Buizenissen

Gestart door Mediator, augustus 28, 2023, 17:57:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob_Dingen

Meestal als ik ergens een nieuwe buis in prik is dat een verbetering en hoeft hij niet in te spelen.
Er vanuit gaan dat je een buis met veel uur vervangt met eenzelfde type.

Rob

brt

Tja, misschien zit het dan toch wel in de versterker zelf, of het moment van luisteren.

Ik zie het nog ff aan voordat ik conclusies ga trekken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

tompj

Citaat van: brt op april 15, 2024, 09:32:18De versterker die ik heb gekocht is zo goed als nieuw, weten jullie hoe lang 300b buizen moeten inspelen voordat ze representatief klinken? Ik begreep van de winkel dat ze nog geen 50 uur gespeeld hadden (alleen bij demo aangezet).

En de transformatoren zullen ook nog wel wat uren moeten maken om optimaal te klinken, denk ik?
Na 50 uur zijn ze wel aardig op stoom. Bij mij leek het echter alsof ze nog wat terugvielen in dynamiek daarna om daarna echt los te komen na zo'n 80 uur meen ik.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Mediator


brt

Wow, wat een ambacht  :inlove:

Elke buis wordt met de hand gemaakt?! Dan vind ik de prijzen eerlijk gezegd best nog meevallen.

Geinig trouwens dat ze KR Audio laten zien. Daar speel ik nu mee. Na wat doorlezen erop kom ik ontzettend veel posts tegen over de betrouwbaarheid. Terwijl deze man toch zeer geconcentreerd zijn werk doet. Maar met handwerk blijft de kans op fouten aanwezig natuurlijk. Zeker als je ziet hoe precies dit proces is.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Ja klopt ik zag het ook KR. Waarschijnlijk reageren met name mensen die klachten hebben. Mensen bij wie iets goed gaat hoor je vaak minder.

De meeste filmpjes zijn lang. Ik vond dit wel een kort helder filmpje over de principes.

brt

#306
Misschien is dit de juiste pagina om te delen waar ik tegenaan loop met de KR Audio 300b's XLS: de 300b's fungeren in mijn set als stuurbuis.

Bij het aanzetten is het helemaal oke, maar na het écht heet worden ontstaat er een lichte brom in de speakers. Soms na 1 uur, soms na 2 of zelfs nog meer uren. Die brom is soms opeens hoorbaar en soms wordt ie steeds iets harder. Het is echt niet hard, maar ik hoor hem en ben er nu elke keer op gefocust en dat staat dan weer ontspannen luisterplezier in de weg.

De bias is rock solid. Die is vanaf aanzetten en 2 uur later gewoon op exact dezelfde plek.
Ik VERMOED dat de oorzaak hier zit: de XLS zijn 70ma, de Line Magnetic vraagt 50ma.

Klopt mijn vermoeden?
Hoe kan het dat de bias solide blijft, maar dat er na verloop van tijd een lichte brom ontstaat?
Is het een mis-match tussen de buis (op die positie) en de versterker? Of zit het probleem toch in de buis?
Met de Full Musics 300b heb ik dit probleem niet...

Hier kun je het schema van de versterker vinden.

En hier de specs van de XLS..

Ik heb al even contact gehad met @Rob_Dingen, maar Rob weet het niet. Het lijkt een behoorlijk gecompliceerde situatie. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#307
excuus, dubbele post
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

#308
Is de brom ook niet weg te krijgen met de potmeter die daar voor bedoeld is? Ik zie dat de gloeidraad gevoed wordt met gelijkspanning, maar er zit ook een potmeter tussen de gloeidraden. Heeft @Pinda13 misschien nog een gouden tip?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Pinda13

Citaat van: mmuetst op juni  5, 2024, 08:34:16Is de brom ook niet weg te krijgen met de potmeter die daar voor bedoeld is? Ik zie dat de gloeidraad gevoed wordt met gelijkspanning, maar er zit ook een potmeter tussen de gloeidraden. Heeft @Pinda13 misschien nog een gouden tip?

Haha en maar blijven draaien aan die humm balance meter mooi joh..   :colgate: :tounge2:
Ik weet het al, chinese amp gewoon met chineze buizen draaien en geen europese dat kan dus niet.. (Werkelijk geen idee)
" no loss of fine detail "

Mediator

https://www.audiomagic.nl/

Misschien kun je hier je figuurlijke licht eens opsteken.

brt

Citaat van: mmuetst op juni  5, 2024, 08:34:16Is de brom ook niet weg te krijgen met de potmeter die daar voor bedoeld is? Ik zie dat de gloeidraad gevoed wordt met gelijkspanning, maar er zit ook een potmeter tussen de gloeidraden. Heeft @Pinda13 misschien nog een gouden tip?

Het probleem is juist dat bij het aanzetten er nauwelijks hoorbare brom is, maar dat deze dus bij het heet worden ontstaat, terwijl de bias vanaf het begin stabiel is.

Ik kan idd wel aan die hum balancer blijven draaien, maar zo hoort het natuurlijk niet. Ik wil gewoon relaxed kunnen luisteren
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Mediator op juni  5, 2024, 09:23:33https://www.audiomagic.nl/

Misschien kun je hier je figuurlijke licht eens opsteken.

Dan voor je suggestie, maar de beste man zit in zuid-limburg (2,5 uur rijden en dat ook weer terug).
Bovendien is er geen probleem met de versterker, want bij andere 300b buizen heb ik die opkomende brom niet.

Is het niet gewoon zo dat de 70ma van de KR Audio 300b XLS te veel is voor de 50ma waar de versterker op ingericht is? Zo ja, kan ik dan niet gewoon de bias omlaag draaien zodat ie minder power geeft dan de versterker nodig heeft?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Volgens de aardige meneer van wie ik 1 buis op de proef mocht lenen heeft het met de gloeispanning te maken. De KR heeft 70ma nodig, mijn versterker op die plek 'levert' 50ma. Dus daar zit een mismatch volgens hem.

Dat de bias solide blijft vanaf het begin is opvallend (maar heeft er wellicht niks mee te maken?) en dat de lichte brom pas na flink warm worden vd buis pas hoorbaar is vind ik ook vreemd. Waarom dan niet vanaf het begin?

Bovendien klinkt het echt geweldig. Kortom, ik snap er geen zak van  :blush:
Ik koop wel een Sonos  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

De brom komt van de gloeispanning af niet van de bias instelling.
Ook begrijp ik niet hoe je aan de getallen 70ma en 50ma komt.
De specs van de KR300B is 450v 100ma en de full music 300B 300v 60ma.
Verder maakt het niet uit of je minder stroom door de buis stuurt mits je ver van de ideale instelling af zit.
Als de Bias van de originele schakeling 50ma is zou ik me daar aan houden.
De instelling van de bias en spanning bepalen de specs van de buis waar de trafo op is aangepast.
Doen alle 2 de KR buizen hetzelfde?

Rob

Pjotr27

Set nieuwe buisjes voor in mijn DAC, 6H8C uit 1958, echt super mooi en zeer zeldzaam.
Ik had dezelfde uit een ander bouwjaar, maar die zijn veel minder qua klank..
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

mmuetst

#316
Citaat van: brt op juni  5, 2024, 10:13:09Volgens de aardige meneer van wie ik 1 buis op de proef mocht lenen heeft het met de gloeispanning te maken. De KR heeft 70ma nodig, mijn versterker op die plek 'levert' 50ma. Dus daar zit een mismatch volgens hem.

Dat de bias solide blijft vanaf het begin is opvallend (maar heeft er wellicht niks mee te maken?) en dat de lichte brom pas na flink warm worden vd buis pas hoorbaar is vind ik ook vreemd. Waarom dan niet vanaf het begin?

Bovendien klinkt het echt geweldig. Kortom, ik snap er geen zak van  :blush:
Ik koop wel een Sonos  :D
Als de gloeidraad warm wordt zal deze ook een andere weerstand hebben en dan meer stroom gaan trekken, het is maar een idee van mij, geen idee of het klopt. Als je meer stroom trekt zal de rimpel op de gelijkspanning groter worden en de brom veroorzaken. Met een grotere buffer elco zou het misschien beter gaan, maar snap dat je zelf niet gaat sleutelen in je versterker.  Maar wat gebeurt er eigenlijk als je aan de brom potmeter gaat draaien? Wordt de brom dan minder ?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op juni  5, 2024, 20:47:58Als de gloeidraad warm wordt zal deze ook een andere weerstand hebben en dan meer stroom gaan trekken,
Het is andersom koud trekt hij de meeste stroom.

Rob

brt

Citaat van: mmuetst op juni  5, 2024, 20:47:58Maar wat gebeurt er eigenlijk als je aan de brom potmeter gaat draaien? Wordt de brom dan minder ?

Ja, daarmee kun je de brom minimaliseren. Hum balancer noemt Line Magnetic het en dat werkt uistekend.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Rob_Dingen op juni  5, 2024, 11:21:54De brom komt van de gloeispanning af niet van de bias instelling.
Ook begrijp ik niet hoe je aan de getallen 70ma en 50ma komt.
De specs van de KR300B is 450v 100ma en de full music 300B 300v 60ma.
Verder maakt het niet uit of je minder stroom door de buis stuurt mits je ver van de ideale instelling af zit.
Als de Bias van de originele schakeling 50ma is zou ik me daar aan houden.
De instelling van de bias en spanning bepalen de specs van de buis waar de trafo op is aangepast.
Doen alle 2 de KR buizen hetzelfde?

Rob

Misschien haal ik ook wel dingen door elkaar Rob. Zaken als plate voltage en ma etc, schiet mij maar lek. Het gaat me qua kennis allemaal boven de pet. Daarom had ik een paar posts hierboven ook alle technische info die ik kan vinden over de versterker én de buizen gedeeld. In de hoop dat jullie er iets wijzer uit konden worden  :angel:

Ik heb vandaag ook vrij uitgebreid contact gehad met de aanbieder van de buis en hij constateerde dat de versterker niet genoeg spanning kon leveren voor de XLS en dat ook niet goed zou zijn voor de buis. Waarom ik de lichte brom dus pas na flink opwarmen hoor en niet meteen, heb ik ook van hem nog geen antwoord op. Het zal waarschijnlijk altijd een raadsel blijven.

Maar na een paar dagen daarmee finetunen, afstellen en telkens hetzelde te ervaren, heb ik het opgegeven en vanmiddag de aangeboden buis naar hem teruggestuurd. Ik speel nu weer met de Full Musics. Geen brom!

Wel weer even ietsje afkicken. De KR's zijn echt prachtige buizen, ook qua klank.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Citaat van: brt op juni  5, 2024, 21:45:39Ik heb vandaag ook vrij uitgebreid contact gehad met de aanbieder van de buis en hij constateerde dat de versterker niet genoeg spanning kon leveren voor de XLS en dat ook niet goed zou zijn voor de buis.
Echt onzin wat die man verteld.
Wat wel zo is, de stroom van de gloeispanning is 1,8A van de KR en 1,2 van de FM.
Dat betekend ook dat de rimpel over de Elko groter word.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op juni  5, 2024, 22:16:15Echt onzin wat die man verteld.
Wat wel zo is, de stroom van de gloeispanning is 1,8A van de KR en 1,2 van de FM.
Dat betekend ook dat de rimpel over de Elko groter word.

Rob

En wat houdt dat dan weer in, Rob? En is dat dan ook een verklaring voor het horen van de lichte brom?

Vanavond staan de Full Musics inmiddels al weer een paar uur te spelen, zonder opkomende brom. Probleem zit dus niet in de versterker, maar toch meer in de (mis)match tussen de specs van de buizen en die van de versterker.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

mmuetst

#322
Als je wisselspanning gelijk richt dan krijg je een gelijkspanning, maar die is niet vlak. Je moet het zo zien dat de bult onder de nul nu boven de nul gaat zoals in dit plaatje:

Als er nu meer stroom getrokken wordt heeft de elco meer moeite om de spanning recht te trekken.
Er zal dus meer rimpel ontstaan.
Nu is het ook zo dat de ene buis meer last heeft van brom dan de andere, puur ontwerp van de binnenkant van de buis.
Zo had ik zelf een 6SN7 buis gekocht dit met wisselspanning op de gloeidraden brom gaf, maar andere buizen van het zelfde type maar ander merk geen brom lieten horen.
Gezien de opmerking van @Rob_Dingen over de stroom bij warm worden, denk ik dat het meer ligt aan het warm worden van de buis in zijn totaliteit.
Het vergroten van de buffer elco's zou misschien een oplossing kunnen bieden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Er zijn nog meer mooie 300b buizen. Wellicht kun je daar naar uit kijken?

brt

Citaat van: Mediator op juni  7, 2024, 09:06:13Er zijn nog meer mooie 300b buizen. Wellicht kun je daar naar uit kijken?

Ja ontzettend veel.
Maar de Full Musics 300b die ik nu heb zijn al ontzettend goed. Dus ik moet waarschijnlijk significant mee besteden wil ik er duidelijk hoorbaar op vooruit gaan. Ik had de KR's ook niet gekocht als de FM's niet kapot leken te gaan. Maar doordat wat ik vervolgens hoorde mij zó goed beviel, gaat het toch weer kriebelen.

De KR's pasten qua sound balans precies in wat ik mooi vind. Er kwam een enorme rijkdom én rust én lekker vol, diep laag uit die buizen. Zo mooi had ik mijn set nog niet horen klinken. Logische stap zou zijn om deze buizen dan nieuw te kopen, maar dat ligt boven mijn budget.

De vraag is dan of ik die ervaring met een ander merk, wat betaalbaar is, ook kan bereiken.
Liefst koop ik geen tweedehands meer.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3