Synology via VPN verbonden --> Roon werkt niet meer!

Gestart door sandervg, juli 7, 2024, 12:55:50

« vorige - volgende »

sandervg

Ik heb mijn Synology via VPN (Privado) verbonden. Echter, dan werkt Roon niet meer goed. Ik ben nog bezig met onderzoek, maar de feature 'Use default gateway on remote network' bij het instellen van de VPN verbinding via Synology lijkt van belang. Als ik deze 'aanvink' (wat iedereen adviseert op het internet) werkt Roon sowieso niet meer. Het lijkt erop dat als ik deze feature niet gebruik, Roon wel / beter werkt.

Kan iemand uitleggen wat deze optie precies betekent en of ik risico loop dat mijn privacy niet gewaarborgd is als ik dit NIET aanvink?

Andere tips hoe je op Synology Roon + VPN werkend hebt gekregen zijn ook welkom!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

eduard

Je moet inderdaad zorgen dat je voor lokaal verkeer een routering hebt staan naar je eigen netwerk dit is meestal de router van de provider. Het is een beetje afhankelijk wat je wilt doen mbt de vpn met welke routeringen je dan moet plaatsen. Wil je al je indernet verkeer van de nas via de vpn lopen dan is een default route die naar de het vpn eind punt wijst noodzakelijk. En dus voor verkeer binnen je eigen netwerk moet je de betreffende subnetten naar je lokale gateway routeren.

sandervg

Dank voor je reactie. Ik ben alleen bang dat mijn netwerk-kennis niet toereikend is om je antwoord te begrijpen.

In principe wil ik dat al het internet verkeer van de NAS via de VPN verloopt, maar vooral bij het gebruik van Sabnzbd.

Wat betekent je verhaal voor de 'Use default gateway on remote network' functie? Kan ik deze uit laten staan en verloop het internet verkeer vanuit de NAS via de VPN? Als ik met 'curl icanhazip.com of 'curl checkip.amazonaws.com' het IP adres check staat er keurig het IP adres van de VPN provider.

Wat/waar/welke subnetten moet ik aanpassen om te zorgen dat lokaal verkeer gewoon naar de NAS kan gaan zonder de VPN ertussen? Ik gebruik een modem van Ziggo met daarna een router van Linksys (E4200).

eduard

Start een command pronpt op je lapto.
Doe eens een het volgende commando ipconfig /all op commandant promt van je laptop en ook het commando route print.

Hier zie je dan de default gateway van je thuis netwerk waarschijnlijk iets van 192.168.0.254 ofzo.
Wanneer je laptop ook een 192.168.0.x ip adres heeft dan moet je waarschijnlijk een route aanmaken  voor dat subnet.
Iets wat lijkt op route 192.168.0.0 255.255.255.0 gateway 192.168.0.254.

Wat is het interne ip adres van de nas. Pas wel op met een verkeerde route op je nad kan je zelf misschien buiten sluiten. Maar zolang nas en pc in het zelfde subnet zitten zou je er bij moeten kunnen blijven. Dat het gezegt hebbende is het eigelijk vreemd dat roon je nas niet kan vinden.

Heb verder geen ervaring met roon of met je nas.

Eduard

sandervg

Hoe en waar moet ik dan een 'route' aanmaken? In de NAS? Of in de Router?

J.A.F._Doorhof

In principe werkt het als volgt

Extern adres van je router met een poort
Intern die poort doorzetten naar het apparaat dat je wil gebruiken.

Voor cameras moet je dit ook vaak doen of ze draaien via PNP.

Het verschilt per router hoe je dit instelt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"