vanzomereng - Mijn setje

Gestart door vanzomereng, januari 27, 2010, 13:58:44

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Zo draaide ik gisteren het Like a Virgin van Madonna. Toen voelde ik me weer een vroege tiener. Heel gaaf hoe muziek dat doet!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

vanzomereng

Vandaag weer eens na zeer lange tijd een CD-schijfje gedraaid, al was het alleen maar omdat deze niet geript is en niet op mijn Nas staat. Marillion "Brave Live" limited edition.
(What the f#ck, hoezo limited? het album staat gewoon op Tidal  >:( )

Ook voor het eerst, dat ik gebruik maak van de interne DAC van mijn Rotel RA-6000.
Wat moet ik zeggen, klinkt gewoon super. ::)
Ik voel ook echt niet de behoefte om dit album via Tidal/Streamer hiero te vergelijken met de CD via mijn robuuste Denon DVD3800BD en de DAC in de Rotel.
Het is sowieso lastig om de levels gelijk te trekken en mogelijke verschillen zijn veelal terug te voeren op de mastering v/d opname en minder dan de gebruikte methode/hardware  :huh2:

Al met al, is mijn indruk dat de geluidskwaliteit van streaming <versus> cd hier aan elkaar gewaagd zijn.   Hierbij opgemerkt, dat ik geen gouden oortjes heb.

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Gisteren nog A-del bij de Tribute Band op TV gezien.

Deed me denken aan de discussie "Zit er emotie in de muziek"
In ieder geval, werd de performance met emotie gebracht en uitstekend
door de muziek als "boodschapper" voortgebracht......kippevel  :wub:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Vandaag Misa Criolla (Mercedes Sosa) gedraaid en wat klinkt dat lekker.  Een sfeervol album met alleen maar akoestische instrumenten.
Lekkere zeer natuurlijke overkomende klank, smooth maar niet te "gepolijst" en ook niet te laidback.

In het blad Audio/Stereo staat geschreven (citaat)
"Ein rundes, sehr feines in richting analog deutendes klangbild, das gepaart mit unglauberlicher sauberheit, stets sehr angenehm nie aufdringlich wirkte.  Die seidigen mitten en hohen vertragen sie bestens mit der tollen raumlichtkeit"

Deze conclusie kan ik volmondig onderschrijven.

vanzomereng

In de nieuwste Audio/Stereoplay in de muziek sectie, staan vele nieuwe muziek releases en/of heruitgaven. Het is inmiddels gewoonte geworden om de besprekingen van deze releases te lezen en als het mij aanspreekt deze in Tidal te zoeken en te beluisteren.
Meestal kan ik het betreffende album wel vinden of anders wel een ander album van dezelfde artiest/groep, welke voor mij dan een ontdekking is.

Ontdekking deze maand en wellicht blijvertjes:
1. Steve Wilson "Home Invasion" Live (progressive rock)
2. Frontm3n "Guitar & Harmonies" (acoustic Guitar)
3. Heather Nova "Breath and Air"  (singer-songwriter)
4. Alessandro Scarlatti "Il Giardino di Rose" (klassiek)
5. Pergolesi & Scarlatti "Messe" (klassiek)

chansig

https://www.albumoftheyear.org/

Mogelijk ken je deze al. Fijne hiervan is dat er vaak een directe link staat naar Spotify.

Even een uurtje wat scrollen/luisteren en vaak dan wat nieuwe leuke albums gevonden.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Blue Sound 132, Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

En Arendal 1691 subs in aantocht

vanzomereng

Citaat van: chansig op maart 12, 2025, 17:03:50https://www.albumoftheyear.org/

Mogelijk ken je deze al. Fijne hiervan is dat er vaak een directe link staat naar Spotify.

Even een uurtje wat scrollen/luisteren en vaak dan wat nieuwe leuke albums gevonden.

Gr. Hans

Thanks.... zal me verdiepen in deze site  :colgate:

brt

Ben zelf o.a. geabonneerd op de nieuwsbrief van allmusic.com, een onuitputbare bron van reviews van (nieuwe) releases. Ook check ik elke vrijdag de nieuwe aanbevelingen van Tidal en de release lijst op Musicmeter.nl
Zodoende mis ik weinig in de genres die me aanspreken.

Het album van Heather Nova heb ik twee weken geleden, meteen toen ie uitkwam, dan ook al beluisterd en ook ik ben aangenaam verrast. Daarna al meerdere keren gedraaid, fraai album!
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

vanzomereng

Citaat van: vanzomereng op maart 12, 2025, 16:55:45In de nieuwste Audio/Stereoplay in de muziek sectie, staan vele nieuwe muziek releases en/of heruitgaven. Het is inmiddels gewoonte geworden om de besprekingen van deze releases te lezen en als het mij aanspreekt deze in Tidal te zoeken en te beluisteren.
Meestal kan ik het betreffende album wel vinden of anders wel een ander album van dezelfde artiest/groep, welke voor mij dan een ontdekking is.

Ontdekking deze maand en wellicht blijvertjes:
1. Steve Wilson "Home Invasion" Live (progressive rock)
2. Frontm3n "Guitar & Harmonies" (acoustic Guitar)
3. Heather Nova "Breath and Air"  (singer-songwriter)
4. Alessandro Scarlatti "Il Giardino di Rose" (klassiek)
5. Pergolesi & Scarlatti "Messe" (klassiek)

Correctie: stand van zaken, wel of niet mogen blijven?

1. Steve Wilson "Home Invasion" Live nog vaker beluisteren
2.Frontm3n "Guitar & Harmonies" leuk maar niet goed genoeg
3.Heather Nova "Breath&Air" 1 nummer=leuk heel album te monotoon
4. Alessandro Scarlatti "Il Giardino di Rose" (klassiek) blijvertje
5. Pergolesi & Scarlatti "Messe" (klassiek) niet goed genoeg

Rien59

Citaat van: chansig op maart 12, 2025, 17:03:50https://www.albumoftheyear.org/

Gr. Hans

Goeie tip, leuke site👌
Roksan attessa streaming versterker.
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

AudioEnZo

brt

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

vanzomereng

Vandaag weer een "dubbele hypotheek set" beluisterd met in de hoofdrol de Marten Mingus Septet  ::)

https://www.marten.se/products/mingus/mingus-septet/

Aangestuurd met vv/ev van CH-precision, Pink-Faun-streamer en nog een prijzige high-end draaitafel. 
Verder nog allerlei tweaks en gigs en bekabeling, die alleen al veel meer kosten als een nieuwe Toyota Aygo  :ohmy:

Maar zoals ik inmiddels gewend ben van Rapshody, een klank die de perfectie benaderd.
Je heb totaal niet meer het idee, naar een set te luisteren, deze verdwijnt helemaal.
Zulke klankkleuren, dynamiek, timbre, tonale balans, zuiverheid, is van ongekend niveau.
Heb je vaak bij sets, die zeer veel detail laten horen, dat deze analytisch "klinken",
weten ze bij Rapshody altijd toch weer, een weergave voor te schotelen, die totale geen facetten heeft, welke op een negatieve manier, je van de muziek afleiden.
(alleen de playlist is minder my cup of tea, teveel Jazz)

DofN

Vergis je niet in hoe belangrijk de ruimte is. Heel veel luidsprekers, ook veel goedkopere (mits ze niet teveel vervormen op hoge volumes), klinken fantastisch als ze alle ruimte geeft, zoals bij Rapsody:

Zet je zulke LS in je eigen kamer, dan klinkt het heel snel weer als "vanouds" :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

brt

Mocht je weer je eigen muziek niet laten horen?

Met die tingel tangel jazz klinkt bijna elke set goed.

vanzomereng

Citaat van: DofN op maart 15, 2025, 09:09:04Vergis je niet in hoe belangrijk de ruimte is. Heel veel luidsprekers, ook veel goedkopere Zet je zulke LS in je eigen kamer, dan klinkt het heel snel weer als "vanouds" :)

Mijn akoestiek is niet slecht maar nog een stuk verwijderd, om ze tot hun recht te laten komen. Ik heb ze dus uiteindelijk maar niet besteld  :colgate:

vanzomereng

Citaat van: brt op maart 15, 2025, 09:10:17Mocht je weer je eigen muziek niet laten horen?

Met die tingel tangel jazz klinkt bijna elke set goed.

Heb gewoon niks aangevraagd, deden de andere bezoekers ook niet.
Werd ook wat klassiek gedraaid.
Heb wel genoten hoor maar ik hoor toch graag ook wat nummers die ik zelf ook goed ken.

Voor het goed beoordelen van de set/speakers, is het niet echt noodzakelijk om "eigen" nummers te horen, het is 200% duidelijk dat de weergave van wereldklasse is.

vanzomereng

Zo ver ik begrepen heb, zijn de mannen van Rapshody ook actief in de muziek, recording- en studio-techniek. 
Verder hebben ze ook contacten in de audio-industrie (Pink Faun) om onderling ideeën en technieken uit te wisselen, zodat de audio-branche in zijn totaliteit kan "groeien"

Vlgs. Rapshody is de streamer van Pink Faun, de eerste streamer die kan meekomen met de qualiteit van een goede analoge weergave. 
By the way, ik heb eerder ook bij Rahpsody, de nieuwste Grimm-streamer gehoord en dit klonk in mijn optiek al perfect maar blijkbaar kan het vlgs. de heren van Rapshody nog beter.
Maar ik ben er van overtuigd, dat het gehoor van de heren van Rahpsody veel beter is getraind en ontwikkeld dan bij ondergetekende  :ohmy:

:( tja en ik maar denken dat mijn streamertje van 1.100€ al de sterren v/d hemel speelt  :unsure:

FF serieus, mijn streamertje speelt ook inderdaad de sterren v/d hemel & is het elke dag genieten geblazen, wat wil ik nog meer :sleepy:

Zou de weergave zoals ik op de set bij Rapshody heb gehoord, als een kaartenhuis in mekaar storten, als ik hun Dac & streamer (en wordclock?) zou vervangen door mijn Bluesound Node Icon  ??? 

By the way (inside information) de streamers van Goldmund worden door Pink Faun gebouwd?

Het betreft de Pink Faun 2.16 Ultra
Vanafprijs 30.000€
Op de site van Pink Faun = uitverkocht   :omg:

brt

Citaat van: vanzomereng op maart 15, 2025, 09:58:49Voor het goed beoordelen van de set/speakers, is het niet echt noodzakelijk om "eigen" nummers te horen

Ik vind dat wel. Anders kan je nooit het geluid duiden: ligt bijv. die s-klank aan de opname of aan de speakers of de ruimte?

vanzomereng

Citaat van: brt op maart 15, 2025, 13:31:07Ik vind dat wel. Anders kan je nooit het geluid duiden: ligt bijv. die s-klank aan de opname of aan de speakers of de ruimte?

Wellicht alleen om te kunnen zeggen, dat speaker A meer je smaak is, dan speaker B
Maar na zovelen jaren, veel muziek live te hebben gehoord, zo grote verscheidenheid aan audio-sets te hebben gehoord en dit i.c.m. het menselijke gehoor wat van nature goed in staat is, om te horen of iets "natuurlijk" klinkt, lukt het mij zo ook wel.
Weet zeker dat het jou ook lukt bert  :notify:

Ze moeten wel een diversiteit aan muziek draaien, met vrouwenstem, mannenstem, piano, blaasinstrumenten, viool erbij, iets met bas, wat percussie, bekkens etc...
Verder wat in beperkte mate EDM, scheurende electrische gitaren, synthesizers.