Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

Richi

Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

ElpeeTwaalf

08/06 om 13:00 vertrokken uit Tokio, vandaag 13:48 afgeleverd. 3 dagen dus zowat, denk nieuw record. Wel nog 7 uur terug in tijd :D
Hun vestiging in Akihabara (Tokio) is het snelst.

Tokio, JP -> Narita vliegveld, JP -> Shenzen, CN -> New Delhi, IN -> Keulen, DE -> Utrecht, NL -> Lelystad, NL

De F-25V is overigens substantieel zwaarder dan F-20, kap van de F-25V bestaat uit 3 delen, bovenkap en zijpanelen, zeg maar zoals de eindversterkers. Bij de F-20 is de kap 1 geheel.

Had het niet verwacht maar ook de F25 (1992) en F25V (2001) zijn totaal verschillend. De interne PCB's zijn helemaal anders, kast is ook anders.
Zelfs de modules zijn anders, DN/LA25 vs DN/LA25V maar wel uitwisselbaar.

ElpeeTwaalf

Alweer een paar dagen aan het luisteren geweest, tot mijn grote verbazing lijkt de F-25V toch wezenlijk anders te klinken dan de F-20, vooral een stuk frisser. Dit had ik nooit verwacht, eerder dat ze precies hetzelfde zouden klinken.
Twijfelstwijfels, vind ik de F-25V nu wel mooier of niet?  :nopompom:

roeleken

Citaat van: ElpeeTwaalf op juni 14, 2026, 10:54:16Alweer een paar dagen aan het luisteren geweest, tot mijn grote verbazing lijkt de F-25V toch wezenlijk anders te klinken dan de F-20, vooral een stuk frisser. Dit had ik nooit verwacht, eerder dat ze precies hetzelfde zouden klinken.
Twijfelstwijfels, vind ik de F-25V nu wel mooier of niet?  :nopompom:
Naar welke denk je het langst te kunnen luisteren?
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

ElpeeTwaalf

De F25V is de betere van de twee, sja.

Overigens, HifiDo heeft een leuke vintage C-290 pre te koop:
https://www.hifido.co.jp/26-50177-13738-00.html?LNG=E
€2200 + €250 porto + BTW.

Dit was al helemaal gaaf: https://www.hifido.co.jp/26-50191-13829-00.html?LNG=E a bijna 11k. Denk dat je zo op 15-16k zit om ze hierheen te krijgen :( echter alsnog een spotkoopje vergeleken met de prijzen hier (25k+)

roeleken

Citaat van: ElpeeTwaalf op juni 14, 2026, 13:20:32Dit was al helemaal gaaf: https://www.hifido.co.jp/26-50191-13829-00.html?LNG=E a bijna 11k. Denk dat je zo op 15-16k zit om ze hierheen te krijgen :( echter alsnog een spotkoopje vergeleken met de prijzen hier (25k+)
Mooi vind ik ze niet, maar ze zullen vast fantastisch klinken
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Miamivice

Hoe zit t tegenwoordig met de kwaliteit vd loopwerken/ laser in de nieuwere cd spelers.(DP450)
Ik heb namelijk geen goede ervaringen met de DP500.
Vrij snel geen cd's inlezen, la open en dicht,dan wel.
Uiteindelijk haperen enz
Loopwerk moest paar keer te snel worden vervangen..
Versterker:Accuphase E3000,Tuner:Accuphase T1000,CD speler:Moon 260D,Luidsprekers:Dynaudio special 25

Kurt

@Miamivice, de kwaliteit van de gemiddelde loopwerken vandaag ivgl met die van de tijd van Sonny Crocket en Ricardo Tubs, is er niet op vooruit gegaan.

Miamivice

Ja inderdaad en de cd spelers kosten genoeg dus ik had dat niet verwacht
Versterker:Accuphase E3000,Tuner:Accuphase T1000,CD speler:Moon 260D,Luidsprekers:Dynaudio special 25

Kurt

Exact! Als je van de hedendaagse cd spelers eens de binnenkant bekijkt, dan kan je de prijs niet rechtvaardigen.

Philips heeft lang het beste loopwerk gemaakt; CD-Pro2, maar heeft er mee moeten stoppen omwille van de prijsdruk op cd spelers toen die op een gegeven moment platte commodity kwamen.

Dat is ook zowat het moment dat rommel loopwerken de overhand hebben genomen.

Maar... Die Philips ingenieurs hebben hun werk verdergezet, nog verbeterd, en hun eigen firma opgericht: https://www.suos-hifi.com/

ElpeeTwaalf

Tot zover ik weet, allemaal matig, SACD zou ik helemaal niet aan beginnen. Ik lees dat de KHM-230AAA van Sony ook al uit productie is.
Kun je beter een 35 jaar oud model nemen met BU-1/BU-1C....gaan een leven lang mee en anders is er nog een sloper Sony voor te vinden.
De KSS-27X uit de jaren 90 modellen van Accu (en Sony ES) zijn al jaren niet meer te krijgen maar zijn erg robuust.

DP-500 en andere kleine Accu's hebben allemaal een baggere KSS-213, dat is dezelfde laser als in vele boomboxen, keukenradio's en honderden andere CD spelers. Niet bepaald lang levend, een beetje zoals de CDM12/VAM van Philips.
Geen idee of de originele Sony nog gemaakt worden, op Ali staan wel volop kloons.

Er zijn ook adverteerders die beweren de laserdiode te kunnen verwisselen maar vaak is vervuilde optiek zelf het probleem en afregeling dat van slag is. Goed kunnen afregelen heb je speciaal gereedschap (test CD van Sony) voor nodig en is een kunstje apart.

Miamivice

Had ooit een Sony SA50ES,had ik nooit weg moeten doen maar ja als we alles van te voren zouden weten.

minplus

Heb geen Accuphases. Vind ze wel mooi om te zien, zoals veel van Accuphase.
Heb wel 2 45 jaar oude volkomen onproblematische Philips CD-spelers. Waanzinnig degelijke machines. En een 30 jaar oude Naim zonder problemen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

ElpeeTwaalf

Citaat van: Miamivice op juni 17, 2026, 20:47:59Had ooit een Sony SA50ES,had ik nooit weg moeten doen maar ja als we alles van te voren zouden weten.
XA50ES? De SA's waren de tuners in de serie. XA50ES heb ik hier ook gehad, waanzinnig mooie machine.
De oude TEAC VRDS zijn ook leuk, maar dan de hogere modellen met zware composiet vliegwiel.
De laatste Accuphase transport met nog een degelijk loopwerk was volgens mij de DP-90.

Miamivice

Had graag een Accuphase DP450 gekocht maar na de tegenvallende DP500 uiteindelijk niet gedaan.

FS249

Ik heb een DP 410. Doet het prima.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en BS 403, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

graafie

Mijn DP-430 doet het ook uitstekend, ik gebruik hem dagelijks.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, Fyne Audio F702sp, Technics SL1210GR  + Audio Technica AT-740ml, Technics SL-1300G met Audio Technica OC9XSL, Fezz Gratia Prestige MK2 phono voorversterker, Atlas Mavros Transpose Grun, Marantz 2238, B&W CDM 1

Miamivice

Dat is goed om te horen maar mijn vertrouwen is wat de cd spelers betreft weg.

Spijkie

Citaat van: Kurt op juni 17, 2026, 20:19:09Exact! Als je van de hedendaagse cd spelers eens de binnenkant bekijkt, dan kan je de prijs niet rechtvaardigen.

Philips heeft lang het beste loopwerk gemaakt; CD-Pro2, maar heeft er mee moeten stoppen omwille van de prijsdruk op cd spelers toen die op een gegeven moment platte commodity kwamen.

Dat is ook zowat het moment dat rommel loopwerken de overhand hebben genomen.

Maar... Die Philips ingenieurs hebben hun werk verdergezet, nog verbeterd, en hun eigen firma opgericht: https://www.suos-hifi.com/

Mijn vader heeft ooit een Duson cd 100 gehad waar ik meende ook een Philips pro loopwerk in zat.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

ElpeeTwaalf

CD-Pro2 was overigens bij lange na geen beste Philips, dat was een CDM-12 achtig zooitje in metalen basis en niet meer te vinden...komt niet in de buurt van de swingarms zoals CDM-1 qua betrouwbaarheid.
Eigenlijk kun je dan zelfs beter die €20 KSS-213 hebben, zijn tenminste nog te vinden.

Mediator

Stream unlimited maakt echt nog wel goede loopwerken. Of die in Accuphase producten zitten geen idee. Het is een Oostenrijks bedrijf zover ik weet.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

roeleken

Zojuist doet m'n RC-200 afstandsbediening het niet meer. Ik zie dat hij continu signaal geeft, dat kun je zien als je met de phone een foto wilt maken.
Iemand een idee hoe dit is op te lossen? Het is echt opeens ontstaan zojuist.

ElpeeTwaalf

Uit elkaar halen en de contacten op de print schoonmaken met alcohol?

roeleken

Krijg 'm alleen niet open....  2 schroefjes gevonden, maar dan zit ie nog muurvast

E.B 1966

Vorige week bij Poulissen Roermond een luisterdemo gehad van de Focal Sopra 2 luidsprekerboxen.
Met Accuphase A80 , C2300 , DP-770 als aansturing.
Volledig Audioquest bekabeling .
Netconditioner Audioquest Niagara 3000 .
Als directe vergelijking werd ook de B&W 801D4 Signature Abbey Road van 60.000 euro aangesloten .
Was ik onder de indruk van de B&W , nee niet echt gezien de hoge prijs .
De Focal Sopra 2 daarentegen deed het vrijwel even goed terwijl die maar liefst 75 % goedkoper zijn .

8 juli krijg ik de Sopra 2 thuis om vrijblijvend 14 dagen uit te proberen en ze te vergelijken met mijn Focal Electra 1037BE.
Die kan ik inruilen is afgesproken .

Ze worden nu de komende 2 weken dag en nacht onafgebroken ingespeeld aangezien ze nog maar ± 20 draaiuren hebben gehad .
De geluidsweergave zal naar verwachting nog aanzienlijk verbeteren .
Dus ik ben zeer benieuwd wat ik ga ervaren.
Als ze mij bevallen dan blijven ze .
Hoofdset , Accuphase A80   , Accuphase C-3900S , Accuphase dp770, Focal Electra 1037BE , Audioquest Niagara 3000 netconditioner , Audioquest Thunderbird zero speakerkabel , Audioquest Wind interlinks , Audioquest Hurricane netsnoeren , IsoAcoustics GAIA 2 , IsoAcoustics GAIA Titan rhea  , Creaktiv Little reference audiorack , audiostroomgroep HiFi tuning supreme 3

Kleine set  , Marantz PM14-S1 special edition , Marantz SA14-S1 special edition  , Dali Opticon 2 mk2 , Marantz ST17 tuner , PS Audio Quintet netfilter