Batocera op Mac Mini i7 - retro gaming console

Gestart door Richi, juni 11, 2024, 22:26:03

« vorige - volgende »

Richi

Nu de geluidsinstallatie 'af' is, ben ik met de oude Mac Mini i7 uit 2011 aan het rommelen geslagen. En het leek me leuk er een retro gaming machine van te maken. Nadat ik de SSDs uit de Mac Mini naar de NAS had verplaatst, heb ik er een 5TB harde schijf in gezet die ik nog had liggen en daar Mac OS High Sierra op geïnstalleerd. Daar kan je niet zo veel meer mee tegenwoordig, dus heb ik 4,5TB gereserveerd voor een FAT32 partitie die door Batocera gelezen kan worden en waar de roms op gezet kunnen worden.

Batocera is een open-source retro gaming console emulatie software die draait op allerlei hardware en besturingssystemen. Ik heb voor de Mac Mini een X86 bootable Batocera USB stick gemaakt (bevat de linux versie van Batocera v39) en als ik daar de Mac mee opstart, werkt het zowaar ineens. Op de FAT32 schijf staan nu zo'n 100.000 games voor allerlei platforms zoals Atari consoles, Nintendo, MAME (speelhal spellen), maar ook home computers zoals de Sinclair ZX Spectrum, Commodore 64 en Atari ST. Amiga spellen heb ik ook nog genoeg op de NAS staan, maar die moet ik er nog even op zetten.

Erg leuk om mee te prutsen en een computer van 13 jaar oud blijkt meer dan krachtig genoeg om al die oude consoles te emuleren. Op dit moment ben ik een aantal PS3 spellen aan het downloaden om te kijken hoe die het doen.

De volledige lijst aan ondersteunde consoles is ontzettend lang. Echt heel leuk en er is voor elk wat wils. Kijk maar eens hier: https://wiki.batocera.org/systems
Woonkamer stereo Naim Atom HE • Philips BDP-9700 • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • Audioquest Niagara 1200 • Focal Elegia & Elear • Philips 55PUS8909
Zolder HT (in aanbouw) Classé CP-800mkII (verwacht) • Classé CA-2300 (verwacht) • Classé SSP-600 • Oppo BDP-93EU • Elac Debut 6.2 C+SL+SR • Philips 55POS9002