Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Started by mmuetst, February 22, 2022, 12:13:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Sorry maar is het niet gewoon lachwekkend dat we al naar neuroscience en zometeen quantum technieken moeten gaan om maar te bewijzen dat er verschillen zijn ?

Als je het niet hoort koop je het het. Als je het zonder blindtest wel hoort en het is het geld waard (betwijfel dat nog steeds) dan doe je het.

Zou wel eens bij iemand snachts alle highend kabels willen vervangen voor standaard goede Internlinks durf te wedden dat er geen verschil word gehoord. ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DofN

Het onderzoek toont juist aan dat gehoorde verschillen verklaard worden door je bias (je hoort wat je wil horen).

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 16, 2023, 09:33:30Zou wel eens bij iemand snachts alle highend kabels willen vervangen voor standaard goede Internlinks durf te wedden dat er geen verschil word gehoord. ;)


Dat zou leuk zijn, en natuurlijk ook een beetje creepy als je dat echt zou doen bij iemand van hier :D






You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wasbeer2006

Wat ik 15 jaar geleden wel merkte was een belden kabel van de meterkast naar huiskamer en goede belden stroomkabels met afscherming naar de apparatuur. ( koste niet de wereld ik dacht 250 tot 300 euro)

Merkte het niet qua geluid, maar wel qua beeld op mijn tv, die gaf geen ghosting meer en was zwarter. Maar geluid kon ik echt niet horen. Gelukkig scheelt een hoop geld :colgate:

TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

J.A.F._Doorhof

Wij hebben grondkabel liggen van de meterkast naar het HT.

Weet niet of het scheelt maar we hebben een aparte standaard groep voor het ht en dat scheelde hier wel wat.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wasbeer2006

Dat heb ik ook aparte groep voor HT die vanaf rechts komt en van links komt UTP/coax en overige kabels.

Toen ik hier kwam wonen meteen zo neergelegd, kabel door de muur van de garage, staat ook weinig tot geen aparatuur, dus die gaat schoon naar de HT wcd,s.
Daarnaast die fase zo leeg mogelijk gehouden/ zaken op gezet die ik niet gebruik als ik naar de HT kijk en luister.

Ook vanaf de outlets SFTP kabels en alles bedraad en ik zorg dat niet alles over elkaar loopt.
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

J.A.F._Doorhof

Vooral dat apart houden scheelt enorm.
Heb al eerder aangegeven, een gescheiden signaal weg en dan vooral voedingen en stroom uit de buurt van apparatuur houden, is de beste upgrade voor je audio die je kan doen.

Kabels zijn feitelijk kleine antennetjes waar zeer zwakke signalen doorheen gaan, die zijn flink gevoelig voor een lekker voeding die troep uitstuurt. Dit is ook waarom die hele waanzin van audiofiele netwerk switches is ontstaan, pak gewoon een goede netwerk switch en wissel de voeding voor 1 van een paar tientjes en houd die weg van je apparatuur en voila, audiofiele netwerk switch :D of wel je haalt de storing weg.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ik vraag me af wanneer je een dikke vette voeding op een interlink zet, dit dan hoorbaar is ?

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Absoluut.
Hou voor de grap maar eens je telefoon bij kabels.
Dat hoor je direct bij veel kabels.

Als ik aan het opnemen ben en mijn telefoon ligt bij de console dat hoor ik regelmatig storing.
Leg ik de telefoon een paar meter weg is dat weg.
En dat is met XLR kabels :D

Wat ik meestal aanraadt is een voeding gewoon even langs kabels te halen en dan hoor je het vanzelf, maar beste is gewoon zeker voor onzeker en scheiden, het is super simpel en snel te doen en het scheelt altijd. Alleen al in netheid :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 17, 2023, 12:16:59Absoluut.


Zal het van het weekend eens testen. Ik heb alleen digitale verbindingen tussen alles. Maakt dat je absoluut minder absoluut of niet ?

Invloed op phono kabels heb ik eerder waargenomen. Op interlinks, speakerskabels ed nog nooit.

Maar je zegt absoluut, dus het moet er zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gerard123

Quote from: chansig on November 17, 2023, 13:07:30Zal het van het weekend eens testen. Ik heb alleen digitale verbindingen tussen alles. Maakt dat je absoluut minder absoluut of niet ?

Invloed op phono kabels heb ik eerder waargenomen. Op interlinks, speakerskabels ed nog nooit.

Maar je zegt absoluut, dus het moet er zijn.

Gr. Hans

Ik merk het vooral bij oudere apparatuur van voor het gsm tijdperk. Bijvoorbeeld een Luxman L80 met houten kast is er zeer gevoelig voor.
Ik weet nog mijn eerste gsm, die legde ik op het nachtkastje naast de wekkerradio. Begon die radio opeens midden in de nacht vage geluidjes te maken.

J.A.F._Doorhof

@chansig
Scherm aan op flinke helderheid helpt.

Geen idee met digitale Interlinks eigenlijk. Met analoge hoorde je goed waar de afscherming werkte :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediator


Ik denk dat dit soort filmpjes audio/muziekliefhebbers ook wel op een verkeert been kunnen zetten. Waar ik vooral wat moeite mee heb is het overzicht op het einde waarin men kabels op allerlei gebieden een cijfer geeft. Dat zou mijn inziens onterecht een indruk kunnen geven dat je met kabels kunt tunen. Ik geloof wel in een goede kabel. Maar een goede kabel voegt niets toe en laat zo min mogelijk weg. In mijn ervaring zijn er ook wel kabels die bijvoorbeeld een tilt geven in het mid-hoog of het hoog om maar eens wat te noemen. Wellicht vind je dat mooi, je goed recht. Maar het heeft niets met natuurlijkheid te maken.

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 17, 2023, 14:36:27@chansig
Scherm aan op flinke helderheid helpt.

Ik dacht dat het over geluidsweergave ging. Nu raak ik in de war.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Als je je telefoon langs de kabels haalt wil een storing vaak eerder hoorbaar zijn met scherm op volle sterkte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Quote from: Mediator on November 17, 2023, 14:47:30Ik geloof wel in een goede kabel. Maar een goede kabel voegt niets toe en laat zo min mogelijk weg. In mijn ervaring zijn er ook wel kabels die bijvoorbeeld een tilt geven in het mid-hoog of het hoog om maar eens wat te noemen. Wellicht vind je dat mooi, je goed recht. Maar het heeft niets met natuurlijkheid te maken.
Een goede kabel heeft gewoon een rechte frequentie verloop. En laat nu in de audio band dat meestal het geval te zijn. Gewoon kaarsrecht van 20 tot 20 Khz. Veel verschillen worden subjectief beschreven, maar als je de kabel objectief laat na meten blijft er weinig over van deze bevindingen.
Maar goed, dit is al eerder in dit topic behandeld.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Mediator

Quote from: mmuetst on November 18, 2023, 18:39:16Een goede kabel heeft gewoon een rechte frequentie verloop. En laat nu in de audio band dat meestal het geval te zijn. Gewoon kaarsrecht van 20 tot 20 Khz. Veel verschillen worden subjectief beschreven, maar als je de kabel objectief laat na meten blijft er weinig over van deze bevindingen.
Maar goed, dit is al eerder in dit topic behandeld.


Het ging mij juist om dat andere deel van mijn reactie Mmuetst. Wat ik verder van kabels vind dat vind ik en daar verandert voor mij ook niets meer aan. Het lijkt me ook dat dit niet in dit topic hoort. Dat andere deel wat ik aanhaalde hoort er wel thuis want het geeft aan waar ik in ieder geval de grens leg.

Spijkie

Ik vond dit stuk op internet en intrigeerde me wel omdat ik met cardas speel, na veel verschillende kabels gehoord te hebben:

Ahne himself was initially more or less indifferent to the copper thing until Cardas personally showed him microscope images of different copper types and it became clear that the crystal structure of these types differed significantly. That aroused Ahne's interest – and in fact his engineers later certified that the conductivity of Cardas copper was the same as that of silver ... actually a technical impossibility.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Mao

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 16, 2023, 09:33:30Sorry maar is het niet gewoon lachwekkend dat we al naar neuroscience en zometeen quantum technieken moeten gaan om maar te bewijzen dat er verschillen zijn ?

Als je het niet hoort koop je het het. Als je het zonder blindtest wel hoort en het is het geld waard (betwijfel dat nog steeds) dan doe je het.

Zou wel eens bij iemand snachts alle highend kabels willen vervangen voor standaard goede Internlinks durf te wedden dat er geen verschil word gehoord. ;)


En als je op dat niveau verschillen hoort is het dan een verbetering of een verandering zoveel smaken zoveel .....
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

mmuetst

Quote from: Mao on Yesterday at 18:34:20En als je op dat niveau verschillen hoort is het dan een verbetering of een verandering zoveel smaken zoveel .....
Nee, subjectief en daar ging dit topic nu net niet over.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Probleem is dat er waardes en eigenschappen aan kabels worden gehangen die niet waar zijn.
En daarvan denk ik dat heel veel tussen de oren zit.

Dus als je in de nacht zonder medeweten van de luisteraar alles vervangt door goede bekabelingen maar een stuk goedkoper denk ik inderdaad dat er maar heel weinig mensen het verschil zouden horen als ze het niet weten.

Smaak is alles.
Een kabel is een kleine EQ niets meer of minder.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"