Speaker tweeter kapot. Wie kan mij helpen? [Gefixed]

Gestart door Shadowfox, juni 29, 2024, 19:51:31

Vorige topic - Volgende topic

Shadowfox

Hier is het geval. Ik heb vandaag een meting gedaan en vanaf 2000hz valt ie af. Dus alles daarboven noppes.
Blijkt nou dat de dome niet kapot is maar daaronder zit iets niet goed. De spoel ofzo heet dat zo?
Nu heb ik als advies het naar audiolab te sturen maar ik natuurlijk ook hier vragen of hier een techneut te vinden is.
Als foto's duidelijker zijn kan ik die natuurlijk plaatsen.
Het betreft een energy rc 70 tweeter van een merk die niet meer in productie is.

Wie kan helpen?

toetertje

Ik ken de tweeter niet, maar is dit niet een gevalletje Ferrofluid?

Shadowfox

Citaat van: toetertje op juni 29, 2024, 19:54:38Ik ken de tweeter niet, maar is dit niet een gevalletje Ferrofluid
Citaat van: toetertje op juni 29, 2024, 19:54:38Ik ken de tweeter niet, maar is dit niet een gevalletje Ferrofluid?
?

Citaat van: toetertje op juni 29, 2024, 19:54:38Ik ken de tweeter niet, maar is dit niet een gevalletje Ferrofluid?

Ik zal morgen of ma ff wat foto's maken dan heb je een beeld ervan.
Dat 1 speaker hiervan last heeft en de andere niet terwijl die net zo oud zijn. Hoe weet je of die ook aan een servicebeurt toe zijn? Alles los halen?

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Shadowfox

Misschien een idee om alle 5 speakers te reviseren. Zijn al z'n 17jr oud dus dat zal wel geen kwaad kunnen.
Iemand daar ervaring mee van voor en na een nakijk beurt?

toetertje

Even een snel onderzoek geeft aan dat je de energy 5dr53118 als tweeter hebt.

In het ergste geval, zou je een nieuw diafragma nodig hebben. Zoals b.v.
https://www.ebay.com/itm/394959497070

Hoewel ik denk, dat het vervangen van de Ferrofluid afdoende is.

Heb je de tweeter er al uit gehad, en de weerstand gemeten?

Mao

Begrijp het even niet als de luidspreker boven de 2k niets doet of afvalt...... daar heb ik geen meeting voor nodig dat vast te stellen.
Om te weten of de luidspreker kaduk is even links en rechts verwisselen. Dan weet je of het filter wellicht kapot is of toch het luidsprekertje. Handig is ook om erachter te komen waarom is ie defect. Als het ferrofluid is zou ik beide tweeters reviseren.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Shadowfox

Citaat van: toetertje op juni 30, 2024, 09:03:31Even een snel onderzoek geeft aan dat je de energy 5dr53118 als tweeter hebt.

In het ergste geval, zou je een nieuw diafragma nodig hebben. Zoals b.v.
https://www.ebay.com/itm/394959497070

Hoewel ik denk, dat het vervangen van de Ferrofluid afdoende is.

Heb je de tweeter er al uit gehad, en de weerstand gemeten?

De weerstand is gemeten en dat is goed. Het probleem zit erachter. De 2 magneten kan je nu zelf eraf halen waar ze voorheen vast gelijmd zaten.

Mao

Citaat van: Shadowfox op juni 30, 2024, 09:40:34De weerstand is gemeten en dat is goed. Het probleem zit erachter. De 2 magneten kan je nu zelf eraf halen waar ze voorheen vast gelijmd zaten.

Beide delen schoonmaken en weer vastlijmen. Ik zou wel bij deze aktie het diafragma er even uithalen. Wellicht zou je die kunnen beschadigen bij het verschuiven van de magneet delen. Goed opletten dat de luchtspleet helemaal vrij is dus goed die delen weer op elkaar zetten. Vrees dat je wel een beetje kennis nodig hebt die goed te doen. In die soort gevallen is het raadzamer in de kliko ermee laten repareren is vaak erg kostbaar ivm. Arbeidsloon. Ik zou niet weten of die tweeter los te koop is.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

toetertje

Ik weet niet of je in de buurt woont, anders zou ik er best eens naar willen kijken.

Als de weerstand goed is, is de spoel waarschijnlijk nog heel. De magneten kunnen weer gelijmd worden.
Even afhankelijk van, of de spoel onbeschadigd los komt uit de luchtspleet, zie ik er nog wel hoop in.
De kliko vind ik in dit stadium wel erg voorbarig.  ;)

Mao

Het lijmen vast de magneten is vaak lastig verschuiven snel door het magnetisme. Maar idd als je weet hoe het in elkaar zit is het leuk dit te repareren. Meestal tref je die soort constructies aan bij de niet al te dure luidsprekers. Neemt niet weg dat ze best wel goed klinken.

Rob_Dingen

Ik zit in de buurt van Eindhoven en wil wel even kijken.

Rob

toetertje

Vandaag heb ik de defecte tweeter ontvangen. Het is geen ferrofluid gekoelde tweeter, dus dat valt al af.

De magneten waren losgekomen van de poolplaat, nu heb ik het vermoeden dat de spoel, knel heeft gezeten in de luchtspleet.

De spreekspoel ziet er niet beschadigd uit, en de weerstand lijkt goed te meten.

Dus eerst de magneten opnieuw lijmen. Het uitlijnen was best lastig. Hij ligt nu te drogen. Straks de dome monteren en er dan maar voorzichtig signaal op zetten.

Shadowfox

toetertje

En vandaag de tweeter weer samengevoegd tot 1 geheel, heel voorzichtig signaal erop, en langzaam opvoeren......
en hij tweetert weer.  :pompom:

Ik zie nog steeds niet hoe ik foto's kan toevoegen via mijn telefoon. Anders had ik deze bijgevoegd.

Shadowfox

Nice  :pompom:
Dus het waren puur die magneten die goed op elkaar moesten worden bevestigd?
En er zit geen fluid in. Dat betekent geen slijtage en kapot is kapot ivb met de andere tweeters?

toetertje

Dat klopt, in deze tweeters zit geen Ferrofluid.

Doordat de metalen plaat niet meer vast zat aan de magneet, verschoof hij uit het midden, waardoor de luchtspleet aan 1 kant dicht zat. Op de laatste foto zie je dat hij weer in het midden zit, en kan de spreekspoel weer vrij bewegen.

Shadowfox

Inmiddels de tweeter weer terug waar die hoort.
Gertjan bedankt voor je tijd en moeite :thumbs-up:

toetertje

Graag gedaan,  geniet ervan.   ;D

Ralf67