Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Started by mmuetst, February 22, 2022, 12:13:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mmuetst

Vraag me eigenlijk af of er bekend is hoeveel fabrikanten er zijn die echt zelf hun kabels maken. Is dat misschien bij een forum lid bekend?
Trouwens, over dat zelf maken: als er mensen interesse hebben maar geen soldeerbout (of knutsel angst hebben  ;) ) ik wil best een kabel in elkaar zetten voor leden.
Kosten voor de kabel zijn natuurlijk voor het forum lid. Beloning voor de knutselaar is natuurlijk een lekker biertje   :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

**Marco 76**

#26
Vraag me eigenlijk af of er bekend is hoeveel fabrikanten er zijn die echt zelf hun kabels maken. Is dat misschien bij een forum lid bekend?

Ja, dat blijft altijd een leuke vraag. Ik denk dat veel fabrikanten (de basis van) hun in eigen huis/land ontwikkelde ontwerp (onder streng toezicht  ;) ) elders laten produceren en vervolgens in eigen land/huis de kabels slechts assembleren, zodat het er bij een fabrieksbezoek van de vakpers die mooire assemblagelijn + het gevulde magazijn te zien is. Heeft ook voordeel dat bij maatwerk snel geschakeld kan worden.
Welke internationale regelgeving er is om "made in", "engineered in" of "manufactured in" te mogen voeren weet ik niet en welke conclusie je kan en mag trekken uit die kreten weet ik ook niet. Bij Swiss made horloges is dat beter afgekaderd denk ik.

Ik betwijfel of er (nog) grote jongens/bekende kabelmerken zijn, die echt een kant-en-klare massakabel kopen (zonder eigen inbreng/ontwikkeling), waar dus écht alleen een logo op gaat en wat andere cosmetische ingrepen. Zal er ook m'n hand niet voor in het vuur steken dat t niet gedaan wordt  ;D


Inakustik als voorbeeld geeft aan dat ze de duurste series in huis maken. Of de instapkabels massaspul uit Azië is met Inakustik logo zie ik zo even niet.
https://www.in-akustik.de/en/about-us/made-in-germany/

Supra beweert het ook alles in huis te doen.
http://www.jenving.com/

Nordost:
As one of the few audio cable manufacturers in the hifi industry to design, engineer, and assemble products here in the USA, we have complete control over the production process. The unique ability to oversee the craftsmanship of our products ensures the consistency, quality, and superiority of our audio cables and components.

Crystal Connect/Crystal Cable:
Our products are all designed in-house and manufactured by hand to exacting standards by our highly skilled production team in Elst, the Netherlands. That is why our products connect you to your music like no other brand.

Cardas:
We produce a wide variety of speaker, interconnect, digital, power, and headphone cables, all of which are produced in the US using our own proprietary copper, and terminated at our factory by our talented team of terminators.
We also offer bulk cables, chassis wires in many gauges, and high quality connectors to other manufacturers, and DIY enthusiasts. And we produce our own solder and flux.
We produce ultra pure copper and silver wire, which is used throughout our industry, and in scientific applications at labs around the world. We also offer a proprietary solder (Quad Eutectic) and our own rosin soldering flux.

Rob_Dingen

Ik vind dat het niet uitmaakt waar het gemaakt word, denk dat bijna alle grote merken het uitbesteden.
Het gaat er om dat het in huis ontwikkeld is niet waar het gemaakt word.

Rob

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on February 23, 2022, 12:10:20
Ik vind dat het niet uitmaakt waar het gemaakt word, denk dat bijna alle grote merken het uitbesteden.
Het gaat er om dat het in huis ontwikkeld is niet waar het gemaakt word.

Rob
Ik heb voor de gein (omdat het kan) gevraagd aan Argon wat de specs zijn van hun kabel. Ik kreeg een nette mail terug met de volgende specs:



Ik had stiekem gehoopt dat men iets meer specs kon geven zoals capaciteit. 
Als je dat vergelijkt met de specs van Sommer dan is dit heel mager. Toch is die Argon helemaal niet verkeerd en een goede betaalbare kabel. Als ik de capaciteit zelf meet van een 3 meter lange kabel kom ik +/- 60pF per meter. Iets waar ze volgens mij niet voor hoeven te schamen.
PS kleur was wel handig gezien ik kleurenblind ben  :D Al hoewel sommige beweren dat wit geen kleur is  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

**Marco 76**

Quote from: Rob_Dingen on February 23, 2022, 12:10:20
Ik vind dat het niet uitmaakt waar het gemaakt word, denk dat bijna alle grote merken het uitbesteden.
Het gaat er om dat het in huis ontwikkeld is niet waar het gemaakt word.

Rob

Helemaal eens. Een kabel samengesteld door Amerikaanse of West-Europese handen gaat daardoor niet beter klinken en is geen kwaliteitsgarantie.
Toch is er geen enkele marketingafdeling die "Proudly made in China" als uiting gebruikt  :) Dat bekt toch minder denk ik.

mmuetst

Als je naar het schema van de kabel kijkt dan zie je dit.

En dan moet er nog een weerstand aan de ingang en uitgang geplaatst worden (als ik het goed heb).
Ik zat te zoeken naar een rekenvoorbeeld op internet zodat je kunt bepalen wanneer een kabel als een filter gaat werken. Iemand een link?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

katwax

Quote from: mmuetst on February 22, 2022, 23:16:06
Het is maar hoe je het bekijkt, als dat pikkie rond de 60Hz (bij ons natuurlijk 50Hz) verwaarloosbaar is omdat het een te klein signaal is ga je het uiteindelijk niet horen uit je luidsprekers. Bijvoorbeeld als de ruisvloer van je versterker hoger ligt zal dit uiteindelijk verzuipen en niet meer terug te vinden zijn aan de uitgang naar je luidsprekers. In jou eigen topic had je het over "white noise" uit de rechter luidspreker door een combinatie streamer/software, tja dan is je probleem geen 50 Hz brom  ;)
Ik doelde niet specifiek op die 60Hz, ik zag het wat algemener dat er dus mogelijk iets kan meeliften. Als je specifiek wil weten wat er meelift zou je zelf al die "rotzooi" gecontroleerd er in de keten voor de netwerkkabel moeten droppen :)

Die noise kwam uit de tweeter dus zal wel iets hoger zijn dan 60Hz, probleem zat hem in foute omzetting van DSD naar PCM.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mmuetst

Quote from: katwax on February 23, 2022, 16:51:24
Ik doelde niet specifiek op die 60Hz, ik zag het wat algemener dat er dus mogelijk iets kan meeliften. Als je specifiek wil weten wat er meelift zou je zelf al die "rotzooi" gecontroleerd er in de keten voor de netwerkkabel moeten droppen :)

Die noise kwam uit de tweeter dus zal wel iets hoger zijn dan 60Hz, probleem zat hem in foute omzetting van DSD naar PCM.
Als ik deze pagina bekijk hangt het dus ook af van de streamer zelf.
Ik denk dat als de schakeling waar de UTP het apparaat binnen komt elektronisch goed is uitgevoerd/ontworpen je helemaal geen rommel binnen krijgt. Storingen worden niet als data gezien. Ergens moet er via een omweg die stoorsignalen weer in het audio signaal komen.   
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Quote from: mmuetst on February 23, 2022, 15:28:33
Als je naar het schema van de kabel kijkt dan zie je dit.

En dan moet er nog een weerstand aan de ingang en uitgang geplaatst worden (als ik het goed heb).
Ik zat te zoeken naar een rekenvoorbeeld op internet zodat je kunt bepalen wanneer een kabel als een filter gaat werken. Iemand een link?
Je mist de spoel in serie met de weerstand.

Rob_Dingen

#34
Quote from: mmuetst on February 23, 2022, 15:28:33
Als je naar het schema van de kabel kijkt dan zie je dit.

En dan moet er nog een weerstand aan de ingang en uitgang geplaatst worden (als ik het goed heb).
Ik zat te zoeken naar een rekenvoorbeeld op internet zodat je kunt bepalen wanneer een kabel als een filter gaat werken. Iemand een link?

Dat klopt niet zoals Rowdy zegt moet er een spoel in serie.
De som is als volg Hz=1/2pi*R*C.
Waarbij R de uitgangsweerstand van de bron is en C de totale capaciteit van de kabel.
Hierbij word meteen duidelijk dat hoe hoger de uitgangs impedantie van de bron is (bijv buizen preamp) hoe meer last je van de capaciteit hebt en dus een laag doorlaat filter maakt.
Nu is dat meestal niet aan de orde met interlinks van een meter
Het grootste probleem van de bekabeling in audio is dat er geen standaard is zoals bijv bij analoog video en digitaal wel is.
Bij video word de kabel met de juiste weerstand afgesloten zodat de kabel op zijn best presteert.
Bij Audio is het toeval mocht het perfect zijn.
Als je thuis een puls generator hebt en een scoop kun je het zo zien.
Sluit de kabel aan op de puls generator en gebruik een potmeter als afsluiting zodat je van 1 Ohm tot bijv 1K kunt regelen en belasten.
Bij veel kabels ontstaat een slinger boven op de puls en met de juiste belasting gaat dat weg.
Dus op basis van deze theorie zou het mogelijk kunnen zijn dat je dat hoort.

Rob


Rob_Dingen

Haha Audio en Techniek, denk dat ik die allemaal nog heb.

Rob

mmuetst

Quote from: Rob_Dingen on February 23, 2022, 18:47:35
Dat klopt niet zoals Rowdy zegt moet er een spoel in serie.
De som is als volg Hz=1/2pi*R*C.
Klopt het nu wel of niet? Want ik zie in de fomule alleen 1/2pi*R*C  maar geen L in henry voor de spoel. Mijn meter meet ook alleen een capaciteit als ik de kabel er aan hang.
De formule die je geeft staat ook op deze Wiki

Of mag je die spoel verwaarlozen?
Volgens audio en techniek klopt het wat Rowdy zegt, maar als je stelt dat de inductie verwaarloosbaar is, dan klopt mijn schema eigenlijk wel weer.


Quote from: Rob_Dingen on February 23, 2022, 18:47:35
Waarbij R de uitgangsweerstand van de bron is en C de totale capaciteit van de kabel.
Maar waar laat je de weerstand van de kabel zelf en de ingangsweerstand van de ingang aan de andere kant? Of mag je die verwaarlozen?

Quote from: Rob_Dingen on February 23, 2022, 18:47:35
Hierbij word meteen duidelijk dat hoe hoger de uitgangs impedantie van de bron is (bijv buizen preamp) hoe meer last je van de capaciteit hebt en dus een laag doorlaat filter maakt.
Nu is dat meestal niet aan de orde met interlinks van een meter
Het grootste probleem van de bekabeling in audio is dat er geen standaard is zoals bijv bij analoog video en digitaal wel is.
Bij video word de kabel met de juiste weerstand afgesloten zodat de kabel op zijn best presteert.
Bij Audio is het toeval mocht het perfect zijn.
Als je thuis een puls generator hebt en een scoop kun je het zo zien.
Sluit de kabel aan op de puls generator en gebruik een potmeter als afsluiting zodat je van 1 Ohm tot bijv 1K kunt regelen en belasten.
Bij veel kabels ontstaat een slinger boven op de puls en met de juiste belasting gaat dat weg.
Dus op basis van deze theorie zou het mogelijk kunnen zijn dat je dat hoort.

Rob
Dat is duidelijk.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.


Rob_Dingen

Bij korte interlinks mag je R kabel en inductie verwaarlozen.
Behalve bij bijv de First v/d Hul, dat is een koolstof kabel met een hogere impedantie.
De inductie is in serie met de kabel dus die meet je aan beide uiteinden van de kabel maar dan moet je een goede meter hebben.

Rob

mmuetst

Zag deze leuke test van 4 XLR kabels van betaalbare kwaliteit. Één sprong er duidelijk uit omdat dit een slechte kopie is: AliExpress "Canare L-4E6S/Neutrik" waarvan de bedrading niet goed is aangesloten.
Je ziet dit gelijk terug in de gevoeligheid van storing van buitenaf. Natuurlijk zou je dit zelf opnieuw op de juiste manier kunnen solderen: https://nl.wikipedia.org/wiki/XLR

Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Een goed onderbouwde test dat laat zien dan een PS audio PowerPlant P12 eigenlijk het signaal van een goede dac "slechter" maakt (in werkelijkheid kun je het niet horen omdat het beneden onze grens van horen ligt).
test PS audio Powerplant p12
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Waarom is een lineaire voeding beter dan een geschakelde?
Ik vraag me dat nog steeds af waarom een lineaire voeding beter zou moeten zijn dan een geschakelde.
Als ik terug ga redeneren zou het juist anders om zijn (mits goed uitgevoerd).
Bij een geschakelde voeding gaan we gelijk van de 230volt wissel spanning een gelijkspanning maken. We zijn dan de 50hz component eigenlijk dan al kwijt. Daarna gaan we die gelijkspanning schakelen op een hoge frequentie die buiten het audio gebied ligt. Dit zorgt dat we met een kleine transformator de spanning omlaag kunnen transformeren. Hierna gaan we er weer een gelijkspanning van maken, maar hebben we veel minder te overbruggen qua rimpel. Bij een lineaire voeding blijf ik aan de secundaire kant van de transformator nog steeds 50Hz houden die na gelijkrichting lastiger is om te ontdoen van een rimpel.
Even een voorbeeld van een power amp met een geschakelde voeding die momenteel een hele hoge aanzien heeft: Benchmark AHB2. Deze versterker heeft zo'n lage ruisvloer en vervorming  mede door een goede geschakelde voeding.  Ben benieuwd naar andere inzichten.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy


mmuetst

Quote from: Rowdy on March  5, 2022, 08:52:35
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/elektuur/1980/02/page66/index.html

Vooral de nadelen wegen voor mij zwaarder dan de voordelen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelende_voeding
Ik zie die nadelen alleen bij slechte voedingen. Maar zoals altijd heb ik bij lineaire voedingen ook veel ellende gezien, zoals de elco's in mijn NAD versterker.
Dus, nee ik zie die nadelen niet omdat het uitgaat van een slechte kwaliteit voeding.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

De elco's in je NAD versterker kun je repareren, maar kan jij een geschakelde voeding repareren op componenten niveau? Dus niet een hele printplaat vervangen, maar bijvoorbeeld een elco.

Hannibal_

Ik denk dat in hifi-installaties, zeker ook streamers, veel meer ontwerp zaken zitten die belangrijk zijn dan alleen de voeding.
Hoe goed schakelende ook kunnen zijn, ik ben bang dat er juist vaak bochten afgesneden worden ivm kosten. Ik houd schakelende voedingen in ieder geval zo veel mogelijk uit de buurt van de rest van de spullen....

Wel leuk leesdraadje, compliment
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

Quote from: Rowdy on March  5, 2022, 11:51:35
De elco's in je NAD versterker kun je repareren, maar kan jij een geschakelde voeding repareren op componenten niveau? Dus niet een hele printplaat vervangen, maar bijvoorbeeld een elco.
Ja hoor, zou niet weten waarom niet. Heb vroeger heel wat geschakelde voedingen gerepareerd toen in bij Actebis Computers monitoren repareerde. Maar dat waren niet de onderdelen die het snelste stuk gingen binnen garantie.
Maar de stelling was ook meer waarom een lineaire voeding per definitie beter zou zijn (dus minder ruis en stoorsignalen binnen de audio band).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Quote from: Hannibal_ on March  5, 2022, 12:12:30
Ik denk dat in hifi-installaties, zeker ook streamers, veel meer ontwerp zaken zitten die belangrijk zijn dan alleen de voeding.
Hoe goed schakelende ook kunnen zijn, ik ben bang dat er juist vaak bochten afgesneden worden ivm kosten. Ik houd schakelende voedingen in ieder geval zo veel mogelijk uit de buurt van de rest van de spullen....

Wel leuk leesdraadje, compliment
Dat ben ik met je eens, en bij een geschakelde voeding moet als je het goed doet er ook voor zorgen dat je het lichtnet niet vervuild. Dus er moet een goed filter in zitten die er voor zorgt dat dit niet gebeurt. Maar ik geloof ook dat als een fabrikant aandacht besteedt aan een geschakelde voeding geen enkel probleem oplevert.
Dat niet elke fabrikant een goede voeding levert dat is wel duidelijk. Maar waarom zou je die dan niet vervangen voor een geschakelde voeding die wel goed ontworpen is? Waarom is per definitie een lineaire voeding dan beter?  Vergeet niet dat het magnetische strooiveld van een transformator ook invloed kan hebben op je audio kwaliteit (als deze natuurlijk in hetzelfde apparaat zit).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Hannibal_

Quote from: mmuetst on March  5, 2022, 12:48:34
Dat ben ik met je eens, en bij een geschakelde voeding moet als je het goed doet er ook voor zorgen dat je het lichtnet niet vervuild. Dus er moet een goed filter in zitten die er voor zorgt dat dit niet gebeurt. Maar ik geloof ook dat als een fabrikant aandacht besteedt aan een geschakelde voeding geen enkel probleem oplevert.
Dat niet elke fabrikant een goede voeding levert dat is wel duidelijk. Maar waarom zou je die dan niet vervangen voor een geschakelde voeding die wel goed ontworpen is? Waarom is per definitie een lineaire voeding dan beter?  Vergeet niet dat het magnetische strooiveld van een transformator ook invloed kan hebben op je audio kwaliteit (als deze natuurlijk in hetzelfde apparaat zit).

Tja... ik denk toch dat schakelende voedingen vervelendere storing geven over het algemeen. Als een goed ontworpen voeding ook maar iets duurder is in het maken is de rekensom vaak snel gemaakt. Maal weet ik hoeveel units is er denk ik gewoon al snel een stem in het bedrijf "als het wat minder kan en ook goed genoeg is....". Vaak ook door de mensen die niet inhoudelijk belast zijn imo, maar wel veel invloed hebben.

Hmmm ik weet niet of het strooiveld even erg is en zo veel invloed heeft hoor. Daarmee zeg ik niet dat het onzin is, maar gewoon echt dat ik het niet weet. Schakelende voedingen heb ik gewoon wel vaak storing ondervonden.

Klein voorbeeld van hoe design bepalend kan zijn, in mijn eerste baan ontwierpen en bouwden we processor en I/O boarden. Op die printen zaten op de voeding kanalen om de zoveel centimeter ontkoppelcondensatoren (zo noemden wij ze in ieder geval) om ook delen van de print elkaar niet te laten beïnvloeden. Die zaten letterlijk over de voeding banen om die "schoon" te houden. Computer elektronica is best hoogfrequent en hoe hoger frequent, hoe lastiger te managen (anders moet je maar eens kijken, andere orde dat wel, bij Hollandse signaal radar systemen; een bocht in een printbaantje kan al allerlei effecten geven).

En dat is nog maar 1 dingetje.
Ik bedoel maar te zeggen, kwaliteit zit in heel veel kleine dingen wat elektronica design betreft.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.