Jriver past de datum aan van Flac file bij het afspelen.

Gestart door RonK., juni 19, 2024, 00:21:43

Vorige topic - Volgende topic

RonK.

Ik heb gemerkt dat als ik Flac files afspeel via J-river de datum  "gewijzigd op" van de originele Flac file in de betreffende bestandsmap op de D: schijf wordt veranderd naar de datum en tijd van afspelen.

Ik kwam erachter omdat ik de schijf spiegel met een externe schijf als back up .... De afgespeelde tracks stonden klaar om te spiegelen omdat er een wijziging heeft plaatsgevonden volgens het programma Filesync.

Wat kan dit zijn en heeft dat invloed op het Flac bestand ?

Schrijft Jriver iets extra's bij de metadata, wordt het Flac bestand gewijzigd ?
Er wordt geen album art opgehaald via het net in ieder geval.

Ik heb ondertussen zo'n ruim 500/600 cd geript met accuraterip en EAC en ik hoop dat ik op een of andere manier niet de bit correctheid om zeep help.

Dan zal alle moeite voor niets zijn geweest.

Groet Ron.

John Wx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

RonK.

Maar het is wel vreemd dat de datum wordt aangepast. Het lijkt ook weer niet bij alle afgespeelde flac files te zijn.  Ik vraag me af wat een mediaplayer zoals Jriver kan wijzigen tijdens het afspelen.... het lijkt me niet normaal dat  bij alleen afspelen de file datum veranderd

John Wx

Citaat van: RonK. op juni 19, 2024, 13:57:35Maar het is wel vreemd dat de datum wordt aangepast. Het lijkt ook weer niet bij alle afgespeelde flac files te zijn.  Ik vraag me af wat een mediaplayer zoals Jriver kan wijzigen tijdens het afspelen.... het lijkt me niet normaal dat  bij alleen afspelen de file datum veranderd

Dat is wel vreemd mmmm

Daarom maar verwachting patroon verlaagd en Spotify op 320 kbps
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

brtram

Ik heb nog nooit gemerkt dat JRiver iets wijzigt tijdens het afspelen.

Wel kan je op 2 plaatsen aangeven of en zo ja wat JRiver moet/mag aanvullen.
1.
Tools - Import - Configure Auto-Import - Tasks
Select any additional task that Auto-Import should perform.
Diverse opties

Als laatste de optie:
Write file tags when analyzing audio, getting cover art, and applying folder-based tags

2.
Tools - Options - General - Import & Tagging
Update Tags when file info change

Wijzing in de tags is een bestandswijziging, dus dan wordt de wijzigingsdatum aangepast.

Succes

RonK.

Hallo brtram,.... bedankt voor de moeite en voor de duidelijke omschrijving.

Ik heb alle settings die je heb aangeven zover uitgezet m.b.t. het mogelijke overschrijven of aanpassen van enige meta data.

Hopende dat dit het gaat zijn,.... dan blijft de schade nog enigszins beperkt.

Ik zou er toch wel vanuit mogen gaan dat een programma wat op dat moment alleen het bestand afspeelt niet zelf de data van het Flac 'muziek" bestand gaat wijzigingen zonder een melding of goedkeuring vooraf  :wacko:

Het is wel een enorm uitgebreid ( moeilijk ) programma met zoveel in te stellen settings en mogelijkheden voor een relatieve simpele gebruiker.

Nahpets

Jriver houdt bij hoe vaak het bestand is afgespeeld, en wanneer voor het laatst. Tevens kun je elke track een sterren rating meegeven.

Ik verwacht dat van bovenstaande minstens één via de tags meeloopt. En daarmee het bestand wordt aangepast, niet de muziek, maar wel de embedded tags.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

brtram

JRiver houdt dit soort zaken bij in de eigen Library, hierbij worden de file tags niet gewijzigd.

Wat betreft de back-up.
Ik gebruik ook een back-up programma wat alleen gewijzigde bestanden meeneemt.
JRiver draait hier praktisch iedere dag en de bestanden worden alleen 1x gekopieerd na het importeren, en daarbij  aanpassen van de tags, in JRiver. 

J.A.F._Doorhof

Kan het zijn dat je niet naar "created date" kijkt maar "last openend"

Dit gebeurt regelmatig. Je kan dit in je viewoptions aanpassen
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonK.

Ik bedoelde binnen de mappen structuur van Windows de kolom "gewijzigd op" . Ik kwam hierachter omdat ik een 2e harde schijf met dezelfde data ging spiegelen. Daar kwamen Flac files naar voren die ik zeker zelf niet veranderd hebt, ook geen meta data enz.

Kurt

Is de bestandsgrootte (op de byte exact) nog dezeflde? Indien ja, open een command prompt (cmd.exe) en daar doe je FC /b file1 file2
Als dat geen verschillen heeft is de file binair nog dezelfde en zijn enkel de timestamps aangepast

RonK.

Hallo Kurt, als ik heel simpel de muziekmappen benader met de rechtermuisknop en dan eigenschappen lijken de bestanden wel hetzelfde m.b.t. de bytes.

Bestandmap D:\musicmap
314 GB (337.852.855.973 bytes)

Bestandmap F:\musicmap
314 GB (337.852.855.973 bytes)

Ik ben dan ook weer niet een heel groot computer wonder wat erg thuis is in opdracht prompts :-)
Maar zoals jij het omschrijft, daar ga ik me eens in verdiepen, dat is altijd handig en zeker interessant.

Kurt

Goed te zien dat de grootte intact is. Mocht dat niet zo zijn, dan weet je al zeker dat de inhoud verschillend is.

Doe nu eens een vergelijking van een willekeurig, maar hetzelfde muziekbestand op beide drives, zoals bv: fc /b D:\musicmap\song1.flac F:\musicmap\song1.flac

RonK.

Hallo Kurt, hierbij 3 nummers waarvan ik zeker weet dat de Flac file  is / was aangepast m.b.t de datum na het afspelen.

Ik heb weer even de de rechtermuisknop methoden gebruikt, alle "bytes" zijn wel hetzelfde.
Ik weet niet hoe accuraat deze optie is ?

Het lijkt erop dat er qua bestanden niets is aangepast, toch heeft Jriver de datum veranderd.

-------------
Music Map\Flac - Albums\Albums cd rip\William Orbit\Strange Cargo III

01 - Water from a Vine Leaf

D:\ 35,8 MB (37.573.366 bytes)
F:\ 35,8 MB (37.573.366 bytes)

-------------
Music Map\Flac - Albums\Albums cd rip\Robert Plant\Carry Fire [ Warner Japan]

09 Keep It Hid

D:\ 24,1 MB (25.358.669 bytes)
F:\ 24,1 MB (25.358.669 bytes)

------------------
Music Map\Flac - Albums\Albums cd rip\Eric Clapton\Timepieces [The Best of Eric Clapton Audio Fidelity SACD 2014]

06 Cocaine

D:\ 21,9 MB (22.976.989 bytes)
F:\ 21,9 MB (22.976.989 bytes)

Kurt

En waar wordt het bestand aangepast? Op de bron, of de backup?
Wanneer wordt het aangepast? Tijdens/na het afspelen, of na een backup?

RonK.

Na het afspelen van een album via Jriver, vanaf de eerste bron de D schijf.
Het lijkt ook weer niet bij alle nummers te zijn.

Ik kwam erachter doordat ik de D: schijf ging spiegelen met een losse schijf F.... daar stonden files tussen waarvan ik zeker weet dat ik ze niet aangepast of veranderd heb.

Toen zag ik dat de datum van "laatst gewijzigd" van de betreffende Flac files was veranderd binnen de mappen structuur van Windows. 

Kurt

Je bent niet de enige zo te zien. Hier iemand die een identiek probleem had in 2003!

In principe wijzigt het OS een timestamp als je iets aan de file wijzigt. Je zou echt zeker moeten zijn dat je een binaire vergelijking doet (de FC /B"), waarbij de /B voor "binary" staat. Bestanden kunnen perfect dezelfde grootte hebben en toch verschillen. Waarschijnlijk past JRiver de Flac tag(s) aan. Verandert op zich niets aan de muziek bits. Andere mogelijkheid is dat niets aan de inhoud van het bestand verandert, maar enkel de timestamp van het bestand wordt aangepast.

De commandolijn zal uitsluitsel geven.

brtram

Kurt, als je mijn reactie in dit topic leest, zie je dat JRiver inderdaad tags, na toestemming van de gebruiker, kan wijzigen.

Door de ID-tag te vergelijken van het oorspronkelijke en gewijzigde bestand kan je de wijzigingen zien.

JRiver wijzigt niets in muziekbestanden zelf.

Ik persoonlijk laat JRiver wel de tags aanpassen.
Hiermee houdt ik de tags in de bestanden gelijk aan de library van JRiver.

Kurt

Ik ken JRiver niet, maar als er wijzigingen zijn op een bestand is het in dit geval:
1) Enkel de timestamps
2) Enkel de metadata tags
3) 1) en 2)
4) De muziekinhoud
5) zowat alles hierboven

Zolang het geen 4 en 5 is, valt daar nog mee te leven, alhoewel ik liever zou hebben dat mijn streaming softrware mijn muziekbestanden ongewijzigd laat.

RonK.

Dat is het ook precies,...... ik laat het liefst de regie helemaal aan mijzelf idd :colgate: Optie 4 en 5 zou ik ook echt niet prettig vinden.