Waarom worden Dolby Vision bestanden te donker weergegeven? (wat doe ik eraan?)

Gestart door sandervg, september 17, 2023, 23:40:13

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sandervg

Ik merk structureel dat video bestanden met Dolby Vision te donker worden weergeven. Vaak heb ik een versie met gewoon HDR10 en een versie met DV. De versie met DV wordt altijd veel te donker weergegeven. Hoe kan dat en wat doe ik eraan?

Weergever: Zidoo z9x
Arcam: AVR550
Projector: JVC N5

En als er geen oplossing voor is: wat is de makkelijkste manier om het beeld van de projector tijdelijk even wat lichter te maken zonder dat je de zwartwaardes helemaal verknoeit?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"


hifiman

Citaat van: reza op september 17, 2023, 23:59:14MadVR.
Dolby vision bestanden werken niet op een htpc. Die speel ik daarom altijd met de Dune af.


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sandervg

Iets meer toelichting zou fijn zijn :)   In basis zou mijn Zidoo in staat moeten zijn om DV om te zetten naar HDR, maar niet zeker of dat goed. Het hoeft niet perfect te zijn, maar nu is het bijna onkijkbaar donker. Workaround is ook welkom.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

SpeedyAndré

Wellicht heb je een (standaard?) edid geladen met de VS10 van de Z9X en werkt die niet goed met de JVC.
Je hebt een edid nodig die zo goed mogelijk bij de JVC past.
Of je gaat het signaal idd na bewerken met een HDfury (makkelijkst) of ingewikkeld MadVR met capture kaart.
Ik zou trouwens op het Zidoo forum kijken, daar komt de VS10 immers vandaan.

http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/edid-thread-fw-v6-1-10-onwards.86856/

http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/hdfury-vertex2-dynamic-dv-content-from-lldv-source-on-any-hdr10-display.82831/

http://forum.zidoo.tv/index.php?threads/vs10-for-hdr10-without-dv.95282/

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

williams

Als je inderdaad Dolby Vision door de VS10 engine laat lopen op de Zidoo dan moet dat gewoon goed zijn . Zelf gebruik ik dat ook regelmatig.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Fox

Vraagje: kan jou projector DV weergeven of alleen HDR?

Als deze GEEN DV kan weergeven hoort de weergeven terug te vallen op HDR i.v.m. met de backwards compatibiliteit.
Daarom zijn deze origineel 2 aparte lagen/streams.

Nu wordt deze door de internet meuk in MKV op MP4 omgezet tot 1 stream en daar is het waar het wsl bij jou fout gaat.
Want als je die DV bestanden neemt kun je niet of niet correct terugvallen op HDR.

Je zou er dus verstandig aan doen om niet de DV versies, maar de HDR versies te nemen...
Of anders een speler die HDR kan forceren.

Citaat van: sandervg op september 17, 2023, 23:40:13Ik merk structureel dat video bestanden met Dolby Vision te donker worden weergeven. Vaak heb ik een versie met gewoon HDR10 en een versie met DV. De versie met DV wordt altijd veel te donker weergegeven. Hoe kan dat en wat doe ik eraan?

Weergever: Zidoo z9x
Arcam: AVR550
Projector: JVC N5

En als er geen oplossing voor is: wat is de makkelijkste manier om het beeld van de projector tijdelijk even wat lichter te maken zonder dat je de zwartwaardes helemaal verknoeit?

sandervg

Even een tijdje uit de running geweest. Ondertussen wat geexperimenteerd, maar ben er nog niet helemaal uit.

Mijn projector (JVN N5) kan alleen HDR10 afspelen, geen HDR10+ of DV.

Ik heb geen idee of ik een standaard EDID heb geladen. Geen idee wat een EDID is om eerlijk te zijn. Ik heb iig niets speciaals gedaan. Projector is door Frank gecalibreerd, maar de Zidoo komt gewoon 'uit de doos'.

Ook geen ervaring met de VS10 engine. Kan ik op de Zidoo ergens controleren of dit goed staat ingesteld, dat alles via de VS10 engine loopt?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian