Speaker stands vergelijk

Gestart door J.A.F._Doorhof, oktober 29, 2023, 14:27:53

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Ralf67

Ik gebruik deze massief stalen luidsprekerstands van de Jong Systems

Wegen 30 kg en zijn dus loodzwaar en stabiel.

J.A.F._Doorhof

Dat blijkt dus niet alles te zeggen als je de video bekijkt.

Ik had een schokkend verschil hier toen ik mijn speakers ontkoppelde bv.

Vooral de laatste paar minuten zijn denk ik verhelderend.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

fasteddie

Massief hout mogelijk ook een optie of een no-go?

Henkjan_O

:popcorn: nog een argument voor vloerstaanders  :D
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

J.A.F._Doorhof

Als je de video kijkt zou je hout juist uitsluiten. Maar zouden de stands dus volledig dood moeten zijn.
Custom installer

Cyreg

Mijn (al 2e setje) Harbeth C7ES3's staan al >10jr op 45cm hoge, lichte, stijve, houten Oddvar krukjes van IKEA  :clapping:

setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

CinéHome

Partington gebruikte een combinatie van hars en (ik dacht) staalwol om hun beste stands akoestisch dood te maken.
Werkten heel goed.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

chansig

Het tikken met een schroevendraaier geeft zeker een duidelijk hoorbaar verschil tussen de speakerstands. :D

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Sjaak_Banaan

LOL. Die metingen zeggen toch bijzonder weinig als er op deze manier getest wordt?  >:D

Ja, er gebeurt iets in zijn situatie en er zal zeker verschil zijn, maar om het nou zomaar ergens in een willekeurige bestaande ruimte, tussen alle 'rotzooi' voor zo'n big ass desk te plaatsen en ondertussen zelf rond te rennen in die ruimte tijdens het meten en dan bitchen op hele smalle dipjes in de frequentierespons en concluderen dat je nooit betonblokken mag gebruiken... NAH!

"I'm not an expert" zegt die dan ook nog. :P

Wel een leuk experiment natuurlijk, maar ben op z'n minst sceptisch over de conclusie.  :D
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

De grafieken en metingen zijn anders wel behoorlijk duidelijk

Vooral de waterval grafieken zijn toch erg verhelderend.
Custom installer

twani

Zie ik nou dat ze Huubs stands gebruikt hebben voor de test :D

De lukraak, ik pleur er wat betonblokken ónder setup.

Sjaak_Banaan

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 30, 2023, 15:41:41De grafieken en metingen zijn anders wel behoorlijk duidelijk

Vooral de waterval grafieken zijn toch erg verhelderend.

Mwah, voor hetzelfde geld ligt het pand aan een drukke weg o.i.d. en gebeurd er net iets op de achtergrond. :P

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik neem het maar met een korreltje zout.
Zet boel ergens anders neer in die ruimte en het meet zich vast weer anders.
Zet het bij mij thuis neer, dan meet het zich weer anders.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

J.A.F._Doorhof

Dit zijn professionele opname studio's. Neem niet aan dat ze dat zouden horen ;)

En dat ze ook niet 1 meting doen
Toch apart dat zelfs met meet rapporten en de ervaringen van de onderzoeker (die ook nog eens anders waren dan hij dacht) er toch nog getwijfeld word

Wat is dat toch met audio mensen ;)

Custom installer

Sjaak_Banaan

Haha, aannames zijn dodelijk.  :D

Het is zeker een interessante test en ik ben ook dol op metingen.
Ook ben ik ervan overtuigd dat het verschil maakt of je een specifieke stand of betonblokken gebruikt.
Maar voor zo'n conclusies zie ik die metingen liever uit een lab gemaakt door professionals dan van iemand die zelf al beweert geen expert te zijn.

Voor hem is dit natuurlijk wel waardevolle data.

Bouw HT in kelder

minplus

Vergis ik mij of waren de duurste de beste? ???  ::)
Ik heb er door gezapt want veel was te ergerlijk voor mij om het allemaal te bekijken.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J.A.F._Doorhof

Custom installer

minplus

Je bedoelt dat ik via de hele irritante zooi bekijken er achter moet komen dat de goedkoopste de beste waren of de middelste qua prijs en niet de duurste?

minplus

Ik vraag me ten zeerste af hoeveel het uitmaakt of je een paar betonblokken van 5 euri of een paar stalen gevallen van tigtigtig euri gebruikt. Helemaal als je ze ook nog eens voor 5 euri ontkoppelt.

J.A.F._Doorhof

Jeetje wat een reacties.....
 :popcorn:

Heb zelf gehoord wat speaker stands doen op near fields en kan je vertellen dat dit niet subtiel was en er geen metingen voor nodig waren.

Misschien is de connectie met stereo en Ht er niet. Dit zijn testen die gedaan worden voor mastering opstellingen dus vaak near fields in een zo dood mogelijke opstelling voor de speakers omdat je anders in het masterings process de mist in gaat.

En dan zijn die afwijkingen in de waterval grafieken heel erg behoorlijk tot extreem.
Custom installer

roland p

Die waterfall grafieken laten het mooi zien.
Ik geloof wel in dat ontkoppelen. Ik heb mijn subwoofer ook ontkoppeld. In mijn speaker stands zou ik nog wat van die korrels kunnen doen om ze akoestisch dood te krijgen. Nu hoor ik ze zelfs galmen/resoneren als de kinderen een hard geluid oid. maken :D.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Mediator

Ze noemen die blokken beton in het Engels maar echt beton is ff wat anders. Dit is gasbeton of giboblokken. Licht materiaal dat gebruikt wordt om muren te bouwen. Een richting in audio is massa om dood te maken en dat is dit soort spul dus niet. Verder wel een leuk filmpje om te zien dus bedankt voor het posten! En algemeen gesteld loont het dus om te kijken naar koppelen of ontkoppelen en massa aanbrengen in je stands. Dat is tenminste wat ik er uit opmaak.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

minplus

Ik had het idd niet over gasbeton maar echt beton. Dat zat dus niet in het onderzoek, incl. de ontkoppeling.
Sorry.

Mediator

Ik bedoelde niet jou minplus maar ik reageerde op het filmpje en wat zij wellicht veronderstellen (beton) in relatie tot wat gebruikelijk is in de hifi (massa gebruiken). No harm done.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

J.A.F._Doorhof

Sowieso is het interessant
Ik heb zelf ervaren wat het verschil is tussen 2 stands onderling en was best verast.

Je gaat uit van het ontkoppelings principe en dat een goede stand zijn werk doet. Maar voor een review heb ik toen een andere stand getest en viel niet van mijn stoel maar ze staan er nog steeds. Het verschil was flink. Vooral in het mid en laag.

Vandaar ook het stukje met koppeling en de ontkoppeling met interesse bekeken.

Let wel. Dit zijn near of mid fields. Dus andere eisen dan HT of stereo. 
Custom installer