Het geluid van Laan

Gestart door Laan, mei 5, 2022, 15:27:18

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Laan

Ze doen echt wel wat hoor, ik kan alleen niet zo goed benoemen wat ze dan anders doen dan de Tungsol's die er standaard opzitten. Het omprikken kost al wat tijd en dan moeten de geplaatste buisjes ook nog een kwartiertje opwarmen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Kwabbernoot

Ik ben vroeger ook wel eens bezig geweest met tube rolling en hoorde ook geen direct verschil. Zowel in de voorversterker als ook bij een single ended eindversterker (2A3 buizen).

Groeten...

HuubF

Ik heb een keer een geïntegreerde buizenversterker in huis gehad. Die buizensound is best wel mooi maar kan natuurlijk nooit hijg end worden omdat het f.kking vervorming is. Maar de mate van vervorming kon je mooi veranderen met tube rolling en na een paar weken lag de hele vloer bezaaid met allerlei soorten buizen. De verschillen kon ik prima horen maar uiteindelijk was het onmogelijk te kiezen tussen veel vervorming maar Het Echte Buizengeluid en, met wat modernere buizen, wat meer HiFi maar dan wel wat minder het gevoel dat ik de Philips buizenradio van mijn opa hoorde. Damn, wat was ik blij dat die zooi de deur uit was.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

brt

Citaat van: HuubF op februari 28, 2024, 08:58:58Ik heb een keer een geïntegreerde buizenversterker in huis gehad. Die buizensound is best wel mooi maar kan natuurlijk nooit hijg end worden omdat het f.kking vervorming is.

Dit is natuurlijk onzin, Huub.
De mate van vervorming verschilt idd per buis en ook ontwerp. Maar als je het dan over high end hebt, lijkt klankrealisme me wel een belangrijke factor en zelf heb ik nog nooit een piano, cello of stem mooier gehoord dan op een buizenversterker.

Vraag is dan eerder: wat is high end en wat is gewoon mooi. Ik denk dat voor iedereen high end anders klinkt, omdat hij andere aspecten in de weergave belangrijk(er) vindt. Dat kan dus minstens net zo goed met buizen als met actieve speakers ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Citaat van: Laan op februari 27, 2024, 21:04:49Wel viel op dat de pinnetjes zijn geoxideerd. Hoe zou ik die oxidatie het best kunnen wegpoetsen?

Dit soort pinnen maak ik altijd schoon met een radeerstift en nadien behandel ik het met een vloeistof van Van den Hul om oxidatie tegen te gaan. Online zijn radeerstiften makkelijk te vinden. Ben er wel voorzichtig mee want het zijn kleine stukjes glasfiber die er vanaf komen. De oxidatie moet er wel af want het doet het geluid geen goed. Verder zou ik die buisjes eens even laten zitten. Zeker als het echte NOS zijn dan hebben ze wel even nodig. Denk aan een honderd uur. Als iets geen echte verbetering is dan laat ik het altijd achterwege.

Laan

Iedereen mag het zijne denken van buizen. Of dure dacs die slecht meten. :) Ik zie het maar als samenvoegen van smaakjes tot je het lekker vind. Dat laatste heb ik nu het best bereikt met de ayon icm de set in kwestie. Ik kan er eigenlijk niks meer over te mekkeren hebben. Alles verloopt naar wens. Met alle solid state combi's klopte er altijd wel iets niet imo.

Het switchen van de voorbuisjes geeft geen wonderlijk verschil. Ik zal de pootjes reinigen en het nogmaals proberen voor wat langere duur. Wie weet. En als het weinig uitmaakt, ook goed. Ik zoek niet naar een verbetering van iets dat niet goed is.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

brt

Citaat van: Laan op februari 28, 2024, 09:57:21Iedereen mag het zijne denken van buizen. Of dure dacs die slecht meten. :) Ik zie het maar als samenvoegen van smaakjes tot je het lekker vind. Dat laatste heb ik nu het best bereikt met de ayon icm de set in kwestie. Ik kan er eigenlijk niks meer over te mekkeren hebben. Alles verloopt naar wens. Met alle solid state combi's klopte er altijd wel iets niet imo.

Het switchen van de voorbuisjes geeft geen wonderlijk verschil. Ik zal de pootjes reinigen en het nogmaals proberen voor wat langere duur. Wie weet. En als het weinig uitmaakt, ook goed. Ik zoek niet naar een verbetering van iets dat niet goed is.

Mooi dat je zo tevreden bent en dat de Ayon zo goed uitpakt icm de Focals.
Ik kon me ook al niet voorstellen dat het onhandelbare krengen waren, ze waren gewoon op zoek naar wat buizenliefde  ;D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Je, ze willen gewoon buis. Jouw sopra vond ik ook in een ooropslag beter klinken met buis. Het effect op midden en hoog door de buizen was enigszins voorspelbaar. Dat het laag zo goed reageert is echt wel een verrassing.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Laan

Citaat van: Mediator op februari 28, 2024, 09:30:07Dit soort pinnen maak ik altijd schoon met een radeerstift en nadien behandel ik het met een vloeistof van Van den Hul om oxidatie tegen te gaan. Online zijn radeerstiften makkelijk te vinden. Ben er wel voorzichtig mee want het zijn kleine stukjes glasfiber die er vanaf komen. De oxidatie moet er wel af want het doet het geluid geen goed. Verder zou ik die buisjes eens even laten zitten. Zeker als het echte NOS zijn dan hebben ze wel even nodig. Denk aan een honderd uur. Als iets geen echte verbetering is dan laat ik het altijd achterwege.

Ga je voorstel opvolgen. Vandaag een radeerstif besteld. Om te beginnen.de rest van het ritueel volgt dan. :)
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Mediator

Zoals gezegd Laan doe wel ff voorzichtig met die stift want het is rommel. Ik leg meestal keukenpapier onder het buisje, frommel het na gebruik van de stift meteen in elkaar en gooi het meteen weg. Buispinnen goed schoonmaken van glasfiber stukjes. Een radeerstift werkt gelukkig wel goed om de pinnen weer helder te krijgen.

addesmo

Ik moet toch zeggen dat het geluid van de Mcintosh die ik nu heb wel heel erg dicht bij een verdomd goed buizen geluid komt! Misschien wel beter.... :wub:
 Ben toch zeker 30 jaar trouw aan buizen geweest.
Komt misschien wel door de autoformers die er in zitten.

Laan

Citaat van: addesmo op februari 29, 2024, 08:37:24Ik moet toch zeggen dat het geluid van de Mcintosh die ik nu heb wel heel erg dicht bij een verdomd goed buizen geluid komt! Misschien wel beter.... :wub:
 Ben toch zeker 30 jaar trouw aan buizen geweest.
Komt misschien wel door de autoformers die er in zitten.

Fantastisch zo'n Mc ma8950! Ik mocht hem lenen van Marcel, hoewel ik de indruk kreeg dat hij een voorkeur voor een Lux klasse A had. Het is er gelukkig niet van gekomen omdat ik aan de Ayon bleef hangen. Met gelukkig doel ik dan op het prijskaartje :) Er staat later dit jaar een vergelijk tussen de Mc, Lux en Accu op de planning bij Marcel in het kasteel. Daar wil ik sowieso dan heen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Kwabbernoot

Citaat van: addesmo op februari 29, 2024, 08:37:24Ik moet toch zeggen dat het geluid van de Mcintosh die ik nu heb wel heel erg dicht bij een verdomd goed buizen geluid komt! Misschien wel beter.... :wub:
 Ben toch zeker 30 jaar trouw aan buizen geweest.
Komt misschien wel door de autoformers die er in zitten.

Ik denk dat de uitgangstrafo meer invloed op het geluid heeft dan de buizen zelf. Maar ja, het is zo lastig om die steeds uit te wisselen. Dat gaat dan toch makkelijker met de buisjes.
Ik heb zelf jarenlang met OTL's gespeeld (buizenversterker zonder uitgangstrafo's) en dat gaat dan toch erg richting transistor, wat betreft het geluid.

Ik kan mij dan ook goed vooorstellen dat die autoformers een flink aandeel hebben in de weergave.

Groeten...

Rob_Dingen

Citaat van: Kwabbernoot op februari 29, 2024, 09:29:25Ik denk dat de uitgangstrafo meer invloed op het geluid heeft dan de buizen zelf. Maar ja, het is zo lastig om die steeds uit te wisselen. Dat gaat dan toch makkelijker met de buisjes.
Ik heb zelf jarenlang met OTL's gespeeld (buizenversterker zonder uitgangstrafo's) en dat gaat dan toch erg richting transistor, wat betreft het geluid.

Ik kan mij dan ook goed vooorstellen dat die autoformers een flink aandeel hebben in de weergave.

Groeten...
Het is de combinatie van trafo en type buis daar zit best wel verschil in.
Ik heb ook een OTL en daar heb je behoorlijk wat tegenkoppeling nodig en daardoor gaat de klank richting transistors.

Rob

Mediator

Eens dat eindtrafos veel invloed hebben op het geluid. Maar condensatoren in het signaalpad hebben dat ook. Het typisch 'warme' buizen geluid waar tegenstanders het altijd over hebben is vaak terug te voeren op de eindtrafos of een gebrek daar in. De mijns inziens positieve buizen eigenschappen bij met name OTL/OCL tonen zich minder direct. Maar ze zijn er wel degelijk allemaal als je er langer mee leeft. Belangrijkste blijft dat je kiest wat je het meest aanspreekt of dat nu een buis, hybride, klasse A, klasse AB of klasse D. Zoals met veel dingen tegenwoordig valt er veel te kiezen.

Richi

Citaat van: Laan op februari 29, 2024, 09:19:52Fantastisch zo'n Mc ma8950! Ik mocht hem lenen van Marcel, hoewel ik de indruk kreeg dat hij een voorkeur voor een Lux klasse A had. Het is er gelukkig niet van gekomen omdat ik aan de Ayon bleef hangen. Met gelukkig doel ik dan op het prijskaartje :) Er staat later dit jaar een vergelijk tussen de Mc, Lux en Accu op de planning bij Marcel in het kasteel. Daar wil ik sowieso dan heen.
Oei, mag ik dan mee? :angel:
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

brt

#1791
Citaat van: Kwabbernoot op februari 29, 2024, 09:29:25Ik denk dat de uitgangstrafo meer invloed op het geluid heeft dan de buizen zelf. Maar ja, het is zo lastig om die steeds uit te wisselen. Dat gaat dan toch makkelijker met de buisjes.
Ik heb zelf jarenlang met OTL's gespeeld (buizenversterker zonder uitgangstrafo's) en dat gaat dan toch erg richting transistor, wat betreft het geluid.

Ik kan mij dan ook goed vooorstellen dat die autoformers een flink aandeel hebben in de weergave.

Groeten...

Mijn enige ervaring met OTL was een Graaf Gm20, toen ook al op Focals (andere dan nu, de 926 dacht ik). Het staat me nog steeds in het geheugen gegrifd. Heb deze een tijd gehad. Ik ben vergeten waarom ik deze toen toch heb weg gedaan.

Maar door die ervaring staat OTL voor mij voor uber transparantie en aanwezigheid. Het blijft toch bijzonder waarom dit op papier prachtige ontwerp zo weinig toegepast wordt. Het schijnt moeilijk te zijn?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Citaat van: brt op februari 29, 2024, 23:01:08Mijn enige ervaring met OTL was een Graaf Gm20, toen ook al op Focals (andere dan nu, de 926 dacht ik). Het staat me nog steeds in het geheugen gegrifd. Heb deze een tijd gehad. Ik ben vergeten waarom ik deze toen toch heb weg gedaan.

Maar door die ervaring staat OTL voor mij voor uber transparantie en aanwezigheid. Het blijft toch bijzonder waarom dit op papier prachtige ontwerp zo weinig toegepast wordt. Het schijnt moeilijk te zijn?
Moeilijk en onveilig als er geen uitgangs elco in zit.

Rob

brt

Oke. Las ook allerlei enge verhalen over die Graaf OTL, dat als er een buis kapotging, het je speakers zou beschadigen. Misschien heb ik em daarom toen wel weer weggedaan.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Laan

Vandaag dan eindelijk de Sounddeco's van de trap laten zakken. Hoes van de focals eromheen, op een steekwagen en twee personeelsleden eronder om de boel tegen te houden voor als het fout zou gaan. Of het nou handiger is om de speakers met of zonder personeel ertussen te laten crashen laat ik maar in het midden. Feit is dat ze tip top op de begane grond kwamen zodat nu set twee vorm begint te krijgen in de cave.

Natuurlijk gelijk aangesloten op de Classe's. Wel met wat kabels die ik in de gauwigheid kon vinden en met als bron de Marantz NA 6006. Gaaf! Mooi fundament om een mooie set van te brouwen. :)

Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Laan

Wordt weer een leuk audio weekend! Morgen met richi en marcush naar een showtje in Uithoorn. Final electrostaten en Conrad J. Ben benieuwd! En de poetsstift is binnen om de telefunkens te laten shinen.  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

vergeerr72

Citaat van: Laan op maart  1, 2024, 21:49:47Wordt weer een leuk audio weekend! Morgen met richi en marcush naar een showtje in Uithoorn. Final electrostaten en Conrad J. Ben benieuwd! En de poetsstift is binnen om de telefunkens te laten shinen.  :colgate:
Krijg ik ze straks mooier terug dan dat ik ze je gegeven had 😀
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Hannibal_

Citaat van: Laan op maart  1, 2024, 20:24:42Vandaag dan eindelijk de Sounddeco's van de trap laten zakken. Hoes van de focals eromheen, op een steekwagen en twee personeelsleden eronder om de boel tegen te houden voor als het fout zou gaan. Of het nou handiger is om de speakers met of zonder personeel ertussen te laten crashen laat ik maar in het midden. Feit is dat ze tip top op de begane grond kwamen zodat nu set twee vorm begint te krijgen in de cave.

Natuurlijk gelijk aangesloten op de Classe's. Wel met wat kabels die ik in de gauwigheid kon vinden en met als bron de Marantz NA 6006. Gaaf! Mooi fundament om een mooie set van te brouwen. :)



In zo'n cave horen ook gewoon (minimaal  ;)) 2 sets.
Ken de luidsprekers niet, mooi?

En het personeel nog heel?  ;D
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Laan

Deze speakers zijn geheel onbekend hier. Ik denk dat dit ongeveer het enige paar in NL is. Ze zijn erg mooi afgewerkt, erg zwaar en er zijn hele mooie filter componenten gebruikt. De speaker units zijn vrij eenvoudige SB acoustics, die koop je voor enkele tientjes p.st. Ze hebben een paar jaar op kantoor gestaan op een denon versterktje. Met radio 2 op de achtergrond. Nu eens zien wat ze op de dikke Classe doen.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Atoll am 400 | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Richi

Wil ik zo wel ff horen :D
Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a