Philips audio

Gestart door ruud2, januari 11, 2024, 16:02:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Mao op april 25, 2024, 21:06:27Met min of meer hun vinding van de Compact disc hebben ze het wat slimmer aangepakt en hebben alle fabrikanten voor het Philips systeem gekozen ipv. hun rivaal Sony.
De cd was een gezamenlijke ontwikkeling van Philips en Sony.
Er zijn destijds genoeg veldslag meetings tussen de engineers geweest waarbij beide partijen water bij de wijn hebben gedaan. Dit gezamenlijke project was een dusdanig succes (geen concurerende formaten op de markt) dat het daarna veel vaker is gedaan en tot standaardisaties heeft geleid voor bv protocollen en interfaces.

chansig

Citaat van: jaco op maart 27, 2024, 21:27:22Ik heb ooit wat netwerk beheer voor aantal Philips afdelingen gedaan.
Niet veel goede ervaringen. Slechte managers.

Algemene strekking. Blij dat ik er weg ging.

Ooit een Philips gloeilamp gekocht. Was ook de laatste keer.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jaco

Citaat van: chansig op april 25, 2024, 21:21:32Ooit een Philips gloeilamp gekocht. Was ook de laatste keer.

Ook geen pope kopen. (productie overschot Phillips Eindhoven)

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Mao

Citaat van: chansig op april 25, 2024, 21:21:32Ooit een Philips gloeilamp gekocht. Was ook de laatste keer.

Gr. Hans

Toen ging zeker het licht uit bij Philips.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

ruud2

Citaat van: chansig op april 25, 2024, 21:21:32Ooit een Philips gloeilamp gekocht. Was ook de laatste keer.

Gr. Hans

 :(
als je zelf ooit of een van je naasten medische zorg nodig heeft zal je blij zijn dat Philips hoogstaande  medische apparatuur heeft ontwikkeld en waarmee de artsen je kunnen onderzoeken vooraleer jouw lichtje uitgaat.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Mao

Citaat van: Kjelt op april 25, 2024, 21:18:38De cd was een gezamenlijke ontwikkeling van Philips en Sony.
Er zijn destijds genoeg veldslag meetings tussen de engineers geweest waarbij beide partijen water bij de wijn hebben gedaan. Dit gezamenlijke project was een dusdanig succes (geen concurerende formaten op de markt) dat het daarna veel vaker is gedaan en tot standaardisaties heeft geleid voor bv protocollen en interfaces.

Volgens mij had Sony net het debacle van de El cassette achter de rug en Philips met het v2000 systeem. In dat opzicht was het wel een gedwongen huwelijk. Vergeet ook niet het belang van de platen industrie zowel Sony als Philips hadden daar ook belangen in.

Het is gelukkig goed gekomen in dat huwelijk. De chips die nodig waren voor de cd spelers werden dacht ik door zowel Sony als Philips geproduceerd en andere fabrikanten moesten ze daar afnemen.

Mijn simpele gedachte was toen het maakt geen reet uit welke cd speler je koopt het hart van de cd speler wordt door Philips gemaakt. Heb met deze gedachte toen ik meen een cd 100 of 104 gekocht was erg goedkoop. Volgens mij ligt ie nog ergens op zolder.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Citaat van: ruud2 op april 26, 2024, 10:19:32:(
als je zelf ooit of een van je naasten medische zorg nodig heeft zal je blij zijn dat Philips hoogstaande  medische apparatuur heeft ontwikkeld en waarmee de artsen je kunnen onderzoeken vooraleer jouw lichtje uitgaat.


Helaas dit recent moeten mee maken. Onderzoeken in het kankercentrum van het Vu Amc je valt van de ene in de andere verbazing in dat centrum en allemaal Philips.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mediator

Dan maar even een in memoriam. Als twaalf jarige kwam ik er achter dat onze buurman bij Philips werkte in de bandenfabriek en luisterkamers. Kennelijk luisterde men daar ook naar wat de concurrent produceerde. Dus bijvoorbeeld Magnat All Ribbon kende hij maar al te goed. Maar het was ook leuk verhalen te horen over hoe bandjes gemaakt werden. Ik heb daar wat tijd doorgebracht aan de keukentafel en wij konden daarnaast goedkoper bandjes afnemen. Later heb ik mijn audio via de Philips bedrijfswinkel kunnen kopen. Zelf had de buurman dan weer het eighties topspul van Bang en Olufsen. Ik denk dat ik mede daardoor een zwak heb voor dit merk. Inmiddels is hij al wat langer overleden maar dankjewel voor de mooie herinnering buurman.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Sjettepet

CD was een gezamenlijke uitvinding van Philips en Sony en de Nederlandse roots worden wel bevestigd door het feit dat het gaatje in het midden van de CD exact zo groot is als een dubbeltje.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Kurt

Citaat van: Mediator op juni 15, 2024, 14:27:10Zelf had de buurman dan weer het eighties topspul van Bang en Olufsen. Ik denk dat ik mede daardoor een zwak heb voor dit merk.
In de 80s en 90s heeft B&O echt wel topdingen geproduceerd. Mijn ouders hadden in die periode de Beomaster 8000 met bijhorend cassette deck en platenspeler, CDX2, en later de 9000. Top dingen! Helaas, is het daarna minder geworden.

Mediator

Klopt Kurt en wat te denken van de 7000 serie van destijds.

Bang en Olufsen timmert tegenwoordig weer behoorlijk aan de weg hoor. Ik had eerder al een portable speaker de A1 waarvoor ik geen betere ken die zo compact is. En voor portable gebruik de Beoplay EX in ears. Wat mij betreft de best klinkende in ears. En de service bij Bang en Olufsen is super. Thuis ook nog een Beosound Level in goud. Ze kunnen nog steeds een product heel mooi en tijdloos maken.

Maar het ging over Philips  :D

Kjelt

Citaat van: Sjettepet op juni 15, 2024, 19:47:13CD was een gezamenlijke uitvinding van Philips en Sony en de Nederlandse roots worden wel bevestigd door het feit dat het gaatje in het midden van de CD exact zo groot is als een dubbeltje.
Klopt ik ben de naam vd beste man kwijt maar heb nog cursus van hem gehad op het natlab. Mooi verhaal.

Mao

Kende iemand die daar werkte als onderzoeker. Er werden daar dingen gebouwd/onderzocht waar ze in 1e instantie niets mee konden of nog niet rijp was voor de markt of commercieel niet aantrekkelijk. Maar als men iets nodig had werd het archief geraadpleegd en kijken of ze daar iets van hun gading konden vinden. Ook werden er zaken en patenten uit dit lab verpand aan een bank die vervolgens dit weer verkocht of verhuurd verleased aan andere bedrijven die daar wel brood in zagen.

Een mooi voorbeeld in de audio industrie is de bandtweeter van Philips. Deze werd in een relatief goedkope luidspreker set gestopt en klonk geweldig. Commercieel was dit geen succes dus stopte men hiermee. Jaren later heeft Stage Accompany dit opgepakt en het ontwerp geleased via de bank. Deze bandtweeter verder ontwikkeld voor het doel wat ze voor ogen hadden. Ik heb hier het een en ander gepost in deze rubriek onder Stage Accompany.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

minplus

Citaat van: Mao op april 26, 2024, 17:13:26Volgens mij had Sony net het debacle van de El cassette achter de rug en Philips met het v2000 systeem. In dat opzicht was het wel een gedwongen huwelijk. Vergeet ook niet het belang van de platen industrie zowel Sony als Philips hadden daar ook belangen in.

Het is gelukkig goed gekomen in dat huwelijk. De chips die nodig waren voor de cd spelers werden dacht ik door zowel Sony als Philips geproduceerd en andere fabrikanten moesten ze daar afnemen.

Mijn simpele gedachte was toen het maakt geen reet uit welke cd speler je koopt het hart van de cd speler wordt door Philips gemaakt. Heb met deze gedachte toen ik meen een cd 100 of 104 gekocht was erg goedkoop. Volgens mij ligt ie nog ergens op zolder.

Die 104 is inmiddels erg geliefd vanwege het fantastische loopwerk  en nog wat dingen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Peerless Monster

#40
Citaat van: Mao op juni 23, 2024, 12:54:18Een mooi voorbeeld in de audio industrie is de bandtweeter van Philips. Deze werd in een relatief goedkope luidspreker set gestopt en klonk geweldig. Commercieel was dit geen succes dus stopte men hiermee. Jaren later heeft Stage Accompany dit opgepakt en het ontwerp geleased via de bank. Deze bandtweeter verder ontwikkeld voor het doel wat ze voor ogen hadden. Ik heb hier het een en ander gepost in deze rubriek onder Stage Accompany.

Yup. Iets wat ze commercieel isophase tweeter noemden. Ik heb hier nog een dss930 staan met dat soort tweeters. Als monitoren weliswaar en klinkt echt zeer muzikaal.

Ik heb de blue boxes van SA hier ook gehad. Wat een geweldenaren! Ze waren wat groot en lomp (en blauw). Maar fantastische speakers.

 :clapping:
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one | Michell of Dual CS510

ruud2

Een andere fameuze unit was de AD9710 , deze kon in een gigantische exponentiele horn constructie heel laag.
 
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ll0ll

Citaat van: Kjelt op juni 15, 2024, 21:36:40Klopt ik ben de naam vd beste man kwijt maar heb nog cursus van hem gehad op het natlab. Mooi verhaal.

Joop Sinjou
https://www.dutchaudioclassics.nl/Interview-with-joop-sinjou/
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540 | Cyrus One Cast | Cyrus One Linear
http://www.dutchaudioclassics.nl

minplus

En de 9710m was een fenomenale speaker in mijn Karlson kasten. Een schitterend concept.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Kjelt

Citaat van: ll0ll op juni 24, 2024, 20:34:55Joop Sinjou
https://www.dutchaudioclassics.nl/Interview-with-joop-sinjou/
Die was toen hoofd van de ontwikkelingsafdeling.
Het was een vd engineers die in een meeting met Sony waar onderhandeld werdt over de afmeting met deze afmeting kwam.
Ik heb ook ooit gehoord van de natlab collegas dat het digitale audio op een disk als een vrijdagmiddag activiteit begonnen was. In die tijd mochten de engineers na de lunch op vrijdag aan eigen ideeen werken. Sommige van die ideeen kon je dan op de voorloper van de CRE (Corporate Research Exhibition) pitchen aan het management. Mooie tijden die helaas in rook zijn opgegaan.

ll0ll

#45
Citaat van: Kjelt op juni 24, 2024, 22:47:16Die was toen hoofd van de ontwikkelingsafdeling.
Het was een vd engineers die in een meeting met Sony waar onderhandeld werdt over de afmeting met deze afmeting kwam.
Ik heb ook ooit gehoord van de natlab collegas dat het digitale audio op een disk als een vrijdagmiddag activiteit begonnen was. In die tijd mochten de engineers na de lunch op vrijdag aan eigen ideeen werken. Sommige van die ideeen kon je dan op de voorloper van de CRE (Corporate Research Exhibition) pitchen aan het management. Mooie tijden die helaas in rook zijn opgegaan.

Het begon allemaal in 1969 bij Kees Wols, Hajo Meyer en Eddy de Haan. Vervolgens komen Piet Kramer, Klaas Compaan en Lou Ottens in beeld.  :)
Zie tijdlijn 1969 - 2009:
The development of the Philips Compact Disc System - Timeline 1969-2009 - DutchAudioClassics.nl


Dit is een verslag van de 6 meetings die Philips en Sony hadden:
Perfecting the Compact Disc System - The six Philips/Sony meetings - 1979-1980 - DutchAudioClassics.nl
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300r | Shure SHR1540 | Cyrus One Cast | Cyrus One Linear
http://www.dutchaudioclassics.nl