Buizenissen

Gestart door Mediator, augustus 28, 2023, 17:57:23

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: mmuetst op oktober 31, 2024, 21:20:15Had ook wat relax nodig, deze week kanker geconstateerd bij mijn schoonmoeder die nu een chemo ondergaat. Gelukkig behandelbaar, maar wat een week. Vooral voor mijn vrouw. Nu toch maar proberen te genieten van ons weekend.

Sterkte daar!
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

mmuetst

Citaat van: Spijkie op december 23, 2024, 20:48:22Sterkte daar!
Dank, inmiddels weten we dat de Chemo goed werkt, dus wel weer wat meer zonneschijn in deze grijze dagen
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Goed nieuws dan Mmuetst. Relatieve rust is wel fijn rond dit soort dagen.

Ik ben er inmiddels via een ander forum ook achter dat ik het maar zo moet laten met mijn multimeter. In ieder geval nu die geruststelling.

Jimi Hendrix

Sterkte, mmuetst 🤞

Citaat van: Mediator op november 23, 2024, 10:07:26Ik wil even wat aandacht geven aan een bijzondere buis die wellicht niet iedereen kent.

Iedereen zal de voorversterker buisjes ECC88 of de variant E88CC kennen.

In Rusland werd in de jaren zeventig van de vorige eeuw een 'superbuis' gemaakt die enorm hoog aangeslagen staat. Net zoiets als de Telefunken E803s. Het gaat dan om de 6n23p buis van Reflektor en met 'Silver shields'. Een variant voor de E88CC. Die uit 1975 schijnen dan het summum te zijn. Ik heb ze uit 1974. In mijn phonotrap doet die buis echt mooie dingen. Omdat ze zeldzamer worden heb ik twee sets ingeslagen. De versie uit 1975 gaat al weg voor enorme bedragen.

IMG_9688.jpeg

Yes, dat lijkt me een mooie buis! Ik zag een poosje geleden ook een draadje op Audiogon over deze buis.

The tube you want is the 6n23p or the 6h23n Voskhod 1975. It is the best sounding . the 1976 , 1974 ,73, 72 sound pretty good also . But clearly the 1975 single wire getter post (SWGP ) Rocket logo on the glass and the upside down flying saucer is the one to have . They are a pretty rugged tube also .You can find a nice pair on ebay for under 100.00 .  Let me say again--- I know what I am talking about. 1975 Voskhod (SWGP ) Rocket logo on the glass (although I have seen some without rocket logo ) most have them. one other thing---there is a Reflektor 6n23p and a 6h23n also . They are not rockets . Some people like those instead . I found that they sound good , but just a little thin sounding to me I prefer the Rockets

Quote is van eind 2020 en inmiddels zijn de prijzen flink opgedreven.

Hier is de trafomatic eindversterker inmiddels volledig voorzien van nieuwe buizen. Ik ben gegaan voor vier Tung-Sol ECC82's. Eindbuizen zijn ook van Tung-Sol; ik ben in eerste instantie maar braafjes afgegaan op wat in de handleiding als geadviseerd merk stond.

Wel frappant dat ik in beide trafomatic pre-amps twee ECC99 buizen aantrof, terwijl er officieel alleen maar ECC88's gebruikt mochten worden. Heb hier met Sasa van trafomatic contact over gehad, hij wist me te melden dat 12BH7A's ook zouden kunnen als er ECC99's in zaten. Ben voor JJ 99's gegaan, en dan de gewone versies met het rode logo, omdat er volgens een toonaangevende leverancier geen tonale verschillen zouden zijn met de goldpins. Heb goede ervaringen met JJ's in m'n gitaarversterkers, prima prijs kwaliteit verhouding. Nu heb ik in ieder geval een basale referentie van de prestaties van de apparatuur, upgraden naar nos buizen kan altijd nog.

De ECL82's of 6BM8's heb ik wel vervangen met NOS Svetlana 1970 gold grids, na wat inspiratie op te hebben gedaan in dit vergelijkende draadje. Heb voor dit paartje iets van 35 eoro betaald inclusief verzenden via ebay, prima deal wat mij betreft. Alles speelt nu als een zonnetje, yiha!

Qua buizenmeters, is er iemand bekend met de uTracer? Dit is een kit die door een man uit Valkenswaard is geëngineerd, ex Philips R&D medewerker. Qua prijs best te doen, hoewel ik hem in mijn geval dan door iemand met verstand van elektronica in elkaar zou kunnen laten zetten.

Ben hier op gekomen via een artikel op Jacmusic.

Mij lijkt het wel handig om een compacte tester te hebben die ik met de laptop kan laten babbelen. Dan zou ik bijvoorbeeld nos buisjes die op marktplaats staan aangeboden terplekke bij de verkoper kunnen testen. Idem voor buizen die ik via ebay aanschaf en nog kan retourneren. En last but not least ook voor de gitaarversterkers. Mijn ervaring is dat reparateurs toch vrij snel geneigd zijn om de meeste buizen maar meteen te vervangen, ik vraag me soms wel eens af of dat echt nodig is. Meten is weten.

Mediator

Dank je voor de aanvulling Jimi. Die Svetlana buizen van hierboven zijn Winged C buizen. Persoonlijk ben ik meer van NOS buizen dan nieuwe productie. Ik heb genoeg buizen bij Jacmusic besteld. In ieder geval een heel aardige vent die voormalig in Rotterdam woonde maar nu in Duitsland. Gewoon een gerenomeerd adres zodat je weet wat je koopt. Ik heb hier en daar ook wel gekeken naar meetapparatuur voor buizen. Op Ali vindt je ook wel iets dat je op je bestaande apparatuur kunt zetten. Ik ben in ieder geval nog niet om. Die optie die jij hebt lijkt wat meer op zelfbouw. Prima als je de tijd erin wilt steken. Die 6n23p buizen gebruik ik overigens in combinatie met Philips SQ E88CC en met het delta symbool (Heerlen). Met name die combinatie doet het bij mij heel mooi.

Jimi Hendrix

Jij ook bedankt voor de info  ;)

Vermoedelijk zullen er hier vroeg of laat ook wel NOS buisjes gaan komen. De '70 Svetlana's heb ik bij deze ebay verkoper aangeschaft, is een buizen verkoper in Oekraïne met een goed feedbackprofiel. Ik vond het leuker en interessanter om ze bij hem aan te schaffen dan hier in NL.

Nu de trafomatic set in de basis op orde is ga ik aan de slag met de buizen voor de Croft Acoustics 25R en 7R set. Laatst nog bij wijze van experiment een Miniwatt buisje uit een gitaarversterker getrokken en de de Croft pre-amp geplaatst. Verschillen waren duidelijk hoorbaar.

Goed om te horen dat je positieve ervaringen hebt met Jacmusic! En ja inderdaad, wil je gewoon iets goeds zonder zorgen, dan is dat vast en zeker een van de betere adressen.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik een mogelijke toekomstige NOS buizenbezetting ga aanvliegen. Ik doe zo nu en dan een aankoop via marktplaats, vind het leuk om daar naar toffe deals te speuren. Een goede buizenmeter zou wel fijn zijn, ook omdat ik andere gitaristen daarmee zou kunnen helpen. Aan de andere kant; hoe vaak ga je zo'n apparaat nou echt gebruiken en hoe hoog is de investering. En wat als ik dat afzet tegen de meerprijs van een premium dealer zoals Jacmusic en consorten en gewoon kan vertrouwen op de kwaliteit, zodat ik zelf niets hoef te meten. We zullen wel zien  8)

KayaRahnee

Er staat een mooie Jadis combi te koop op 2dehands, de pre is ook apart te koop, zijn er buizen liefhebbers die bekend zijn met de Jadis JP15 voorversterker?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Mediator

Algemeen gesteld vind ik Jadis super muzikaal. Combineren met Siltech bekabeling. Als ik mijn spullen niet zou hebben dan had Jadis zomaar een tweede keus kunnen zijn geweest.

mmuetst

Citaat van: Jimi Hendrix op december 24, 2024, 00:02:55Qua buizenmeters, is er iemand bekend met de uTracer? Dit is een kit die door een man uit Valkenswaard is geëngineerd, ex Philips R&D medewerker. Qua prijs best te doen, hoewel ik hem in mijn geval dan door iemand met verstand van elektronica in elkaar zou kunnen laten zetten.

Ben hier op gekomen via een artikel op Jacmusic.

Mij lijkt het wel handig om een compacte tester te hebben die ik met de laptop kan laten babbelen. Dan zou ik bijvoorbeeld nos buisjes die op marktplaats staan aangeboden terplekke bij de verkoper kunnen testen. Idem voor buizen die ik via ebay aanschaf en nog kan retourneren. En last but not least ook voor de gitaarversterkers. Mijn ervaring is dat reparateurs toch vrij snel geneigd zijn om de meeste buizen maar meteen te vervangen, ik vraag me soms wel eens af of dat echt nodig is. Meten is weten.
Gaaf project. Ik ken het niet, maar ziet er goed uit. Naast elektronica kennis moet je verder nog goed zijn met het maken van een behuizing en moet je weten hoe je de buizen moet aansluiten. Ook zit er standaard geen voeding bij en je hebt een RS232 adapter nodig (als netwerkbeheerder heb ik die standaard in mijn tas  ;) )
Deze meneer heeft er wel iets moois van gemaakt:

En hier nog één op basis van aansluitdraden.

mmuetst

Via een ander forum heb ik vernomen dat dit een prettig meetapparaat is. De voeding kan gewoon via een 20 volt laptop voeding die voldoende stroom kan leveren (niks bijzonders). Het in elkaar zetten van het spul is voor mij ook geen probleem. Maar het maken van een goede behuizing is voor mij wel een uitdaging. Misschien als er anderen zijn die hier wel handig in zijn, maar niet handig zijn met elektronica, kunnen we onze krachten bundelen en zo'n meter bouwen (misschien korting krijgen als we er een paar tegelijk inkopen).

Vind deze wel heel mooi, compact gebouwd:

chansig

Citaat van: Mediator op januari 31, 2025, 20:09:57Algemeen gesteld vind ik Jadis super muzikaal. Combineren met Siltech bekabeling. Als ik mijn spullen niet zou hebben dan had Jadis zomaar een tweede keus kunnen zijn geweest.

En nu heb je je spullen en is het ...keus ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Mediator

Ik dacht dat dit wel zo'n beetje bekend was. Ik speel met Blacknote voor digitaal en Rega voor analoog. Verder bestaat alles uit Graaf, dus voor, eind en phonopré. Tannoy 15 inch luidsprekers. Voor hoofdtelefoon een Unison Research met een Denon. Niet verrassend vindt alles dat versterkt wordt plaats door buizen. 

mmuetst

De beste transistor is nog geen buis  :D

Mediator

Wat je mooi vindt Mmuetst. Maar dat gezegd hebbende is er voor mij geen weg terug. Mijn beste ervaring ooit was ook met buizen. Maar in die tijd onbetaalbaar. Wil niet zeggen dat transistor niet goed kan klinken. Vroeger bijvoorbeeld bij Linn een enorm goede ervaring gehad, bij Accuphase ook.

mmuetst

Citaat van: Mediator op februari  8, 2025, 23:36:05Wat je mooi vindt Mmuetst. Maar dat gezegd hebbende is er voor mij geen weg terug. Mijn beste ervaring ooit was ook met buizen. Maar in die tijd onbetaalbaar. Wil niet zeggen dat transistor niet goed kan klinken. Vroeger bijvoorbeeld bij Linn een enorm goede ervaring gehad, bij Accuphase ook.
Ik ben perfect in balans:

Classic buizen voorversterker met transistor eindversterker.
Cayin Buizen geïntegreerde versterker.
Luxman hybriden (buis voorversterker) geïntegreerde versterker.
Een Prima Luna eindversteker buis.
Een Heart Beat eindversterker buis
Een NAD geïntegreerde versterker transistor.
Hoewel ik denk dat ik meer buis spul heb dan transistor  ;)

brt

Citaat van: mmuetst op februari  9, 2025, 10:36:41Ik ben perfect in balans:

Classic buizen voorversterker met transistor eindversterker.
Cayin Buizen geïntegreerde versterker.
Luxman hybriden (buis voorversterker) geïntegreerde versterker.
Een Prima Luna eindversteker buis.
Een Heart Beat eindversterker buis
Een NAD geïntegreerde versterker transistor.
Hoewel ik denk dat ik meer buis spul heb dan transistor  ;)

En welke versterker vind je nou het beste? Of heb je ook meerdere speakers en dus combinaties?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

chansig

Citaat van: Mediator op februari  8, 2025, 17:54:42Ik dacht dat dit wel zo'n beetje bekend was. Ik speel met Blacknote voor digitaal en Rega voor analoog. Verder bestaat alles uit Graaf, dus voor, eind en phonopré. Tannoy 15 inch luidsprekers. Voor hoofdtelefoon een Unison Research met een Denon. Niet verrassend vindt alles dat versterkt wordt plaats door buizen. 

Ah je mist de grap als reactie op je post.

Uitleggen maakt hem niet leuker.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Mediator

Citaat van: chansig op februari  9, 2025, 15:56:01Ah je mist de grap als reactie op je post.

Uitleggen maakt hem niet leuker.

Gr. Hans

Ik heb hem nog een keer gelezen. Ik lees alleen niet achterste voren. Het is mijn eerste keus geweest op basis van mijn situatie en afwegingen. Moeilijker is het niet, makkelijker ook niet.

mmuetst

Citaat van: brt op februari  9, 2025, 14:23:41En welke versterker vind je nou het beste? Of heb je ook meerdere speakers en dus combinaties?
Dat laatste, ik vind het leuk om af te wisselen. De Heart Beat met 300B Single end vind ik wel heel mooi, maar dat is wel heel weinig vermogen voor mijn Magnepans die momenteel veel beluister.
De laatste dagen bezig met de Luxman. Ook een lekkere combi met de magnepans.