De test op 3 sets met streamers en loopwerken!

Gestart door Struis, mei 5, 2024, 14:38:22

« vorige - volgende »

Struis

Ahh, ja. Nou, als jij een gecompresste file nog een keer effectief compressed door het verzenden gaat de kwaliteit verder OMLAAG. Dus je gaat zomaar van 320 kbit naar 192 kbit mp3 kwaliteit. Het enige wat een goede, lossless verbinding doet is de boel op 320 kbit te houden, en dus niet verder omlaag trekken.
Maar ook: een flac ongecompresste file casten via Airplay 2 wordt dus effectief een 320 kbit MP3. Wie wil DAT nou? Nou ja, in zo'n Apple slimme speaker of een Sonos One ofzo, who cares, maar als je een duizenden euros kostende streamer hebt in een tienduizenden euros kostend systeem?

Citaat van: RZeemering op mei 20, 2024, 10:36:10Ik snap je punt denk ik.
Maar als je een mp3 over losjes Airplay beluisterd dan beluister je op dat moment toch ook de maximale kwaliteit van die mp3?
Ook als je een lossy bron luistert over een lossy verbinding blijft de kwaliteit toch lossy.
De mp3 wordt niet opeens beter als je het via een highres verbinding gaat beluisteren.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

RZeemering

Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat als de kwaliteit er door past dat het dan niet nog kleiner gemaakt wordt. Als dat wel zo is dan is dat niet handig inderdaad.
Ik luister hier af en toe via spotify via de telefoon van mijn vriendin. Als we op de andere streamingdiensten iets niet kunnen vinden. Dus vooral om muziek te ontdekken. Op een feestje gebeurd dat ook vaak. Dat is dan geen enkel probleem niemand die het hoort.
En de rest gaat via dezelfde streamer maar dan wel via Qobuz in de lossless formaten.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

Exact! Op die manier boeit het ook niet. Ook niet als je gewoon via zo'n party speaker in de tuin muziek aan hebt ofzo :) Maar om dat als zeer high-end apparaat nog fout te doen, dat vind ik echt een ander verhaal. Of als Roon, maar goed, dat is echt een verhaal apart.

Toch had ik graag wat meer goede keuzes gehad, dan de dure Naim optie en de nog duurdere dCS ;)

Ik had echt nog gehoopt op Hifi Rose eerlijk gezegd...

Citaat van: RZeemering op mei 20, 2024, 10:46:27Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat als de kwaliteit er door past dat het dan niet nog kleiner gemaakt wordt. Als dat wel zo is dan is dat niet handig inderdaad.
Ik luister hier af en toe via spotify via de telefoon van mijn vriendin. Als we op de andere streamingdiensten iets niet kunnen vinden. Dus vooral om muziek te ontdekken. Op een feestje gebeurd dat ook vaak. Dat is dan geen enkel probleem niemand die het hoort.
En de rest gaat via dezelfde streamer maar dan wel via Qobuz in de lossless formaten.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

dennisgaal

Interessant allemaal, ik heb echter nog een vraag. Wie weet heb ik er overheen gelezen, of staat het al in andere topics maar ik heb nog niet kunnen vinden wat ik me nu afvraag.

We hebben hier sinds kort een prachtige versterker staan met zeer goede ingebouwde DAC. Dan maakt het eigenlijk toch nog amper uit wat je er als loopwerk/streamer op aansluit als je toch de DAC van de versterker gebruikt?

Een Naim van 10000 euro of een Wiim van 100, het muzikale gedeelte vindt plaats in de DAC, niet in de speler an sich. Toch?

Struis

Tsja, dat zou je moeten proberen. Ik denk dat de ervaringen van mensen hier ongeveer 50-50 is. Voor mij en de 2 andere vrienden (soms 3) waarmee ik het uit probeer is de streamer (dus de netwerk speler, niet de DAC) echt flink belangrijk. Het verschil tussen een Wiim Pro (die ik hier heb) en de NDX1, NDX2 en nu de dCS Network Bridge is vrij enorm. Al is dat natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de DAC.

Als je theorie zou kloppen zou het in het verleden niet moeten uitmaken wat de rest van de CD speler doet, als de DACs maar hetzelfde zijn, maar dat blijkt niet.
Ook de electronica en voeding om de DAC heen bepalen een hoop. En dan dus het loopwerk deel voor ons ook.

Als jij een van de gelukkigen bent die dat verschil niet hoort (want stukken goedkoper), een Sonos Connect gen 1 kost je 35 euro en werkt beter dan de Wiim Pro als loopwerk in onze testen :)

Citaat van: dennisgaal op september 30, 2024, 20:26:31Interessant allemaal, ik heb echter nog een vraag. Wie weet heb ik er overheen gelezen, of staat het al in andere topics maar ik heb nog niet kunnen vinden wat ik me nu afvraag.

We hebben hier sinds kort een prachtige versterker staan met zeer goede ingebouwde DAC. Dan maakt het eigenlijk toch nog amper uit wat je er als loopwerk/streamer op aansluit als je toch de DAC van de versterker gebruikt?

Een Naim van 10000 euro of een Wiim van 100, het muzikale gedeelte vindt plaats in de DAC, niet in de speler an sich. Toch?

dennisgaal

Dank voor de reactie.

Ik kan me voorstellen dat het loopwerk van cd spelers wel invloed kunnen hebben aangezien daar een mechanische component meespeelt. Een wiim, Naim, of computer lijken mij in dit geval niet veel invloed kunnen/mogen hebben maar blijkbaar is er dus wel verschil.

hatfylld

Citaat van: dennisgaal op oktober  1, 2024, 11:56:28Dank voor de reactie.

Ik kan me voorstellen dat het loopwerk van cd spelers wel invloed kunnen hebben aangezien daar een mechanische component meespeelt. Een wiim, Naim, of computer lijken mij in dit geval niet veel invloed kunnen/mogen hebben maar blijkbaar is er dus wel verschil.
schijnbaar ;)
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

RZeemering

Waarom zou dat wel invloed hebben en een computer niet? Het wordt uiteindelijk digitaal uitgelezen bij een loopwerk toch?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

dennisgaal

Omdat het enige dat gebeurt is het doorgeven van nullen en enen aan de DAC. Dat kan een computer, streamer, etc. Een squeezebox zou in mijn optiek niet minder hoeven presteren dan een Grimm van 10 mille. Althans, dat denk ik he, ik zeg niet dat het ook zo is. Dat gezegd hebbende vermoed ik dat de Wiim ultra - direct naar de DAC van de versterker- net zo presteert als de streamer die er nu staat.

RZeemering

Ik noemde het vooral omdat bij een cd speler wat er om heen zit niet in het signaalweg zit en het dus ook alleen om enen en nullen gaat. Net als bij een computer.
Overigens denk ik dat wat er om heen zit op de 1 of andere manier wel van belang is hoor. Van stroom toevoer tot wat er in het apparaat gebeurd. Wel of geen bewegende onderdelen.

Spijkie

Ik ben op mijn lyngdorf Tdai 2170 geswitched van een auralic mini naar een Lumin u2 mini en was een zeer groot verschil in het voordeel van de Lumin. Alsof de Lumin de interne dac echt in z'n greep had en dicteerde hoe t moest en de auralic toch wat liet liggen.

Lastig te omschrijven , beide op dezelfde aangesloten en zelfde kabels.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

dennisgaal

Citaat van: Spijkie op oktober  1, 2024, 20:15:57Ik ben op mijn lyngdorf Tdai 2170 geswitched van een auralic mini naar een Lumin u2 mini en was een zeer groot verschil in het voordeel van de Lumin. Alsof de Lumin de interne dac echt in z'n greep had en dicteerde hoe t moest en de auralic toch wat liet liggen.

Lastig te omschrijven , beide op dezelfde aangesloten en zelfde kabels.

Aha. Ik zie dat de Lyngdorf ook een DAC heeft ingebouwd, en dan dus toch een behoorlijk verschil met wat ervoor hangt. Het verbaast me echt, ik had niet verwacht dat de player zélf ook hoorbare verschillen geeft. Dat geeft weer wat stof tot nadenken.

Xander32

In het verleden een SBT gehad en die ging beter presteren (klinken) door een andere voeding. Later had ik een Marantz NA11 welke ik als dac gebruikte voor een BSN2 streamer, die laatste omwille van het Bluos, dat werkte beter dan de Marantz app. Echter was dat tot het moment dat ik er achter kwam hoeveel beter de NA11 klonk als totaalpakket, beter dan de BSN2...

... weer later kocht ik een Auralic Aries G1, over een Accuphase DAC-50; die G1 klonk veel meer open en gedetailleerd dan de Marantz NA11. Die G1 heb ik voorts vervangen door een Aries G2.1, die duidelijk meer kleur en gewicht bracht, over dezelfde dac. Ja, daar zijn zeker hoorbare verschillen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Spijkie

Citaat van: dennisgaal op oktober  1, 2024, 20:55:24Aha. Ik zie dat de Lyngdorf ook een DAC heeft ingebouwd, en dan dus toch een behoorlijk verschil met wat ervoor hangt. Het verbaast me echt, ik had niet verwacht dat de player zélf ook hoorbare verschillen geeft. Dat geeft weer wat stof tot nadenken.

Ja mij verbaasde t ook dat er toch zeer duidelijk verschil was. Mijn auralic had ook nog een aparte teddy pardo voeding.

Lumin spreekt van een quad native clock , die zat niet in de auralic mini , wellicht dat dat de grootste invloed bij mij heeft gehad.

Spijkie

Citaat van: Xander32 op oktober  1, 2024, 21:36:30In het verleden een SBT gehad en die ging beter presteren (klinken) door een andere voeding. Later had ik een Marantz NA11 welke ik als dac gebruikte voor een BSN2 streamer, die laatste omwille van het Bluos, dat werkte beter dan de Marantz app. Echter was dat tot het moment dat ik er achter kwam hoeveel beter de NA11 klonk als totaalpakket, beter dan de BSN2...

... weer later kocht ik een Auralic Aries G1, over een Accuphase DAC-50; die G1 klonk veel meer open en gedetailleerd dan de Marantz NA11. Die G1 heb ik voorts vervangen door een Aries G2.1, die duidelijk meer kleur en gewicht bracht, over dezelfde dac. Ja, daar zijn zeker hoorbare verschillen.

Op de een of andere manier maakt het dus uit HOE de dac t aangeleverd krijgt, gaat mij boven de pet van techniek etc daarom luister ik gewoon  :colgate:

Xander32

Idd en er zijn mogelijk ook nog verschillen betreffende de bekabeling (usb, digi coax, optisch, aes/ebu). Zelf heb ik de verschillen tussen die vormen steevast als verwaarloosbaar ervaren.

Citaat van: Spijkie op oktober  2, 2024, 12:01:14Op de een of andere manier maakt het dus uit HOE de dac t aangeleverd krijgt, gaat mij boven de pet van techniek etc daarom luister ik gewoon  :colgate:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Bij mijn laatste apparaten kon ik een miniem verschil horen bij AES/Ebu. Maar dat kan ook prima placebo zijn...
Tussen DAC's onderling kon ik goed verschil horen bij @Laan op bezoek. Maar dat kan ook verschil in volume geweest zijn...

katwax

Heb nu al verschillende streamers gehad voor dat dit bij de DAC komt van mijn actieve speakers en hoor geen verschil. Denk dat veel afhangt van hoe "goed" de DAC gebouwd is, als je bv bij Huub leest dat hij bij de 1ne DAC grote verschillen kon horen tussen streamers en andere DAC's dan weer niet zegt dat al genoeg.
Persoonlijk zou ik dus kiezen voor een DAC die daar geen last van heeft. Voordeel hiervan is dat je vrije keuze hebt van wat je ervoor zet en daar niet nog eens rekening moet houden met wat het doet met het geluid.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Er zit zeker verschil in streamers en dat heeft niets met een DAC te maken en al zou het wel daar mee te maken hebben dan zit het verschil nog steeds in de streamer.
Ook op een Mola Mola DAC hoor je verschil in streamers.

Rob

Soundsgood

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  2, 2024, 14:38:34Er zit zeker verschil in streamers en dat heeft niets met een DAC te maken en al zou het wel daar mee te maken hebben dan zit het verschil nog steeds in de streamer.
Ook op een Mola Mola DAC hoor je verschil in streamers.

Rob

Enig idee wat hier een verklaring voor kan zijn? Vanuit metingen worden bij mijn weten geen verschillen van belang gevonden behalve bij zeer matige DACs, zie bijv. de lab reports bij het testen van streamers door HifiNews.

Voorbeeld quote: " Otherwise the RS130 was tested in as direct a mode as possible via files stored on a USB-attached SSD, its performance inferred via several outboard USB DACs including iFi Audio's NEO iDSD [HFN Mar '21], Mytek's Brooklyn [HFN Aug '17] and the dCS Vivaldi APEX [HFN Jun '22]. As we've seen in earlier reviews, AudioQuest's budget DragonFly USB hub-powered DAC [HFN Mar '14] offers a useful window on incoming data integrity and noise on the +5V supply – here the RS130 halved the 300psec jitter seen via a standard PC USB source to 156psec [see Graph 1], though <100psec is possible. Similarly, the repeating ±33/66Hz/99Hz sidebands seen from iFi Audio's NEO iDSD DAC were all but flattened from 550psec down to just 8psec (native sampling) and to 6psec (synchronous upsampling). These figures are on a par with the best we've measured via Aurender's W20SE and N30SA [HFN Jul '23] storage/streamer solutions.

Finally, as on previous occasions, the onboard reclocking and full galvanic isolation offered by the dCS and Mytek DACs provides near-total suppression of any incoming jitter or noise on the USB or S/PDIF pathways. Very little difference in their inherent 5-10psec jitter was detected. Again, it's the more 'affordable' DACs that demonstrate the biggest uplift with the RS130."

https://www.hifinews.com/content/hifi-rose-rs130-music-librarystreamer-lab-report

Dutch & Dutch 8c

Rob_Dingen

Heb niet direct een verklaring maar denk niet dat alleen jitter bepalend is.
Waarom maakt aurender een streamer N150 voor 3500 en een W20 voor 24500.
Als daar klankmatig geen verschil in zit zouden ze geen dure verkopen (alleen voor een paar gekken dan).
Ben zelf al een paar jaar bezig met een eigen streamer te bouwen en het is verbazing wekkend wat allemaal invloed heeft op het geluid, en dat is dus niet alleen jitter.
Voedingen en de kwaliteit van de USB uitgang kan al veel schelen.

Rob

Spijkie

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  3, 2024, 14:44:45Heb niet direct een verklaring maar denk niet dat alleen jitter bepalend is.
Als daar klankmatig geen verschil in zit zouden ze geen dure verkopen (alleen voor een paar gekken dan).
Ben zelf al een paar jaar bezig met een eigen streamer te bouwen en het is verbazing wekkend wat allemaal invloed heeft op het geluid, en dat is dus niet alleen jitter.

Rob

Wat goed om te horen , voor mij onbekende materie maar als iemand zelf bouwt en erachter komt dat er verschillen zijn wordt wat meer begrijpelijk.

Xander32

Ja precies 👍🏻

Ik heb er ook geen verklaring voor (het technisch inzicht ontbreekt me), maar ik hoor duidelijke verschillen tussen zowel mijn beide dac's onderling, als mijn voorgaande Aries G1 en de huidige G2.1 renderers/ streamers.

Citaat van: Spijkie op oktober  4, 2024, 08:55:48Wat goed om te horen , voor mij onbekende materie maar als iemand zelf bouwt en erachter komt dat er verschillen zijn wordt wat meer begrijpelijk.

Citaat van: Rob_Dingen op oktober  3, 2024, 14:44:45Heb niet direct een verklaring maar denk niet dat alleen jitter bepalend is.

Rob
Citaat van: Spijkie op oktober  4, 2024, 08:55:48Wat goed om te horen , voor mij onbekende materie maar als iemand zelf bouwt en erachter komt dat er verschillen zijn wordt wat meer begrijpelijk.

Struis

Mja, ik ontdekte het in mijn Squeezebox tijd. Alleen Squeezebox? Best goed. Met SBooster voeding? Stukken beter. Met HTForum Apogee Mini DAC er bij? Nog een heel stuk beter. Mijn conclusie toen: blijkbaar maakt alles dus echt uit... Al wist ik dat  in 1994 al toen ik mijn Philips CD speler als loopwerk gebruikte met de DAC van mijn Sony DTC-55ES DAT recorder. Dat maakte al FLINK uit :)

Citaat van: Xander32 op oktober  1, 2024, 21:36:30In het verleden een SBT gehad en die ging beter presteren (klinken) door een andere voeding. Later had ik een Marantz NA11 welke ik als dac gebruikte voor een BSN2 streamer, die laatste omwille van het Bluos, dat werkte beter dan de Marantz app. Echter was dat tot het moment dat ik er achter kwam hoeveel beter de NA11 klonk als totaalpakket, beter dan de BSN2...

Struis

Bij mij hing het van het apparaat af. Meestal was de coax beter dan optisch, maar niet altijd (de Tascam minidisc recorder is beter via optisch gek genoeg). Bij dCS is de AES/EBU beter.
Ik snap waarom coax beter zou moeten zijn dan Toslink (time smearing van licht dat op verschillende hoeken door de vezel stuitert), maar ik snap niet waarom AES en coax iets uit zouden moeten maken.
Dus ik ga er vanuit dat het ook echt af hangt, misschien wel voornamelijk, in waar de fabrikant de meeste moeite voor doet... Dan is het enige wat je nog hoeft te doen te vinden welke het best werkt met dat ding.. :)

Citaat van: Xander32 op oktober  2, 2024, 13:12:36Idd en er zijn mogelijk ook nog verschillen betreffende de bekabeling (usb, digi coax, optisch, aes/ebu). Zelf heb ik de verschillen tussen die vormen steevast als verwaarloosbaar ervaren.