Buizenissen

Gestart door Mediator, augustus 28, 2023, 17:57:23

« vorige - volgende »

simsalabim

Citaat van: Pjotr27 op juli 31, 2024, 14:50:10Ik zou nooit voor dat geld een 100v versie kopen... Die stepup trafo ertussen is best een dingetje, zeker bij eventuele verkoop later.

Mee eens ja.
Blijkbaar geen mogelijkheid om ook op 240 te opereren.
Voor zo een dure versterker wel appart?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

hatfylld

Citaat van: simsatit op juli 31, 2024, 14:53:05Mee eens ja.
Blijkbaar geen mogelijkheid om ook op 240 te opereren.
Voor zo een dure versterker wel appart?

Wel hoor:

CitaatIk heb van de importeur in NL een offerte liggen dat alles naar 220V kan worden omgezet voor rond de 2000 euro. Dat is geen enkel probleem
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

simsalabim

Citaat van: hatfylld op juli 31, 2024, 14:54:32Wel hoor:

Fijn dat dat kan...
maar aan 2000 euro.... wow.
Waar is de goede oude tijd gebleven dat dat gewoon op een aansluiting van de trafo geregeld kan worden....

Begrijp me niet verkeerd hoor, lijkt me een prachtige set aan een scherpe prijs, alleen dit vind ik dan interessant.

mmuetst

Citaat van: Jimi Hendrix op juli 28, 2024, 12:35:38Soms maakt de amp een hoge piep/fluittoon op het rechter kanaal. Dit was bij aankoop bekend, ik hoop dat dit door de oude buizen wordt veroorzaakt. Binnenkort eerst zelf maar eens een beetje troubleshooten.
Als het met andere buisjes niet verholpen is kan het zijn dat men te lage waarden hebben genomen voor de gridstoppers (dit de weerstand voor de grid van de voorversterker buis). Dit in principe makkelijk aan te passen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Weet iemand waar je in de omgeving Kampen / Zwolle buizen kan laten doormeten?

Of wellicht een mede-forumlid in de omgeving die dit kan en wil doen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Mediator

Tubes and records zit in Lelystad. Betrouwbaar adres.

brt

simsalabim

Voor mijn 300b mono's 'nieuwe' stuurbuisjes besteld:

deze

IMG_1392.png

Het is de 5687, ik heb er nu GE 5* inzitten, las al dat deze nogal van de treble zijn en dat hoor ik ook wel in de sound terug, las dat Tung Sol smoother zouden moeten zijn, dus laten we hopen dat deze 5687 TS black plate d-getter uit 1957 'just what the doctor ordered' is..

300b's zit ik ook nog over na te denken, ik heb de TJ full music, ook gelezen dat die wel eens lean kunnen klinken..

Wue weet kan ik eens met mijn versterker bij een forum lid langs om eens 300b's te rollen, zou top zijn..

mmuetst

Mocht je nu helemaal wild gaan, je kunt ook in een buis wonen  ;D
Of het akoestiek verantwoord is weet ik niet zo net  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Het zal in de zomer wel net zo heet worden als een buis  :D

Aankopen op EBay moet je een beetje mazzel mee hebben. Ik heb genoeg buisjes daar gekocht die meteen de vuilnisbak in konden. Kortsluiting, geen emissie, etc. Maar ook wel mazzel gehad en erg mooie buisjes gekocht. Ik blijf er nu vaker weg tenzij ik iets niet elders kan krijgen of er iets bijzonders wordt aangeboden. Bij een bedrijf als JacMusic of Tubes and Records weet je dat je ook echt NOS koopt en dus ongebruikt.

simsalabim

Langrex (waar ik nu dus besteld heb) is zeer betrouwbaar

marcush

Een setje Linlai Elite 6SN7 voor de Freya+ en een setje Philips NOS EL84 voor de Audio Note besteld. Om het hier binnen nog een beetje verder warm te stoken.

Ben benieuwd!

simsalabim

Citaat van: marcush op augustus 13, 2024, 13:53:31Een setje Linlai Elite 6SN7 voor de Freya+ en een setje Philips NOS EL84 voor de Audio Note besteld. Om het hier binnen nog een beetje verder warm te stoken.

Ben benieuwd!

Ben ook zeker benieuwd naar de Linlai, keep posted!

Mediator

Bij mij staat de boel gewoon even uit met deze warmte. Airco staat hier aan. Even geen muziek ga ik niet dood van. Ik luister nu gewoon via alle B&O spullen hier. Een Beosound Level en een paar Beoplay EX oortjes als ik onderweg ben. De warme dagen zullen wel snel weg zijn. Vaker slaat het weer begin september al wat om.

simsalabim

Tsja, het is altijd een beetje oppassen dat je met dit weer de buizenversterkers niet té lang aan laat staan, componenten binnenin kunnen wel heel erg warm worden.
Eigenlijk gewoon een transistor er naast hebben of classe D :cheesy:

brt

Citaat van: simsalabim op augustus 13, 2024, 18:40:38Tsja, het is altijd een beetje oppassen dat je met dit weer de buizenversterkers niet té lang aan laat staan, componenten binnenin kunnen wel heel erg warm worden.
Eigenlijk gewoon een transistor er naast hebben of classe D :cheesy:

Die paar graden extra met dit weer zullen ze toch wel kunnen hebben? Als ik zie hoeveel warmte van de 845's komen, daar is 10 graden hogere kamertemperatuur niks bij

simsalabim

Citaat van: brt op augustus 13, 2024, 20:52:32Die paar graden extra met dit weer zullen ze toch wel kunnen hebben? Als ik zie hoeveel warmte van de 845's komen, daar is 10 graden hogere kamertemperatuur niks bij

Dat geloof ik ja,
toch hoor ik vaak mensen wel zeggen dat té heet worden ook weer niet goed is, en met heel warm weer wordt het wel makkelijker opgewarmd.

Maar misschien dat iemand anders hier meer over kan zeggen.

Ik laat het gewoon niet meer dan een paar uur aanstaan als het zo warm is.

Jimi Hendrix

Afgelopen weekend een vers quad Tung Sol 6550 'colaflessen' in de EV geplaatst. Meteen meer oomph en minder sissende s klanken waarneembaar. De vier ECC82's zijn hierna aan de beurt, dat wil zeggen mits ik uit het rabbithole kom, want de keuze is reuze :D

Ik kwam ook het Buizen Algemene Informatie topic tegen, boordevol met nuttige info. Handig voor de nieuwkomers, waaron ikzelf  :satisfied:
Music is the soundtrack of your life

Mediator

Punt is in mijn ervaring dat ieder buistype zo zijn eigen favorieten heeft. In de ECC88 ben ik Philips fanaat omdat al het goede dat ze daar over Philips zeggen helemaal uitkomt. Bij ECC83 vind ik de Tesla E83CC het mooist. Maar van ECC83 zijn vind ik de meest mooie. Telefunken smooth plate, Brimar, Philips zijn ook mooi en het is maar net wat het beste past. Ik heb best wat moeite moeten doen om de voor mij beste ECC82 te vinden. Uiteindelijk uitgekomen op RCA blackplates. Alle bovengenoemde allemaal NOS (new old stock). Wellicht kunnen anderen nog wat tips geven. Eigenlijk beste is om iemand in de buurt te vinden die even wat buizen wil lenen. Alles kopen en proberen kan al snel in de papieren lopen. Sissende s-klanken komend wat mij betreft het meest voor bij nieuwe productie buizen. Die klinken altijd wat minder ontspannen en wat meer als transistor. Dat soort dingen hoort niet.