Queen live in Montreal

Started by Mediator, January 20, 2024, 22:59:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediator

Het concert van Queen draait in de bioscoop dus ik dacht tijd voor een bezoekje. Naar Kinepolis in Antwerpen gereisd omdat de zalen daar groter zijn en derhalve ook het scherm en het geluid. Mooi concert met mooi beeld, Mercury is nog in zijn jongere jaren en bijzonder goed bij stem.

Helaas valt het geluid toch iets tegen. IMAX noemen ze bij Kinepolis immerserve sound. Al bij de intro met stukjes film is het geluid niet alleen hard maar ook vermoeiend. Een beetje vergelijkbaar met mijn tienerjaren waarin 40cm subwoofers werden ingebouwd in auto's. Maar hier was het nog erger. Mijn dochter gaf aan 'ja er zijn ook speakers aan de zijkant'. En toen zag ik ze. Enorme hoorn speakers. En toen viel het kwartje. Deze zaal maakt gebruik van hoorn systemen. En als dat niet goed gaat dan krijg je dus dit. Het laag staat niet alleen hard, het is ook hard van toon/klank. Alles klinkt alsof er een aardbeving van 6,5 op de schaal van Richter is. Gelukkig ging het tijdens het concert iets beter dan met de filmfragmenten. Maar toch hadden mijn dochter en ik na afloop het gevoel geradbraakt te zijn, gemangeld, door de wastrommel gehaald. Voor mij geen IMAX meer in Antwerpen. Hoorns horen ruimtelijk, Holografisch te klinken en met voldoende rust in het geluidsbeeld. Goede aansturing is belangrijk alsmede voldoende afstand/ruimte. Ergens gaat het daar helaas niet goed in die zaal. De overige zalen in Antwerpen zijn wel
goed in balans. Beter dan de gemiddelde Nederlandse bioscoop. Maar we zijn wel blij dat we hem gezien hebben. Dichterbij een concert van Queen kom je niet. Tenminste niet met Mercury erbij.

J.A.F._Doorhof

Jammer is dat.
We zijn ook wel eens bij een film geweest waar het geluid zo hard stond dat je echt je oren dicht moest houden bij actie scènes.

Later geklaagd mede omdat het het beeld zo slecht was dat het kwartier duurde voor we wat zagen en zelfs sneeuw was gewoon licht grijs.

Wat denk je....
5.00 korting op hun winkeltje bij een volgend bezoek.... Niet dus.

Echt jammer dat het overal zo hard moet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator

Ik dacht er ook nog even aan om iets te zeggen. Immers in de zaal komt een SMS nummer op het scherm om te melden als er iets niet goed is. Maar ik heb het gelaten. Gewoon één keer en nooit meer. Zeker als ik daar een film zou moeten kijken dan zou ik vertrekken. De gewone bioscopen in Antwerpen zijn juist heel goed. De laser bioscoop in Antwerpen is een vergelijkbaar verhaal als IMAX. Daar ben ik een jaar of tien geleden een keer geweest en ook nooit meer. Bij IMAX zoek ik het voortaan iets dichterbij huis.

J.A.F._Doorhof

Als je andere wil zien.

Budapest was denk ik geniaal in de moderne setting
Live at the rainbow is een must see.

Maar ze hebben zoveel mooie concerten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jahtari

Het is net als met de loudness war een wedstrijd om wie het hardst kan, onder het motto "hard is cool". Daarom moeten er ook duidelijke regels komen om het publiek en hun oren te beschermen.

Kwaliteit van de weergave (evenwichtigheid, zuiver) zou juist het echte pluspunt moeten zijn. Zodat je zonder piep in je oren naar buiten gaat.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Mc T

In een 'gewone' films scenes van echte live concerten kunnen ons meer bekoren dan de complete registraties van live concerten. Voor gewone films lijkt er vaak andere keuzes gemaakt te worden en o.a. door toevoeging van standpunt voor het geluid.

Wellicht compleet van de wereld maar als we het bij het bekijken van een concert registratie het echt niet te hachelen vinden dan voeren we de stereo uitgang de processor in, mag de upmixer er een feestje van maken (net als bij het afspelen cd'tjes en andere mooie tracks... Dat staat dan een huis en voldoet dan volledig aan onze verwachting (of dat ieder z'n smaak is houden we uiteraard even in het midden, bij mede luisteraar/kijkers wel een grote grijs op het gezicht als het gaat om onderdompelen en live beleving als beuk/ rollende bassen).

Uitzonderingen bij blu-rays en streaming daargelaten als bijvoorbeeld Zimmerman en uit country hoek (dat laatste niet helemaal ons ding maar die zetten wel vaker naar onze mening een smakelijk soundje neer bij hun registraties).

De genoemde concerten van Queen nog niet eerder opgesnord op blu-ray, maar het maakt mij nu wel heel nieuwsgierig. Gaan we even in de gaten houden op marktplaats. Over te hard in de bios en dan juist bij zo'n live registratie, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, dat moet dan helemaal onnodig knallen van begin tot eind schat ik zo in, wel zonde.

haythijs

Gisteravond ben ik in Arena Pathe wezen kijken. Als groot liefhebber van deze band, maar nooit een optreden van hen kunnen meemaken. Tijdens de Magictour was ik 13, wel shows met Paul Rodgers en Adam Lambert bezocht. Anders, maar zeker ook indrukwekkend.
Montreal op IMAX dus. Nu vind ikzelf dit eigenlijk hun minste concertregistratie. Ik kocht destijds de VHS bij de FRS, we schrijven 1990 of 1991.
Ik had Budapest, Wembley, Rare Live en de docu Magic years al in bezit en bijv ook de live albums Live Magic en Live Killers. Hun livereputatie was mij dus wel bekend. En uiteraard dat Live Aid optreden.
Ik verwachtte toen ik die video kocht, dan ook een show welke overeenkwam met Live Killers, immers een tour erna opgenomen en veel overlap wat setlist betreft. Toch vond ik dit optreden toen al wat minder, publiek wat echt tam overkomt. Op Live Killers veel meer interactie ( grotendeels ook Europa) en iets meer bite in de sound. Het zweet en de synergie tussenband en publiek spat eraf. Hier minder vond ik toen. 
Later de dvd ook gekocht, volgens mij nog op een Pioneerlabel uitgebracht. En daarna de bluray.
Deze laatste is al een hele verbetering, veel meer punch, drive en publiek in de mix naar voren getrokken. En als je de vhs door en door kent, hoorde je ook de overdubs overduidelijk.  😂
Indruk van gisteren komt zeker overeen met Mediator. Het oogt mooi, paar wazige shots maar overall echt fijn scherp. Roger zijn kit komt mooi over, sws rollen zijn toms, tipani echt door de zaal en voel je de kickdrum. Brian levert eigenlijk altijd vakwerk, evenals John Deacon. Wat een heerlijke steady maar ook grovende bassist. Ook hoor/zie je het geweldige fysieke drumwerk van Roger, maar ook zijn vocale bijdrage. Wow!
Get Down make lve met dat SF stuk. i'm in love with my car.  Of een Tie your mother down met ' big ending'. Waanzinnig.
En uiteraard Freddie, fenomenaal. En toch zie en hoor je soms het ongenoegen bij hem dat het publiek wat apatisch blijft en pas bij het einde echt loskomt. Tijdens bv Love of my life hoor je het hem ook tegen Brian zeggen. Op de bluray bij het audiocommentaar van Brian en Roger hoor je dat ook terugkeren trouwens. De band zat er een beetje mee dat dit idee in hun maag werd gesplitst, alsmede die enorme camera's etc. En het publiek in Noord-Amerika vonden ze net wat minder. Helemaal als je hun ervaringen vlak daarvoor in Zuid-Amerika meeneemt.
Wat betreft de Imax ervaring, ik had mij er iets meer van voorgesteld denk ik. De bluray oogt en klinkt erg erg goed, en de winst van dat Imax scherm en het geluid vond ik wat marginaal. Wat wellicht vooral aan mijn verwachtingen ligt denk ik. Groots en hard was dat zeker.
Achter mij een groep die wel duidelijk aanwezig was. Nu sluit in mijzelf daar makkelijk voor af, maar beide kanten naast mij ergerden zich hier wel duidelijk aan. Eén van hen verzocht ook 2x of het wat stiller kon zijn. Toen hij een derde keer aanstalten maakte, heb ik mij ff omgedraaid met de vraag of ik hen de dvd incl borrelhapjes kon toesturen om het daar als achtergrond bij de visite te gaan beleven en ik dit evt ook persoonlijk wou brengen. Daarna was het stil 😂
Maar wat een liveact was dit. En op zo'n scherm komt dat zeker nog meer tot leven. Ik snap dat bij Wembley 1986, Milton Keynes 1982 of Rainbow 1974 de videokwaliteit te mager is om groots op te blazen, maar daarop hoor/zie ik een veel beter optreden.  Budapest 1986 is  ook op film geschoten en ook tijdelijk in de Bios geweest.
In verleden bv ook Roger Waters Us&Them ( deels opgenomen in Ziggo waar ik ook een optreden bijwoonde) of Stones at Imax, optreden uit hun SteelWheels/UrbanJungle wereldtour van 1990 in de bios gezien. Dergelijke megaproducties zijn voor biosformaat gemaakt.
Daarvoor nog even bij Old Sailor en Pleinzicht geweest, soort van traditie als we een concert in Amsterdam meepikken. En een foto met Johan vlak voor zijn stadion. 😂
Kortom, prima vermaakt.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Mediator

Ik zat toen ik 17/18 was ook te wachten op een concert. Toen het album the miracle uitkwam dacht ik dat dit het moment was maar helaas geen concert reeks. Ten tijde dat Innuendo uitkwam was hij al ziek. Ergens in die tijd kregen we dat nauwelijks mee. Er was toen nog geen mobiele telefoon, internet, etc. Alles kwam via de krant en het nieuws. Bij het uitkomen van video's was van het album Innuendo was echter al vrij snel duidelijk dat het foute boel was door eerst niet in beeld te komen en later toen Mercury wel in beeld kwam. Tja schrikken geblazen. Wat ik vooral dacht direct na afloop van de film: geen autotune.