Zien jullie iets raars aan deze sub-amps?

Gestart door Sjaak_Banaan, mei 27, 2024, 21:51:43

« vorige - volgende »

Sjaak_Banaan

De amp bestaat uit 3 delen, 2 bij elkaar op de plateamp, eentje in de sub geschroefd.
Indien nodig kan ik wel betere foto's maken, maar op welke delen moet ik dan op focussen?

Beginnen met de amp in de sub, bovenste deel foto:

Deze lijken misschien iets bol te staan, maar ik weet niet goed waar ik naar moet kijken...

Achterzijde plate-amp:

Probleem is dat de sub wel aan gaat wanneer die signaal krijgt, maar er komt geen geluid meer.
De led achterop de amp knippert groen i.p.v. dat deze constant brandt.
Eerder tijdens twee films een raar geluid gehoord uit de hoek van deze sub, door het filmgeweld kan ik het moeilijk omschrijven.

Ik weet dat ik de amps gewoon kan opsturen en laten maken, maar wil er natuurlijk ook een leermomentje voor mijzelf (en anderen) van maken. ;)
Alle tips zijn welkom.
Thanks!
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

ruud2

controleer even met een batterijtje of de speaker "kraakt" dan is deze uitgesloten van het probleem.
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Sjaak_Banaan

Citaat van: ruud2 op mei 28, 2024, 09:49:46controleer even met een batterijtje of de speaker "kraakt" dan is deze uitgesloten van het probleem.

Bij dezen uitgesloten. Thanks
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Spijkie

Citaat van: Sjaak_Banaan op mei 27, 2024, 21:51:43De amp bestaat uit 3 delen, 2 bij elkaar op de plateamp, eentje in de sub geschroefd.
Indien nodig kan ik wel betere foto's maken, maar op welke delen moet ik dan op focussen?

Beginnen met de amp in de sub, bovenste deel foto:

Deze lijken misschien iets bol te staan, maar ik weet niet goed waar ik naar moet kijken...

Achterzijde plate-amp:

Probleem is dat de sub wel aan gaat wanneer die signaal krijgt, maar er komt geen geluid meer.
De led achterop de amp knippert groen i.p.v. dat deze constant brandt.
Eerder tijdens twee films een raar geluid gehoord uit de hoek van deze sub, door het filmgeweld kan ik het moeilijk omschrijven.

Ik weet dat ik de amps gewoon kan opsturen en laten maken, maar wil er natuurlijk ook een leermomentje voor mijzelf (en anderen) van maken. ;)
Alle tips zijn welkom.
Thanks!

Is de woofer zelf wellicht " opgeblazen " ?
Lumin,T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Audes

Sjaak_Banaan

Het betreft trouwens de XTZ Cinema 3x12, dus met drie 12 inch woofers met eigen amp.

Heb de batterijcheck gedaan en dan 'klopt' die gewoon of is dat niet voldoende?
De plate-amp knippert ook, wat aangeeft dat er iets niet goed is in de amp neem ik aan.

XTZ support reageerde zojuist ook dat de paarse condensatoren de usual suspects zijn.

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

Vandaag even de tijd genomen om de 3e amp ook uit de kist te halen, daar kon ik was moeilijker bij.
Daarop zag ik een glaszekering die stuk is.

Dit staat erop: T2AL250V... weten jullie of het een kwestie is van deze vervangen en weer door te spelen of is het wijsheid de amp preventief door te laten meten o.i.d. en uit te laten zoeken wat de zekering heeft doen sneuvelen?
Kan ik iets stuk maken met gewoon proberen?

Tips?

Bouw HT in kelder

jossie

Citaat van: Sjaak_Banaan op juni 20, 2024, 14:43:43Vandaag even de tijd genomen om de 3e amp ook uit de kist te halen, daar kon ik was moeilijker bij.

Dit staat erop: T2AL250V... weten jullie of het een kwestie is van deze vervangen en weer door te spelen of is het wijsheid de amp preventief door te laten meten o.i.d. en uit te laten zoeken wat de zekering heeft doen sneuvelen?

Tips?
Citaat van: Sjaak_Banaan op juni 20, 2024, 14:43:43Vandaag even de tijd genomen om de 3e amp ook uit de kist te halen, daar kon ik was moeilijker bij.

Tips?

Niet doen Sjaak, ik heb nog nooit een apparaat in handen gehad met alleen een defecte zekering. Er is wel kans op meer schade met deze 'methode'.
Omni !

Sjaak_Banaan

Dank voor de waarschuwing mannen, jullie hadden gelijk!  :thumbs-up:
Gisteravond een maat van mij op bezoek gehad en hem er eens naar laten kijken, hij is hier wél handig mee. :P
Hij gaf aan dat er, ik hoop dat ik het goed zeg..., tenminste 3 condensatoren stuk waren.

Hij heeft 6 nieuwe besteld en wil ze allemaal samen met mij vervangen, hopelijk leer ik er zo ook wat van.
Wordt vervolgd...

Bouw HT in kelder

jossie

Bij een gesprongen zekering is er meestal ergens harde kortsluiting. Dat zijn vrijwel nooit de condensatoren, meestal een paar fets, bruggelijkrichter... (controller ic is dan ws ook gaan hemelen...) e.d. in de voeding. Zoiets kan veroorzaakt worden door instabiliteit vanwege, jawel, kapotte condensatoren.

Als daar een check op is gedaan, prima, zoniet zou ik dit plan heroverwegen.

Omni !