Speaker en versterker. Hoeveel watt nodig?

Gestart door Shadowfox, juni 7, 2024, 11:53:59

Vorige topic - Volgende topic

Shadowfox

Ik vraag me af of mijn speakers genoeg power krijgen geleverd.

Momenteel heb ik een anthem 720 en een rotel 1075 eindversterker.
De rotel levert 5x125 watt en anthem 5x 140watt volgens de specs.

Als ik kijk naar mijn speakers specs staat er 250watt recommended sensitivity 91db voor mijn fronts. Center 225w 89db en Surround 200w 89db

Heb ik er nu goed aangedaan voor die rotel of moet ik verder kijken voor een beter resultaat?

Op de anthem zijn de fronts back en surround aangesloten en op de rotel atmos en center.

Wat vinden jullie?

Ralf67

Welke luidsprekers heb je ?

Je kan vaak met 50 tot 100 echte watts al heel snel een ruimte vullen met geluid.

jahtari

Wat is het probleem eigenlijk?

Waarom denk je dat je vermogen tekort komt?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Shadowfox

Citaat van: jahtari op juni  7, 2024, 13:28:36Wat is het probleem eigenlijk?

Waarom denk je dat je vermogen tekort komt?

Dat weet ik dus niet. Daarom ook mijn vraag of ik ijl en er is niks aan de hand of het moet anders

chansig

Zit hem ook in het impedantie verloop. Hoe lager een speaker dipt hoe meer stroom een speaker vraagt van een versterker.

Ik verwacht dat het allemaal wel prima gaat zijn. Grootste gedeelte van de speakers zijn niet heel erg lastig aan te sturen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Peerless Monster

Even heel simpel gezegd, je fronts hebben 1 watt nodig over het compleet frequentiegebied om 92 dB output te generen op 1 meter afstand van de speaker. Maw de versterker moet om dat te halen, wel 1 watt kunnen genereren op het complete frequentiegebied. Lijkt mij hard genoeg om te luisteren. Of het moet zijn dat je in een enorme ruimte aan het luisteren bent. De meeste mensen luisteren niet zo hard.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Rob_Dingen

Laat zeggen dat je 90dB gemiddeld hebt en versterkers van 125W en 140W.
Dan is de maximale output met 125W is 111dB en met 140W 111,5dB.
Dat is uitgaande van 1 speaker heb je er 2 komt er al 6dB bij dus 117dB
Zou zeggen ruim voldoende voor gehoor beschadiging.

Rob

N1v3K

Citaat van: Shadowfox op juni  7, 2024, 11:53:59anthem 5x 140watt volgens de specs.
Bij 5 kanalen zal het eerder 90W zijn.
Die 140W geldt voor 2 kanalen.

Kurt

Op een ander forum staat een formule om het minimale vermogen te bereken afhankelijk van de gebruikte speakers, luisterafstand, gewenste geluidsdruk etc.
Je kan de formule ook downloaden als een spreadsheet, wat het makkelijker maakt.

http://www.zenaudio.be/versterkers-en-receivers/hoe-kies-je-een-versterker/

morca

Iedereen het alleen heeft over hoe hard je kan spelen.
Ik zie het voordeel van wat meer vermogen niet om harder te spelen.

Maar meer in detail en dynamiek.

Rob_Dingen

Citaat van: morca op juni  8, 2024, 22:40:40Iedereen het alleen heeft over hoe hard je kan spelen.
Ik zie het voordeel van wat meer vermogen niet om harder te spelen.

Maar meer in detail en dynamiek.
Dat was zijn vraag of hij voldoende vermogen heeft.
Heb hem laten zien hoe hard je daar me kan en als dat niet hard genoeg is zal hij zwaardere versterkers moeten kopen.
Detail en Dynamiek heeft niets met vermogen te maken dat kun je al hebben met een paar watt.

Rob

Sjaak_Banaan

Een verhelderend filmpje over dit onderwerp:

Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Kurt

Als je het in onderstaande formule giet, dan weet je het toch?

P = 8/Zx10^((L-S+20xlog D)/10)

met:
Z = minimumimpedantie van de luidspreker in Ω (Ohm)
S = gevoeligheid luidspreker in dB / 2,83 V / 1 m
D = luisterafstand in m
L = gewenste geluidsdruk op luisterafstand in dB

dan geeft P = het vereist vermogen in W

morca

Citaat van: Rob_Dingen op juni  9, 2024, 12:12:24Dat was zijn vraag of hij voldoende vermogen heeft.
Heb hem laten zien hoe hard je daar me kan en als dat niet hard genoeg is zal hij zwaardere versterkers moeten kopen.
Detail en Dynamiek heeft niets met vermogen te maken dat kun je al hebben met een paar watt.

Rob
Kan bij bepaalde versterker idd
Buizen bv

Een transistor van dezelfde serie zal meer vermogen meer controle geven.

Mao

Als het nu goed klinkt in je combi dan zal je wel vermogen genoeg hebben. Gewoon luisteren. Zelf heb ik altijd flink veel oververmogen zitten in mijn versterkers. Je moet dan wel weten wanneer je luidsprekers in de stress gaan en als je dat niet in de gaten hebt kan je je konussen achter in de huiskamer terug vinden.

Dat zal niet zo snel gebeuren. Het klinkt misschien raar maar de meeste luidsprekers laten het leven met juist te kleine versterkers die lekker tegen klippen aan lopen de spelen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

morca

Dat is de theorie.
Iets te hard met veel oververmogen en roggelroggel weg speaker.

Dat heb ik nog nooit gezien met te weinig vermogen.

Te weinig vermogen hoor je dat het fout gaat met harder zetten.
Daar zou je op kunnen anticiperen.

Met oververmogen is 1 db teveel genoeg, om alles ineens met veel herrie in rook op te zien gaan.
Waren gelukkig niet mijn speakers.  :clapping:

chansig

Te weinig is gevaarlijker. Zo heb ik het altijd begrepen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Kurt

Klopt. Als de versterker begint te clippen krijg je een patroon wat sterk op DC spanning lijkt. De sinustoppen worden afgevlakt/afgetopy omdat de voeding niet genoeg vermogen kan leveren. Dit is vrij nefast voor speakers, zeker voor mid en tweeters. Oververmogen is geen probleem, zolang het maar niet continu is. Een speakerspoel kan zonder problemen een piek aan die stukken hoger is dan het opgegeven nominaal vermogen.

morca

Heren hebben jullie erbij gestaan hoe speakers en subwoofers in rook opgaan?

Ik wel.
Het was altijd over vermogen.

Als je je oren gebruikt,draai je niet te hard met te weinig vermogen.
Je hoort dat het bijna verkeerd gaat.

Bij over vermogen hoor je alleen strak geluid.
Wat bij 1 db meer opeens je speakers roggelend sloopt.

chansig

Ah oke. Dan heb jij gelijk en niet de verschillende techneuten die ik hier over heb gesproken. Of ik heb weer eens slecht geluisterd.

Gr. Hans

Kurt

Citaat van: morca op juni 23, 2024, 13:38:49Als je je oren gebruikt,draai je niet te hard met te weinig vermogen.
Je hoort dat het bijna verkeerd gaat.
Tegen dat je hersenen doorhebben dat je verterker clipt, zijn de speakerspoelen al doorgebrand.

Mao

Citaat van: chansig op juni 23, 2024, 13:40:01Ah oke. Dan heb jij gelijk en niet de verschillende techneuten die ik hier over heb gesproken. Of ik heb weer eens slecht geluisterd.

Gr. Hans

Nou nee niet slecht geluisterd dacht dat inmiddels bij hifi liefhebbers ook al wijd en zijd bekend was dat oververmogen voor luidsprekers geen enkel probleem geeft. Bij clippen van een versterker, wat in wezen gelijkstroom is, blijft de conus in de hoek hangen. Echter er wordt wel steeds energie naar je luidspreker gestuurd en daar warmen je spreekspoelen van op dus de fik erin. En dat gaat best wel redelijk snel. Bij oververmogen blijft je spreekspoel in beweging en koelt.
Natuurlijk kan dat ook niet eindeloos door gaan goedkope luidsprekers zullen eerder het leven laten.
Het wel ff oppassen want je kan bij veel vermogen ook je passieve filter in rook zien opgaan. Maar ook hier kwestie van kwaliteit ook je filter.

Heb in mijn arbeidsverleden heel wat gesneuvelde luidsprekers onderhanden gehad.

Reden... of clippen van de versterker of door een versterker die het leven liet en DC op de uitgang kwam te staan.

Meest berucht was de Crown DC 300 want dc in is dc uit (fantastische versterker voor dc voedingen)
Maar als de DC 300 het leven liet kon je er zeker van zijn dat je conussen achter in de zaal lagen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

ElpeeTwaalf

De DC300 was tenminste nog erg degelijk gebouwd, de D150 ook. Phase Linear aan de andere kant...

Te veel vermogen en te weinig vermogen zijn even gevaarlijk, daarnaast ook als je je speakers niet kent. Kijk, die grote JBL, Altec, EV en zo kunnen loeihard maar vraag ze om <20Hz op hoge volume te reproduceren en je mag binnen de kortste keren reconen omdat ze uit de xmax gaan en met de massaring tegen de magneet gaan slaan.

Mao

Ik kan je verzekeren dat met die pro luidsprekers onder de < 20 Hz op max vermogen complete onzin is. Ik zou zo geen behuizing kunnen noemen (hooguit eaw bh800) die dat zou kunnen. Buiten dat zover ik weet is alleen de JBL 2231 voorzien van een massring.