Het geluid van Laan

Gestart door AudioLaan, mei 5, 2022, 15:27:18

Vorige topic - Volgende topic

fietser

Citaat van: Richi op juni 20, 2026, 08:39:55Die zo veel herrie maakt dat we elkaar niet meer kunnen verstaan, laat staan fatsoenlijk muziek luisteren.  :tounge2:

Soms luister ik liever naar een airco🤪

Richi

Wat een leuke middag weer vandaag! Mark had de ruimte goed gekoeld vannacht, maar helaas, het werd toch snel warm wanneer tijdens het luisteren de airco werd uitgezet.

Maar het gezelschap was goed en de apparatuur zeker ook. De ruimte is wat anders ingedeeld en er zijn nu twee zitjes waar we afwisselend hebben geluisterd. De Fisher & Fisher speakers van natuursteen klinken heel erg fijn, maar daar zal de Audio Research aansturing ook zijn aandeel in hebben gehad.

Er zijn veel verschillende muziekstijlen aan bod gekomen en het bleek maar weer hoe smaken qua muziek en qua weergave verschillen. We hebben onder andere een kleinere passieve ATC vergeleken met dezelfde speaker maar dan actief (dus met ingebouwde eindversterking). De passieve ATC werd aangestuurd door een Musical Fidelity en de actieve door de Audio Research voorversterker. De voorkeuren liepen uiteen, en ik vond zelf de actieve variant fijner om te horen.

De grotere ATCs zijn wat fijner voor het luisteren in een grote ruimte, mede omdat de kleinere ATC een nearfield ontwerp is.

Het blijft lastig om de verschillen te duiden, maar ik heb niets gehoord dat niet goed klonk vandaag. En de verzorging was wederom geweldig. Bedankt Mark en Simone!
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Richi

IMG_0218.jpeg
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Richi

IMG_0219.jpeg

Richi

IMG_0220.jpeg

Richi

IMG_0222.jpeg

mmuetst

Citaat van: vanzomereng op juni 20, 2026, 08:50:36Veel plezier allemaal en vandaag is het een ideale dag,
voor een verhitte discussie.

Hier wordt het 37 gragen en de komende week alle dagen 35-plus  :unhappy:

Sandra en ik vinden dit ook maar niks, volgend jaar gewoon weer lekker koel naar Noorwegen  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Richi

Citaat van: mmuetst op juni 20, 2026, 18:01:53Sandra en ik vinden dit ook maar niks, volgend jaar gewoon weer lekker koel naar Noorwegen  ;)
Daar was het ook heerlijk afgelopen week. Maar net toen we naar een rooftop restaurant gingen, regende het pijpenstelen.  :D

Leeuwarden

Er is dus een "dure" set en een "goedkope"set gedemonstreerd. Was het prijsverschil ten opzichte van de sets gerechtvaardigd? En hoe uitte zich dat?

fietser

Vanmiddag na lange tijd weer bij Audiolaan geweest. De laatste keer dat ik er geweest ben was het nog een beetje het clubhuis van het HTforum. Hoe anders is het nu. Een sfeervolle ruimte met mooie merken waarvan er een aantal zeker niet alledaags zijn maar zeker het beluisteren meer dan waard zijn. Wat mij ook opviel is dat er aardig wat uit de kluiten gewassen speakers staan
De focus lag op verschillende actieve ATC's. En omdat het een ATC middag zou zijn werd begonnen met 2 zuiltjes van Fischer&Fischer. Mooie slanke zuiltjes met een D'Apolito opbouw en baspoort aan de onderkant. Mooi gedetailleerd hoog/midden en voor het formaat ruim voldoende laag. Dan ATC. Afgetrapt werd de actieve 20. Aangesloten op een Audio Research voorversterker een Eversolo streamer en een Musical Fidelity dac. Klonk zeker niet verkeerd. Na een aantal nummers werd besloten om met ze alle een kwart slag te draaien en naar de passieve versie te luisteren. Ik vond dit mooier klinken. Dynamischer en een mooier gestructureerd laag. Even pauze dan kon de airco weer aan. De actieve  40 werd aangesloten en beluisterd. Ik kan geen negatieve of positieve uitschieters bij deze speaker vinden. De speaker doet wat een speaker moet doen namelijk muziek weergeven. Bij ATC vind ik dat te technisch (droog). Al wel vaker aangegeven dat ik ATC niet mijn smaak vind. Weinig beleving. Iets wat ik bij de passieve 20 dan wel weer terug hoorde.
Weer even een airco pauze en daarna door met de ATC 50. Oef dit was heel andere koek. Opeens klopte voor mij het geluid. Een fantastisch gestoken geluidsbeeld met enorm veel detail en een gelaagd midden. En een formaat woofer waar strak en mooi ritmisch laag uit kwam. Een ATC waar ik prima mee zou kunnen leven alleen die afmetingen!
Mark bedankt voor de leerzame middag en het verzorgen van de inwendige mens.

Contour

De 50 gaat heel wat verder dan de 40 inderdaad!

RZeemering

Dank weer Mark en Simone!
Ik kwam iets later binnen en had de Fischer&Fischer leisteen demo gemist.
Gelukkig heb ik die helemaal aan het einde nog even goed kunnen luisteren. En dat kon mij wel bekoren. Geen kippenvel maar alles klopte. Inclusief het ranke formaat voor wat er aan laag uitkomt. Mooi gebalanceerd!

ATC is niet mijn merk. Ik vind ze er saai uitzien en ik vind ze te fel. In de passieve hoek al helemaal.
Nu weet ik van Mark dat ze picky zijn waar te plaatsen dus zou ik ze na fine tunen qua plaatsing en met de juiste apparatuur vast kunnen laten swingen. Dat deden ze vandaag voor mij duidelijk niet.

Gelukkig leek ik 1 van de weinige te zijn :)

Maar ach, ik kom er vooral voor de gezelligheid!
(en edit:) ook voor de nieuwe muziekjes. Dank @fietser voor de lijst!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

RZeemering

Ziet er toch mooi uit?
IMG_5494 2.jpg
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mao

Geweldig wat diverse ATC mogen beluisteren. En ook wel de verassing de Fisher leisteen luidsprekers. Zeker geen onaangename luidspreker. Blijkt nog 300 kg aan te komen, dus nog even de kiezen op elkaar Mark bij het uitpakken.
De aktieve 50 blijft voor mij nog steeds op het lijstje staan.

Verder even de boven naar een meer dan betaalbare JBL luidspreker setje geluisterd nou voor dat geld (500/600€ per set)is keuze snel gemaakt.

Was weer een mooie middag thanks all
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

AudioLaan

Gaaf dat we toch nog met z'n tienen waren! Wie gaat er immers voor zijn lol naar een luistermiddag met dergelijk weer. Top mannen, heel blij mee!

Leuke verslagen ook. En wat men ook van iets vindt, dergelijke input is altijd nuttig. Zelf vond ik de ATC scm50 asl geweldig uit de verf komen. De DIY standaards met rolkogels (mijn rug is er heel blij mee) zetten ze een dikke tien centimeter lager. En de Audio Research LS2 ervoor lijken ze ook heel fijn te vinden. En niet te vergeten, de MF M6x dac. Geweldige schaal, impact, balans enz. Endgame materiaal? Als zelfs Toine ze goed vind,..

Dan Fisher&Fisher. Ze stonden eigenlijk niet op het menu gisteren, maar Richi wilde de AR set even horen spelen. Dat werkt niet op actieve ATC's dus vandaar. :)

Dank voor jullie komst en nuttige input. En graag tot de volgende keer NA de zomer!
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

mmuetst

Ach ik moet het doen met deze Velleman, gekocht bij de oude winkel van mijn opa, Radio Piet in Arnhem. Nog steeds doet ie het goed ondanks de warmte in Frankrijk. Bedankt iedereen voor de leuke verslagen.

Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Richi

Radio Piet: pure nostalgie! :satisfied:

tompj

Citaat van: fietser op juni 20, 2026, 19:19:53Vanmiddag na lange tijd weer bij Audiolaan geweest. De laatste keer dat ik er geweest ben was het nog een beetje het clubhuis van het HTforum. Hoe anders is het nu. Een sfeervolle ruimte met mooie merken waarvan er een aantal zeker niet alledaags zijn maar zeker het beluisteren meer dan waard zijn. Wat mij ook opviel is dat er aardig wat uit de kluiten gewassen speakers staan
De focus lag op verschillende actieve ATC's. En omdat het een ATC middag zou zijn werd begonnen met 2 zuiltjes van Fischer&Fischer. Mooie slanke zuiltjes met een D'Apolito opbouw en baspoort aan de onderkant. Mooi gedetailleerd hoog/midden en voor het formaat ruim voldoende laag. Dan ATC. Afgetrapt werd de actieve 20. Aangesloten op een Audio Research voorversterker een Eversolo streamer en een Musical Fidelity dac. Klonk zeker niet verkeerd. Na een aantal nummers werd besloten om met ze alle een kwart slag te draaien en naar de passieve versie te luisteren. Ik vond dit mooier klinken. Dynamischer en een mooier gestructureerd laag. Even pauze dan kon de airco weer aan. De actieve  40 werd aangesloten en beluisterd. Ik kan geen negatieve of positieve uitschieters bij deze speaker vinden. De speaker doet wat een speaker moet doen namelijk muziek weergeven. Bij ATC vind ik dat te technisch (droog). Al wel vaker aangegeven dat ik ATC niet mijn smaak vind. Weinig beleving. Iets wat ik bij de passieve 20 dan wel weer terug hoorde.
Weer even een airco pauze en daarna door met de ATC 50. Oef dit was heel andere koek. Opeens klopte voor mij het geluid. Een fantastisch gestoken geluidsbeeld met enorm veel detail en een gelaagd midden. En een formaat woofer waar strak en mooi ritmisch laag uit kwam. Een ATC waar ik prima mee zou kunnen leven alleen die afmetingen!
Mark bedankt voor de leerzame middag en het verzorgen van de inwendige mens.
Dat klinkt als een leuke middag! Dank voor de verslagen.

Mijn ervaring strookt met die van @fietser : de Passieve SCM50 is echt een andere speaker dan de kleinere ATC's (die ik ook waardeer). Met de juiste aansturing een magistrale speaker naar mijn mening.
Speakers: Devore Orangutan 0/Baby
Versterking: Leben CS600X of Enleum AMP-23r
CD-speler: Accuphase DP-55V.
Streamer: Naim ND5 XS2.
Analoog: Thorens TD-160, SME 3009, Denon DL-103, Project Tube Box DS

bartd

Leuke verslagen. Ik lees toch ook wel erg positieve dingen over de ATC SCM20.
Soulnote A2; Jay's audio CDT3 mkll; Denafrips pontus 2; Harbeth super HL5+; Soulnote E1; Lenco PTP6 met Schick arm en Ortofon Mc X40

chansig

Leuk dat het weer leuk is geweest.

Op naar de volgende keer.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mediator

Citaat van: chansig op juni 21, 2026, 14:48:48Leuk dat het weer leuk is geweest.

Op naar de volgende keer.

Gr. Hans

Het weer was niet leuk  :D
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

marcush

Dat klinkt als een geslaagde middag.  Dank voor de verslagen, leuk om te lezen!

AudioLaan

Het aangekochte stuk Duitse bodem is binnen. Erg leuk met dit weer, het pakketje was 290kg. Afijn, de SN70 als eerste uitgepakt en op de perfect passende Norstone stands geplaatst. Ik blijf wel een Nederlander, en die stands kosten €700 minder dan de originele.

Paar uur later moed verzameld om de SN370 uit te pakken.

Ik heb ze beide beluisterd en het klinkt verwand aan de SN170 die ik al een tijd op proef heb. Opvallend punchy laag en verder "kloppen"  deze speakers gewoon heel erg. Eerst maar eens een poosje inspelen. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | JBL premium | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

AudioLaan

En:

AudioLaan

Streamers..

Op dit forum lees ik geregeld nogal uitgesproken stellingen over deze bron. Merk a is ruk, b is magisch enz..

Zelf heb ik inmiddels ook wat ervaring met streamers. Die liep van de Sonos magna connect naar een Mano, sotm, een Innuos, een Atoll sd300 en eversolo dmp a8 naar een Lumin X1 met U1.

Klank kwaliteit nam m.i. toe waarbij ik de Innuos Zenith mk3 wat scherp in het hoog vond. De Atoll en Eversolo werden als combi gebruikt met ingebouwde dac en vv en ik vond de Atoll fijner klinken. Wat warmer, vriendelijker, wel wat minder detail. De Teac die @brt eens meenam ging verder dan de Atoll en eversolo is mijn idee. Er volgde een Lumin. Erg mooi ding, klote app en tyfusduur. De klankmatige prestaties kon ik niet rijmen met de prijs. Nieuw €9300. Toen volgde mijn winkel avontuur en streamers zijn wat naar de achtergrond verdwenen.

Wat ik nu heb is Gato. De prd 3s en sda1 zijn heerlijke apparaten. Wel met dac en vv en je kan ze niet als streamingbridge inzetten helaas. Klinken of er een engel muziek in je oor staat te pissen. Toen kwam Wiim. Ik bergijp nog steeds niet hoe ze dit kunnen maken voor dat geld. Klinkt puik, top app. Ik begrijp ook niet dat men Wiim vergelijkt met toestellen die 4 tot 8 keer meer kosten en dan de Wiim teleurstellend vinden klinken. Toen kwam Eversolo. Mijn eerder opgedane vooroordeel is weg. Of dat aan gen2 ligt bij de a6, a6me? Wie weet. De t8 stelt me nooit teleur. Alle tierelatijn hoeft van mij niet en dat kan je gewoon afzetten of niet gebruiken. Dan staat er gewoon een zwart doosje te spelen. De t10 komt eraan. Ik ben een van de eerste gelukkigen die hem binnenkort binnenkrijgt.

Voor zover mijn stream verleden in notedop en de ideeen of mening die ik erover heb. Het lijkt me leuk in september weer enkele middagen te doen waarbij de streamer centraal staat. Ik zoek nog wat uitbreiding in mijn aanbod en hoe leuk is het om samen een beetje de waarheid te ontdekken? Hoe zijn de verschillen in praktijk? Of zijn die er nauwelijks?

Het gaat dan puur om de streamer. Ik kan inbrengen: Wiim, Eversolo en vermoedelijk Matrix. Wie wil er een merk inbrengen? Denk aan Volumio, Lumin e.d.

Qua datum denk ik aan 12 en/of 26 september. Graag hoor ik of je dit leuk vindt en of je een streamer voor auditie wil inzetten. :)