Lensshift ideaal ? of ook oppassen.

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 10, 2023, 09:12:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J.A.F._Doorhof

In dit artikel heb ik het al over keystone, maar in dit artikel wat meer over lensshift.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=184916.0

Lensshift lijkt de perfecte oplossing om een projector die niet helemaal recht hangt uit te lijnen. En hoewel lensshift inderdaad fantastisch werkt zijn er een paar dingen waar je op moet letten.

De lens
Als je weet hoe een lens werkt dan weet je dat in veel gevallen het middelste gedeelte van de lens het meest scherpe, contrastrijke en helderste beeld geeft. Hoe meer we naar de zijkanten van de lens gaan hoe meer je kans loopt op vervormingen zoals chromatische abberatie (kleuren die langs elkaar heen lopen) of scherpte verlies en natuurlijk ook kleur/contrast/helderheids verloop.

Hoe dan ?
Probeer altijd de projector zo haaks mogelijk op het scherm te richten. Hiermee weet je zeker dat de scherpte gelijkmatig verloopt over het scherm.

Probeer ten alle tijden de projector zo dicht mogelijk in het midden te plaatsen zodat je zo min mogelijk lensshift nodig hebt.

Nu we weten dat het middelste deel van de projector-lens het beste is, kun je dus de conclusie trekken dat het verstandig is om zoveel mogelijk door het midden van de lens te projecteren. Dus hang de projector zo goed mogelijk op.

Positie belangrijk ?
Absoluut.
Licht valt af over de afstand, omgekeerde kwadraten wet.
Dus hoe verder de projector van het scherm afhangt hoe meer het beeld punch zal verliezen.
Je zou dan zeggen, "hang de projector zo dicht mogelijk bij het scherm" en hoewel dat logisch klinkt is ook dat niet 100% ideaal.

Als je de projector heel dicht bij het scherm plaatst dan zul je de zoom volledig moeten gebruiken en dus gebruik je ook de zijkanten van de lens in je beeld wat kan leiden tot iets donkerdere hoeken of zelfs iets focus verloop/chromatische abberatie.

We houden zelf meestal aan dat we in de handleiding kijken van de projector en de plaats bepalen tussen de 60-75% van de maximale afstand. Op dit manier gebruik je het beste van de lens zonder noemenswaardige output verlies.

Conclusie
Het ophangen van een projector is niet zo makkelijk als je denkt, maar het is zeker niet moeilijk.
Bepaal altijd voor je begint waar de projector komt te hangen en zoek NOOIT de extremen op, als je later ooit een nieuwe projector wil kopen dan is het handig als je wat speling houd. Je wil niet weten hoeveel klanten hier geen rekening mee houden en daarna in de problemen komen omdat ze geen andere merken kunnen gebruiken omdat ze dan niet meer uitkomen op het scherm.

Zorg ten eerste voor het haaks ophangen, en in feite kun je dan met een zeer beperkte lensshift al een perfecte opstelling maken.

Succes.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#1
Prima post wel een paar aanvullende opmerkingen:

Kijk in de handleiding van je projector voor welke positie (op zijn poten of geinverteerd op zijn kop) op welke hoogte de projectorlens tov het scherm dient te hangen. Dit kan per merk zelfs per type van hetzelfde merk verschillen.

Hier ben ik zelf enorm de mist mee ingegaan, ik had een tiental jaar geleden een JVC geinverteerd hoog hangen dat hoorde bij de JVC die projector projecteerde namelijk door het midden met de lens op de hoogte van de bovenste schermrand. Deze projector vervangen door een Sony en ik kreeg hem niet overal scherp, alles geprobeerd, kwam ik bij mijn dealer waar hij hem op een tafel zette, vlijmscherp. De reden was dat die Sony het midden van de lens op het midden van het scherm moest hebben.

Bij twijfel (mits je projector dit laat zien) begin altijd met 0 lensshift en kijk waar het beeld valt op het scherm. Als je te hoog of te laag projecteert wil je eigenlijk eerst de fysieke ophanging van de projector in die richting corrigeren voor je met lensshift bezig gaat. En ja dat kan in grote correcties resulteren, ipv geinverteerd aan het plafond (2m50) staat mijn projector nu op een wandplank op 1m65 hoogte. Het kan niet altijd maar het is wel het beste.

J.A.F._Doorhof

#2
Dat is een vreemd verhaal van de sony.
Die hangt hier gewoon op dezelfde plek als de JVC, dus aan het plafond.

Het is ondoenlijk om een projector half in de kamer te hangen qua hoogte, dan stoot je er continue tegen aan ;)

Bepaalde projectoren (de meeste) zijn wel gevoelig voor op de kop of op de poten. Misschien bedoel je dat ?

We hebben regelmatig dat klanten projectoren op plankjes zetten maar wel boven het scherm. Dat betekend meestal maximale lensshift dus vervorming

Hang de projector op de kop en een stuk beter tot perfect.

Maar exact in het midden van het scherm heb ik nog nooit gehoord. Je zou dan ook een behoorlijke hotspot krijgen doordat je recht op het scherm projecteert en de betere schermen hebben een projectie hoek voor plafond montage.

Is dat misschien wat je bedoeld ?
Sommige units hebben bv ook beperkte lensshift de ene kant op en meer de andere kant op. Wat perfect werkt bij plafond of bodem montage maar dan wel op de kop aan het plafond en op de poten op de grond ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#3
Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 10, 2023, 12:37:32Het is ondoenlijk om een projector half in de kamer te hangen qua hoogte, dan stoot je er continue tegen aan ;)
Niet als hij tegen de achterwand hangt althans hier geen last van  ;)

CitaatWe hebben regelmatig dat klanten projectoren op plankjes zetten maar wel boven het scherm. Dat betekend meestal maximale lensshift dus vervorming
Klopt maar ook bij bijna tegen het plafond montage kun je bij sommige projectoren die recht projecteren flinke lensshift hebben  (zie plaatje) althans bij mijn Sony.

CitaatMaar exact in het midden van het scherm heb ik nog nooit gehoord. Je zou dan ook een behoorlijke hotspot krijgen doordat je recht op het scherm projecteert en de betere schermen hebben een projectie hoek voor plafond montage.
Geen last van en het hangt volgens mij vd gain van het scherm af. Ik zit niet op 50% van het scherm maar op 60% van de onderkant.
In ieder geval is de moraal van het verhaal zo weinig mogelijk lensshift gegeven de praktische mogelijkheden  ;)

J.A.F._Doorhof

#4
Op de kop kun je dus 85% tot max en ondersom 80%
Ik denk dat je geen enkel probleem zou moeten hebben als je hem aan het plafond hangt op de juiste afstand en corrigeert met lensshift, dus het is vreemd dat je dan focus problemen ziet. Weet je zeker dat hij helemaal waterpas en haaks hing ?

We hebben zelf de 760 ook gehad en die hing hier ook gewoon aan het plafond, ongeveer 15 cm naar beneden meer niet. Exact in het midden plaatsen is in bijna alle situaties niet echt te doen behalve inderdaad als hij achter in de ruimte kan maar dan moet je ook geen lange bezoekers hebben.

Hoe ver zit je qua afstand in procenten ?

Als je goed naar het plaatje kijkt zie je ook dat de projector een projectie straal heeft die naar beneden/boven gericht is en binnen die ruimte kun je verschuiven. Dit zou betekenen op dezelfde hoogte als de bovenkant van het scherm is ideaal. Dit is ook wat wij zelf hanteren als advies trouwens. Interessant om een keer te testen met jouw unit.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#5
Het betrof mijn vorige unit de 270. De 760 is prima.
Maar de 270 hing dus aan het plafond geinverteerd en dat was niet perfect te krijgen, vooral in de uiterste zijde. Ik heb dit toen als testpatroon die 4k fox jumps over the lazy dog gebruikt daar zie je het meteen. Ik dacht dus dat ik een slechte lens had maar bij de dealer recht geprojecteerd vlijmscherp. Het was dus echt de lensshift die er voor zorgde dat het beeld over een slechter deel van de lens werd geprojecteerd.
Overigens met bewegend beeld nauwelijks te zien maar met een 1:1 pixel testpatroon duidelijk zichtbaar.

J.A.F._Doorhof

Pixel peeper ;)

Zal eens kijken als ik er een in de hercalibratie heb. Ik weet wel dat ze niet allemaal dezelfde kwaliteit Lensen hadden toen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"