Sigberg Audio 10D Subwoofer kloon met 12 inch scanspeak

Gestart door palmspar, november 7, 2023, 19:59:10

« vorige - volgende »

palmspar

De sub geschuurd en in de primer gezet, schuine kanten net als de jl e112
Al zal de JL wel harder kunnen spelen @20Hz

20241228_104528.jpg20241228_111559.jpg 

palmspar

Citaat van: morca op december 28, 2024, 14:05:41Mooi hoor. Goed bezig weer  :clapping:
Waarom heb je er geen JL driver ingezet dan?

Ha ha de driver van de JL E112 is niet los verkrijgbaar, een 12 inch met 75mm totale uitslag zie je niet vaak. ;D
De 13 scan speak heeft 14mm xmax dat haalt hij met 40 liter en 500 watt ook wel.
De 15 inch peerless heeft iets van 100mm totale uitslag, als je echt hard en laag wil halen.
Maar hou niet zo van subdrivers die heel ver uitslaan dat gaat wel vervorming geven, beter meer drivers gebruiken of je moet de output echt nodig hebben dan kan het niet anders.
De sub nog een keer gelakt.

20241228_154938.jpg

palmspar

https://www.magicoaudio.com/asub

Deze sub gebruikt een 10 inch scan speak discovery, en ik denk een wat uitgeklede Hypex fa251 met minder knoppen en aansluitingen aan achterzijde.
7200 dollar adviesprijs wel compleet van aluminium al heeft dat weinig meerwaarde voor het geluid tegenover goed hdf met bracing denk ik.
Diy heeft geen goede restwaarde bij verkoop maar het is leuk om te doen en als je bekijkt dat er merken zijn die voor subs met dezelfde of mindere drivers zoveel geld vragen, is de prijs kwaliteit van Diy wel heel erg goed natuurlijk. :smile:   

palmspar

De sub verder in elkaar gezet wol woofer amp, zitten 3 lagen lak op droogt best snel. :smile:
Er komt al geluid uit maar moet nog goede filters maken in HFD, en ook de avr weer opnieuw laten inmeten.
Ie staat op svs soundpath voetjes

palmspar

De dsp filter was makkelijk de woofer gedraagt zich van zichzelf al heel goed in 40 liter moest enkel het laag boosten.
22hz-6db en 16hz-10db oranje lijn is woofer zonder dsp, blauw met dsp boost, en wit is een SVS SB2000 om te vergelijken.
De lijnen zijn geen max output dat zit vermoed ik meer tussen een svs sb3000 en sb4000 in @20Hz, de sb3000 speelt ook niet heel hard @20Hz die woofer heeft een hogere Fs waarde denk ik.

palmspar

Citaat van: morca op december 31, 2024, 17:33:58Heb je hem buiten gemeten?

Nee op dezelfde plek als de svs, met de mic 1 cm van het hart van de woofer.
Buiten kun je ook de max spl meten idd en heb je helemaal geen last van roomgain om de sub af te stellen.

palmspar

De sub is helemaal klaar en afgesteld met de avr, gebruik ook een house curve die 5db het laag boost onder 300hz dacht ik.
Is het Nivex script gebaseerd op A1 evo.
De sub klinkt erg goed, vergeleken met de svs sb2000 lijkt het strakker met meer detail en betere overgang naar de speakers.
Al is de sb2000 10 jaar oud met elke dag gebruik, misschien beginnen de condensators het wat te begeven.
Wel klinkt de behuizing van de Diy sub veel meer gedempt dan de svs, die wat holler en hoger klinkt als je er op klopt.
Soms word door audio liefhebbers verteld dat elke sub hetzelfde klinkt als ie binnen zn bereik speelt.
Ik weet het niet misschien onder 50hz maar erboven kan ik het me zelf niet voorstellen.
Zou een peerlees 15 inch met 100mm peak to peak excursion 10mm xmax echt hetzelfde klinken als de 13 scan speak met 56mm ptp excursion en 14mm xmax?
Met een vaste toon van 60hz vast wel maar laat je de sub muziek spelen met veel afwisselende tonen kan het haast niet anders dan dat de zware 15 inch woofer niet zoveel detail heeft als de veel lichtere scan speak.
Dat is mijn gevoel weet niet of het klopt, max output van de peerless is wel enorm natuurlijk als je dat nodig hebt.