Keuze streamingdienst

Gestart door mmuetst, oktober 17, 2023, 22:01:19

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Hoeveel verdient een artiest meer aan de verkoop van een LP eigenlijk?
Ik neem aan dat net als vroeger het meeste geld wat het opbrengt niet naar de artiest gaat maar naar andere mensen (labels bijvoorbeeld)
Hoeveel nummers moeten er gestreamd worden om net zo veel te verdienen als met 1 LP?
10.000? 100.000? meer?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

mmuetst

Citaat van: RZeemering op augustus  6, 2025, 14:39:51Hoeveel verdient een artiest meer aan de verkoop van een LP eigenlijk?
Ik neem aan dat net als vroeger het meeste geld wat het opbrengt niet naar de artiest gaat maar naar andere mensen (labels bijvoorbeeld)
Hoeveel nummers moeten er gestreamd worden om net zo veel te verdienen als met 1 LP?
10.000? 100.000? meer?
aanzienlijk meer dan streamen, hoeveel weet ik niet, maar de artiesten verkopen de plaat zelf tijdens optredens of via hun eigen website, zonder tussenhandel. Ik weet wel dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Om de muziek op het zwarte plastic schijfje te krijgen moet je ook best wel een investering doen:
een kleine oplage van 100 stuks in een standaard hoes ongeveer €875 kost, exclusief btw
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

RZeemering

Ah, als dit inderdaad in eigen beheer gaat blijft er wat meer over.
Uiteindelijk gaat het dan ook om zakcentjes bij dergelijke bands. Dan hou je wellicht een eurootje of 15 over per LP. Als het goed gaat verkoop je er met 10 optredens de batch van 100 uit. Een shopping 1500 euro..
Een beetje hetzelfde als voor fotoboeken van de meeste fotografen: het is gelukt een boek uit te brengen. Lifegoal :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

katwax

Citaat van: Church of Noise op augustus  5, 2025, 13:45:09Hier al jaren Spotify Family, en sinds ik de SF heb ook Tidal omdat ik toch denk een verschil te horen.
De rest van de 'Family' wil niet van Spotify af, dus daarom blijft die ook - en zoals door velen al aangegeven, wint Spotify het toch nog steeds qua gebruiksgemak.

Daarnaast doen we vaak(-ish) concerten en koop ik dan vaak een LP om de artiest te steunen (hoewel de platenspelers al jaren niet aangesloten staan, komt misschien wel verandering in), en ook zonder concert koop ik geregeld een LP als ik een nieuwe 'plaat' goed vind, om die artist extra te steunen (bvb de laatste live plaat van Jazzanova).

Op vraag van de tiener gaan de CD's trouwens terug naar van zolder gehaald worden, en ik heb dat als excuus gebruikt om meteen een Sony UBP-X800M2 aan te schaffen om ook SACD en DVD-A en zo te kunnen spelen  :angel: .

De muziek op de server blijft al jaren onaangeroerd wegens gemak en beschikbaarheid op de streaming platformen.
Ik heb ze, na een test periode toch kunnen laten overstappen op Tidal. Af en toe, als het weer eens niet "goed" werkt, krijg ik wil is de vraag of we niet terug naar Spotify kunnen.

Hier zelfde met collectie op de NAS, als ik eens wat tijd heb gebeurt het al eens dat ik erin duik, maar vaak eindig ik dan toch op Tidal, al was het maar om het nieuwe album of dergelijke te beluisteren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob46

Citaat van: mmuetst op oktober 17, 2023, 22:01:19Ik kwam Dit artikel tegen en vroeg me af of forum leden deze cijfers mee nemen in hun beslissing om voor een streamingdienst te kiezen. Natuurlijk is kwaliteit, aanbod en prijs belangrijk. Maar is het bedrag wat de artiest krijgt ook een onderdeel van je keuze?
Uiteindelijk moet een artiest geld verdienen om muziek te kunnen maken. Of is dit bijzaak en moeten ze het van live optredens hebben? Ben benieuwd naar uw mening.

PS gebruik zelf Tidal.

Voor mij is kwaliteit en inhoud van de bibliotheek van belang. Vooralsnog gebruik ik Tidal en Qobuz. Wat de artiest uiteindelijk krijgt is voor mij van ondergeschikt belang.
[ John Eekels CAP EL84 Push Pull ][ Auralic ][ Focal ][ Tellurium ][ roon ]

DofN

Beginnende artiesten verdienen alleen nog met optredens, gevestigde artiesten door de enorme volumes van streams van hun nummers op streamingdiensten en door optredens. Althans, zo is hoe ik het begrijp. Daarom koop ik nu en dan weleens een album via bijv. bandcamp van beginnende artiesten.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.