Ervaring met Hypex Nilai?

Gestart door Vhond, februari 3, 2023, 16:23:40

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Citaat van: holco op februari  1, 2026, 22:56:11Als je had gekeken had je het geweten  ;)
De 10K kostende Pass Labs is de referentie in deze test van 3 klasse D versterkers.
Ik had op de pagina gekeken niet het filmpje dus dacht dat je het over mijn versterker had.

Citaat van: Vhond op februari  2, 2026, 09:11:39Opmerkelijk dat zowel Alpha Audio, Hans B, Hifi.nl deze luisterervaring niet hebben bij Nilai. En het blijkt ook nergens uit metingen. Het zou ook opmerkelijk zijn om een product uit te brengen wat in dit frequentiegebied (wat iedereen nog goed kan horen) minder zou laten horen. Ben wel benieuwd naar de rest van je keten.
Als je Alpha Audio en Hans Beekhuizen als een ervaring van een forum lid meer vertrouwd vind ik dat prima.
Dus vraag ik me nog steed af waarom vraag je het dan hier op het forum als je het al weet.
Ik schrijf een stukje over deze versterkers wat niet verzonnen is en dan bestrijd je dat :clapping:

Citaat van: holco op februari  2, 2026, 13:02:45De implementatie is heel bepalend voor het uiteindelijke resultaat, een condensator van €0,10 meet het zelfde als één van €100,00 maar klinkt duidelijk anders, niet alles kan je meten.
Jawel dat is te meten, we hebben ooit getest met condensators en die meegegeven naar het NatLab waar ze gemeten zijn.
Daar zaten wel degelijk verschillen tussen, ook bij spoelen overigens.

Rob

Kurt

Citaat van: CinéHome op februari  2, 2026, 08:43:31Grootste voordeel van de huidige generatie actieve speakers is net de actieve filtering. Dan is er geen passief filter meer nodig, maar wel een versterker per driversoort...
Dus ja @Kurt, die merken weten waarmee ze bezig zijn. 😉

En uiteraard kan je betere prestaties krijgen met een top passief filter 'money no object', maar het gaat mij als dealer in de eerste plaats om verkoopbare producten en dan speelt de prijs een grote rol.
Je draait - zoals wel vaker - mijn woorden om, tot jij gelijk hebt.
Mijn stelling is dat aktieve speakers gebruik maken van een DSP om het probleem te fixen dat 1 klasse D amp met daarachter een passief filter voor de verschillende driver frequenties, gewoon niet top werkt vs klasse A/AB versterking

Echter, door een DSP voor meerdere klasse D amps te zetten, laat dit toe de klasse D amp beter af te stemmen op een specifiek frequentiegebied. En dit werkt.

De originele post ging nog altijd over 't feit dat je bij klasse D een uitgesproken mid/hoog hebt, en een minder beduidend laag, met een passieve speaker. Dit is idd wat je krijgt als je 1 klasse D amp een passief filter voorspiegelt die bv hoog, mid en laag moeten aansturen. Zoals gezegd, is de fix een dsp met daarachter meedere klasse D amps (of een mix van klasse D en AB, zoals Focal dat doet).

Er is nl geen groot voordeel aan aktieve filtering, laat staan dat er iets mis met passieve filtering.

holco

Dus we nemen bv een 4,7uF Mundorf MCap SUPREME SilverGold.Oil en een Wima MKP 4,7uF, buiten dat ze uiteraard beide 4,7uF meten, welke verschillen kan je dan nog meer meten tussen deze dure en goedkope condensatoren?

Citaat van: RCD op februari  2, 2026, 17:05:56Ik had op de pagina gekeken niet het filmpje dus dacht dat je het over mijn versterker had.
Als je Alpha Audio en Hans Beekhuizen als een ervaring van een forum lid meer vertrouwd vind ik dat prima.
Dus vraag ik me nog steed af waarom vraag je het dan hier op het forum als je het al weet.
Ik schrijf een stukje over deze versterkers wat niet verzonnen is en dan bestrijd je dat :clapping:
Jawel dat is te meten, we hebben ooit getest met condensators en die meegegeven naar het NatLab waar ze gemeten zijn.
Daar zaten wel degelijk verschillen tussen, ook bij spoelen overigens.

Rob

My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

RCD

ESR, verliesfactor en bijv of hij een eigen resonantie heeft wat de Mundorf heeft die we getest hadden.
Dat betekend dat hij ook inductie heeft door de manier van wikkelen.
Inductie en capaciteit resulteren in een resonantie.

Rob

holco

En in beide gevallen meet een versterker of wat dan ook net zo goed 🤔

Citaat van: RCD op februari  2, 2026, 19:18:43ESR, verliesfactor en bijv of hij een eigen resonantie heeft wat de Mundorf heeft die we getest hadden.
Dat betekend dat hij ook inductie heeft door de manier van wikkelen.
Inductie en capaciteit resulteren in een resonantie.

Rob
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Vhond

Citaat van: RCD op februari  2, 2026, 17:05:56Als je Alpha Audio en Hans Beekhuizen als een ervaring van een forum lid meer vertrouwd vind ik dat prima.
Ik schrijf een stukje over deze versterkers wat niet verzonnen is en dan bestrijd je dat
Wat een woorden allemaal. Kennelijk voel je je aangevallen??
Ik schrijf niet dat ik hen op zich meer vertrouw, maar vind het wel opmerkelijk dat ik nergens anders over dip lees dan wel andere ervaringen hieromtrent kan vinden (ook niet in de vandaag gepubliceerde review op hifi.nl). En ik blijf nieuwsgierig naar de rest van de set waarmee je deze bevinding hebt opgedaan.

Verder vind ik wel interessant wat je schrijft over de eigenschappen van een condensator: ik ben al een tijd aan het nadenken over het eventueel vervangen van elco's in een voorversterker (Bryston BP25). Ik volg daarvoor een topic en ik ben oprecht benieuwd naar je mening over polymeer condensatoren in het signaalpad (ESR is in ieder geval meer op orde, maar hoe is het klankmatig)??. Ik wil de discussie hier in het Nilai topic daar verder net mee vervuilen.

RCD

Citaat van: holco op februari  3, 2026, 11:07:51En in beide gevallen meet een versterker of wat dan ook net zo goed 🤔
Net zo goed als wat.

Rob

RCD

Citaat van: Vhond op februari  3, 2026, 12:05:08Wat een woorden allemaal. Kennelijk voel je je aangevallen??
Ik schrijf niet dat ik hen op zich meer vertrouw, maar vind het wel opmerkelijk dat ik nergens anders over dip lees dan wel andere ervaringen hieromtrent kan vinden (ook niet in de vandaag gepubliceerde review op hifi.nl). En ik blijf nieuwsgierig naar de rest van de set waarmee je deze bevinding hebt opgedaan.

Verder vind ik wel interessant wat je schrijft over de eigenschappen van een condensator: ik ben al een tijd aan het nadenken over het eventueel vervangen van elco's in een voorversterker (Bryston BP25). Ik volg daarvoor een topic en ik ben oprecht benieuwd naar je mening over polymeer condensatoren in het signaalpad (ESR is in ieder geval meer op orde, maar hoe is het klankmatig)??. Ik wil de discussie hier in het Nilai topic daar verder net mee vervuilen.
Ik voel me niet aangevallen, vind het raar als je een luister ervaring wil en die dan tegenspreekt omdat bovenstaande commerciële reviews iets anders zeggen.
En er is geen dip maar wat minder energie in dat gebied t.o.v andere versterkers.
De metingen die je aanhaalt zijn geen dynamische metingen maar gewoon aan een weerstand.
En de versterkers bovenaan het lijstje bij ASR klinken zeker niet het beste.
Heb er verder niks meer over te vermelden anders val ik in herhaling.

Rob

Kurt

Ik kan dit enkel onderschrijven. Ik haal een pak meer bottom power uit klasse AB met minder vermogen als klasse D. Sommigen willen dat niet lezen natuurlijk.

brt

Citaat van: Kurt op februari  3, 2026, 23:14:33Ik kan dit enkel onderschrijven. Ik haal een pak meer bottom power uit klasse AB met minder vermogen als klasse D. Sommigen willen dat niet lezen natuurlijk.

Shit, nu heb ik het tóch gelezen. En nu?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Kurt

Citaat van: brt op februari  4, 2026, 00:41:01Shit, nu heb ik het tóch gelezen. En nu?
Begrijpen...

Leeuwarden

Vhond

Citaat van: RCD op februari  3, 2026, 17:46:51Ik voel me niet aangevallen, vind het raar als je een luister ervaring wil en die dan tegenspreekt omdat bovenstaande commerciële reviews iets anders zeggen.
En er is geen dip maar wat minder energie in dat gebied t.o.v andere versterkers.
De metingen die je aanhaalt zijn geen dynamische metingen maar gewoon aan een weerstand.
En de versterkers bovenaan het lijstje bij ASR klinken zeker niet het beste.
Heb er verder niks meer over te vermelden anders val ik in herhaling.

Rob
Helder. Jammer genoeg meldt je nog steeds niet waar de rest van de set uit bestond waarmee je deze luisterervaring hebt opgedaan. En de vraag dateert van drie jaar terug. Dat moet niemand beletten om 'alsnog' hun ervaringen te delen. Verder blijf ik uiteraard ook benieuwd naar mijn vervolgvraag mbt polymeercondensatoren in de signaalweg...

RCD

Citaat van: brt op februari  4, 2026, 00:41:01Shit, nu heb ik het tóch gelezen. En nu?
Als je dat wil weten pak je de versterker mee en laat ik het hier bij mij thuis horen op een dynamische speaker.
Dus niet op mijn Magnetostaten met ribbons.

Citaat van: Vhond op februari  4, 2026, 08:17:25Helder. Jammer genoeg meldt je nog steeds niet waar de rest van de set uit bestond waarmee je deze luisterervaring hebt opgedaan. En de vraag dateert van drie jaar terug. Dat moet niemand beletten om 'alsnog' hun ervaringen te delen. Verder blijf ik uiteraard ook benieuwd naar mijn vervolgvraag mbt polymeercondensatoren in de signaalweg...
Waar ik mee getest heb was een Trinnov Altitude 32 als Roon endpoint, zelfbouw versterkers en speakers.
Ik zou de bipolaire elco's laten zitten en daar een mooie 1uf MKP of olie papier condensator overheen plaatsen.
Mooie MKP's van 100Uf zijn veel te groot om die daar in kwijt te kunnen.
Afhankelijk wat er aan hangt wat betreft ingangs impedantie zou die 100uf ook kleiner kunnen, bijv 10uf.
Maar dan moet je de ingangs impedantie van de eindversterker weten.
Met 10uf heb je veel meer keuze.
Wat daar hoorbaar op gaat leveren weet ik niet want ik ken de kwaliteit van de huidige niet.
Maar verwacht wel wat winst.

Rob

holco

My Showcase

SpaceJS

Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Vhond

Citaat van: RCD op februari  4, 2026, 15:33:17Waar ik mee getest heb was een Trinnov Altitude 32 als Roon endpoint, zelfbouw versterkers en speakers.
Ik zou de bipolaire elco's laten zitten en daar een mooie 1uf MKP of olie papier condensator overheen plaatsen.
Mooie MKP's van 100Uf zijn veel te groot om die daar in kwijt te kunnen.
Afhankelijk wat er aan hangt wat betreft ingangs impedantie zou die 100uf ook kleiner kunnen, bijv 10uf.
Maar dan moet je de ingangs impedantie van de eindversterker weten.
Met 10uf heb je veel meer keuze.
Wat daar hoorbaar op gaat leveren weet ik niet want ik ken de kwaliteit van de huidige niet.
Maar verwacht wel wat winst.

Rob
Dank voor je uitvoerige reactie. Die Trinnov is serieus business. En leuk om te lezen dat je veel zelf lijkt te bouwen. Zelfs speakers! De ingangsimpedantie van de eindversterker is 100 kOhm. Ja 100 uF MKP's zijn me te. duur naast dat ze te groot zijn, maar ik begrijp dat je een bypass cap de voorkeur laat hebben boven de polymeer oplossing?

Vhond

Citaat van: Vhond op februari  5, 2026, 10:53:49Dank voor je uitvoerige reactie. Die Trinnov is serieus business. En leuk om te lezen dat je veel zelf lijkt te bouwen. Zelfs speakers! De ingangsimpedantie van de eindversterker is 100 kOhm. Ja 100 uF MKP's zijn me te duur naast dat ze te groot zijn, maar ik begrijp dat je een bypass cap de voorkeur laat hebben boven de polymeer oplossing?

RCD

Citaat van: Vhond op februari  5, 2026, 10:53:49De ingangsimpedantie van de eindversterker is 100 kOhm. Ja 100 uF MKP's zijn me te. duur naast dat ze te groot zijn, maar ik begrijp dat je een bypass cap de voorkeur laat hebben boven de polymeer oplossing?
Als je 10uf zou pakken met 100K ingangs impedantie heb je een hoogdoorlaat op 0,16Hz.
Met 4,7uf op 0,33Hz
Dus zelfs met 2,2uf zit je nog veilig.
Daar kun je al redelijke formaten voor krijgen.
Maar een bypass met een kleine condensator is ook prima.

Rob

Vhond

Citaat van: fasteddie op februari  1, 2026, 09:33:33Heren,

Overweeg om over te stappen naar klasse D mono-blokken;
https://www.soundimports.eu/en/hypex-nilai-mono-kit.html

https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifiers/audiophonics-hpa-dm500nil-p-19233.html

https://internetofmusic.nl/product/iom-500-mono/

Speelt iemand met een van genoemde producten en wat zijn de ervaringen? Voorversterker is een NAD M12.
Speaker Qualio Ultra's eff. 89db

Hoor graag en dank
Edwin

Hallo Edwin, had je ook al een PM gestuurd, maar heb je al besloten wat het wordt?

Huub-13

Internet Of Music (IOM) gaat binnenkort een nieuwe versie van hun "500 MONO" uitbrengen, de versie met de grote VU-meters.
Hifi Rose RS151 | Lyngdorf TDAI-3400 | Dynaudio Heritage Special | Stax SR-009 + Paltauf KHV-ES buizenversterker

fasteddie

Citaat van: Roeru117 op februari  9, 2023, 06:51:07Hier dezelfde ervaring. Ik heb kort een c298 gehad die mij tegenviel ten opzichte van een Audiophonics Purifi versterker. De NAD M22v2 was, met nCore, weer mooier dan die beide amps. De NAD M33 die ik nu heb vind ik weer beter klinken dan de drie voorgaande (is geen pure eindversterker, duswat lastig te vergelijken).

Toevallig ook nog de nad m23 kunnen beluisteren ter vergelijk?

Roeru117

Citaat van: fasteddie op februari 22, 2026, 20:26:32Toevallig ook nog de nad m23 kunnen beluisteren ter vergelijk?

Niet als vergelijk, maar pas op een later moment toen ik de M33 ging bridgen met een M23. Nu staan er een M66 en 2 M23s en dat is wel echt baas boven baas. De Masters serie van NAD is wel echt een hele andere klasse dan hun Classic lijn.
NAD M66 - NAD M23 (2x, bridged) - Dynaudio Confidence 20 - Lyngdorf BW-2 (2x) - ROON - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - Powergrip YG-3 - LHY AS6 - Audioquest - Tellurium Q