Keuze avr (7.1 of 9.2)

Gestart door Ko_en1, juli 13, 2024, 13:50:26

« vorige - volgende »

Ko_en1

Hallo allemaal,

Binnenkort zal ik mijn eerste C-notes gaan bouwen. Helaas kan ik geen ideale luisterhoeken behalen vanwege de vorm van mijn woonkamer (bank kan niet verplaatst worden. Dus wat betreft speakers ga ik waarschijnlijk voor L + R en evt later C.

Echter, ik heb nog geen AVR.

Zouden jullie mij kunnen aanraden welke AVR het meest geschikt is voor mij? Ik wil uiteindelijk uitbouwen naar een 7.1 of 9.2 opstelling, om toch zoveel als mogelijk surround geluid te krijgen. Het is belangrijk dat de AVR kan:

- Verbinden met Google Home
- Bij voorkeur spraakopdrachten ontvangen

Ik zal de ht gemengd gebruiken (muziek / films). Mijn budget is rond de 500. Tweedehands vind ik meer dan prima.

Alvast bedankt.

GH

Gewoon geen AVR..... totaal ongeschikt voor jouw ruimte in mijn optiek.

reza

Ik ben het helaas eens met GH. Je ruimte is te klein om echt iets uit een 7.1 of 9.1 opstelling te halen.
Ik denk dat je een mooie soundbar veel beter weg komt. Schilt uiteindelijk ook weer wat geld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Shadowfox

Refie

Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Ko_en1

Ik lees vrijwel overal dat boxen 99 van de 100 keer een beter geluid geven dan een soundbar.

Ik begon bij de soundbar q990c/d maar dat werd mij stevig afgeraden. Losse boxen zouden veel beter zijn.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Ko_en1

Citaat van: reza op juli 13, 2024, 14:16:08Ik ben het helaas eens met GH. Je ruimte is te klein om echt iets uit een 7.1 of 9.1 opstelling te halen.
Ik denk dat je een mooie soundbar veel beter weg komt. Schilt uiteindelijk ook weer wat geld.

De ruimte is I'm 35 M2. Dat is toch niet echt klein?

Shadowfox

Surround gaan niet lukken.
Ga dan voor een. 3.1 setup. Altijd beter dan een soundbar

Ko_en1

Citaat van: Shadowfox op juli 14, 2024, 18:44:16Surround gaan niet lukken.
Ga dan voor een. 3.1 setup. Altijd beter dan een soundbar

Maar een 3.1 heeft weinig meerwaarde tegenover een 2.1 omdat de L + R nauwelijks in een hoek staan.

reza

De ruimte waar je tv staat is toch geen 35 vierkante meter?  Dat is misschien 2,5mt bij 3,5?
Een 5.1 setup heeft ruimte nodig, laat staan een 7.1 of een 9.1.

Citaat van: Ko_en1 op juli 14, 2024, 18:33:33De ruimte is I'm 35 M2. Dat is toch niet echt klein?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Ko_en1

Citaat van: reza op juli 14, 2024, 19:09:22De ruimte waar je tv staat is toch geen 35 vierkante meter?  Dat is misschien 2,5mt bij 3,5?
Een 5.1 setup heeft ruimte nodig, laat staan een 7.1 of een 9.1.

huh nee, het is een open ruimte van 7m x 5m. Misschien vertekend de groene lijn, deze geeft een verlaging in het plafond weer.

Zou je dan tot een ander advies komen?

Shadowfox

Citaat van: Ko_en1 op juli 14, 2024, 19:28:08huh nee, het is een open ruimte van 7m x 5m. Misschien vertekend de groene lijn, deze geeft een verlaging in het plafond weer.

Zou je dan tot een ander advies komen?

Het gaat om de ruimte oppervlakte waar je speakers kunnen staan en niet de totale woon ruimte oppervlakte.

Mijn ruimte is 6m bij 5m. Fronts staan 1.40m van de zijmuur vandaan (reflecties) en 80cm naar voren (sbir) en 3m van elkaar. Mijn oppervlakte is iets kleiner dan die van jou en ik heb een 7.1 opstelling. Speakers hebben ruimte nodig en moeten niet in een hoek worden gedrukt omdat perse een 5 of 7.1 moet worden gerealiseerd.
Dusja reken maar uit waar jij alles in jou ruimte kwijt kunt.

Ik zie dat je best 3 kwaliteit monitors onder je tv kwijt kunt. 1m afstand per speaker en ik vermoed dat je best happy kunt zijn.

Richard70…

Ik zou gewoon stereo met twee goede monitoren naast de tv zetten.
Een versterker met HDMI en klaar .
Die center ga je echt niet missen als het zo kort op elkaar staat.
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

buckler

Ik denk dat je tv op een verkeerde plaats staat... als je alles een kwart draait en je tv in het midden van je lange zijmuur hangt dan moet het allemaal geen probleem zijn lijkt mij.
Maar zoals het nu staat is er met een linker/center/rechter speaker bijna geen beginnen aan om dat echt goed te krijgen.
Als je alles een kwart rechtsom draait dan zie ik geen probleem om een 5.2 set neer te zetten.
Ja... een referentie kamer zal het nooit worden natuurlijk maar dat begrijp je zelf ook wel lijkt mij.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

Ansiex

Ik zou ondanks het advies van vele gewoon een 5.1 of 5.2 setup nemen.

Ik heb zelf nu 5.2 setup met 4x QAcoustic 3020i speakers en een QA3090Ci center. Ik zou mijn rear speakers zeker missen.
Het voegt heel wat toe in films en games. Muziek vind ik ook leuker luisteren in het "Verboden" Multi channel stereo.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk allemaal om wat jij het leukste vind  ;)

Betreft je vraag 7.1 vs 9.2 zou ik dus voor de goedkopere 7.1 gaan.
Enige arugment die ik nog zie voor de 9.2 AVR is dat het waarschijnlijk kamer correctie heeft voor 2 subwoofers mocht dat ooit in je planning komen.

Dit zou je echter kunnen afvangen met een Mini DSP 2x4 dat je ook nog beter resultaat zal geven.

Richard70…

Maar hoe denk je 7.1 laat staan 9 speakers op de grondlaag te gaan plaatsen dan , ja er zal uit alle speakers geluid komen , maar een mooie bubbel ga je nooit en te nimmer krijgen
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Ansiex

Ik denk dat het inderdaad beter is om het bij 5.1 speaker opstelling te houden.
Hoogte kanalen zouden misschien nog leuk kunnen zijn en daarvoor misschien 9.2AVR aanschaffen.

Maar binnen het gestelde budget is er bijvoorbeeld de AVR-S670 van Denon, prachtige 5.2 versterker met HDMI2.1

buckler

Citaat van: Ansiex op juli 16, 2024, 11:58:30Ik denk dat het inderdaad beter is om het bij 5.1 speaker opstelling te houden.
Hoogte kanalen zouden misschien nog leuk kunnen zijn en daarvoor misschien 9.2AVR aanschaffen.

Maar binnen het gestelde budget is er bijvoorbeeld de AVR-S670 van Denon, prachtige 5.2 versterker met HDMI2.1

Het gaat er niet om dat er best een 5.1 set kan staan maar zoals Richard zegt het gewoon geen nut heeft.... De center speakers zal direct naast de rechter voor speaker komen te staan en dat gaat gewoon niet goed werken.
Dat is te smal en te veel naar rechts opgesteld.
Dat is eigenlijk het hele eier eten.
Daarom zou de de heel set een kwart slag naar rechts draaien.
Als dat geen optie is dan zou ik ook geen surround set neerzetten
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

Ansiex

Ik begrijp wat je zegt, maar uit mijn persoonlijke ervaring met een zeer ongustige, kleine ruimte voegen die rear speakers zeker wel aan de ervaring toe. Dat het geen "nut" heeft ben ik het daarom niet helemaal mee eens.

Tuurlijk klopt je stelling "dat gaat gewoon niet goed werken.
Dat is te smal en te veel naar rechts opgesteld."

Perfect zal het niet worden, maar ondanks dat kan het zeker wel nut hebben en toevoegen aan de beleving.

J.A.F._Doorhof

In dat formaat 7.1 max

Het gaat niet om het aantal speakers in een ruimte maar om de ruimte zelf.

Zie het als een plas water waar je een steen ingooit. De rimpels zijn de geluidsgolven

Gooi 2 stenen in diezelfde plas en er ontstaan punten waar beide golven samen komen en een botsing veroorzaken

Nu gooi je 5 stenen in diezelfde plas het is al snel een zooitje.
Gooi nu 10 stenen in een meer en je merkt dat ze elkaar alleen bereiken als de kracht al helemaal weg is.

Bij geluid zijn teveel botsingen niet gewenst en creëren deze nodes en antinodes. Versterking en uitvaging

Maw je gaat speakers horen en geen sound bubbel die naadloos is. Sterker je krijgt naarmate je meer Speakers plaatst steeds meer moeite de dialogen goed te volgen.

In dat soort ruimtes is 5.1 max 7.1 de beste optie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Christof_G

@TS: waar ga je de surrounds / surround backs eigenlijk zetten? Ik veronderstel dat deze niet in het midden van de kamer gaan komen. Als deze dan tegen de linker en rechter muur komen, dan zou ik zeggen, nee ga voor 2.1 of eventueel 3.1 als je de linker speaker op de schouw kan zetten en de andere op dezelfde hoogte in de hoek.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Shadowfox

gewoon niks in zijn huiskamer maar een grote scheur!

sandervg

Ben wel benieuwd wat het is geworden. Ik zou persoonlijk ook voor 5.1 gaan en niet voor een soundbar. Heb ervaring met beide, maar was geen vergelijk. Mogelijk zijn er high end sound bars te koop die geweldig klinken, maar ik ben sceptisch.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Fox

Ik denk dat het heel goed mogelijk is om een prima surround opstelling te bedenken in deze ruimte.
(zeker als je de dwangmatige en onrealistische plaatjes van de AV fabrikanten even vergeet)
Maar dat gaat wel wat meer kosten dan het beschikbare budget en het heeft consequenties op het WAF vlak.

J.A.F._Doorhof

Het ligt ook de eisen van de gebruiker natuurlijk.
Maar met een 5.1 opstelling kun je in redelijk veel ruimtes wel wat creëren wat goed klinkt.
Grootste probleem zijn reflecties van harde muren, vloeren, plafonds.
Dus ik zou zeer zeker wat mirror points aanpakken en dat hoeft geen kapitalen te kosten.

Een paar goed geplaatste gordijnen of diffusie panelen en je komt een eind.
Perfect zeker niet, maar waarschijnlijk goed genoeg voor de gebruiker ?

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"