wel één en ander te vertellen, BenQ is de enige fabrikant die iedere unit vanuit de fabriek voorziet van een kalibratie, in de doos vind je dan ook een rapport terug, eigen aan die unit, met de gemeten waardes en de bijhorende presets waarop het toestel is gekalibreerd.

Of deze "fabriekskalibratie" ook daadwerkelijk perfect is uitgevoerd zullen we later in de review aan een nader onderzoek onderwerpen 😉
Het doet ons in ieder geval plezier dat er toch één fabrikant de moeite neemt om een unit af te leveren die "uit de doos" geen rare dingen laat zien, dikke duim hiervoor aan BenQ.

Plaatjes kijken,

We haalden eerder al aan dat deze W5800 gebruik maakt van DLP techniek, één van de eigenschappen van deze technologie is dat de pure beeldscherpte vaak die van LCD of LCOS overstijgt. Combineer dit met een kwalitatieve lens en je hebt een troef in handen die toch wel een belangrijk onderdeel van de totale beeldbeleving bepaald.

De BenQ stelt hier niet teleur, de 14 delige glazen lens doet het beeld alle eer aan, zeer "gestoken" scherp afgelijnde beelden die  met 4KE-Shift UHD materiaal .in al hun glorie op het scherm toveren.  Wel is het opletten geblazen met de throw van de lens, de 1,6X zoom lens met een throw van 1.52 tot 2.45 vraagt een wat grotere afstand tussen scherm en projector dan we gewend zijn van de de concurrenten.

Ik heb tijdens het beeldjes kijken de W5800 en de Sony WX5000 naast elkaar gezet, de Sony gaat hier net met iets meer punten lopen als het over details gaat, aangezien de Sony over native 4K panelen beschikt is dit op zich niet uitzonderlijk te noemen.
Zoals steeds is smaak ook bij het bovenstaande vaak een oordeelvormer, de ene persoon houdt meer van een wat "zachter" beeld, terwijl iemand anders graag de ragscherpe kant opgaat. Zelf kijken en oordelen is en blijft bij aankoop van een projector nog steeds het belangrijkste punt alvorens een beslissing te nemen.

Contrast;

Als we schrijven dat DLP bekend staat voor de scherpte van het beeld, kunnen we ook niet anders dan melden dat zwartwaarden, en vooral ON/OFF contrast het zwakke punt blijven van deze technologie.

Hoezeer fabrikanten ook hun best doen, waarden halen die gelijk zijn aan LCD, en nog moelijker, aan LCOS panelen, is nog steeds zeer grote uitdaging. Daar staat tegenover dat de ANSI (in beeld contrast) bij de DLP's vaak wel mooi uit de verf komt, zeker met een toestel dat een hoge lichtopbrengst kan voorleggen in combinatie met een goed uitgewerkte optical unit.

Om het contrast te verbeteren maakt BenQ, net als alle andere fabrikanten, gebruik van de zgn "DYNAMIC CONTRAST" functie. Door het aanpassen van de laserintensiteit in functie van de beeldinhoud kan een beter contrast worden behaald.

Het meten van contrast, zeker on off  is en blijft een gegeven dat door verschillende zaken kan worden beïnvloed. Ik heb het ansi contrast gemeten in onze pikzwarte ruimte met de klein K10 meter en kom op een waarde uit van 340:1 dat is wat ANSI betreft beter dan de XW5000 die ergens rond de 270 uitkomt, maar slechter dan de Epson LS12000 die ergens rond de de 600:1 uitkwam (getal heb ik niet zelf in mijn documenten terug gevonden, maar even "geleend" van Frank Doorhof 😉wat ANSI contrast betreft zit de W5800 dus tussen de twee concullega projectoren in.

On Off contrast is, zoals ik al aanhaalde een gevaarlijkere meting vanwege enorm veel factoren die dit kunnen beïnvloeden, zeker wanneer we gaan meten met dynamische instellingen ingeschakeld, kunnen er bijzonder grote verschillen optreden.

Native kom ik op een waarde uit van afgerond 1200:1 en dat legt dan in één keer het zwakkere punt van deze unit bloot, wie zoekt naar pure zwartwaarden en hoog ON/OFF contrast zal hier een terechte twijfel voelen opkomen want dat getal is niet echt indrukwekkend te noemen en dat laat zich zeker vertalen op het scherm.

Side note;

Omdat ik in de demo ruimte een matwit en ALR scherm door elkaar heen kan gebruiken heb ik toch even gekeken wat het resultaat puur op het oog zou zijn bij gebruik van een ander doek. Nu is het meestal niet gebruikelijk om een ALR doek in een batcave te gebruiken, maar het was wel een mooie test om te zien of er meer uit de 5800 te halen was op die manier.

Even voor de duidelijkheid, ON/OFF contrast is de verhouding tussen minimale en maximaal gemeten lichtopbrengst, aangezien een ALR doek in de meeste gevallen een negatieve gain heeft gaat je maximale lichtopbrengst er dus op achteruit. Puur meetkundig gezien zou je dus ongeveer hetzelfde getal moeten uitkomen omdat je  minimale lichtopbrengst procentueel evenveel gaat dalen als de maximaal gemeten waarde. 

Er is echter meer dan meten alleen, het gebruik van het ALR doek helpt echt wel om het gebrek aan zwartwaarden een boost te geven, je verliest wat licht, maar deze projector heeft aan lichtopbrengst geen gebrek, het resultaat was dan ook best positief te noemen.

Beeldcalibratie.

Zoals ik eerder al aanhaalde komt deze BenQ uit de doos met een Kalibratie die door de fabrikant is uitgevoerd, je krijgt hierbij ook een mooie enveloppe met daarin de meetgegevens en de bijhorende preset waar de calibratie is op gebaseerd.

Eerlijk is eerlijk, dit is de eerste projector waar de moeite is genomen om uit de doos een bijzonder accuraat plaatje neer te zetten, ik laat jullie in bijhorende gegevens zien wat het verschil is tussen de "out of the box" fabriekskalibratie met de bijhorende metingen van benQ  en wat ik in dezelfde preset heb gemeten. In het calibratieverhaal zie je wat  ik nog heb kunnen verbeteren, de verschillen zijn er nog wel, maar zijn bijzonder klein.

We kunnen echt wel stellen dat dit een meer dan verdienstelijke poging is ven BenQ om beeldaccuraatheid op een hoog niveau neer te zetten, ik geef een dikke pluim voor dit verhaal.

HDR weergave;

Ook hierover zijn al tal van verhalen geschreven, we weten allemaal dat HDR op een projector een hele uitdaging is, zelf met een goede tone mapping zullen er altijd compromissen moeten worden gemaakt. Iedere fabrikant heeft zijn eigen benadering om één of andere vorm van statische of dynamische tone mapping toe te voegen, BenQ is hierop geen uitzondering.

In de W5800 zijn er drie verschillende manieren waarop BenQ de HDR verwerking toepast, enerzijds is er de standaard dynamische laser dimming die we ook in SDR terugvinden, maar belangrijker is de "local contrast enhancer".

Deze enhancer verdeeld ieder frame in verschillende zones en past in die zones de gamma curves aan om zowel in de lage als hoge regionen het videolevel aan te passen. Als gebruiker kan je deze enhancer in verschillende stappen verhogen of verlagen om het gewenste resultaat te behalen.

Bijkomend aan bovenstaande is er ook de klassieke "HDR slider" waarmee je de algemene helderheid van het HDR beeld kan aanpassen door het clipping punt naar boven of beneden te verschuiven. De combinatie van deze drie zaken maakt dat het algemene plaatje er behoorlijk op vooruit gaat.

Jammer maar helaas komt ook hier het zwakke punt van de DLP technologie weer boven water drijven, zwartwaarden blijven eerder donkergrijs en daar valt verder weinig meer aan te sleutelen.

Het punt waar deze BenQ in HDR echter bijzonder goed scoort is de kleurenweergave, de W5800 is de enige Home Cinema Projector die zonder gebruik te maken van een extra kleurenfilter de volledige P3 kleurendriehoek kan bereiken. Concreet wil dit dus zeggen dat je het volledige potentieel van lichtopbrengst kan benutten met behalen van het max van het kleurenbereik.

De combinatie hiervan geeft in de meer heldere scenes een dynamisch plaatje dat van het scherm afspat, accurate kleuren, heel veel licht en DLP scherpte, knallen doet het wat dat betreft absoluut.

Wat moeten we dan uiteindelijk concluderen? 

Deze W5800 heeft absoluut een aantal zeer grote troeven;

-Hoge lichtopbrengst.

-Accurate kleurweergave out of the box door fabriekscalibratie.

-Kwalitatieve lens 

-Volledig P3 kleurenbereik in HDR zonder extra filter en lichtverlies.

-Behoorlijke flexibele installatie door, naar DLP normen, vrij grote lensshift.

-Gemotoriseerde zoo, focus, lens shift.

Jammer maar helaas zijn er ook wel een aantal mindere punten waar we niet naast kunnen kijken.

-Contrast/Zwartwaarden blijven een zwak punt .

-Prijs van 5000 Euro ligt tov de concurrerende modellen aan de hoge kant.

BenQ positioneert deze W5800 met een prijs van 4999 Euro in directe concurrentie met de Sony XW5000, de Epson LS12/11000, en de JVC NP5, de eerste twee projectoren zijn een stuk goedkoper geworden dan de BenQ en presteren op vlak van contrast opmerkelijk beter.

Anderzijds is de combinatie van hoge lichtopbrengst, volledig P3 kleurenbereik, en zeer kwalitatieve lens iets wat uitzonderlijk is in deze categorie.

Heb je een batcave als HT ruimte en ben je op zoek naar het hoogste contrast en beste zwartweergave, dan is de W5800 niet de beste keuze.

Zit je echter in een woonkamersituatie of een niet ideaal verduisterde ruimte, en combineer je deze projector met een ALR scherml, dan kan dit toestel de beter keuze zijn waar je enorm veel plezier kan aan beleven.

Meer dan ooit is het dus raadzaam om je goed te laten informeren, zelf te gaan kijken en vergelijken om de juiste keuze te kunnen maken voor de situatie waarin je gaat projecteren.

Met vriendelijke groeten

Werner

Cinedream

reza

Bedankt voor de review Werner!!
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Citaat van: reza op juli 15, 2024, 22:03:32Bedankt voor de review Werner!!

Dat was snel  ;)  ;D graag gedaan.

Refie

Lekkere review!
Marantz AV10, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, JVC N7, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

reza

Ik zat al een tijdje met een schuin oog naar dit ding te kijken, ik vind hem er persoonlijk fantastisch uitzien, net een Ferrari met die mooie lijnen :D

Nog last gehad van RBE?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

CiteerNog last gehad van RBE?

Tijdens het kijken eigenlijk niet, enkel als ik richting lens keek zag ik iets opduiken, maar dat doet een "normaal" mens niet denk ik hé  ;D
Ik heb altijd moeite gehad mer RBE, echter de laatste generaties, vanaf de laser als lichtbron eigenlijk, heb ik er geen problemen mee.
Ik kijk al een aantal jaren in de woonkamer naar een DLP UST projector, en ook daar geen enkel probleem.

home@the movies

We hebben ook de BenQ W4000i op de plank staan voor beoordeling, van zodra ik de tijd heb gevonden komt er ook daarvan een review.

donaldk

Delta of Optronic?

P3 uit enkel blauwe LASER Diodes...???

Om het absolute zwartwaarde record van DLP te matchen moeten we terug naar 2009, het JVC prototype met extra light modulator laag in het lichtpad. De JVC ging niet door, kwam niet op de markt, want te duur. Inmiddels wordt het voor DLP wel betaald en niet enkel door Planetaria. Maar kan dus gerust drieenhalve ton zijn, ook voor HT. En nee die DLPs werken ook niet met micro DMDs die dan ook nog eens sequentieel het beeld verschuiven om tot nominaal HD of 4K te komen. Wat afdoet aan de inherente scherpte van DLP en vooral 1 DMD DLP projectoren.

Wow, dat is geen typo met een nulletje teveel?! 12000:1 native on-off contrast, is wonderbaarlijk voor een DLP, Optoma en BenQ kwamen meestal met moeite aan de 1200:1, of duidelijk minder onder de 1000.

donaldk

Citaat van: reza op juli 16, 2024, 07:25:17Ik zat al een tijdje met een schuin oog naar dit ding te kijken, ik vind hem er persoonlijk fantastisch uitzien, net een Ferrari met die mooie lijnen :D

Nog last gehad van RBE?

Maar even gezocht en vond een plaatje bij BenQ NL:

home@the movies

CiteerWow, dat is geen typo met een nulletje teveel?! 12000:1 native on-off contrast, is wonderbaarlijk voor een DLP, Optoma en BenQ kwamen meestal met moeite aan de 1200:1, of duidelijk minder onder de 1000.

Inderdaad een typo, mijn excuses, ik pas het direct aan  :wow:

Exirion

Citaat van: home@the movies op juli 16, 2024, 15:06:03We hebben ook de BenQ W4000i op de plank staan voor beoordeling, van zodra ik de tijd heb gevonden komt er ook daarvan een review.
Inmiddels is de W4000i al een tijdje uit de handel vanwege structurele technische problemen. Een paar dagen geleden zijn de W4100i en W5850 aangekondigd. Alle W4000i's die in de afgelopen maanden bij Benq zijn geweest hebben een upgrade gehad naar wat nu als de W4100i verkocht gaat worden. De W5850 is een W5800 met een short throw lens zoals de W4x00i heeft, en lagere latency voor gaming.
Benq W4000i | Denon AVC-X4700H | 4 x XTZ 99.36 FLR | 1 x XTZ 99.25 | 4 x Dali Fazon Sat | JL Audio E112 | 4 x Dayton Audio BST-1 | PS3 | PS4 | PS5 | Apple TV 4K | Nvidia Shield TV Pro

Exirion

Is er uiteindelijk nog eens een vergelijking met de W4000i gedaan? Die bevalt mij nog altijd geweldig en het leek een eindstation omdat het de enige in z'n klasse was met een geschikte throw ratio.  Maar toen kwam dus de W5850 die 180" vanaf 4m kan projecteren. De interesse is gewekt, maar de vraag of ie noemenswaardig beter is.
Benq W4000i | Denon AVC-X4700H | 4 x XTZ 99.36 FLR | 1 x XTZ 99.25 | 4 x Dali Fazon Sat | JL Audio E112 | 4 x Dayton Audio BST-1 | PS3 | PS4 | PS5 | Apple TV 4K | Nvidia Shield TV Pro