aub hulp nodig voor het forum

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 22, 2024, 18:05:37

« vorige - volgende »

J.A.F._Doorhof

Zoals bekend zijn we overgegaan naar een nieuwe hosting service.
Onze oude hoster lopen we al een flink aantal jaren mee te communiceren om de problemen die we hebben met downtijd en trage verbindingen op te lossen.

We hebben dit nooit openbaar gemaakt maar de kosten van elk onderzoek liepen behoorlijk in de papieren, en uiteindelijk hebben we op hun advies zelfs besloten op een server upgrade en een paar maanden geleden een uitbreiding van het geheugen. Naast de rekeningen voor hulp is er eigenlijk nooit wat verbeterd en gaven ze zelf telefonisch aan dat als we zo ontevreden waren het misschien tijd was dat we iemand anders zochten.

En dat hebben we gedaan.
Alles draait nu goed en we zijn nog aan het fine tunen dus hebben we netjes de oude hoster een officiële opzegging gestuurd met ingang van volgende maand.

Nu komt de schrik.
Volgens hun hebben ze stilzwijgend het contract voor 36 maanden verlengt en daar staan nog 30 maanden van over en dat we dat moeten afkopen voor dik 9000 euro.

Je snapt het al, daar zijn we het totaal niet mee eens.
We hebben al jaren problemen, ook rekeningen voor betaald maar het heeft nooit goed gewerkt, en elke opdracht werd gezien als ingeschoten ticket met uiteindelijk een rekening.

Het is ons inziens dan ook bizar dat we voor zo een bedrag aangeslagen worden.
Het contract was officieel in 2020 afgelopen en daarna dus 1x verlengt en nu dus nog een keer volgens de hoster.

Als er zoveel probleem zijn is het toch totaal onrealistisch dit van een klant te vragen ?
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Dit is de laatste mail waarop we dus actie hebben ondernomen.
Punt 2....

Beste Frank,

Wederom bedankt voor jouw reactie.

Ik begrijp jouw wens voor een perfect werkend systeem, maar de vraag is of je dit van xxxx mag verwachten.

Wij hebben met jou een overeenkomst voor Cloud en IaaS Hosting.
Voor zover ik kan herleiden werkt de infra/server die onder deze overeenkomst valt over het algemeen naar behoren.
Indien er iets aan deze dienstverlening schort of stukgaat dan herstellen wij dit en dat is wat je van ons mag verwachten (conform SLA)
Wanneer er onderdelen van jouw systeem niet werken of voor storing zorgen die buiten onze infra vallen, dan kunnen wij wel support bieden naar ons beste inzicht en mogelijkheden, maar geen verantwoordelijkheid nemen voor de storing.

Kennelijk zie jij dit anders en verwacht jij meer dan van onze dienstverlening. Dit is echter geen reële verwachting conform onze overeenkomst.
Dit maakt wel dat je ontevreden bent (en blijft) en dat betreur ik. Onze doelstelling is klanttevredenheid.

Mijn inziens kunnen we hier op twee manieren mee omgaan:
1. We bekijken gezamenlijk (nogmaals) wat er concreet voor nodig is om de wederzijdse verwachtingen goed op elkaar af te stemmen.
Dit zal o.a. hoogstwaarschijnlijk betekenen dat er door jou investeringen gedaan moeten worden en/of meerdere diensten worden afgenomen, waardoor tevens onze overeenkomst herzien moet worden.

2. Je gaat op zoek naar een andere leverancier
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Wat staat in het contract, wat heb je aan papertrail? Email trail, etc.?

Die moet je hier uiteraard niet delen. Maak het feitelijk, probeer te begrijpen waarom zij denken in hun recht te staan.
Acteer vanuit daar.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Lyngdorf MP40, Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

J.A.F._Doorhof

Contract staat stilzwijgend 36 maanden in VOLGENS HUN... dat blijft dus achteraf niet zo te zijn.

Dit speelt echter al ver voor de laatste verlenging en om eerlijk te zijn dat contract is van 2017 dus zat ook niet zo in ons hoofd, we gingen uit van 3 maanden.

Er is een flinke mail wisseling, daarnaast ook de topics hier over langzame verbindingen etc.
Ze hebben een aantal keer ons laten betalen voor upgrades die dus geen oplossing boden.
De geheugen uitbreiding hadden we al aangegeven dat de kosten volledig de pan uit vlogen en dat zelfs met de sponsors het niet meer op te brengen was, er is toen een paar tientjes van die upgrade afgegaan (maar wel weer meer moeten betalen) en daarna is het nog niet opgelost.

Ze gaven aan dat ik dan de meldingen moest doormailen.
Er zijn er per week een aantal heen gegaan waarna weer een rekening volgde maar geen oplossing.

Op die rekening heb ik toen geklaagd (voor de zoveelste keer) en kreeg het advies nog meer te investeren of een andere partij te zoeken.

Aangezien ze dit zelf als optie geven (en ook al meerdere keren per telefoon) ga je toch uit dat ze zelf ook willen dat we een andere oplossing zoeken.

het frappante is dat ondertussen alles over is naar de andere hoster (wat ook natuurlijk weer een flinke investering is) en daar ook nu maandelijkse lasten zijn, maar daar werkt nu alles wel zonder uitval (we zijn nog aan het fine tunen, maar de server is niet meer onderuit gegaan)

In het kort zetten ze ons voor het blok.
Nog 30 maanden daar blijven met uitval en geen oplossing (uploads op de foto sites duren soms minuten, en nu seconden) en een flink hoog maand bedrag en dan alsnog over 3 jaar de overstap maken.

Ik snap als alles goed werkt dat je niet ineens weg kan bij een hoster.
Maar dit lijkt me een totaal andere zaak. Hoe dit rechtmatig gezien word is me niet bekend maar ga uit van redelijkheid en billijkheid.
Custom installer

SpeedyAndré

Je kan er wanprestatie van maken, dat lijkt me vrij duidelijk.
Als de performance niet vooruit gaat na een zgn upgrade dan zou ik al die betaalde upgrades als wanprestatie zien, dat is immers na hun advies dat herhaaldelijk niet blijkt te werken.
De enige oplossing is blijkbaar nog meer geld erin stoppen, kennelijk zonder te garanderen dat daarmee  het gewenste resultaat wordt bereikt.
Daar zou ik zeker mee stoppen, hopelijk kan dat zonder rechtsgang ;)

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

J.A.F._Doorhof

We hebben ondertussen de contracten erbij gepakt, want dit zorgt voor enorm veel stress hier zoals je snapt.

In het contract staat alleen dat de looptijd 36maanden is, maar er is geen woord in beide contracten te vinden over stil zwijgend verlengen, en wat ik begrijp uit snel googlen op zakelijk recht is het een kwestie van dat het in het contract moet staan en simpelweg verwijzen naar een algemene voorwaarden van ICT recht is niet voldoende.

Heb dit ondertussen naar ze gemaild met de opmerking dat ze ook kunnen ontbinden naar Redelijkheid en billijkheid aangezien ze geen werkende oplossing kunnen bieden.

Lekker dat soort bedrijven, waar zijn de mensen die nog even meedenken met je klant.
Custom installer

SpeedyAndré

Dat doet me denken aan bepaalde energiebedrijven met hoge zakelijke opzegboetes die niet vooraf bekend zijn.
Je hebt een goed punt als dat stilzwijgend met 3 jaar verlengen nergens staat.
Misschien kan je anderen vinden met dezelfde ervaring en zien hoe die uiteindelijk konden stoppen.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

RZeemering

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 22, 2024, 18:09:18Onze doelstelling is klanttevredenheid.
Heel vervelend Frank!
bovenstaande blijkt dus niet de waarheid te zijn.
Ik ben heel slecht in recht'zaken'. Kan je daar helaas niet bij helpen.
Er is hier vast iemand op het forum die je kan helpen? Vandaar ook je vraag natuurlijk.
Misschien iets duidelijker in de naam van het topic zetten?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

blue-eyes

Citaat van: SpeedyAndré op april 22, 2024, 19:06:35Je kan er wanprestatie van maken, dat lijkt me vrij duidelijk.
Als de performance niet vooruit gaat na een zgn upgrade dan zou ik al die betaalde upgrades als wanprestatie zien, dat is immers na hun advies dat herhaaldelijk niet blijkt te werken.
De enige oplossing is blijkbaar nog meer geld erin stoppen, kennelijk zonder te garanderen dat daarmee  het gewenste resultaat wordt bereikt.
Daar zou ik zeker mee stoppen, hopelijk kan dat zonder rechtsgang ;)

André 8)

Gevoelens en wanprestatie....

Het is wanprestatie als bewezen wordt dat afgestemde levels, etc. niet behaald zijn.
Als na constatering er geen verbeteringen zijn doorgevoerd, etc.
Moet je ook formeel melding van maken, bedrijf moet gelegenheid hebben, indien zo, om te verbeteren, etc.

Bovenstaand dekt bij lange na niet de waarheid - juridisch is er wel iets meer dan dat.

Wederom - dit hoor je uit het contract te halen.

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Lyngdorf MP40, Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Zoek mensen die er echt verstand van hebben. Juristen, contract mensen.
Generalistisch acteren wij vanuit het forum met name op gevoel....

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Zijn er juristen op het forum die in een PM je kunnen helpen?

Sowieso zou ik niet zoveel van deze case hier delen...... Zij kunnen ook lezen.

J.A.F._Doorhof

We hebben morgen contact.

Op beide contracten staat niets over verlengen. Ze verwijzen wel naar algemene voorwaarden.

Die kun je op hun site vinden waarin sowieso dingen staan die ze moeten regelen die niet gedaan zijn. En dat het maximaal een jaar verlengt mag worden
Wat zou betekenen dat we 6 maanden moeten betalen in het ergste geval

Dat ze mee kunnen lezen maakt niet uit. Ik vraag om advies zonder de naam van het bedrijf te noemen. Dat is mijn recht ;)
Custom installer

SpeedyAndré

Ik lees niets over een SLA, elk dingetje meer wordt extra belast.
Maar goed, de meesten hier zijn en denken als consument.

André 8)

J.A.F._Doorhof

Er is een SLA
Zij garanderen een goed werkend systeem en moeten melden wanneer er problemen zijn.

Beide kloppen niet.
Ook na alle onderzoeken en upgrades bleef het gewoon knudde.

Nieuwe server is nog niet eens geoptimaliseerd en draait nu al veel sneller met up en downloads.

Daarnaast hebben we die rekeningen wel altijd "onder protest" betaald. Dus aan onze kant zijn we altijd onze verplichtingen na gekomen.

We hopen morgen wat van de advocaat te horen.
Custom installer

blue-eyes

Bewijs aanleveren Frank. Statements van in gebreke blijven. Ook SLA is interpretabel. Hoe smart is deze opgesteld?
Heb hier dagelijks mee te maken. Een punt of een komma kan al een verschil maken. Gelukkig heb ik een legal afdeling die mij adviseerd.

Zo te lezen heb je al zaken gedaan. Maak dit feitelijk, etc. Goed dat je een advocaat gaat horen.

Mbt je goed recht, etc. Meelezen. Eens, dat is je recht.  Ik stel alleen of het verstandig is of niet ... ;) (ik denk van niet :D ). Ook al ben je overtuigd van je gelijk. Gelijk hebben is nog niet krijgen, laat ze niet in je kaarten kijken. Spelletjes worden er gespeeld....

J.A.F._Doorhof

Buiten alles om beroepen zij zich op algemene voorwaarden uit 2017. Die hebben wij hier niet in het archief of ondertekend.

In die staat dat het stilzwijgend verlengt word. De link op hun site wijst echter naar exact dezelfde voorwaarden geüpdate in 2020 waarin gesproken word over elke periode max 1 jaar.

Buiten het feit dat de server veel offline tijd had en zelfs na onderzoeken er nooit een oplossing kwam beroepen zij zich op dat ze alleen een server aanbieden en niet verantwoordelijk zijn voor wat erop staat.

We hebben dit aangekaart en na wat heen en weer gemail moeten we het jaar volmaken en geen 30 maanden. Aangezien er veranderde algemene voorwaarden zijn geweest en hosting sowieso dubieus is wie voor wat verantwoordelijk is. Lijkt dit ons jammer genoeg de beste oplossing om van de stress af te zijn.

Zal het topic morgen verwijderen. Maar we zijn hier altijd open over wat er speelt. Ook als het minder goed nieuws is.
Custom installer

blue-eyes

Soms is settelen de beste oplossing, al kan ik mij indenken (alhowel ik alleen jouw kant heb gelezen) dat er wellicht wel meer te halen zou vallen.

Alleen server, of wat er op staat etc...... Dat zijn nu net de exacte woorden, zaken in het contract, prestaties, wat je dicht getimmerd moet hebben.

Jaar uitlopen en done.

J.A.F._Doorhof

Als we kijken naar een redelijke termijn is 3 maanden opzeg termijn iets waar je mee akkoord moet gaan, nu gaat het om 3 maanden extra. Gezien de situatie is het erg zuur en best veel geld nu we dubbele lasten hebben die maanden, maar precies zoals je zegt het gaat om komma's en punten bij een SLA en dan neem ik voor dat bedrag niet het risico dat een rechter ook zegt dat 36 maanden belachelijk is maar een jaar redelijk.

Dan zijn we maanden verder en meer geld kwijt als het alsnog daarop uitloopt.

Precies wat je zegt soms moet je voor jezelf kiezen.
het is niet hoe wij het opgelost zouden hebben.
Custom installer

Hanky Panky

Kwestie van de overeenkomst goed lezen als je hem aangaat en de opzegtermijnen bewaken. Dat hele verhaal van redelijkheid/billijkheid is hier niet van toepassing, dit is B2B. Je denkt als een consument.

Daarom ga ik behoudens met panden zelden lange verplichtingen aan en als er een lange eerste termijn inzit wil ik opgenomen hebben dat de boel daarna per 6 of 12 maanden doorloopt met een hele korte opzegtermijn.

Huurcontract standaard 5+5 met 1 jaar opzegtermijn. Ik heb 5+1+1+1+1+1 etc met 6 maanden opzeg. Kwestie van je eigen verplichtingen goed afkaderen. Ik heb op dat punt nooit zakelijke verrassingen.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Jinsu

Citaat van: Hanky Panky op april 23, 2024, 14:52:55Kwestie van de overeenkomst goed lezen als je hem aangaat en de opzegtermijnen bewaken. Dat hele verhaal van redelijkheid/billijkheid is hier niet van toepassing, dit is B2B. Je denkt als een consument.

Daarom ga ik behoudens met panden zelden lange verplichtingen aan en als er een lange eerste termijn inzit wil ik opgenomen hebben dat de boel daarna per 6 of 12 maanden doorloopt met een hele korte opzegtermijn.

Huurcontract standaard 5+5 met 1 jaar opzegtermijn. Ik heb 5+1+1+1+1+1 etc met 6 maanden opzeg. Kwestie van je eigen verplichtingen goed afkaderen. Ik heb op dat punt nooit zakelijke verrassingen.

De R&B kan ook in het B2B worden toegepast al ligt de lat daar wat hoger.

Wat betreft de algemene voorwaarden, deze dienen ter hand worden gesteld, dit kan op verschillende manieren:

- op papier als bijlage bij de offerte
- in het cotract verwijzen naar de algemene voorwaarden
- verwijzing naar een weburl in de e-mail communicatie
- online aanvaarden
- verwijzing naar de deponering bij de KvK

Of je ze daadwerkelijk hebt gelezen is niet relevant.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Hanky Panky

Citaat van: Jinsu op april 23, 2024, 17:16:21De R&B kan ook in het B2B worden toegepast al ligt de lat daar wat hoger.

Dat dus. Maar zo niet hier. Zakelijk een handtekening zetten betekent dat je begrijpt wat je tekent. Als er dus een lange termijn instaat wordt dat niet doorbroken met een 'ja maar dat vind ik niet redelijk' verhaal.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Jinsu

Citaat van: Hanky Panky op april 23, 2024, 19:36:31Dat dus. Maar zo niet hier. Zakelijk een handtekening zetten betekent dat je begrijpt wat je tekent. Als er dus een lange termijn instaat wordt dat niet doorbroken met een 'ja maar dat vind ik niet redelijk' verhaal.

Dat klopt absoluut, je zou dan moeten aanvoeren dat het herhaaldelijk klagen, investeren niet tot het gewenste resultaat heeft geleid en het niet redelijk en billijk is dat een termijn van x maanden stand kan houden. De overeenkomst dient te worden ontbonden tegen finale kwijting.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

J.A.F._Doorhof

We gaan inderdaad niet weg omdat alles zo goed loopt.

Een verhuizing is behoorlijk duur dus die stap zet je niet snel.

Redelijkheid en billijkheid had dus duidelijk betrekking op de situatie in ons geval. Al veel geld geïnvesteerd en geen werkende situatie.

Is wat heel anders als weg gaan omdat je ergens anders goedkoper kan.
Custom installer

Hanky Panky

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 23, 2024, 23:36:41Redelijkheid en billijkheid had dus duidelijk betrekking op de situatie in ons geval.

Neen want de hoster stelt zich op het standpunt dat jij zaken verlangt die buiten de scope van de overeengekomen dienstverlening vallen (namelijk hosten sec).

Dat is wat anders dan jouw server problemen oplossen. Waarom kon je dat eigenlijk zelf niet?

J.A.F._Doorhof

Waar denk je dat we al die tijd mee bezig zijn? ;)

En het feit dat alles nu al stabiel draait zonder optimalisatie geeft toch al aan dat het probleem ergens anders lag als wat we zelf konden oplossen.

Vanachter een keyboard lijkt alles makkelijk. Maar we hebben onze uiterste best gedaan het werkend te krijgen. Verschillende onderzoeken laten doen, hulp ingeroepen en soms werkte het even een tijdje en ging dan weer mis.

Voor mij staat dan vast dat het niet aan ons heeft gelegen aangezien het nu wel werkt. Tevens waren het zwevende fouten. Forum kon snel zijn op dinsdag en super traag op woensdag en offline een dag later in willekeurige volgorde. Dat zijn geen dingen die je als hobbyist even oplost. De hoster moet daarin mee helpen om te zien waar het probleem zit. Dat onderzoek was er wel maar kwam nooit wat uit.

Nu zijn er dingen naar boven gekomen die heel veel verklaard qua downtime.
Custom installer

blue-eyes

Daarom is juist het contract, de SLA, etc. zo belangrijk.....
Aantoonbaar maken, bewijzen, etc. etc.

Het is geen koekje dat je weggeeft. Het is gewoon business. En zoals Frank zegt, het is een expertise.

In basis als host voorwaarden zijn voldaan, aantoonbaar meetbaar voor die dienst zoals hij dat beschrijft, etc. Kan je niet zoveel.
R&B moet je gegund worden, krijg je niet per def.

Contracten zijn een pain in the ass om te lezen, begrijpen. Is ook een vak.
Ik heb altijd de beschikking over een contract manager en daarachter nog de legal department. Nu zijn dat andere bedragen, maar principe is hetzelfde.

Belangrijkste is dat er uitzicht is, soort van afronding is gedaan. Achter je laten!