Termineren van kabels in de muur

Started by Cloudie, July 24, 2023, 13:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cloudie

Beste mede liefhebbers,

Een ondertussen flinke tijd geleden heb ik een huis laten bouwen en hierin diverse loze leidingen laten plaatsen waar alle speakerkabels door getrokken konden worden voor een fijne 5.2.4 opstelling. Nu heb ik al die tijd de kabels niet netjes getermineerd en direct de wandcontactdozen uit laten lopen. Het stond altijd al op de planning om het af te maken, maar als het eenmaal fijn werkt en uit het oog is komen er vanzelf weer andere prioriteiten naar voren ;-)

Nu toch maar dit werk eens oppakken en ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen. Uiteraard heb ik zelf al het nodige gezocht, maar ik pak het liefst alles in één keer goed aan dan dat ik halverwege moet gaan corrigeren.

In de bijlage de huidige situatie achter het tv meubel. Hier zie je 5 inbouwdozen waaruit de volgende kabels komen:
1. 2 speaker kabels + trekdraad voor sub kabel
2. 1 speaker kabel
3. 2 speaker kabels
4. 1 speaker kabel + trekdraad voor sub kabel
5. 2 speaker kabels

Waar welke kabels uit komen is niet altijd even logisch maar het zij zo. Nu heb ik een aantal vragen en dillema's waar ik mee zit voordat ik begin.

1. Allereest welke onderdelen er zijn voor een goed prijs/prestatie niveau waaronder:
   - Welke luidsprekerterminals voor een goed prijs/prestatie niveau
   - Welke subwooferterminal
   - Welke subwooferkabel
2. Doordat de kabels onderbroken worden krijg je natuurlijk extra overgangen. Zowel naar de extra terminal als de extra banaan- of spadeplug voordat het signaal verder over de kabel gaat. In hoe verre zal dit invloed hebben op de geluidskwaliteit? Uiteraard kan je daar moeilijk direct een uitspraak over doen, maar ik hoor graag van andere die hier ervaring mee hebben.
3. Puur vanwege de ruimte zal ik waarschijnlijk de subwoofer kabel van wandcontactdoos 1 door moeten lussen naar wandcontactdoos 2. Er zal niet voldoende ruimte zijn om zowel 2 speakerkabels als een subwooferkabel te termineren voor 1 wandcontactdoos.
4. Wat is een goede manier om een zo zuiver mogelijke verbinding tussen de kabel en de terminal te realiseren? Adereindhulzen en/of solderen?
5. Dit wil ik allemaal afmonteren in een witte aluminum of plexi plaat zoals je ook kan zien in de bijgevoegde foto van Lyndahl.


Ik kom er niet helemaal uit welke onderdelen ik moet gaan gebruiken. Dit is wat ik vooralsnog gevonden heb en naar kijk:
 - WBT: Natuurlijk prachtig spul, maar €50,- per speakerterminal wordt mij wel iets te veel wanneer je er 16 nodig hebt....
 - Lyndahl: Zij bieden een prima prijs aan (ongeveer €5,- p/st). Deze is gemaakt van gold plated messing. Nu weet ik eerlijk gezegd niet eens waar de terminals van speakers over het algemeen gemaakt zijn, maar zal dit een negatieve impact hebben op het geluid?
- Dayton Audio: Bieden diverse aan met een prijs van ongeveer €12,50 tot €50,- p/st echter zie ik hier niet van welk materiaal ze gemaakt zijn anders dan de kleur wat ik lastig vind om de kwaliteit in te schatten.

Voor de volledigheid heb ik een surroundset met de Dali Rubicon's 2, 6 en vokal op oorhoogte en de Dali E-80's als hoogte speakers in het plafond.

mmuetst

Die van Lyndahl zien er prima uit. Denk ook een nette prijs/kwaliteit verhouding. De pluggen zijn verguld om corrosie te voorkomen.
Bij Conrad zag ik de volgende specs:
highend poolklem
messing
hard verguld
geen doordraaien
Of je het gaat horen? Nee, ga je niet horen. In theorie geeft elke overgang een beetje meer weerstand, maar dat is verwaarloosbaar.we hebben het dan over nummers achter de komma.
Moet je ze nog wel zelf monteren op een afdekplaatje.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

En Neutrik Speak-On chassisdelen? Zag ze bij Conrad met 2 en 4 aansluitpunten.

Je neemt een 5-voudige afdekraam en 5 blindplaten. In de blindplaat boor je een gat met de gewenste diameter, daar monteer je de Neutrik Speak-On chassisdeel. 

schuit

Subwooferkabel moet eigenlijk zo dik mogelijk zijn. Hangt verder af van het vermogen en de lengte van de kabel. bijvoorbeeld 6 mm2.

Wellicht kun je de versterker naast de subwoofer plaatsen en een signaalkabel ergens aanbrengen? (lijkt me dan niet handig in dezelfde buis maar dat is meer een vaag vermoeden)

vergeerr72

Quote from: schuit on August 20, 2023, 15:04:30Subwooferkabel moet eigenlijk zo dik mogelijk zijn.
Daar denkt Audio Physic duidelijk anders over.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

schuit

#5
volgens mij zie ik een actieve subwoofer.

Dat is natuurlijk wel belangrijk om eerst vast te stellen of het om actief of passief gaat.

Bij een actieve subwoofer zou ik wel contactpunten vermijden ipv de voorgestelde terminals.

Refie

Quote from: Cloudie on July 24, 2023, 13:31:35Beste mede liefhebbers,

Een ondertussen flinke tijd geleden heb ik een huis laten bouwen en hierin diverse loze leidingen
4. Wat is een goede manier om een zo zuiver mogelijke verbinding tussen de kabel en de terminal te realiseren? Adereindhulzen en/of solderen?
5. Dit wil ik allemaal afmonteren in een witte aluminum of plexi plaat zoals je ook kan zien in de bijgevoegde foto van Lyndahl.


Ik kom er niet helemaal uit welke onderdelen ik moet gaan gebruiken. Dit is wat ik vooralsnog gevonden heb en naar kijk:
 - WBT: Natuurlijk prachtig spul, maar €50,- per speakerterminal wordt mij wel iets te veel wanneer je er 16 nodig hebt....
 - Lyndahl: Zij bieden een prima prijs aan (ongeveer €5,- p/st). Deze is gemaakt van gold plated messing. Nu weet ik eerlijk gezegd niet eens waar de terminals van speakers over het algemeen gemaakt zijn, maar zal dit een negatieve impact hebben op het geluid?
- Dayton Audio: Bieden diverse aan met een prijs van ongeveer €12,50 tot €50,- p/st echter zie ik hier niet van welk materiaal ze gemaakt zijn anders dan de kleur wat ik lastig vind om de kwaliteit in te schatten.

Voor de volledigheid heb ik een surroundset met de Dali Rubicon's 2, 6 en vokal op oorhoogte en de Dali E-80's als hoogte speakers in het plafond.

Quote from: Cloudie on July 24, 2023, 13:31:35Beste mede liefhebbers,




Ik zou geen enkele connector gebruiken, maar de kabels lang genoeg houden tot de versterker.
Blindplaatjes, gaatje boren, kabel er door en klaar.
Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

Cloudie

Quote from: mmuetst on August 19, 2023, 19:44:03Die van Lyndahl zien er prima uit. Denk ook een nette prijs/kwaliteit verhouding. De pluggen zijn verguld om corrosie te voorkomen.
Bij Conrad zag ik de volgende specs:
highend poolklem
messing
hard verguld
geen doordraaien
Of je het gaat horen? Nee, ga je niet horen. In theorie geeft elke overgang een beetje meer weerstand, maar dat is verwaarloosbaar.we hebben het dan over nummers achter de komma.
Moet je ze nog wel zelf monteren op een afdekplaatje.

Monteren moet wel lukken. Ik ga dan zelf een net afdekplaat maken waarin alles mooi verwerkt zit.

Quote from: Rowdy on August 19, 2023, 20:09:25En Neutrik Speak-On chassisdelen? Zag ze bij Conrad met 2 en 4 aansluitpunten.

Je neemt een 5-voudige afdekraam en 5 blindplaten. In de blindplaat boor je een gat met de gewenste diameter, daar monteer je de Neutrik Speak-On chassisdeel.

Neutrik Speak-on onderdelen had ik nog niet bekeken. Het zijn wel grote connectoren, waardoor ik al snel denk dat het niet zal passen. Ook worden het wel rare kabels vanaf de connector naar gewone speaker banaan/spade plugs.

Quote from: schuit on August 20, 2023, 20:42:01volgens mij zie ik een actieve subwoofer.

Dat is natuurlijk wel belangrijk om eerst vast te stellen of het om actief of passief gaat.

Bij een actieve subwoofer zou ik wel contactpunten vermijden ipv de voorgestelde terminals.

Ik gaat om actieve subwoofer(s) inderdaad. Als voorbeeld gebruik ik nu de AQ red river kabel, maar met connector is dit niet door de buis te trekken. Daarbij is termineren natuurlijk wel extra netjes  :tounge:

Quote from: Refie on August 20, 2023, 22:32:41Ik zou geen enkele connector gebruiken, maar de kabels lang genoeg houden tot de versterker.
Blindplaatjes, gaatje boren, kabel er door en klaar.
In principe de makkelijkste optie. Denk jij dat het wel negatief invloed heeft of is het meer uit gemak?
Overigens zou ik dan een 5-voudig afdekplaat zoeken met borstels om diverse enigszins netjes te verbergen ;-)



Ik heb wel het idee dat niet veel mensen dit zo doen. Ben ik nou zo gek?  :-[

schuit

als je heel precies kijkt is iedere overgang een kans op kwaliteitsverlies oid. Daarom wordt er ook in de speakers veel gesoldeerd.

De signaalkabel naar de actieve subwoofer zou ik in ieder geval niet extra voorzien van connectoren. Die kan je misschien via een blindplaatje met gat doorvoeren.
eigenlijk breek je de kabel 3x voor 1 connectie: de kabel aan 2 kanten en de connector zelf als verbinding.

mmuetst

#9
Quote from: schuit on August 22, 2023, 13:12:38als je heel precies kijkt is iedere overgang een kans op kwaliteitsverlies oid. Daarom wordt er ook in de speakers veel gesoldeerd.

De signaalkabel naar de actieve subwoofer zou ik in ieder geval niet extra voorzien van connectoren. Die kan je misschien via een blindplaatje met gat doorvoeren.
eigenlijk breek je de kabel 3x voor 1 connectie: de kabel aan 2 kanten en de connector zelf als verbinding.
Iedere overgang is een verlies in kwaliteit, alleen hoe veel? Hoe veel achter de komma zal de weestand verhogen? en hoeveel dB demping zal dat geven? Als de connector gewoon goed is vastgedraaid zal dit verwaarloosbaar klein zijn. We hebben het in dit geval over één extra connector in het signaal pad naar de luidspreker. Alleen als een connector los gaat zitten en geen goed contact maakt, dan wordt het een ander verhaal.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

schuit

een connector is ook van binnen een connectie tussen de kabel en de connector. Dus een connector is dan 3 verbindingen.

Cloudie

Het zijn natuurlijk heel veel meer verbindingen.
Waarbij het normaal plug- kabel - plug is wordt het dan
plug- kabel - ( termineren) connector - plug - kabel - plug

Dit zelfde geld voor de LS kabels.

mmuetst

Quote from: schuit on August 22, 2023, 15:16:18een connector is ook van binnen een connectie tussen de kabel en de connector. Dus een connector is dan 3 verbindingen.
Ja, maar die zou je dan het beste wel kunnen solderen toch?
Maar je hebt gelijk als je die ook vast zet met schroefjes dan hebben we drie contacten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Cloudie on August 22, 2023, 15:26:09Het zijn natuurlijk heel veel meer verbindingen.
Waarbij het normaal plug- kabel - plug is wordt het dan
plug- kabel - ( termineren) connector - plug - kabel - plug

Dit zelfde geld voor de LS kabels.
Ik neem aan dat je de connectoren wilt omdat je dan e.v.t. de boel los kan koppelen zonder dat er allemaal snoeren blijven liggen (tijdens de grote schoonmaak bijvoorbeeld  ;)  ) Als je de kabels gewoon lang laat (wat ook kan natuurlijk) dan heb je minder van deze overgangen (waar ik me niet zo druk over zou maken, zie mijn opmerking).
je gaat nu dus van de versterker naar de plug in de muur ->  kabel in de muur naar aansluit plaatje in de buurt van je luidprekers, waar ook een plug zit -> en vanaf daar een kabel naar de luidsprekers zelf. Als je alle pluggen soldeert dan hou je in principe nog twee extra plug overgangen over. Één aan de versterker kant en één aan de luidpsreker kant. Klopt het zo?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Cloudie

#14
Quote from: mmuetst on August 22, 2023, 15:50:52Ik neem aan dat je de connectoren wilt omdat je dan e.v.t. de boel los kan koppelen zonder dat er allemaal snoeren blijven liggen (tijdens de grote schoonmaak bijvoorbeeld  ;)  ) Als je de kabels gewoon lang laat (wat ook kan natuurlijk) dan heb je minder van deze overgangen (waar ik me niet zo druk over zou maken, zie mijn opmerking).
je gaat nu dus van de versterker naar de plug in de muur ->  kabel in de muur naar aansluit plaatje in de buurt van je luidprekers, waar ook een plug zit -> en vanaf daar een kabel naar de luidsprekers zelf. Als je alle pluggen soldeert dan hou je in principe nog twee extra plug overgangen over. Één aan de versterker kant en één aan de luidpsreker kant. Klopt het zo?
Ja en nee. Het geschetste plaatje zou alleen zijn voor de subwoofer kabel zijn gezien die ook weer aan de subwoofer kant uit een wandcontactdoos komt.

De luidsprekerkabels komen allemaal uit de vloer of plafond en gaan direct naar de luidsprekers (met of zonder banaanplug).

Dus versterker - banaan - kabel - banaan of spade - (termineren) connector - kabel - banaan - speaker
Huidige situatie is zoals vrijwel elke LS kabel banaan - kabel - banaan

De center speaker hoeft gelukkig dan weer niet door de muur :clapping:

Refie

Quote from: Cloudie on August 22, 2023, 04:15:54Monteren moet wel lukken. Ik ga dan zelf een net afdekplaat maken waarin alles mooi verwerkt zit.

Neutrik Speak-on onderdelen had ik nog niet bekeken. Het zijn wel grote connectoren, waardoor ik al snel denk dat het niet zal passen. Ook worden het wel rare kabels vanaf de connector naar gewone speaker banaan/spade plugs.

Ik gaat om actieve subwoofer(s) inderdaad. Als voorbeeld gebruik ik nu de AQ red river kabel, maar met connector is dit niet door de buis te trekken. Daarbij is termineren natuurlijk wel extra netjes  :tounge:
In principe de makkelijkste optie. Denk jij dat het wel negatief invloed heeft of is het meer uit gemak?
Overigens zou ik dan een 5-voudig afdekplaat zoeken met borstels om diverse enigszins netjes te verbergen ;-)



Ik heb wel het idee dat niet veel mensen dit zo doen. Ben ik nou zo gek?  :-[

Wat andere doen? Daar vroeg je toch om?
Maakt mijn oplossing nog steeds de goedkoopste, technisch de beste.
Je moet inzetplaten en afdekramen even los van elkaar zien.

Sowieso, 5 inbouwdozen naast elkaar is "dom" (te duur, lastiger monteren)

Als je van te voren gepland had, hadden alle kabels in drie dozen uit kunnen komen.

Ik zou zelfs geen inzetplaten met borstels kiezen, maar gewoon blindplaatjes, gaatjes boren en eventueel een rubberen chassis-ring gebruiken.

Ik wil je best hele mooie inzetplaten met WBT leveren: https://www.elt.nl/search2BAELT.html#keyword=Wbt

Of inzetplaten voor XLR https://www.elt.nl/search2BAELT.html#keyword=Xlr

Maar zijn m.i. Mindere oplossingen als de eerste.




Denon X3000, Parasound A21+, A52+, Quadral Aurum: Orkan 9, Base Maxime 9, Phase 9, Sub Orkus DSP, Chromium Phase. ATV 4K, Sony UBP-X800M2, XR-65A90J
Outdoor: Loxone Audioserver 4x Stereo extension 4xPolk Atrium 8, 2x Aurum Phase 9, 4x Quadral C7, XR-75X90J
Loxone, Tesla

schuit

Quote from: Refie on August 22, 2023, 16:12:52Ik wil je best hele mooie inzetplaten met WBT leveren: https://www.elt.nl/search2BAELT.html#keyword=Wbt



Dit is dus een soldeercontact dat scheelt alweer een eventuele schroefverbinding.