Alles m.b.t. Magnepan / Magneplanar paneel speakers ... post het hier.

Gestart door KayaRahnee, augustus 11, 2022, 15:32:08

« vorige - volgende »

Contour

Wow, mooie speakers zeg! Kost wat, maar dan heb je ook wat!

kappa9

Citaat van: DofN op augustus 30, 2024, 21:43:04Ik heb een besluit genomen: het zijn de Audio Analysis Omega's geworden. Ik vond zowel de ribbon als de natuurlijke klank ervan ongeëvenaard. Het diepste laag ga ik aanvullen met de beste subs die ik ken voor het formaat en de gevraagde impact in mijn relatief kleine driehoek: de JL-E112. Sinds ik die heb, heb ik nooit meer getwijfeld aan de laagweergave.

Mijn verdere plannen hebben nog wat voeten in de aarde (niet magnepan gerelateerd) en ik ga daarover in mijn eigen topic verder.

De Finals heb ik uiteindelijk niet meer geprobeerd. Er is momenteel geen demo mogelijk van de Magnepans 3.7i in Nederland: jammer. De 1.7's.. heb ik eerder al over geschreven. Voor het geld uitstekende LS. En ze zijn in verhouding duur omdat ze uit de VS komen. Tweedehands durf ik die LS ook niet aan. De Audiostatics van Solosound.. vond ik echt prima maar hadden niet de magie van de Omega's.

De Diptygues DP160 (vandaag beluisterd) waren zowel geweldig bij sommige nummers, als.. geen idee bij andere. Ik kan daar niet teveel over zeggen. Het was alsof de ribbon af en toe niet in balans was met het middengebied, en alsof het middengebied qua impact achterbleef bij het hoog en het laag. Ligt vast aan mij, of aan de ruimte waar ik luisterde. De weergave van het diepe laag van de Diptyques is voor dipolen heel goed. Maar voor goed- en dieplaag ga ik subwoofers gebruiken.. Dus dat trok me ook niet over de streep. Audio Analysis Omega dus.

Zeer fraai.

Beetje jaloers hier. De omega kon ik helaas niet kwijt qua ruimte. Hoe groot is jouw luisterruimte/woonkamer?

De eigenaar van Ohm audio luistert zelf ook met de omega dacht ik. Dat zegt wel wat als je ziet welke keus hij allemaal heeft.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

DofN

Citaat van: vanzomereng op augustus 31, 2024, 16:38:34Uiteraard zal de NAD M33 dit kunstje met verve kunnen klaren.

Persoonlijk zou ik zeer goed, eens om de 3 a 6 jaren van speakers kunnen wisselen,
puur alleen om eens wat anders te willen maar 2 paar van zulke speakers gelijktijdig
in 1 ruimte, zou niks voor mij zijn.

Lijkt me lastig om de aandacht te verdelen en uiteindelijk zou mijn voorkeur toch naar
1 bepaalde paar uitgaan, m.a.g. dat de andere paar staat te verstoffen en alleen maar
in de weg zal staan maar wellicht is het voor jouw een verrijking.

In ieder geval veel plezier ermee  :colgate:

Iedereen is anders, en de Dali's gaan wel uit de luisterhoek. Die zet ik ergens uit het zicht.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: kappa9 op september  1, 2024, 09:34:19Zeer fraai.

Beetje jaloers hier. De omega kon ik helaas niet kwijt qua ruimte. Hoe groot is jouw luisterruimte/woonkamer?

De eigenaar van Ohm audio luistert zelf ook met de omega dacht ik. Dat zegt wel wat als je ziet welke keus hij allemaal heeft.

Leuk om te weten dat de eigenaar dezelfde LS heeft. De Omega's zijn niet breder of dieper, alleen  hoger. Die hoogte verbetert de spreiding van een homogeen geluidsbeeld door de kamer en die spreiding heb ik nodig voor het "ultieme" Bacch (==ruimtelijkheid) effect, ook op de luisterplek. Ook daarom heb ik voor het hoge model gekozen.

Ik heb een grote L-vormige woonkamer. De luidsprekers staan in de korte kant van de L en de kamer is daar 3.90 breed en 7.50 diep. Ik zit in het midden van de kamer, met achter mij een open ruimte van dus ongeveer 3,5 meter. Rechts van me bevindt zich dan nog de lange kant van de L: ongeveer 8 meter x 4. Kortom, kleine luisterdriehoek in een relatief kleine hoek in een ruime woonkamer. De LS kunnen nog iets verder uit elkaar staan dan mijn huidige LS. En ze kunnen ruim een meter van de achterwand. Alhoewel tussen de LS en de wand ook nog een bastrap komt van 60 cm breed, 170 hoog en 40 cm diep. Die meter is dus niet heel belangrijk.

De LS met basstrap lijkt enorm, maar ik heb even eea uitgelegd op de vloer. De subs verplaats ik naar direct links en rechts van het audiomeubel. En ik ben van plan om de Omega's af te crossen waar ik problemen heb in het laag. De subs ga ik DSP-en, de Omega's niet.

Kortom, nog veel werk aan de winkel. Ben nu bezig met het verzamelen van materiaal voor optisch fraaie basstraps. Ik stel wel hoge eisen aan hoe het eruit ziet. Het voordeel daarvan had ik boven al uitgelegd. Ik wil de uitdoving van de dipolen (want dat is hun kracht), zonder de backwave. Ik had het hier ook over met de mannen van Diptyque. Die vertelden me dat Diptyque panelen gebruikt om hetzelfde te bereiken, al zijn deze panelen alleen effectief voor het mid en hoog.

Het zal wel een maandje of wat duren voor ik alles optimaal heb (optimale luisterdriehoek, bastraps, Bacch, DSP, subwoofers). Leuk project. Ben heel benieuwd.

plaatsing dipolen.jpg

DofN

@kappa9, hoe is jouw ruimte dan?

Rob_Dingen

Heb ook nog ergens zo'n set Analisis Audio staan die gerepareerd moeten worden.
Leuke speaker.

Rob

kappa9

Citaat van: DofN op september  1, 2024, 10:33:33@kappa9, hoe is jouw ruimte dan?
Ik heb een zolder tot mijn beschikking van 4.36m x 5.18m. Ik luister in de lengte en de luidsprekers staan voor een grote schuifpui waardoor je naar het dakterras kunt gaan. Ze staan bij mij ongeveer 1.70m van de achterwand en achter de luidsprekers heb ik flinke grote planten voor wat diffusie van de 'backwave' zorgt. Het plafond loopt in hoogte op vanaf de kant van de luisterplek van 2.17m naar 3.07m bij de schuifpui.
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

DofN

Citaat van: kappa9 op september  2, 2024, 18:40:07Ik heb een zolder tot mijn beschikking van 4.36m x 5.18m. Ik luister in de lengte en de luidsprekers staan voor een grote schuifpui waardoor je naar het dakterras kunt gaan. Ze staan bij mij ongeveer 1.70m van de achterwand en achter de luidsprekers heb ik flinke grote planten voor wat diffusie van de 'backwave' zorgt. Het plafond loopt in hoogte op vanaf de kant van de luisterplek van 2.17m naar 3.07m bij de schuifpui.

Dat is best een goede ruimte! Waarom denk je dat de Omega's te groot voor je ruimte zijn? Laagproblemen?

DofN

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

DofN

RZeemering

Ah ja! deze heb ik een keer gehoord in een compleet verkeerde ruimte. Een erg leuke man overigens. En een mooi verhaal hoe een bedrijf te beginnen: https://clarisysaudioglobal.com/about-us-2

Geen enkele vellen luidspreker vind ik echt mooi eigenlijk. Maar die Piccolo is inderdaad echt een draak... haha

kappa9

Citaat van: DofN op september  4, 2024, 07:55:30Dat is best een goede ruimte! Waarom denk je dat de Omega's te groot voor je ruimte zijn? Laagproblemen?
Ik heb destijds contact gehad met Analysis Audio om te vragen welk model zij aan zouden raden in mijn ruimte en zij gaven aan dat de Epsilon het beste zou presteren in mijn ruimte.

Gr Joost

chansig

Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

kappa9

Citaat van: chansig op september  8, 2024, 13:02:29En ze hebben je niet verteld waarom ?

Gr. Hans
Mij is gezegd dat de epsilons voldoende zouden zijn en de omegas iets te groot.

Volgens ene Tassos Hartzis van Analysis Audio.

Ik heb zo ook nog eens gevraagd welke versterker zij zouden aanraden voor de epsilons echter gaf wederom Tassos aan dat het een kwestie van persoonlijke smaak is. Mijn musical fidelity is wat aan de warme kant. Ik zou ze wel eens met een goed uitgevoerde klasse d willen horen.

Gr Joost

Huub-13

Citaat van: kappa9 op september  8, 2024, 13:41:47Mijn musical fidelity is wat aan de warme kant. Ik zou ze wel eens met een goed uitgevoerde klasse d willen horen.

Gr Joost
Uit eigen ervaring kan ik je een Lyngdorf versterker van harte aanbevelen. Ik heb bijvoorbeeld al diverse Marantzen, Luxmans en Accuphases gehad, maar mijn huidige Lyngdorf TDAI-3400 verslaat ze allemaal. Niet in de laatste plaats door de Roomperfect kamercorrectie mogelijkheid, die op subtiele maar effectieve wijze luidsprekers en luisterruimte tot een eenheid smeedt.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

kappa9

Citaat van: Huub-13 op september  8, 2024, 14:49:29Uit eigen ervaring kan ik je een Lyngdorf versterker van harte aanbevelen. Ik heb bijvoorbeeld al diverse Marantzen, Luxmans en Accuphases gehad, maar mijn huidige Lyngdorf TDAI-3400 verslaat ze allemaal. Niet in de laatste plaats door de Roomperfect kamercorrectie mogelijkheid, die op subtiele maar effectieve wijze luidsprekers en luisterruimte tot een eenheid smeedt.
Ik heb ooit in het verleden met een minidsp en dirac live correcties gedaan met magnepan mg 12 luidsprekers maar ik vond het destijds een stuk minder levendig klinken. Ik ben een beetje bang dat dit ook zo is met roomperfect.

Huub-13

Roomperfect werkt anders dan Dirac. Het tast de eigenheid van de luidsprekers niet aan.
Je kunt Roomperfect ook uitgeschakeld laten.
De Lyngdorf heeft ook nog de mogelijkheid om eigen "voicing" filters te maken, waardoor je op subtiele wijze imperfecties in de weergave kunt aanpakken.
Hierbij kun je kiezen uit breedbandige of smalbandige correcties op elke gewenste frequentie.
Maar voor wie welke correctie dan ook er één teveel is, is zo'n Lyngdorf ook al een geweldig goede versterker.
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

DofN

Ik heb jaren met veel plezier Lyngdorf RP geluisterd. Klinkt eerst wat dun, maar eenmaal gewend aan dat strakke.. echt goed. Toen DIRAC met Minidsp. Was ik ook tevreden over. Minidsp heb ik ook zonder DIRAC voor de subs gebruikt. Ook goed. DIRAC met NAD M33 ben ik minder tevreden over. Het inmeetproces is krakkemikkig. Maar als dat toch een keer helemaal goed gaat, klinkt dat prima.

Nu gebruik ik alleen REW om PEQ's te berekenen, die ik invoer in de DSP van Roon. Ik gebruik maar drie PEQ's alle drie onder de 100Hz. Daarboven (toch) geen correctie meer. Dat bevalt me tot nu toe het beste. Ik hoor geen enkel verschil in resolutie, klank met of zonder die PEQ's, behalve dan dat het laag niet dreunt.

Binnenkort ga ik toch weer kijken of ik wel goed kan inmeten met een oudere versie van DIRAC. Wat ik met Roon doe is heel basaal. DIRAC zou qua fase en timing veel meer kunnen dan wat ik nu doe. Misschien wordt het daar nog weer wat beter van.

kappa9

Citaat van: Huub-13 op september 11, 2024, 08:29:25Roomperfect werkt anders dan Dirac. Het tast de eigenheid van de luidsprekers niet aan.
Je kunt Roomperfect ook uitgeschakeld laten.
De Lyngdorf heeft ook nog de mogelijkheid om eigen "voicing" filters te maken, waardoor je op subtiele wijze imperfecties in de weergave kunt aanpakken.
Hierbij kun je kiezen uit breedbandige of smalbandige correcties op elke gewenste frequentie.
Maar voor wie welke correctie dan ook er één teveel is, is zo'n Lyngdorf ook al een geweldig goede versterker.
Dat klinkt goed. En volgens mij worden de correcties bij Lyngdorf ook in het digitale domein uitgevoerd waar ze bij een minidsp in het analoge signaal worden uitgevoerd.
Citaat van: DofN op september 11, 2024, 18:56:56Ik heb jaren met veel plezier Lyngdorf RP geluisterd. Klinkt eerst wat dun, maar eenmaal gewend aan dat strakke.. echt goed. Toen DIRAC met Minidsp. Was ik ook tevreden over. Minidsp heb ik ook zonder DIRAC voor de subs gebruikt. Ook goed. DIRAC met NAD M33 ben ik minder tevreden over. Het inmeetproces is krakkemikkig. Maar als dat toch een keer helemaal goed gaat, klinkt dat prima.

Nu gebruik ik alleen REW om PEQ's te berekenen, die ik invoer in de DSP van Roon. Ik gebruik maar drie PEQ's alle drie onder de 100Hz. Daarboven (toch) geen correctie meer. Dat bevalt me tot nu toe het beste. Ik hoor geen enkel verschil in resolutie, klank met of zonder die PEQ's, behalve dan dat het laag niet dreunt.

Binnenkort ga ik toch weer kijken of ik wel goed kan inmeten met een oudere versie van DIRAC. Wat ik met Roon doe is heel basaal. DIRAC zou qua fase en timing veel meer kunnen dan wat ik nu doe. Misschien wordt het daar nog weer wat beter van.
Ik heb zelf toen met dirac live eigenlijk ook maar 1 meting gedaan. Moest ik op verschillende plekken de umik plaatsen en een sweep doen. Er werd toen ook veel gecorrigeerd in het volledige frequentiegebied. Ik heb wel eens begrepen dat het beter is om alleen het laag te (laten) corrigeren. Nog steeds blijf ik wel van mening dat je voor je met dergelijke zaken gaat werken je volgens mij beter als eerst je akoestiek zo optimaal als mogelijk maakt

DofN

De minidsp's die ik heb gehad werkten volledig in het digitale domein.

Met DIRAC - life heb je 2 licenties: een full range en een tot 400Hz (oid). Beide klonken goed bij mij, maar je kan ook de full range beperken tot bijv. die 300-400Hz. Wat je wilt.