Aanschafadvies phono versterker

Gestart door PascalP, februari 5, 2022, 15:52:07

« vorige - volgende »

addesmo

Citaat van: GuidoK op februari 14, 2022, 12:03:05
Wat voor element ga je er dan op aansluiten?

Want ik denk dat je daar wel een verhouding in moet zien.
De stappen in kwaliteit (en daarmee bedoel ik objectief te meten parameters) die je met een element wat op een hoger technisch niveau staat (betere naald, betere cantilever, MC ipv MM) kan maken zijn veel groter dan met een phonopre.
Dus een phonopre van €500 met een element van €200 is imo een onverstandige combinatie. Andersom zou een betere zijn (phonopre €200 en een element van €500)

Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn ervaring is juist dat de phonotrap heel veel uitmaakt en dat er voor relatief weinig geld, bijvoorbeeld een Denon of Audiotechnica een prima element te scoren is.
De phono versterker heeft immers de taak om een minuscuul signaal tig x te versterken.
Ik durf zelfs wel te beweren dat van de hele phono keten de pre het meeste verschil maakt! Althans dat is mijn ervaring ;)

roeleken

ja elke schakel is belangrijk inderdaad. Nu moeten we wel onthouden dat de topicstarter juist begint en waarschijnlijk geen 500 euro aan een phono pre uit wil geven. Maar zoals ik al zei, tweedehands kun je mooie phono pre's vinden.

Accuphase E350, Dac40 module, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream met Sbooster, Atlas Hyper ls

PascalP

Citaat van: addesmo op februari 14, 2022, 11:06:28
Als je de kans hebt om de Atoll thuis te proberen zou ik dat zeker doen. Mooiste is als je tegelijker tijd ook een andere, bijv. de Graham en Projekt erbij hebt ;D

gaan we regelen :)

Citaat van: GuidoK op februari 14, 2022, 12:03:05
Wat voor element ga je er dan op aansluiten?

Want ik denk dat je daar wel een verhouding in moet zien.
De stappen in kwaliteit (en daarmee bedoel ik objectief te meten parameters) die je met een element wat op een hoger technisch niveau staat (betere naald, betere cantilever, MC ipv MM) kan maken zijn veel groter dan met een phonopre.
Dus een phonopre van €500 met een element van €200 is imo een onverstandige combinatie. Andersom zou een betere zijn (phonopre €200 en een element van €500)

Heb mijn oog op een ortofon 2M Bronze welke ik aangeboden heb gekregen voor een zeer nette prijs, is dan de PNP uitvoering met bajonet dus zou ook op de Technics moeten passen verder.
Dit is dan wel een MM, maar de genoemde Denon MC elementen in dit topic zijn ook zeker een optie

Citaat van: roeleken op februari 14, 2022, 12:52:21
ja elke schakel is belangrijk inderdaad. Nu moeten we wel onthouden dat de topicstarter juist begint en waarschijnlijk geen 500 euro aan een phono pre uit wil geven. Maar zoals ik al zei, tweedehands kun je mooie phono pre's vinden.

^^

Kleine kanttekening wel... de aanschaf van de Technics SL1210MK2 staat een beetje op losse poten, de verkoper had nog wat bedenktijd nodig of hij er wel afstand van wou doen ivm de emotionele waarde voor hem ook.
Maar ik heb geduld en geen haast, zal dan ook geen overhaaste dingen gaan doen en de eerste de beste SL1200 van Marktplaats kopen ;)

Bovendien heb ik van een maat van me een Cambridge Azur 551P phono versterker kunnen lenen, dus dan heb ik in ieder geval al een instapper waartegen ik bijvoorbeeld de Atoll en GA2 kan vergelijken  :angel:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

GuidoK

Citaat van: addesmo op februari 14, 2022, 12:49:30
Daar ben ik het niet mee eens.
Mijn ervaring is juist dat de phonotrap heel veel uitmaakt en dat er voor relatief weinig geld, bijvoorbeeld een Denon of Audiotechnica een prima element te scoren is.
De phono versterker heeft immers de taak om een minuscuul signaal tig x te versterken.
Ik durf zelfs wel te beweren dat van de hele phono keten de pre het meeste verschil maakt! Althans dat is mijn ervaring ;)
Daarom zeg ik ook objectieve parameters die je kan meten.
En daar zit bij elementen gewoon veel meer verschil in.
Neemt niet weg dat er in phonopre ook verschillen zit. Ze zijn alleen objectief gezien kleiner. Helemaal als je de ingangscapaciteit als een variabele gaat beschouwen.
Deze zou bij elke goede phonopre ook op 0pF te schakelen moeten zijn.
Extra capaciteit toevoegen kan namelijk altijd nog, desnoods met een rca splitter.

Ik kan ook wel zeggen: voor relatief weinig geld kan je een prima phonopre scoren.
Sterker nog, ik durf wel te zeggen dat voor relatief weinig geld een phonopre te scoren is die waarschijnlijk exact dezelfde opamps heeft als je phonopre die jij wellicht voor ogen hebt, en waarbij dus die tig x versterking door hetzelfde componentje gebeurt.
Ik bedoel, eigenlijk alle opamps in phonopre's onder de €1000 kosten doorgaans tussen de € 0,50 en € 4,50. En als het een phonopre in smd techniek betreft, is dat vaak nog maar een fractie daarvan.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

addesmo

Tja, goed lezen is een kunst he
Ik schrijf over ervaring en beleving! ;D

GuidoK

Citaat van: PascalP op februari 14, 2022, 13:47:36

Heb mijn oog op een ortofon 2M Bronze welke ik aangeboden heb gekregen voor een zeer nette prijs, is dan de PNP uitvoering met bajonet dus zou ook op de Technics moeten passen verder.

Even los van wat ik van een hoop ortofon elementen vind (ze zijn erg duur voor welke technologie je ervoor krijgt; bij AT kost vergelijkbare technologie €100 minder); ik begrijp de Ortofon PNP uitvoeringen niet.

Ik bedoel: die combo weegt 20 gram (opgave ortofon).
Een ortofon bronze heeft een compliantie van 22mm/N (opgave ortofon)

Ook al heeft de rest van de toonarm géén massa (dus alles wat we zien aan een toonarm, de armbuis, het contragewicht, de gimbal....het bestaat nu even allemaal uit lucht), dan nog kom je op een resonantiefrequentie van 7,5Hz. Dus onder de 8Hz wat ongeveer je target minimum is.
Waarom gebruiken ze niet het gewicht van een orginele technics headshell (7 gram oid).  De ortofon 2m serie elementen zijn al vrij zwaar (7,2 gr) voor hun doen icm hun compliantie; maar dan stoppen ze 'm ook nog op een hele zware headshell. :crazy:

Even uitgaande van dat de rest van een sl-1200 arm ongeveer 5 gram (wat vrij licht is voor een japanse S arm) aan de effectieve massa bijdraagt, kom je dus op een totale effectieve massa van ca. 25 gram.
Daarbij kan je dus een resonantiefrequentie van 6,8Hz verwachten. Dus aanzienlijk lager dan die 8Hz (10hz is eigenlijk een beetje de streefwaarde).
Dus ik vraag me maar 1 ding af bij die PNP versies: waarom?!?

En dan heb ik het nog geeneens over het feit dat je je element niet kan uitlijnen. Daar moet je je wel van bewust zijn.
Dat zou niets voor mij zijn. Ze hebben voor een sme montageafstand van 52mm gekozen.
Kan je dit ding ook uit die pnp headshell halen en op een normale headshell plaatsen? (de OEM technics headshell)

GuidoK

Citaat van: addesmo op februari 14, 2022, 17:50:13
Ja ik lees heel erg goed. Maar lees jij het ook goed?
je bent het met subjectieve argumenten niet eens met een objectief verhaal :angel:

Hannibal_

Ik denk als je met een MM pre begint, je die wel weer goed kwijt kunt als je toch een MC element wilt plaatsen later.

Ik denk dat je nog verrast bent van een goed MM element op een goede MM pre ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

mmuetst

@PascalP mocht het zo ver komen dat de Technics je eigendom wordt en je hebt hulp nodig bij het inbouwen van een nieuw element, dan kan ik je wel helpen. Heb een afstelplaat van Ortofon en bezit een scoop om e.a. af te stellen. Moet Utrecht natuurlijk wel binnen je bereik zijn qua afstand  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

graafie

Heb zelf deze week de Lehmann Black Cube SE II binnen gekregen.....ik vind hem 3x niks.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, B&W 803 D3, Marantz PM 15s1, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

Mediator

Citaat van: addesmo op februari 14, 2022, 17:50:13

Ik sluit me voor de volle honderd procent aan bij je beleving en ervaring dan.

Mediator

Citaat van: graafie op februari 16, 2022, 18:23:35
Heb zelf deze week de Lehmann Black Cube SE II binnen gekregen, wat een top versterker.

Mooie en veilige keuze. De Lehman blackcube was altijd al een mooie upgrade boven interne phonotrappen en de instap losse phonotrappen waaronder die van NAD, Rega, Project, etc.

PascalP

Citaat van: GuidoK op februari 14, 2022, 18:06:47
Even los van wat ik van een hoop ortofon elementen vind (ze zijn erg duur voor welke technologie je ervoor krijgt; bij AT kost vergelijkbare technologie €100 minder); ik begrijp de Ortofon PNP uitvoeringen niet.

Ik bedoel: die combo weegt 20 gram (opgave ortofon).
Een ortofon bronze heeft een compliantie van 22mm/N (opgave ortofon)

Ook al heeft de rest van de toonarm géén massa (dus alles wat we zien aan een toonarm, de armbuis, het contragewicht, de gimbal....het bestaat nu even allemaal uit lucht), dan nog kom je op een resonantiefrequentie van 7,5Hz. Dus onder de 8Hz wat ongeveer je target minimum is.
Waarom gebruiken ze niet het gewicht van een orginele technics headshell (7 gram oid).  De ortofon 2m serie elementen zijn al vrij zwaar (7,2 gr) voor hun doen icm hun compliantie; maar dan stoppen ze 'm ook nog op een hele zware headshell. :crazy:

Even uitgaande van dat de rest van een sl-1200 arm ongeveer 5 gram (wat vrij licht is voor een japanse S arm) aan de effectieve massa bijdraagt, kom je dus op een totale effectieve massa van ca. 25 gram.
Daarbij kan je dus een resonantiefrequentie van 6,8Hz verwachten. Dus aanzienlijk lager dan die 8Hz (10hz is eigenlijk een beetje de streefwaarde).
Dus ik vraag me maar 1 ding af bij die PNP versies: waarom?!?

En dan heb ik het nog geeneens over het feit dat je je element niet kan uitlijnen. Daar moet je je wel van bewust zijn.
Dat zou niets voor mij zijn. Ze hebben voor een sme montageafstand van 52mm gekozen.
Kan je dit ding ook uit die pnp headshell halen en op een normale headshell plaatsen? (de OEM technics headshell)

Volgens mij is de PNP uitvoering ook niet meer verkrijgbaar inmiddels...

Ik heb geen idee of ie te demonteren is en los te gebruiken als een 'normaal' element?
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

Citaat van: Hannibal_ op februari 14, 2022, 19:11:09
Ik denk als je met een MM pre begint, je die wel weer goed kwijt kunt als je toch een MC element wilt plaatsen later.

Ik denk dat je nog verrast bent van een goed MM element op een goede MM pre ;)

Dat gaan we vast een keer ervaren, voor nu zet ik de plannen even in de ijskast gezien de Technics niks lijkt te worden en ik beter even verder kan kijken op mijn gemak en het dan beter even kan uitstellen tot nadat we verhuisd zijn later dit jaar, iets met prioriteiten enzo ;)
Toevallig gisteren wel mijn oude trouwe Sony speler aangesloten in de HT, haha, dus heb wel wat te luisteren hoor  :coffee:

Citaat van: mmuetst op februari 14, 2022, 19:43:54
@PascalP mocht het zo ver komen dat de Technics je eigendom wordt en je hebt hulp nodig bij het inbouwen van een nieuw element, dan kan ik je wel helpen. Heb een afstelplaat van Ortofon en bezit een scoop om e.a. af te stellen. Moet Utrecht natuurlijk wel binnen je bereik zijn qua afstand  ;)

Bedankt voor het aanbod, waardeer ik zeer en zal het zeker onthouden!  8)

Citaat van: graafie op februari 16, 2022, 18:23:35
Heb zelf deze week de Lehmann Black Cube SE II binnen gekregen, wat een top versterker.

Die staat zeker op mijn shortlist momenteel, wel de 'statement' uitvoering dan maar kan altijd nog uitgebreid worden met de voeding bijvoorbeeld.
Zie nu trouwens op de site van Lehmann dat er ook een Black Cube (SE) II is?

mmuetst

Misschien is dit iets: klikker de klik :D
Maar misschien een beetje overkill  ;)

PascalP

graafie

Citaat van: PascalP op februari 17, 2022, 11:41:14

Die staat zeker op mijn shortlist momenteel, wel de 'statement' uitvoering dan maar kan altijd nog uitgebreid worden met de voeding bijvoorbeeld.
Zie nu trouwens op de site van Lehmann dat er ook een Black Cube (SE) II is?

Die Black Cube SE II heb ik dus deze week binnen gekregen.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, B&W 803 D3, Marantz PM 15s1, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

PascalP

Citaat van: graafie op februari 17, 2022, 23:40:14
Die Black Cube SE II heb ik dus deze week binnen gekregen.

Ah ik zie het nu in je vorige post, had er overheen gelezen dat er nog een 'II' achter stond :)

PascalP

Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Door wat vertraging, ziek zijn, kinderen die ziek zijn, Corona, werk, noem maar op, vandaag pas naar forumlid Morca kunnen rijden om de Technics SL1210MK2 op te halen.
Ding is echt in smetteloze staat, prachtig!

Ook had ik in de tussentijd al een phono-pre van een ander forum lid overgenomen voor een hele schappelijke prijs, een Rega Fono MM MK3, denk dat dit wel mooi is om te beginnen zonder meteen honderden Euro's meer uit te geven.

De Technics is voorzien van dit element, ken het verder niet maar iemand er iets over te zeggen?
Anders zal het element toch een keer vervangen worden zoals oorspronkelijk gepland ;)

gerard123

Die Stanton 500 is een echt dj element, niet vreemd op een 1200. Maar voor thuis hifi gebruik mag er wel een mooier element op. Kan je deze mooi bewaren voor feestjes.

Hannibal_

Citaat van: PascalP op maart 31, 2022, 16:31:26
Door wat vertraging, ziek zijn, kinderen die ziek zijn, Corona, werk, noem maar op, vandaag pas naar forumlid Morca kunnen rijden om de Technics SL1210MK2 op te halen.

Ook had ik in de tussentijd al een phono-pre van een ander forum lid overgenomen voor een hele schappelijke prijs, een Rega Fono MM MK3, denk dat dit wel mooi is om te beginnen zonder meteen honderden Euro's meer uit te geven.

De Technics is voorzien van dit element, ken het verder niet maar iemand er iets over te zeggen?
Anders zal het element toch een keer vervangen worden zoals oorspronkelijk gepland ;)

Hey!

Cool man! Dat ie er is nu.
Best verdiend ook na al die tijd.

Heb je al gelegenheid gehad om even te luisteren?

Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect

PascalP

Citaat van: Hannibal_ op april  1, 2022, 17:51:48
Hey!

Cool man! Dat ie er is nu.
Best verdiend ook na al die tijd.

Heb je al gelegenheid gehad om even te luisteren?

Jazeker! Gisteravond nadat de kids (en vrouw) in bed lagen nog een plaatje of 3 gedraaid.
O.a. The Police en Nirvana en beviel al zeer goed :D
Inmiddels ook nog een anti-statische borstel en naaldborstel onderweg want dat had ik ook allemaal nog niet....

Nog bedankt voor de Rega!

Hannibal_

Citaat van: PascalP op april  1, 2022, 19:25:19
Jazeker! Gisteravond nadat de kids (en vrouw) in bed lagen nog een plaatje of 3 gedraaid.
Inmiddels ook nog een anti-statische borstel en naaldborstel onderweg want dat had ik ook allemaal nog niet....

Hihi... lekker!
Mooi dat het aan de verwachtingen voldoet.

Ik heb sinds een paar weken een compacte platenwasmachine. Dat is ook wel serieus fijn.

Geniet er van!

mmuetst

Citaat van: PascalP op april  1, 2022, 19:25:19

Tja platen spelen is stof vegen blazen poetsen, niet te dicht bij je trui anders gaat ie knetteren, kant A en kant B  ;D Maar het blijft leuk!

roeleken

Citaat van: PascalP op maart 31, 2022, 16:31:26

Gefeliciteerd met deze mooie aankoop
Accuphase E350, Dac40 module, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream met Sbooster, Atlas Hyper ls