Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

« vorige - volgende »

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (5.3%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
21 (55.3%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
3 (7.9%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
12 (31.6%)

Totaal aantal stemmen: 38

J.A.F._Doorhof

Volgende vraag wat is de essentie van leven ?
;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

sschot

Wat mij betreft is dat voor ieder individu persoonlijk en dus anders.

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

chansig

Ik zat me nog af te vragen, omdat het ook gaat over hoe wordt er gespeeld, opgenomen, passie etc.

Stel een nummer heeft bovenstaande (en meer) allemaal in zich. Maakt het dan nog uit om welk genre muziek het gaat: ska, reggae, pop, jazz, klassiek, smartlappen, als het gaat om het horen van de emotie van de performer ?

Of is het dan: ongeacht genre ik hoor de emotie van de performer ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Paradigm PW link,  akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  6, 2024, 14:02:54100% emotieloos bestaat niet. Ik zie alleen wel verschil tussen een opgewekte emotie door compositie of een emotie die opgeroepen of versterkt word door een ijzersterke performance. Maar muziek is altijd emotie.

En het verschil bepaal jij. Dat is duidelijk. En daarmee haal je je eigen overtuiging onderuit en onderschrijf je de mijne.

Gr. Hans

Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Paradigm PW link,  akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

14 pagina's heerlijke discussie over emoties. Ik heb vanavond een heerlijke emotie gehad over een hele oude opname (jazz: Bill Evans in Norway) hoe veel emotie wil je dan hebben  :D  Maar ga lekker door, kostelijk lees voer  :pompom:
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

"To play a wrong note is insignificant; to play without passion is inexcusable." ― Ludwig van Beethoven

chansig

Eens. Al kan ook een muzikant wel eens een slechte dag hebben

Gr. Hans

Jumping Jack

Citaat van: mmuetst op december  6, 2024, 21:06:5714 pagina's heerlijke discussie over emoties. Ik heb vanavond een heerlijke emotie gehad over een hele oude opname (jazz: Bill Evans in Norway) hoe veel emotie wil je dan hebben  :D  Maar ga lekker door, kostelijk lees voer  :pompom:

Schijnt dat Bill toen erg kwaad was, heb je dat ook gevoeld?

;)

(Is dat die nieuwe release die dit jaar is verschenen? Ga ik morgen ook eens opzoeken)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

mmuetst

Citaat van: Jumping Jack op december  6, 2024, 22:51:37Schijnt dat Bill toen erg kwaad was, heb je dat ook gevoeld?

;)

(Is dat die nieuwe release die dit jaar is verschenen? Ga ik morgen ook eens opzoeken)
Nee, dat heb ik niet gehoord. Dit is een opname uit 1970 die gisteren Uitgebracht is.

vanzomereng

Citaat van: Mediator op december  6, 2024, 21:51:40"To play a wrong note is insignificant; to play without passion is inexcusable." ― Ludwig van Beethoven

Yep, ik ben altijd zeer sterk geëmotioneerd en speel daarom
altijd alle noten verkeerd en ook van het ritme deugt geen bal.
Ik ben eens ca. 25 jaar terug, begonnen met keyboard te spelen
maar op sterk afraden van vrienden & familie ook snel hiermee weer gestopt.  :eh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Citaat van: vanzomereng op december  7, 2024, 10:10:15Yep, ik ben altijd zeer sterk geëmotioneerd en speel daarom
altijd alle noten verkeerd en ook van het ritme deugt geen bal.
Ik ben eens ca. 25 jaar terug, begonnen met keyboard te spelen
maar op sterk afraden van vrienden & familie ook snel hiermee weer gestopt.  :eh:

Over emotie gesproken:

Biertje?  :D

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op december  7, 2024, 10:37:11Over emotie gesproken:

Biertje?  :D

Ten opzichte van mijn muzikale pogingen toentertijd, klinkt dit niet verkeerd  :colgate:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

chansig

Hoe zit het trouwens met de emoties van een Beethoven, Mozart, Ravel etc ?

Zitten die ook nog in de bladmuziek ?

Gr. Hans

mmuetst

Muziek kan trouwens ook genezend werken:

J.A.F._Doorhof

Je zal het gegarandeerd onzin vinden :D

In een compositie kun je absoluut emoties opslaan, de keuze van de noten, expressie, keuze van de instrumenten, tempo wisselingen, keychanges etc. denk aan meesters als Mozart, Beethoven, Rachmaninoff  maar ook Vivaldi of Verdi je kan me niet zeggen dat als je naar die stukken luistert je niet mee genomen word in de emotie van de componist.

Je kan je de vraag stellen of die emotie echt was, en dat zal niemand ooit weten. Maar je kan het wel raden, immers de meeste artiesten en componisten uit die periode componeerde vanuit gevoel en emotie. Dus ik denk wel dat je het erin hoort.

Maar..
Ook de uitvoering zelf zal uitmaken hoe je het echt ervaart van de uitvoerder.
Een orkest zonder solisten zal heel anders klinken als een orkest met solisten, en ook de kwaliteit en passie van die solist (en de rest) zal uitmaken of de muziek je echt raakt. Als iemand op het podium staat te huilen gedurende een uitvoering dan kan je er wel vanuit gaan dat de emotie echt is en voelbaar.

Zoals eerder gezegd ik denk dat muzikanten volledig anders kijken naar emotie in de muziek dan een muziek liefhebber. Als ik voor mezelf kijk kan ik me gewoon niet indenken dat ik ooit muziek zou maken waar niet de emotie in zit die ik op dat moment voel, anders ga ik wel een film kijken :D
Muziek is pure emotie voor mij. En daar kan iedereen natuurlijk anders naar kijken daarom kan het een interessant topic zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Dus al met al voel jij de emoties van Beethoven.

Ik zeg: 👍

Omdat ik het ook echt prima vind dat je dit vindt.

Je argumentatie onderschrijft overigens opnieuw wat ik stel. Maar ik zie ook steeds meer nuance komen in je argumentatie. Dus wie weet.

Gr. Hans

Rob46

Wie weet ga je toch gelijk krijgen Hans :pompom:
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G2.2][ Sonus Faber Minima Amator II ]

chansig

Ja dat zal me een gigantisch feestgevoel geven.

Gr. Hans

sschot

https://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek#:~:text=Muziek%20of%20toonkunst%20is%20de,%27kunst%20van%20de%20Muzen%27.

Misschien dat met deze info begrepen wordt dat het een uitdrukkingsvorm is.

Ben wel heel benieuwd Frank, waar jij in het voorbeeld van de schreeuw, de fysieke plaats van de emotie bepaald.

Voor mij, en conform de definitie, zit emotie in het wezen. De schreeuw is een uitdrukkingsvorm, net zoals alle andere uitdrukkingsvormen, zoals bijv muziek
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

Mediator

Eens met Frank en niet toevallig omdat ik ook aan de muziek kant zit en steeds minder met alles rondom audio aansluiting vind. Daarom zeg ik sluiten dit topic. Het voegt op dit moment of vanaf dit moment niets meer toe. We weten inmiddels dat een deel het ermee eens is en een ander deel niet. Waarvan akte. 

sschot

Grappig, maar voor mij heeft het 0 te maken met eens of oneens.

Het gaat mijns inziens veel verder. Iets wat feitelijk onmogelijk is, wordt getracht door herhaling mogelijk te maken, wat het dus niet is.

Of de definitie van de begrippen moet onjuist zijn, maar conform de huidige bepaalde en bekende definities kan ik het niet anders maken.

Muziek is wel een hele goede uitdrukkingsvorm van emoties, misschien wel de beste......

chansig

Citaat van: Mediator op december  7, 2024, 14:40:01Eens met Frank en niet toevallig omdat ik ook aan de muziek kant zit en steeds minder met alles rondom audio aansluiting vind. Daarom zeg ik sluiten dit topic. Het voegt op dit moment of vanaf dit moment niets meer toe. We weten inmiddels dat een deel het ermee eens is en een ander deel niet. Waarvan akte. 

Dan kan er veel gesloten worden als je bovenstaande criteria gaat hanteren.

Gr. Hans

Mediator

In mijn optiek zijn fora daar ook wel voor een groot deel toe geworden. Done it, been there, etc. Maar misschien is dat alleen mijn 'verveling'.

El Nino

Muziek is pure emotie,,, hoe het gespeeld wordt en hoe je je voelt. De omstandigheden zijn erg bepalend......, maar je zit pas echt in de muziek als je je goed voelt (of klote), het muziekstuk goed is opgenomen en het op een goede set wordt weergegeven...... FLOW..... moeilijk te omschrijven en moeilijk te evenaren.....
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom