Mcintosh ma7200 of Ma8950 wat is het grote verschil, vooral in klank bv?

Gestart door Samro, februari 7, 2024, 19:02:06

Vorige topic - Volgende topic

KayaRahnee

Aha, de Mc in de kachel, dat is de perfecte oplossing voor het bekomen van een warme klinkende versterker. :worship:  :clapping:
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

minplus

:D
Mc versterkers zijn subtiele bruten. Kwestie van de juiste speakers eraan hangen en je kunt subtiel heel zachtjes wondermooi of met bruut geweld op concertniveau ook wondermooi spelen.
Ik vergeet nooit meer de JMR duo op een kleine Mc en evenmin de Barcelona's op een grote Mc.

Wat de kachel betreft: Ik heb een geniale electro-ingenieur van Philips gekend die zelf een versterker ontwierp en in een kachel bij hem thuis inbouwde. Klonk super met de door hem ontworpen en gebouwde luidsprekers, waarvan hij zelfs de speakers ombouwde, in combinatie met eendraaitafel met eigen gebouwde arm en element met zelf gewikkelde spoelen. Schitterende man.
Kachels zijn dus multifunctioneel.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Samro

Citaat van: KayaRahnee op juli  3, 2024, 23:28:23Aha, de Mc in de kachel, dat is de perfecte oplossing voor het bekomen van een warme klinkende versterker. :worship:  :clapping:

't Is daarom ook een echte buizenklank mijn Mcintosh in de kachel.  :hehe:

addesmo

Buizen versterkers klinken niet per definitie warm!
Ze hebben wel altijd een zeer fraaie stemmen en midden tonen weergave. Net als een Mac...... ;D

chansig

Citaat van: Samro op juli  5, 2024, 20:09:05't Is daarom ook een echte buizenklank mijn Mcintosh in de kachel.  :hehe:

Ik dacht dat het een showroom opstelling was. 😂

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

ElpeeTwaalf

Citaat van: addesmo op juli  6, 2024, 08:36:03Buizen versterkers klinken niet per definitie warm!
Ze hebben wel altijd een zeer fraaie stemmen en midden tonen weergave. Net als een Mac...... ;D
Ook dat is niet altijd het geval, zeker niet bij OTL die soms vrij hard en kil kunnen overkomen.

Mao

Buizen versterkers klinken over het algemeen rustiger en dat geeft het warme karakter aan deze versterkers.
Ik had in mijn 1e opzet van deze set gekozen voor de C 2700 buizen voorversterker en voor midden/ hoog de MC 312 voor laag had ik de Crown K2 . Deze opzet klonk goed. Maar de drang om  naar buizen in midden/ hoog te gaan was er altijd mede ook door de komst van de McIntosh hybride eindversterkers. Dus de MC 312 mocht verhuizen naar het laag en gelukkig een van de laatste MC 2152 kunnen bemachtigen. Eind resultaat is een mooi homogeen geluids beeld met flink veel dynamiek maar wel rustig. Ook als het gas erop gaat.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

minplus

KayaRahnee

Mijn Chineesjes worden van warmte voorzien door een ingebouwde hete lucht blazer, deze verwarmt de versterker met een  temperatuurbereik van 650 °C.
Dat volstaat maar juist voor het bekomen van een warme klank.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

minplus

Laan

Samro

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2024, 10:04:08Bezitten de 7200 en 8950 die 'autoformers' ?

Wat is 'direct coupled' en wat is een 'autoformer' ? Ik ken het niet  :nowink:, kan je het mij uitleggen (bij voorkeur in Jip&Janneke taal) 👍🏻

Citaat van: Xander32 op mei 17, 2024, 10:07:43... of wellicht vloeken in de kerk, maar je zou een klasse d ev achter de Mc kunnen zetten op het laag.

We gaan morgen een Aavik Acoustics klasse D versterker beluisteren audiovriend en ik. Nee niet voor mij want  dat is niet mijn prijsklasse. Maar wel interessant om te horen op Sonus Faber Amati. Ben dus vooral benieuwd naar de bas weergave. Die kleine klasse D versterkertjes vond ik de bas veel te weinig maar die kosten (in het verleden) ook niet veel. 

Mao

Citaat van: Samro op juli 10, 2024, 15:50:12We gaan morgen een Aavik Acoustics klasse D versterker beluisteren audiovriend en ik. Nee niet voor mij want  dat is niet mijn prijsklasse. Maar wel interessant om te horen op Sonus Faber Amati. Ben dus vooral benieuwd naar de bas weergave. Die kleine klasse D versterkertjes vond ik de bas veel te weinig maar die kosten (in het verleden) ook niet veel.

De Crown K2 is ook class D versterker. Speelt in het laag waanzinnig. Heb hem ff tijdje in mid/hoog gebruikt, daar klinkt mooi helder en strak. Mischien met een wat agressief randje.
Die Crowns worden nog wel eens voor redelijkeprijzen aangeboden 600/1000 euro.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

ElpeeTwaalf

Deze Crowns waren nieuw leuk maar moet je tegenwoordig niet doen, 15 jaar geleden hadden ze al problemen met klappende voedingen omdat het ding behoorlijk warm draait, elcos voor dit model zijn nagenoeg niet te krijgen want aparte maat en hoge spanning, dacht 110V. Verder zijn ze een draak om te repareren, haast niet te doen.

Voor 1000 euro koop je een mooie MC2 en geen antieke crown...of een LabGruppen, die kun je prima stil krijgen met goede computerfans.

Mao

Citaat van: ElpeeTwaalf op juli 11, 2024, 09:26:06Deze Crowns waren nieuw leuk maar moet je tegenwoordig niet doen, 15 jaar geleden hadden ze al problemen met klappende voedingen omdat het ding behoorlijk warm draait, elcos voor dit model zijn nagenoeg niet te krijgen want aparte maat en hoge spanning, dacht 110V. Verder zijn ze een draak om te repareren, haast niet te doen.

Voor 1000 euro koop je een mooie MC2 en geen antieke crown...of een LabGruppen, die kun je prima stil krijgen met goede computerfans.

Lopen nauwelijks warm niet eens lauw voor HT gebruik of stereo draait ie niet op continue hoog vermogen. (en dat is heel erg veel) Onderdelen zijn prima te verkrijgen alleen moet je wel weten waar. Bij Conrad of RS zal je ze niet vinden.
LaBGruppen zijn zeker geen slechte versterkers maar mist de absolute Laagweergave die aan de K2 wordt toegekend. Je moet wel onderscheid maken waarvoor je deze versterkers inzet. Voor P.A. gebruik zal ik nu geen K2 meer inzetten. Op top niveau in de P.A. techniek zullen de huidige Crowns niet beter of slechter zijn dan de LaBGruppen versterkers. Crest zit ook in dat rijtje hetzij wat minder.

Samro

Citaat van: Samro op juli 10, 2024, 15:50:12We gaan morgen een Aavik Acoustics klasse D versterker beluisteren audiovriend en ik. Nee niet voor mij want  dat is niet mijn prijsklasse. Maar wel interessant om te horen op Sonus Faber Amati. Ben dus vooral benieuwd naar de bas weergave. Die kleine klasse D versterkertjes vond ik de bas veel te weinig maar die kosten (in het verleden) ook niet veel.
We hebben vanmiddag de Aavik klasse D versterker en Mcintosh Ma-12000 beluisterd op Sonus Faber Amati. De Aavik klonk een ietsje meer detailrijk. Maar de Mcintosh Ma12000 vonden we iets smoother en vloeiender. Ik en ook vriend vonden de Macintosh de beste klank! Mijn Mcintosh ma5300 heeft eigenlijk een soort gelijke sounding maar niet op de Sonus Faber Amati gehoord. Ik heb dus weer een moooie luisterervaring gehad en nadien lekker uit eten geweest. ::) 20240711_143058 Mcintosh 12000.jpg

minplus

Waarom ik na de waanzinnig mooie Sansui buizenversterkers het op McIntosh hou.

DofN

Citaat van: minplus op juli 11, 2024, 22:25:37Waarom ik na de waanzinnig mooie Sansui buizenversterkers het op McIntosh hou.

Toch niet vanwege de schoonheid van de MA1200? Jouw McIntosh staat prima in jouw kast, maar die is heel wat ingetogener dan die op de foto hierboven.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

minplus

Mao

De MA 12000 heeft buizen in de voorversterker zitten zou daar niet het verschil in zitten.

minplus

Een deel van het verschil maar zeker belangrijk. Buizen leveren iets briljants in midden en hoog.
Het blijft een McIntosh waar men altijd iets van het buizengeluid wilde behouden, kracht en subtiliteit met altijd wat warmte en in dit geval ook meer vermogen.
Sommigen zien dat totaal niet zitten, houden van een killer geluid. Analytischer kun je eigenlijk nauwelijks zeggen.

Laan

Wat een gedrocht zo'n MA12000.. Meer iets voor de afhaal chinees ter vervanging van een aquarium.

Mao

Citaat van: Laan op juli 12, 2024, 21:52:08Wat een gedrocht zo'n MA12000.. Meer iets voor de afhaal chinees ter vervanging van een aquarium.

Tja smaken verschillen maar met een aquarium in de Chinees weet je zeker dat je verse vis hebt. Ook Chinezen gaat met hun tijd mee.

Heb ook lopen twijfelen of de MA 12000 of de C2700 met Mc312. Prijs technisch wel wat duurder maar ook in mijn geval ben je wat flexibler. Voor die paar duizend euro meer toch voor losse componenten gekozen.

minplus

Citaat van: Laan op juli 12, 2024, 21:52:08Wat een gedrocht zo'n MA12000.. Meer iets voor de afhaal chinees ter vervanging van een aquarium.

Weer zoiets waar DofN en jij en ik van smaak verschillen.
Maar dit is vermoedelijk jouw ideaal qua uiterlijk?

Laan

Citaat van: minplus op juli 13, 2024, 21:20:55Weer zoiets waar DofN en jij en ik van smaak verschillen.
Maar dit is vermoedelijk jouw ideaal qua uiterlijk?

Wel een mooi ding. Strak, eenvoud en toch wreed. Mcintosch heeft ook zeker iets, heb ik vaker geroepen. Tot en met de MA 8950 vind ik ze erg cool. De 12000 is imo over the top met dat groene licht, al die knopjes voor toonregeling en die handvatten. :)