Aktief bi ampen

Gestart door Mao, maart 20, 2024, 14:30:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Citaat van: Mao op mei  7, 2024, 22:33:38Het is alleen zo jammer dat je mijn achtergrond niet kent heb er meer ervaring mee dan je denkt.
Ik ken inderdaad jou achtergrond niet maar ik maak dat op uit jou opmerkingen.
Kan ook een communicatie probleem zijn dat we langs elkaar heen praten of dat ik jou niet goed begrijp.

Rob

Tabcam

Actief filteren en bi(/tri/quad )-ampen heeft én voordelen én nadelen. Ik leer nog steeds en hier een aantal van mijn bevindingen:

1) Meerdere versterkers heeft zelfs met een passief systeem effect. Haal je de brug weg, heeft één versterker het gemakkelijker omdat de belasting eenvoudiger wordt. Of dat veel effect heeft hangt sterk van de luidspreker/units en het passieve filter af.

2) Ga je de XO digitaal doen, let dan op hoe het elektrische XO gedaan is. Die hoeft niet overeen te komen met de akoestische XO. De combinatie van elektrische XO met de unitafval zorgt voor het resultaat en dat kan je met digitaal ook zo bereiken. Je kan het meten, heb je wel én apparatuur én genoeg kennis nodig.

3) Digitaal kan je units mooier vlaktrekken maar "there is no free lunch". Je krijgt dan ook te maken met timing, unit cancellation op het XO gebied etc. Het is geen eenvoudige weg maar wel een leerzame.

4) Je bent minder flexibel qua voorversterkers. Volumeregeling wordt moeilijker tenzij je het digitaal doet op de MiniDSP/Trinnov/...

5) Qua apparatuur is het totaal vaak (erg veel) duurder. Je hebt meerdere versterkers en aparte XO kastjes nodig, moet investeren in meetapparatuur etc.

6) Als je het goed doet kan je het mooi vloeiend krijgen en gelijk ruimtecorrectie toepassen. Het kost echter nogal wat tijd moeite. Ja het is hobby maar je moet er echt veel aandacht aan besteden wil je het goed willen krijgen, zowel in geïnventariseerde tijd als doorlooptijd.

Voor mij is het zeker de moeite waard geweest qua kennis en ervaring. Qua geld weet ik het nog niet :angel:. Setje TAD :wub: of Revel had waarschijnlijk ook gekund :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Mao

#27
Citaat van: Rob_Dingen op mei  9, 2024, 11:28:09Ik ken inderdaad jou achtergrond niet maar ik maak dat op uit jou opmerkingen.
Kan ook een communicatie probleem zijn dat we langs elkaar heen praten of dat ik jou niet goed begrijp.

Rob

Ik begrijp jou denk ik best wel maar je ziet te veel beren op de weg ben ik bang. Kwa achtergrond is het misschien wel wat eenvoudiger.
Heb op uitnodinging 3 x een seminar mogen bij wonen van Don & Carolyn Davis
(synaudcom) Helaas is Don een paar jaar geleden overleden. Zijn boekwerk geldt nog steeds als de bijbel bij audio engineers. Op deze seminars kwam je niet zo maar en zeker niet op uitnodiging.

Maar goed dat daargelaten waar het mij in eerste instantie omging is in het algemeen nu McIntosh met wat aktieve Biamp producten op de markt komt of dit biampen zich ook doorzet of leeft in Audioland. Ook het gebruik in de consumenten audio met het gebruik van subwoofers die toch veel al aktief zijn zoniet allemaal.  Bi ampen is zo oud als de weg naar Rome er hangt een prijskaartje aan maar mijn eigen ervaring is dat het een zeer grote winst met zich mee brengt. Ik durf bijna wel te stellen dat je beter hierin kunt investeren dan duizenden euro's in allerlei interlink en stroomvoorzieningen maar goed dat is een keuze.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

ruud2

mijn kastjes zijn  vanaf het begin ontworpen om te bi ampen, dwz hoog / mid en laag zijn gescheiden van het sub gedeelte.
en worden aangestuurd door twee eindversterkers en een aktief filter op het sub gedeelte.
De expertise van Rob is destijds ingezet om het filter te ontwerpen voor het eerste deel, geen sinicure daar het ceramische units betreft.
Nu verbaas ik me altijd over het lezen van subs die met olifanten poten het sectrum moeten afmaken in het laag.
de ervaring in mijn setje is als ik de normale versterking uitzet en alleen de subs hoor is er slechts een licht gerommel hoorbaar. andersom mis ik het lage gerommel als de subs uitstaan.
wat wel veel verschil uitmaakt is de eindversterker wissel, voor de subs kan ik kiezen tussen een Pass en een Krell ,waarbij de eerste wat "lief" afgerond klinkt is de laatste  erg "agressief " en levert power. natuurlijk te regelen met het aktieffilter maar in het muziek gebeuren mag de sub niet overheersen, het moet wel mooi in evenwicht blijven.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Mao

Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

mmuetst

Citaat van: Mao op mei 12, 2024, 22:00:36https://sublimeacoustic.com/blogs/news/making-the-case-for-active-crossovers-vs-passive

Wellicht nog wat lees voer voor de liefhebbers.
Ik heb het verhaal gelezen, er zit een kern van waarheid in maar vind het sterk overtrokken. Er zijn zeker goede passieve ontwerpen die zeker geen godsvermogen kosten.
Dat een passief filter nadelen heeft zoals extra componenten om e.a. glad te strijken in frequentie maar ook in impedantie gedrag, mag duidelijk zijn. De kunst is daarbij om een goed ontwerp te hebben met een goed huwelijk tussen units en filter componenten. En in de praktijk is dat zeker mogelijk. Als dat niet zo was hadden we hier op het forum heel wat ontevreden luidspreker bezitters.
Verder denk ik dat actieve systemen de versterker/actieve filter ook afgestemd zijn op de units in de luidspreker. Bij een oorspronkelijke passieve luidspreker zou je eerst het filter moeten verwijderen en dan moet je gaan experimenteren met actief filteren in je versterking. Vraag is natuurlijk of de units zonder filter ook een bepaald gedrag vertonen waar je rekening mee moet houden. Een luidspreker is per slot van rekening ook een spoel met een bepaald gedrag bij bepaalde frequenties en zal ook zeker geen vlakke impedantie verloop hebben.
Ik zie deze toepassing over het algemeen toch meer terug komen in de zelfbouwluidsprekers.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tabcam

Citaat van: mmuetst op mei 13, 2024, 21:14:37Ik heb het verhaal gelezen, er zit een kern van waarheid in maar vind het sterk overtrokken. Er zijn zeker goede passieve ontwerpen die zeker geen godsvermogen kosten.
Dat een passief filter nadelen heeft zoals extra componenten om e.a. glad te strijken in frequentie maar ook in impedantie gedrag, mag duidelijk zijn. De kunst is daarbij om een goed ontwerp te hebben met een goed huwelijk tussen units en filter componenten. En in de praktijk is dat zeker mogelijk. Als dat niet zo was hadden we hier op het forum heel wat ontevreden luidspreker bezitters.
Verder denk ik dat actieve systemen de versterker/actieve filter ook afgestemd zijn op de units in de luidspreker. Bij een oorspronkelijke passieve luidspreker zou je eerst het filter moeten verwijderen en dan moet je gaan experimenteren met actief filteren in je versterking. Vraag is natuurlijk of de units zonder filter ook een bepaald gedrag vertonen waar je rekening mee moet houden. Een luidspreker is per slot van rekening ook een spoel met een bepaald gedrag bij bepaalde frequenties en zal ook zeker geen vlakke impedantie verloop hebben.
Ik zie deze toepassing over het algemeen toch meer terug komen in de zelfbouwluidsprekers.
Welke kern is dan waar en welk deel klopt niet? In jouw betoog moet de passieve luidsprekerontwerper ook met de frequentiekarakteristiek rekening houden en ook daar zal timing veranderen naarmate je meer corrigeert. Ik zie daar geen verschil mee met actief waar je daar ook rekening moet houden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

#32
Citaat van: Tabcam op mei 13, 2024, 22:55:59Welke kern is dan waar en welk deel klopt niet? In jouw betoog moet de passieve luidsprekerontwerper ook met de frequentiekarakteristiek rekening houden en ook daar zal timing veranderen naarmate je meer corrigeert. Ik zie daar geen verschil mee met actief waar je daar ook rekening moet houden.
Dat leg ik toch uit?  Het is sterk overtrokken.
Ik denk dat de meeste forum leden passieve filtering toepassen. Zijn die allemaal heel veel geld kwijt en is hun geluid zo slecht dat ze allemaal aan de actieve filtering gaan?  Lijkt mij niet, maar het is een forum en je mag er anders over denken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Tabcam

Citaat van: mmuetst op mei 13, 2024, 23:04:03Dat leg ik toch uit?  Het is sterk overtrokken.
Ik denk dat de meeste forum leden passieve filtering toepassen. Zijn die allemaal heel veel geld kwijt en is hun geluid zo slecht dat ze allemaal aan de actieve filtering gaan?  Lijkt mij niet, maar het is een forum en je mag er anders over denken.
Dat meer mensen passief gebruiken is toch geen argument dat het beter klinkt? De meeste forumleden kopen bestaande ontwerpen en dat is hen goed recht. Aktief Bi-Ampen kost veel meer qua versterking, maakt volumecontrole vaak lastiger / gelimiteerder en limiteert andere ook apparatuurkeuze als dacs. Het is ook nog eens foutgevoeliger en je bent afhankelijker qua reparatie en een upgradepad is er vaak niet. Ook lekker met een buizenversterker aan de slag is veel lastiger.

Het artikel beschrijft heel goed wat de bewezen voordelen zijn. Hoeveel aktief versterkte luidsprekers heb je beluisterd? Meer dan Kii 3/7 en D&D 8c? Ik begrijp het als je zou zeggen dat passieve luidsprekers voordelen hebben maar de beschreven voordelen zijn niet overtrokken. Hij benoemd alleen de nadelen niet.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

mmuetst

#34
Citaat van: Tabcam op mei 14, 2024, 00:13:31Dat meer mensen passief gebruiken is toch geen argument dat het beter klinkt? De meeste forumleden kopen bestaande ontwerpen en dat is hen goed recht. Aktief Bi-Ampen kost veel meer qua versterking, maakt volumecontrole vaak lastiger / gelimiteerder en limiteert andere ook apparatuurkeuze als dacs. Het is ook nog eens foutgevoeliger en je bent afhankelijker qua reparatie en een upgradepad is er vaak niet. Ook lekker met een buizenversterker aan de slag is veel lastiger.

Het artikel beschrijft heel goed wat de bewezen voordelen zijn. Hoeveel aktief versterkte luidsprekers heb je beluisterd? Meer dan Kii 3/7 en D&D 8c? Ik begrijp het als je zou zeggen dat passieve luidsprekers voordelen hebben maar de beschreven voordelen zijn niet overtrokken. Hij benoemd alleen de nadelen niet.


Je draaft door, maar dat geeft niet, het is een forum. Je moet het met mijn antwoord doen helaas. Ik ben voorstander voor actief, maar vind dat er ook betaalbare passieve systemen zijn die heel goed klinken en daar gaat dat stuk aan voorbij, niet meer en niet minder.

Wat ik zelf heb ervaren aan actieve systemen...paar actieve monitoren zoals Adam's en een setje Dynaudio vloerstaanders. Zelf heb ik een setje Philips MFB speakers gehad (niks bijzonders). Dat is denk ik alles, dus niet veel. Toch zie ik technisch het voordeel in actieve systemen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Het ontwerp van een speaker bepaald de kwaliteit niet actief of passief.
Zonder namen te noemen ken ik actieve ontwerpen die slechter klinken als passieve ontwerpen.

Rob

Mao

Citaat van: mmuetst op mei 13, 2024, 23:04:03Dat leg ik toch uit?  Het is sterk overtrokken.
Ik denk dat de meeste forum leden passieve filtering toepassen. Zijn die allemaal heel veel geld kwijt en is hun geluid zo slecht dat ze allemaal aan de actieve filtering gaan?  Lijkt mij niet, maar het is een forum en je mag er anders over denken.

Ik denk zeker niet dat het slecht klinkt passieve systemen. Dat is natuurlijk onzin. Mijn ervaring is wel dat met aktief maken van je goed klinkend systeem je toch een aardige dimensie toevoegd. Voor mijn 4350 luidsprekers had ik een set 4312 luidsprekers van JBL. Aktief gemaakt passieve filter los gehaald van de laag luidspreker en het resultaat was een beter gecontroleerd laag en meer detail in mid/hoog. Sommige audiofanaten vroeger waar mijn subwoofers stonden.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

mmuetst

#37
Citaat van: Mao op mei 15, 2024, 20:46:20Ik denk zeker niet dat het slecht klinkt passieve systemen. Dat is natuurlijk onzin. Mijn ervaring is wel dat met aktief maken van je goed klinkend systeem je toch een aardige dimensie toevoegd. Voor mijn 4350 luidsprekers had ik een set 4312 luidsprekers van JBL. Aktief gemaakt passieve filter los gehaald van de laag luidspreker en het resultaat was een beter gecontroleerd laag en meer detail in mid/hoog. Sommige audiofanaten vroeger waar mijn subwoofers stonden.
Zo kijk ik er ook naar, het kan zeker een toegevoegde waarde hebben. Ik heb momenteel alleen passie systemen, maar zal het zeker niet laten om een actief systeem aan te schaffen als ik ooit tegen een mooie deal aanloop.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

DofN

#38
Ik heb beide gehad, en kwaliteit is afhankelijk van de implementatie. Je hebt een hoop matige tot redelijke goede passieve luidsprekers en best een paar echt goede.

Je ziet dat de best metende LS vaak wel actief zijn. Er liggen dan toch meer mogelijkheden om dat goed te doen. Modernere luidsprekerontwerpen houden meer dan vroeger rekening met afstraalgedrag.

Ik heb nu passieve LS met een gescheiden filter voor het laag, en bi-amp niet, maar met een versterker die mijn LS met twee vingers in zijn neus aanstuurt, en actieve subwoofers waarmee ik voorkom dat de LS vervormen bij normale tot hogere volumes klinkt het hier net zo strak als dat zou kunnen met actieve LS.

Kortom, implementatie is alles.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software