Zit emotie in de muziek of....

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 12, 2024, 10:45:07

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zit emotie in de muziek of....

Absoluut hoor ik emotie in de muziek (muzikant)
2 (8%)
Absoluut hoor ik emotie in de muziek (ik speel geen instrument)
15 (60%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (muzikant)
1 (4%)
Emotie is puur hoe de luisteraar zich voelt (ik speel geen instrument)
7 (28%)

Totaal aantal stemmen: 25

J.A.F._Doorhof

Interessant.
Voor mij staat de muziek op 1, dan de opname kwaliteit en dan de set waarop ik luister.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RZeemering

Ik hou erg van de muziek van Angus & Julia Stone.
Ik kan er zowel blij als verdrietig van worden.
Hun voor laatste plaat (Life is strange) bracht me dat niet . Ik kon er niet inkomen. Toen ik het een keer weer terugluisterde vond ik de drums nogal electronisch klinken. Voor mij was het gevoel er uit. Ik heb nog niet terug kunnen vinden of er daadwerkelijk gebruik is gemaakt van drumsamples of dat iemand wel heel simpel en staccato drumt op die plaat. Ik weet dat er drummers hebben meegewerkt en ook dat Angus zelf heeft gedrumd. Het voelt voor mij op een aantal nummers elektronisch en daarmee is voor mij de emotie er uit. Let wel: voor mij is die eruit. Het vinkt bepaalde hokjes in mijn brein niet aan die passen bij Angus & Julia Stone.
Bij andere muzikanten (Trentemøller bijvoorbeeld) heb ik die emotionele binding wel met een elektronische drum.
Ik benieuwd of ik van bepaalde nummers wel meer emotie mee krijg als A&J Stone ze live spelen waar we binnenkort naar toe gaan.

Ik snap dus goed, Frank, wat je bedoeld. Denk ik ;) Alleen ik kan het nog steeds niet met je eens zijn dat die emotie in de muziek zelf zit opgesloten. Want dat was volgens mij je punt bij de start van deze thread? Net als dat, zoals je zelf zegt, de emotie niet in kabeltjes zelf zit. Die kabeltjes kunnen alleen iets in de muziek laten horen waardoor je emotie in je hoofd getriggerd wordt.
Je schrijft ook dat het je alleen kan emotioneren als je de artiest geloofd. Daarmee zeg je, terecht, dat muziek persoonlijk is. Het is voor iedereen anders. Daarmee zeg je wat mij betreft ook dat de emotie niet in de muziek ingebakken zit. Want als dat zo zou zijn dan zou iedereen van dezelfde muziek moeten gaan janken. En dat doen we nou eenmaal niet.

Maar goed. Hans heeft gelijk door te zeggen dat het ene discussiepuntje uiteindelijk niet van belang is.
En tegelijkertijd bracht het wel de trigger om lekker verder te discussiëren ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Citaat van: katwax op mei 14, 2024, 16:35:49Heel deze discussie doet mij ook hieraan denken -> https://darko.audio/2024/05/the-music-first-audiophile-manifesto/

Welke overeenkomst zie je dan? Ik denk dat Frank en ik nml op 1 lijn liggen als het gaat om music first ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

katwax

Citaat van: RZeemering op mei 14, 2024, 17:01:00Welke overeenkomst zie je dan? Ik denk dat Frank en ik nml op 1 lijn liggen als het gaat om music first ;)
Het deed mij eraan denken, audiofiel wat zet je eerst en dan waar zit emotie in muziek.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RZeemering

Een goed systeem zorgt er bij mij voor dat ik me minder erger aan fouten (akoestisch, timing en in tonaliteit) en dat ik me beter mee kan laten voeren door een muziekstuk en daarmee wordt ik sneller geëmotioneerd.
Maar daarmee blijf ik nog wel de muziek op 1 hebben staan. Want door een verschrikkelijk hifi verantwoord nummer komt er bij mij in de basis niet een mooie emotie los ;)
 
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

minplus

Citaat van: gerard1 op mei 13, 2024, 21:28:31In amsterdamse straattaal wel ;)
https://www.mokums.nl/cursus_amsterdams.html

Freddy was geen homo maar een bi. Dubbel gevaarlijk, zoals hij gemerkt heeft; en vermoedelijk ook wat vriendjes en vriendinnetjes van hem.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J.A.F._Doorhof

@chansig
Een beter set laat meer detail horen wat ook voor mij absoluut de emotie versterkt.
Maar kan me dan ook soms wel ergeren aan foutjes die ik normaal niet hoor :D

@RZeemering
Je ziet heel vaak dat drums vervangen worden door samples.
Dat HOEFT niet verkeerd te zijn trouwens, voor een pop nummer kan het erg goed werken, je houdt de swing en fouten van de mens maar de kwaliteit klinkt veel beter omdat alles los is opgenomen.

Voor rock/jazz etc vind ik het helemaal niets, je kan nooit met samples alle kleine nuances in een drumset emuleren en juist bij die muziek zit ik daar dus van te genieten, by Polyphia is de drummer net een eigen instrument wat de normale manier van drums overstijgt.

Waar ik me tevens aan stoor is de ENORME compressie op veel drums, kickdrums en snares die zo gecomprimeerd worden dat je inderdaad begint te twijfelen of je wel naar drums of een machine zit te luisteren.

Ook voor mij is de lol er dan wel af.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Laten we het erop houden dat het ruk uitmaakte wat Freddie was, behalve awesome :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 14, 2024, 17:53:10Laten we het erop houden dat het ruk uitmaakte wat Freddie was, behalve awesome :D

Bij Queeen heb ik idd ook emotie - wat een $%## slechte muziek!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

chansig

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 14, 2024, 17:52:44@chansig
Een beter set laat meer detail horen wat ook voor mij absoluut de emotie versterkt.
Maar kan me dan ook soms wel ergeren aan foutjes die ik normaal niet hoor :D

Ik heb het niet over de set gehad volgens. Voor mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Het roept wel of geen emotie bij me op.

Slechte weergave roept wel andere emoties op.😂

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gerard1

#160
Citaat van: minplus op mei 14, 2024, 17:48:20Freddy was geen homo maar een bi. Dubbel gevaarlijk, zoals hij gemerkt heeft; en vermoedelijk ook wat vriendjes en vriendinnetjes van hem.



Tja, dat zeg jij stellig, maar.....
Queen's Freddie Mercury wilde nooit een diepgaande discussie over zijn seksualiteit met het publiek voeren. Het was echter algemeen bekend dat dit rockicoon relaties had gehad met zowel mannen als vrouwen. Op een gegeven moment beweerde hij biseksueel te zijn, maar het kan zijn dat hij een homoseksuele man was die zich inliet met leden van het andere geslacht omdat hij probeerde te overleven – en een carrière op te bouwen – in een zeer homofobe wereld. Mercury stierf op 45-jarige leeftijd aan een AIDS-gerelateerde ziekte, waardoor zijn persoonlijke inzichten in zijn seksualiteit het graf in gingen.

Meer homo dan hem, bestaat volgens mij niet :D

Gek werd ik in die tijd van dat galeleo. de hele dag maar door op mijn zus haar platenspelertje

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ik zag zojuist op insta een video voorbij komen van vier gitaarvirtuosen op 1 gitaar.

Daar kwamen toch wat mixed emotions bij vrij. 😂

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.