Korte Sony impressie vanop de ISE

Started by home@the movies, May 11, 2022, 14:27:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Ik zit op de luchthaven van Barcelona te wachten op mijn terugvlucht na een kort maar hevig bezoek aan de ISE.
Uiteraard stond het bekijken van de twee nieuwe Sony projectoren bovenaan op het lijstje, en ze stelden niet teleur.

De XW-7000 stond op de algemene show in de compleet ingerichte demo ruimte van Waterfall audio, in combinatie met een nieuw akoestisch transparant doek van Xtrem Screen en een Zappiti speler als weergever, niet toevallig allemaal merken die Cinedream als huismerk in zijn portfolio heeft zitten.

Zoals dat gaat op een beurs is er uiteraard geen tijd om alle settings ed te kunnen bekijken en even met de toestellen aan de slag te gaan, maar wat we zagen van de XW-7000 was wel indrukwekkend te noemen, het scherm was zomaar eventjes 4 meter breed, en aangezien het een transparant scherm was met een 0,95 gain ging er een klein beetje licht verloren.
Toch slaagde de Sony er in om op dit brede scherm nog steeds een zeer fraai gestoken plaatje neer te zetten, de scherpte is echt wel top te noemen, wel stond de projector voor dit scherm uiteraard in de hoogste laser stand.
Beeldverwerking en motion zijn, zoals we dat van Sony gewend zijn op een hoog niveau, het gebruik van de X1 processor doet daar bij deze reeks nog een schepje bovenop.
Nu weet iedereen ondertussen wel dat ik (en ik niet alleen) geen fan ben van de manier waarop Sony zijn tone mapping toepast, ook bij deze reeks van toestellen is daar in wezen niets aan gewijzigd, het blijft dus aanpassen met de HDR contrast slider eventueel in combinatie met de "HDR Enhancer"
Of dit een breekpunt is of niet, dat moet iedereen voor zich uitmaken uiteraard, wil je absoluut niet dat je zaken dient aan te passen bij een aantal films, dan zal je genoegen moeten nemen met het feit dat de zaken niet altijd zullen worden weergegeven zoals dat zou kunnen, we vallen in herhaling, maar JVC heeft dit nog steeds als enige echt goed voor elkaar, het blijft zonde dat Sony hier niet meer werk van maakt.

Het kleinere broertje, de 5000 stond opgesteld in een aparte ruimte die enkel voor dealers bereikbaar was, uiteraard horen wij daarbij en hadden we netjes een afspraak geboekt voor een demo.
Ook dit toestel stelde niet teleur, al moet gezegd worden dat de omstandigheden hier niet optimaal waren, een witte ruimte in combinatie met een Xtrem screen ALR scherm is nu niet direct wat je als referentie zou nemen om een projector te beoordelen.
Gelukkig kunnen we daar wel doorheen kijken en oordelen we op een andere manier, ook hier valt de scherpte als eerste op, ook als is dit een kleinere lens dan de grote broer, de scherpte is zeker op niveau.
Ook in dit kleinere model wordt gebruik gemaakt van de X1 processor, en is de beeldverwerking dus optimaal, ook de motion doet het gewoon zoals verwacht erg goed.
Er was geen SDR content om te bekijken, enkel HDR materiaal, laser stond op de hoogste stand en HDR contrast op 70, dat gaf om het Xtrem scherm uiteraard een dynamisch plaatje maar zoals aangehaald niet echt de referentie om eerlijk een oordeel te kunnen vellen.

Om de zaken allemaal juist te kunnen beoordelen en een mooi vergelijk te kunnen maken is het dus wachten op de productie modellen (al krijgen we binnenkort wel een sample toegestuurd om ene van dichtbij te bekijken)
Aangezien er in Azie weer een hoop problemen zijn, en een deel van de onderdelen (vooral de lens) op dit moment op zich laten wachten, zal de release hopelijk ergens in Juli te verwachten zijn.

Met een adviesprijs van net geen 6000 Euro zal de XW-5000 zeker een toestel zijn dat bij heel wat Home Cinema liefhebbers in de smaak zal vallen, Voor de "goedkoopste " laser JVC NZ7 ben je met de prijsverhoging toch al direct bijna 11000 Euro kwijt, je krijgt daar dan wel de geweldige HDR tone mapping en volledige elektrische zoom, focus en lesshift bij voor dat bedrag.

Ik denk dat Sony hier twee mooie toestellen neerzet die, in verhouding tot de concurrentie, zeer scherp geprijsd zijn en fraaie prestaties weten neer te zetten.
Uiteraard volgt meer en accurater nieuws van zodra we de toestellen bij ons in demo hebben, we will keep you updated  ;) ;D

En nu moet ik het vliegtuig op om huiswaarts te keren, tot binnenkort.