Directiva R2

Gestart door Timvg, januari 10, 2022, 09:23:02

Vorige topic - Volgende topic

Timvg

Hypexen zijn verkocht, dus via de miniDSP 10x10 en een 8 kanaals amp (6 in gebruik). Woofers zijn Wavecor SW182BD03

Timvg

Een schoonheidsprijs zit er niet in, maar klinkt wel!

RCD

Ziet er toch prima uit.
Welke woofer word er voor het laag gebruikt?

Rob

Timvg

Citaat van: Rob_Dingen op juli 18, 2025, 13:02:01Ziet er toch prima uit.
Welke woofer word er voor het laag gebruikt?

Rob

Dag Rob

Er zijn lelijkere exemplaren, dat klopt!

Een Wavecor sw182bd03. Iemand met professionele faciliteiten ter beschikking heeft op een bepaald punt een half dozijn kandidaten voor dit project getest, ik citeer even.

CiteerThe Wavecor woofer is the most expensive (almost 3x the cost of the others), but certainly has the best performance for this particular project. It has decent low frequency extension, decent sensitivity (especially if using a pair), and a pair of these is an excellent match for the ~1cuft Denovo cabinet. The biggest advantage is the super low intermodulation distortion (and distortion overall) which I think is due to the efforts they put into controlling the inductance with shorting rings. The inductance profile is very flat over the entire stroke of the cone which is uncommon, and nice.

Voor mijn situatie is dus één woofertje per kant ruim voldoende. Ik denk zelfs indien je ze zonder subs gaat gebruiken dat een woofer + de passende PR (of 2) voor de meeste mensen zal voldoen. In mijn geval heb ik ook gewoon 2 oude kisten van op zolder "geupcycled" zoals dat tegenwoordig heet.

PS: Voor zij die zich afvragen waarom die woofer zo laag zit. Systemen met een (mid)woofer die te hoog geplaatst zit hebben heel vaak last van een floor bounce dip in het hogere basregister. EQ kan hier geen soelaas brengen - op deze manier los je dit eenvoudig op.

Contour

Wat is het overname punt tussen woofer en mid?

Timvg

Citaat van: Contour op juli 18, 2025, 15:05:29Wat is het overname punt tussen woofer en mid?

300Hz LR4 (akoestisch)

Timvg

Wat heb ik ze gemist.. Snel even ingeregeld en dan vraag ik me af: Kan het in feite nog beter dan dit? Wellicht wel, maar heel tevreden op dit moment. Vanaf hier kan het enkel nog in kleine stapjes geloof ik.

Timvg

Stilstaan is achteruitgaan, niet?

Kwabbernoot

Voor iemand die ze niet al te lang geleden nog wilde verkopen, ben je weer goed bezig. Leuk.

joostb

prachtige speakers

Timvg

Citaat van: Kwabbernoot op juli 23, 2025, 13:05:46Voor iemand die ze niet al te lang geleden nog wilde verkopen, ben je weer goed bezig. Leuk.

Net toen ik er klaar mee was en de Hypexen verkocht had kriebelde het ineens weer (!). Gelukkig heb ik nog een extra set tweeters en mids, dus ik kan verder met een vernieuwde topmodule zonder dat ik de huidige set moet gaan uiteenhalen.

Timvg

Vandaag wat geknutseld.. nog een nieuwe spanner besteld voor de kleine frees aangezien m'n 1" afrondfrees een 1/4" spanner nodig heeft.

Even nog wat technische zaken voor zij die er interesse in hebben: bij het nieuwe front "ziet" de tweeter nog minder baffle*, en in combinatie met de grotere (nog te frezen) afronding heb je dan een quasi diffractieloos ontwerp. Dit was al al zeer goed te noemen, maar dit gaat nog een stapje verder.

*de SEAS DXT houdt van ofwel heel veel, of net zo weinig mogelijk baffle, met niks ertussenin.
[/url]

[/url]

blue-eyes

Superstrak!!!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

chansig

Vroeger moest ik dit met een figuurzaag doen. Was ook heel strak.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Timvg

Citaat van: chansig op augustus 13, 2025, 18:04:23Vroeger moest ik dit met een figuurzaag doen. Was ook heel strak.

Gr. Hans

Avant-garde heet dat geloof ik

joostb

strak hoor

Timvg

En nu met afronding..

Na het ontvangen van de juiste spanner ook tot de conclusie gekomen dat het freesje zelf te groot is voor de kantenfrees die ik in een tafeltje gemonteerd heb. Gelukkig heb ik nog wat andere houders om de frees ook als bovenfrees te gebruiken, dat lukte wel, maar is wat meer gedoe. Blij dat het gedaan is.

Timvg

Tussen de soep en patatten (zoals we in Vlaanderen zeggen) nog wat verdergewerkt. Nog een klein beetje freeswerk, assemblage, schuurwerk, .. maar we komen er wel.

85e08b50-4264-43da-b6d8-7857dbc90d16" border="0 03f52ac2-a554-4dc7-af64-fd3be8e5b26d" border="0

Timvg

Tabcam

Citaat van: Timvg op augustus 13, 2025, 17:48:12Vandaag wat geknutseld.. nog een nieuwe spanner besteld voor de kleine frees aangezien m'n 1" afrondfrees een 1/4" spanner nodig heeft.

Even nog wat technische zaken voor zij die er interesse in hebben: bij het nieuwe front "ziet" de tweeter nog minder baffle*, en in combinatie met de grotere (nog te frezen) afronding heb je dan een quasi diffractieloos ontwerp. Dit was al al zeer goed te noemen, maar dit gaat nog een stapje verder.

*de SEAS DXT houdt van ofwel heel veel, of net zo weinig mogelijk baffle, met niks ertussenin.

Zou de driver qua rotatie asymmetrisch ophangen ook nog wat kunnen schelen? Zullen velen optisch minder mooi vinden maar zeker met een op meten gerichte luidspreker tellen alle procenten op.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg

Citaat van: Tabcam op november 17, 2025, 10:43:20Zou de driver qua rotatie asymmetrisch ophangen ook nog wat kunnen schelen? Zullen velen optisch minder mooi vinden maar zeker met een op meten gerichte luidspreker tellen alle procenten op.

Bedoel je lateraal gaan schuiven of iets anders? Dat maakt in principe iets uit - maar is hier al zo goed als onder controle. Het kan nog iéts beter aangezien ik de bovenste cirkel nog een tikkeltje compacter kan maken, maar ik verwacht al weinig verschil t.o.v. de eerste versie. In principe is zelfs de schroefgaatjes van de DXT tweeter opvullen meetbaar, je kan er zo ver in gaan als je wilt.

Het belangrijkste aandachtspunt is dat het in de originele versie heel onpraktisch was om het ganse passieve weerstandprincipe precies gelijk te krijgen tussen de speakers onderling. Er moet enerzijds voldoende dempingsmateriaal aanwezig zijn, en anderzijds ook nog eens op exact de juiste plaats(en) zitten. Doordat de magneet van de driver tegen het materiaal aandrukte was het gewoon niet praktisch in uitvoering. Ik heb geloof ik anderhalf uur liggen klooien om ze goed te krijgen.

Bij deze versie zit het passieve weerstandsysteem volledig achter de driver, en d.m.v. op maat gesneden schuim is het een kwestie van 'set and forget'. Er komt wel nog wat extra materiaal in, maar dit was het meest cruciale verbeterpunt.

Timvg

Zo, weer een stapje dichter.

Binnenkort wanneer ik een grote ruimte kan benutten wat metingen uitvoeren en evt nog wat spelen met de grootte van de slots.

20260311-164537" border="0 20260311-164450" border="0 20260311-161545" border="0

Timvg

Vandaag toch al een paar metingen uitgevoerd. Ze zijn helaas niet zo goed als gehoopt. Ik had wel verwacht dat door de nieuwe vorm/plaats van gleuven dit het geval kon zijn, maar toch jammer.

Ik experimenteer wat verder met de grootte en demping van de gleuven, anders wordt het opnieuw beginnen vrees ik.

jossie

Citaat van: Timvg op maart 12, 2026, 22:01:31Vandaag toch al een paar metingen uitgevoerd. Ze zijn helaas niet zo goed als gehoopt. Ik had wel verwacht dat door de nieuwe vorm/plaats van gleuven dit het geval kon zijn, maar toch jammer.

Ik experimenteer wat verder met de grootte en demping van de gleuven, anders wordt het opnieuw beginnen vrees ik.

Met 3D prints zou je makkelijk meerdere inserts kunnen maken om te testen.
Omni !

Timvg

Citaat van: jossie op maart 12, 2026, 22:39:28Met 3D prints zou je makkelijk meerdere inserts kunnen maken om te testen.

Zeker, maar ik vrees in dit geval dat het grootste euvel de positie van de gleuven is. Ik ga er mss gewoon een gesloten kistje van maken met een passief/actief hybride filter. Heb hier nog een 2 kanaals Hypex liggen die niet gebruikt wordt. Komt netjes uit op 80Hz Q: 0.7 extensie, 2de order filter erop en kan je gemakkelijk crossen naar een sub (heb hier nog een XLS 200 staan ook)

Ik heb wel nog een idee voor 3D prints, een gecontourde baffle die gewoon op een rechthoekig kistje past. In dit geval zelfs een kant-en-klaar kistje van Denovo.