Dual monoblocks per speaker koppelen aan pre-amp

Gestart door Stino, december 31, 2023, 15:01:36

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stino

Hallo

Ik heb behalve dat ik goeie luidsprekers heb geen ervaring met goeie (lees: dure!) audioapparatuur. Momenteel is mijn versterking en preamp de Douk Audio M1 Pro en de Douk Audio P1. Dit geeft i.c.m. mijn Dali Suite 2.5's een heel goeie klank.

Deze video https://www.youtube.com/watch?v=McH2tlfj0vo geeft duidelijk weer waarom bi-wiring geen enkele zin heeft. Ik heb nog een andere set speakers die momenteel nog niet aangesloten is. Bi-amping lijkt me eventueel wel iets wat ik wil proberen - op budget. Blijft de vraag, bi-amping met stereoversterkers of monoblocks. Ik zou eigenlijk willen proberen om bi-amping te proberen met monoblocks, maar dan met 2 monoblocks per speaker, mijn speakers hebben toch 4 terminals.

Nu is mijn vraag, is het mogelijk met de toestellen die ik op 't oog heb?

Pre-amp: https://doukaudio.com/collections/tube-preamp/products/nobsound-p1-hifi-bluetooth-5-0-ge5654-vacuum-tube-preamp-usb-dac-amp-stereo-receiver-aptx-hd. Met een enkele monoblock per speaker ga je vanuit de premamp met links naar een monoblock, en met rechts naar de andere... Hoe connecteer je met 2 monoblocks per speaker?

Iemand ervaring met deze monoblocks: https://doukaudio.com/collections/digital-amplifier/products/nobsound-g2-pro-hifi-subwoofer-full-frequency-mono-digital-power-amplifier-300w of https://doukaudio.com/collections/digital-amplifier/products/douk-audio-g4-subwoofer-full-frequency-mono-channel-digital-power-amplifier-100w.

Alvast bedankt! 

Rowdy

Met een RCA Y-splitter. 

Snap de mono-versterker niet zo goed. Je gaat er stereo in (input in L + R) en komt er mono uit (1 paar luidspreker uitgang).

Stino

#2
OK, bedankt!

Citaat van: Rowdy op december 31, 2023, 15:57:24Snap de mono-versterker niet zo goed. Je gaat er stereo in (input in L + R) en komt er mono uit (1 paar luidspreker uitgang).

Ik snapte jou eerst niet goed, tot ik effectief de foto's van de G2 Pro meer in detail bekeek en 't is een goeie vraag. De achterkant van de G4 is logischer...

Edit: vraag rechtstreeks via chat gesteld aan Douk Audio... to be continued!

Liko

Je kan beter sparen voor een echte versterker..

Stino

Citaat van: Liko op december 31, 2023, 16:45:26Je kan beter sparen voor een echte versterker..
Heb jij ervaring met Douk Audio? Zo ja, welke versterker?

John Wx

Citaat van: Stino op januari  1, 2024, 09:42:39Heb jij ervaring met Douk Audio? Zo ja, welke versterker?

Leuk merk met veel voor weinig

succes
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

. . .

Citaat van: Liko op december 31, 2023, 16:45:26Je kan beter sparen voor een echte versterker..
Hier ben ik volledig mee eens, liever 1 goede versterker.

Liko

Citaat van: Stino op januari  1, 2024, 09:42:39Heb jij ervaring met Douk Audio? Zo ja, welke versterker?
Nee, dat heb ik niet. Wel 22 jaar in een high end audio winkel gewerkt, dus zeker wel ervaring.

John Wx

Citaat van: Liko op januari  1, 2024, 14:42:46Nee, dat heb ik niet. Wel 22 jaar in een high end audio winkel gewerkt, dus zeker wel ervaring.

Welke ?  als ik zo vrij mag zijn
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stino

@ John Wx: idd... veel voor weinig geld is ook mijn ervaring ermee...! I.v.m. het VU-meter-hebbedingetje, heeft dat eigenlijk een toegevoegde waarde? Of gewoon leuk om de metertjes te zien?

@ Liko: 'Nee, dat heb ik niet. Wel 22 jaar in een high end audio winkel gewerkt, dus zeker wel ervaring.
OK, alle begrip voor. Maar... als je geen ervaring hebt met Douk Audio, en dus nog niet gehoord hebt, waar baseer je je dan op om me te verwijzen naar een 'echte' versterker? Voor de duidelijkheid, oprechte vraag!

Idem @ WhySoSerieus: ervaring mee? En indien nee, waarop baseer je je om naar een 'echte' versterker te verwijzen?

@ John Wx: https://www.youtube.com/watch?v=1FRefaDp4yo: deze had ik in 't verleden als eens gezien denk ik, of die van Aiyima, maar herinner me wel de goede commentaar op het apparaat. Momenteel tevreden gebruiker hier van de M1 Pro, en na een tijdje in gebruik gewoon de P1 bijgekocht omdat ik benieuwd was naar het effect van buizen. Ze doen toch hun ding in mijn ervaring, en 't geeft toch wel een andere klank. Ik ga ervan uit dat de versterker uit bovenstaande link +/- hetzelfde is als de combinatie van de M1 Pro en de P1?

Meestal staat het volume van de M1 Pro op 9 uur en regel ik voor achtergrondmuziek het finaal volume via de P1, omdat op die manier het volume het fijnst af te stellen is (dus met minder grote sprongen in volume). Voor hogere volumes gaat het volume van de M1 naar 11 u. Ik had precies al willen merken dat meer volume geven via de M1 Pro (versterker) en minder volume via de P1 een andere, warmere/vollere klank geeft dan de versterker minder volume te laten geven en meer door de P1. Vandaag even aan bezoek gevraagd of ze verschil hoorden tussen weinig of veel volume via M1, zonder dat ik gezegd had wat ik veranderd had. Bezoek kwam tot dezelfde constatatie, dus 't zit niet tussen mijn oren... Wat is de logica hierachter?

Sowieso heb ik ergens wel zin om eens een oude Sony ES-versterker te proberen, en ik ben heel benieuwd wat een Luxman of een Accuphase-versterker gaat doen, maar is nogal moeilijk om te testen met mijn set-up. Vermoed niet dat ze in de winkel zo'n versterker even gaan meegeven naar huis om daar even te testen. Maar vraag me wel af of het verschil met die Douk Audio's zo groot gaat zijn... Ergens zou je 't gezien de prijsverschillen wel mogen verwachten, anderzijds, die Douk 's klinken eigenlijk best wel OK (zelfs veel meer dan best wel OK eigenlijk).

Stino

Citaat van: John Wx op januari  1, 2024, 13:07:06Niks met je vraag te maken maar ze hebben een paar hebbedingen
Heb jij er trouwens persoonlijk ervaring mee?

chansig

Ws is Douk audio te goedkoop om het een echte versterker te noemen.

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stino

Citaat van: John Wx op januari  1, 2024, 21:43:36Nee maar erg leuk
Vind ik ook! Eerlijk... ben benieuwd om de eerlijke mening te horen van iemand die echt een high end versterker heeft, en die ervaring heeft met Douk Audio!

Stino

Citaat van: chansig op januari  1, 2024, 21:10:04Ws is Douk audio te goedkoop om het een echte versterker te noemen.
Tja, 't is dat prijs alles zegt... Op Audiosciencereview staan soms tests van bepaalde duurdere en goedkopere apparaten.

Jaren terug was er op vrt ook eens een test van een bepaald product dat ze gemaakt hadden ofzo... Werd eerst heel goedkoop verkocht, niemand kocht het. Kreeg een schappelijke prijs, werd véél meer verkocht. Werd als exclusief verkocht met nog hogere prijs... werd nog steeds gekocht.

Stino

Citaat van: Rowdy op december 31, 2023, 15:57:24Met een RCA Y-splitter.

Snap de mono-versterker niet zo goed. Je gaat er stereo in (input in L + R) en komt er mono uit (1 paar luidspreker uitgang).
Heb intussen antwoord gekregen van Douk Audio...

You could use stereo input or mono input,the output is still mono.Thanks

Voilà, daarmee weten we dat ook ineens. Heb maar extra gevraagd wat de reden is van een stereoinput als de amp mono is...   :smile:

Rowdy

Dan wordt het linker- en het rechter kanaal bij mekaar opgeteld. Wordt weleens gebruikt bij een versterker voor een subwoofer. Het elektronicablad Elex had dat op deze manier gedaan, maar dan spreek ik over 30 à 35 jaar geleden.

Stino

Citaat van: Rowdy op januari  2, 2024, 21:08:51Dan wordt het linker- en het rechter kanaal bij mekaar opgeteld. Wordt weleens gebruikt bij een versterker voor een subwoofer. Het elektronicablad Elex had dat op deze manier gedaan, maar dan spreek ik over 30 à 35 jaar geleden.
Kan je daar wat meer uitleg bijgeven? Vindt dit wreed interessant, maar ben niet zo thuis in electronica... Volt, ampère, Ohm, enz. zijn wel begrippen die ik ken, maar daar blijft het zowat bij.

Wat bedoel je precies met het linker- en rechterkanaal dat bij mekaar opgeteld wordt?

De foto in deze link waar de audio splitter gebruikt wordt vind ik bv. een interessant gegeven, maar waar vind je zoiets? https://doukaudio.com/collections/digital-amplifier/products/nobsound-g2-pro-hifi-subwoofer-full-frequency-mono-digital-power-amplifier-300w. Idem met deze versterker: https://doukaudio.com/collections/digital-amplifier/products/nobsound-g2-subwoofer-full-frequency-mono-channel-digital-power-amplifier-100w. Naar ik begrepen heb zou je bv. ook in zo'n geval voor de sub best het dubbele aan vermogen nodig hebben als voor de satelites?

Rowdy

Je gaat met het linker- (L) en het rechterkanaal (R) naar hetzelfde ingangsversterker. Aan de uitgang van deze versterker komt dan het signaal L + R uit. Dit signaal wordt dan verder versterkt naar luidspreker niveau.
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/op-amp-als-mengversterker.html

Stino

Wat is een ingangsversterker? Ik veronderstel dat dat niet gewoon de ingang van een versterker is?

Bedankt voor de link! Maar er gaat vrees ik nog heel wat water naar de zee vloeien vooraleer ik daar iets van snap vrees ik. 't Begint al bij 't eerste woord, 'mengschakelingen'... Inverterende versterker, mengversterker, actieve en passieve menger...? Ik ken 't verschil tussen een actieve en een passieve luidspreker, en dat is 't zowat :-). Toch bedankt in elk geval voor de link!

Stino

Citaat van: Liko op januari  1, 2024, 14:42:46Nee, dat heb ik niet. Wel 22 jaar in een high end audio winkel gewerkt, dus zeker wel ervaring.

OK, alle begrip voor. Maar... als je geen ervaring hebt met Douk Audio, en dus nog niet gehoord hebt, waar baseer je je dan op om me te verwijzen naar een 'echte' versterker? Voor de duidelijkheid, oprechte vraag!

Ben echt wel benieuwd je antwoord te lezen...? Zoals gezegd, oprechte vraag!

KayaRahnee

Citaat van: Liko op december 31, 2023, 16:45:26Je kan beter sparen voor een echte versterker..
En wat is er dan niet echt aan bvb een Douk / Nobsound?
Niet groot genoeg, niet voldoende toeters en bellen, geen "High End" stickertje erop ...
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#24
Citaat van: Liko op januari  1, 2024, 14:42:46Nee, dat heb ik niet. Wel 22 jaar in een high end audio winkel gewerkt, dus zeker wel ervaring.

En daar hebben ze je geleerd om steeds zoveel mogelijk winst te maken, de duurst mogelijke apparaten te verkopen vooraleer de andere budget vriendelijkere apparaten werden voorgesteld. Nog een mooie uitleg over High End" erbij want dan alleen is het waardig / goed. En inderdaad, daar doet Nobsound / Aiyima niet aan mee. Ziet er sober en klein uit, niks bijzonder ... maar presteren doen ze voortreffelijk.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.