Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

graafie

Citaat van: Spijkie op augustus 14, 2026, 14:52:58De Gaia neo is nog makkelijker te installeren , ik denk dat de neo iets minder warm is dan de gewone Gaia maar mooi dat je het hebt kunnen proberen en dat het nu weer naar het zin is!

Nee hoor, die is helemaal niet makkelijker te installeren, de Gaia Neo II past bijvoorbeeld niet onder mijn Fyne Audio 702sp speakers. De Gaia II was geen enkel probleem.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

E.B 1966

Citaat van: Spijkie op augustus 14, 2026, 14:52:58De Gaia neo is nog makkelijker te installeren , ik denk dat de neo iets minder warm is dan de gewone Gaia maar mooi dat je het hebt kunnen proberen en dat het nu weer naar het zin is!

Dat is inderdaad wat je aan informatie tegenkomt op internet.
De Neo uitvoeringen klinken volgens zeggen iets minder warm .
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd.
Hoofdset , Accuphase A80   , Accuphase C-3900S , Accuphase dp770, Focal Sopra 2  met Isoacoustics Gaia 1 dempers eronder ,  Audioquest Niagara 3000 netconditioner , Audioquest Thunderbird zero speakerkabel , Audioquest Wind interlinks , Audioquest Hurricane netsnoeren ,  IsoAcoustics GAIA Titan rhea onder mijn Creaktiv Little reference audiorack , audiostroomgroep HiFi tuning supreme 3

Kleine set  , Marantz PM14-S1 special edition , Marantz SA14-S1 special edition  , Dali Opticon 2 mk2 , Marantz ST17 tuner , PS Audio Quintet netfilter

Spijkie

Citaat van: graafie op augustus 14, 2026, 16:29:20Nee hoor, die is helemaal niet makkelijker te installeren, de Gaia Neo II past bijvoorbeeld niet onder mijn Fyne Audio 702sp speakers. De Gaia II was geen enkel probleem.

Dan ligt dat aan jou speakers  :tounge2:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

brt

Citaat van: RZeemering op augustus 14, 2026, 09:45:33Prijs zegt niet alles... ;) Dat zou jij moeten weten ondertussen...

Dat was eigenlijk exact mijn punt:)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

RZeemering

Ik reageerde vooral hier op je:
"Als je 17k voor een paar nieuw speakers moet betalen kan ik me niet voorstellen dat ze met het ontkoppelingsaspect de kantjes ervan af lopen."
Dat weet je dus niet, genoeg zaken gezien waarbij men er wel de kantjes bij af liep.
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

brt

Citaat van: RZeemering op augustus 14, 2026, 18:59:41Ik reageerde vooral hier op je:
"Als je 17k voor een paar nieuw speakers moet betalen kan ik me niet voorstellen dat ze met het ontkoppelingsaspect de kantjes ervan af lopen."
Dat weet je dus niet, genoeg zaken gezien waarbij men er wel de kantjes bij af liep.

Ah zo, ja klopt. Ik doelde dan specifiek op de Persona 3f waar alles zo extreem goed op orde is en dat ze dan niet opeens als enige onderdeel van de speakers de ontkoppeling zouden vergeten of verpesten.

Maar idd, het is zeker niet zo dat als iets duur is het ook per definitie goed is. Dat heb ik wel geleerd ja :)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

RZeemering

Check helder! Hoewel je dat natuurlijk ook niet zeker weet.. :devil:
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Tandwiel

Onder de focals zitten in feite gewoon standaard spikes met een schroef met rubberen afwerking. Die dingen steken er ook nog eens bovenuit. En als je ze per ongeluk te ver naar beneden draait. Daar gaat je vloer...Voor 17 of 18 k speakers zou dat wel beter kunnen.

brt

Citaat van: RZeemering op augustus 14, 2026, 19:05:43Check helder! Hoewel je dat natuurlijk ook niet zeker weet.. :devil:

Haha, true. Maar ik weet wél hoe het klinkt hier  :worship:

graafie

Citaat van: Spijkie op augustus 14, 2026, 18:52:00Dan ligt dat aan jou speakers  :tounge2:

Ja dat klopt, de Neo's zijn een stuk groter en passen niet onder mijn speakers door de onderste plaat (baspoort).
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

E.B 1966

Citaat van: Tandwiel op augustus 14, 2026, 19:06:41Onder de focals zitten in feite gewoon standaard spikes met een schroef met rubberen afwerking. Die dingen steken er ook nog eens bovenuit. En als je ze per ongeluk te ver naar beneden draait. Daar gaat je vloer...Voor 17 of 18 k speakers zou dat wel beter kunnen.

Bij de Sopra 2 zijn onder de glazen voet 4 ronde rubberen beschermdoppen aanwezig .
Als je de spikes niet wilt gebruiken om wat voor reden dan ook dan draai je ze omhoog zodat ze de vloer niet raken .
Die 4 rubbers beschermen dan de vloer .
Ga je de spikes wel gebruiken dan draai je ze omlaag en maken die rubbers uiteraard geen kontakt meer met de vloer.
Met spikes ga je de luidsprekerboxen juist koppelen aan de vloer .
Ga je de boxen ontkoppelen van de vloer dan dan demonteer je het spike systeem en monteer je een systeem dat ontworpen is om te ontkoppelen .
Er zijn velen systemen te koop .
De nadelen van koppelen met spikes en de voordelen van ontkoppelen kun je uitgebreid lezen op internet .
Luidsprekerfabrikanten leveren hun boxen in de meeste gevallen standaard met spikes wat waarschijnlijk de reden  is om de prijs concurrerend te houden .
Als je de bekende 1 op 1 vergelijkingstesten wel eens hebt meegemaakt op de diverse hifishows van IsoAcoustics dan hoor je dat het verschil echt groot is tussen koppelen en ontkoppelen.
Hoofdset , Accuphase A80   , Accuphase C-3900S , Accuphase dp770, Focal Sopra 2  met Isoacoustics Gaia 1 dempers eronder ,  Audioquest Niagara 3000 netconditioner , Audioquest Thunderbird zero speakerkabel , Audioquest Wind interlinks , Audioquest Hurricane netsnoeren ,  IsoAcoustics GAIA Titan rhea onder mijn Creaktiv Little reference audiorack , audiostroomgroep HiFi tuning supreme 3

Kleine set  , Marantz PM14-S1 special edition , Marantz SA14-S1 special edition  , Dali Opticon 2 mk2 , Marantz ST17 tuner , PS Audio Quintet netfilter

Rob46

In mijn situatie heeft ontkoppelen een negatief effect. Wij hebben een lage bank, hierdoor zijn de oren niet 'in lijn', oftewel is de akoestische as van de tweeter niet op luisterhoogte. En dat kan een negatief effect geven.Voor een goede tonale balans en afstraling is een goede plaatsing/hoogte namelijk van wezenlijk belang. Met spikes komt de tweeter net boven de oren, dan luister ik iets buiten de ideale verticale as. Zonder de spikes is alles nu mooi uitgelijnd waardoor het beeld nu open en natuurlijk klinkt.
Hegel H600 met een leuke switch, luidsprekers en kabeltjes. Dat is het......

Peerless Monster

Citaat van: Rob46 op augustus 16, 2026, 10:31:18In mijn situatie heeft ontkoppelen een negatief effect. Wij hebben een lage bank, hierdoor zijn de oren niet 'in lijn', oftewel is de akoestische as van de tweeter niet op luisterhoogte. En dat kan een negatief effect geven.Voor een goede tonale balans en afstraling is een goede plaatsing/hoogte namelijk van wezenlijk belang. Met spikes komt de tweeter net boven de oren, dan luister ik iets buiten de ideale verticale as. Zonder de spikes is alles nu mooi uitgelijnd waardoor het beeld nu open en natuurlijk klinkt.

Is de bank dezelfde hoeveelheid in hoogte te plaatsen? Staat het weer in lijn.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

E.B 1966

Met de spikes onder mijn Sopra 2 staan de tweeters duidelijk enkele cm onder mijn oorhoogte.
Met de IsoAcoustics Gaia 1 ontkoppelaars gemonteerd komen de tweeters precies op oorhoogte .
Focal geeft aan dat de Sopra 2 daar erg gevoelig voor is .
En dan staan ze ook nog op een betontegel van 5 cm hoog .

E.B 1966

Citaat van: Peerless Monster op augustus 16, 2026, 15:07:11Is de bank dezelfde hoeveelheid in hoogte te plaatsen? Staat het weer in lijn.

4 tegels met de juiste hoogte onder de voeten van de bank bijvoorbeeld

Peerless Monster

Citaat van: E.B 1966 op augustus 16, 2026, 20:31:444 tegels met de juiste hoogte onder de voeten van de bank bijvoorbeeld

Nieuwe bank voetjes mag ook  ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

brt

Ik heb mijn Focal Sopra 1 ook altijd gekoppeld gehad middels de bijgeleverde spikes van Focal zelf. Ik vond het gekoppeld beter klinken. De rubberen 'dopjes' van de Sopra als je de spikes eruit draait zijn dusdanig dun dat die niet als ontkoppeling fungeren lijkt me, eerder om de vloer niet te beschadigen.

Als je Gaia's op de Sopra 1 wilt plaatsen heb je een soort van verloopstukjes nodig, die heb ik toen wel gekocht om de Gaia's te kunnen proberen. Maar ik prefereerde de Sopra 1 dus gekoppeld.

De spikes kun je trouwens behoorlijk in hoogte verstellen, daar kun je ook wel een of twee cm mee aanpassen.

Maximus_Aurelius

Bij YG zitten kegels met onderleg schijfjes van Black Diamond racing. Volgens mij is deze fabrikant er niet meer.

Zelf maar even onder mijn LS gehad want ik heb enige tijd gespeeld met Harmonix en nu al wat jaren van Townshend audio de Seismic Isolation podiums.
Dat was toen de beste aankoop wat veel meerwaarde heeft gebracht en nog steeds.
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Rob46

Van alles geprobeerd, met uitzondering van tegels onder de bank en een andere bank ;D. Conclusie is dat met ietwat ingedraaid en zonder spikes er voor mij een duidelijke verbetering is te horen in het gehele beeld, met name de transparantie. De rubberen voetjes onder de Kanta's zijn overigens niet 'dun'. De speakers staan stevig op een pvc vloer met betonnen ondergrond.
Hegel H600 met een leuke switch, luidsprekers en kabeltjes. Dat is het......

ElpeeTwaalf

https://www.hifido.co.jp/26-50847-19805-00.html?LNG=E

Hifido heeft weer een erg mooie, gereviseerde Accu C-240 met woodcase.  :pompom:
Geen koopje (~€1250 + 21% BTW) maar wel een schitterend mooie VV met een top phonosectie.

Ik baal nog steeds als een stekker dat alleen de instapmodellen van de hun preamps de AD en DAC kaarten kunnen hebben, grrrr.