Zekering voor koelbox

Gestart door mmuetst, mei 15, 2024, 23:37:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mmuetst

Ik heb een koelbox die ook op 12 volt werkt. Nu is vorige vakantie de stekker voor de 12 volt (u weet wel zo'n stekker die in de ronde 12 volt in je auto kan pluggen) defect geraakt. Ik weet ook de oorzaak, de kabel was geklemd onder een schroef die is gaan roesten (koelbox stond ook in vochtige tent in het verleden) waardoor er een overgangsweerstand is ontstaan. Nu trekt die koelbox ook 4 ampere. Ik heb inmiddels een nieuwe plug aan het snoer gemaakt (de koelbox werkt nog prima) maar nu komt mijn dilemma, welke waarde zekering moet ik nu in die stekker plaatsen. Zekeringen zijn normaal voor 230 volt.
Of moet ik alleen puur naar het aantal ampère kijken?
Moet het traag zijn of juist snel? Helaas staat er op de koelbox wel een aanduiding waar ik helemaal niks mee kan:
Blowing gas R134A geen idee of daar de zekering mee wordt bedoeld? Helaas heb ik de oude zekering niet bewaard.
Alle tips zijn welkom
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

* R134A betreft het gas dat wordt gebruikt om te koelen.
* Een zekering brandt door bij teveel STROOM. 4A bij 12V, 4A bij 220V, whatever, blijft 4A.

mmuetst

Citaat van: Kurt op mei 15, 2024, 23:58:35* R134A betreft het gas dat wordt gebruikt om te koelen.
* Een zekering brandt door bij teveel STROOM. 4A bij 12V, 4A bij 220V, whatever, blijft 4A.
Thanks, dan moet ik nog weten of het Fast of slow moet zijn. PS het ding werkt niet met gas, dus dat vind ik vreemd het is een peltier element (aan de binnenkant van de koelbox zit een soort koelelement, vergelijkbaar om transistors te koelen in een versterker die koel wordt. Maar ik kan het mis hebben?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

* R134A: https://www.waeco.com/nl-nl/nl/lp/r134a
* Ik zou gaan voor een trage zekering. Als je al eens een piek hebt, brandt ze niet direct door. Ook best wat marge nemen.

mmuetst

Citaat van: Kurt op mei 16, 2024, 01:04:42* R134A: https://www.waeco.com/nl-nl/nl/lp/r134a
* Ik zou gaan voor een trage zekering. Als je al eens een piek hebt, brandt ze niet direct door. Ook best wat marge nemen.

Thanks, ik ga eerst even in het boekje van onze auto kijken wat ik maximaal mag aansluiten op die 12 volt stekker.
En dan eens kijken of ik een zekering traag 4 A of iets zwaarder kan scoren (4.5 of zo).
Bedankt voor je uitleg.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Kurt

In mijn wagen zijn de 12V sockets verzekerd met zekeringen van 15A.

efsix

Bij mij ook in de auto 15 A

als er bij jou Rgas in zit heb je geen Peltier element maar een compressor.
Deze heeft een aanloopstroom van ca 3x Inom. Kom je op 12A uit.
Vandaar ook de standaard van 15 in autos.

Peltierkoelkasten zijn ruk...
Als de automotor uit staat trekt deze de accu in no time uit.

mmuetst

Citaat van: efsix op mei 16, 2024, 06:23:36Bij mij ook in de auto 15 A

als er bij jou Rgas in zit heb je geen Peltier element maar een compressor.
Deze heeft een aanloopstroom van ca 3x Inom. Kom je op 12A uit.
Vandaar ook de standaard van 15 in autos.

Peltierkoelkasten zijn ruk...
Als de automotor uit staat trekt deze de accu in no time uit.
bedankt voor je info. Dus 12 ampère traag zal de juiste waarde zijn?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

efsix

Nee gewoon 15A.
Indien je een sluiting hebt knalt deze er gewoon direct uit.
10A is zeker te weinig vanuit mijn camper en watersportervaring.  12 is dan een te kleine stap