Denken als een debunker

Gestart door mmuetst, december 21, 2021, 00:42:40

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Interessant item:
Het bevestigd wel wat die middag bij @Laan hebben gehoord met het originele album van Phil Collins  Face Value en het nummer In the air tonight. De eerste master versie was unaniem de beste versie. Hier zie in het filmpje ook dat een streaming dienst als Qobuz ook niet altijd de beste kwaliteit aanbied.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

FS249

CD blijft bij mij ook nog steeds favoriet.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

En vooral al het de eerste en beste mastering betreft, nooit meer weg doen zou ik zeggen  :D

Rowdy

Heb een poosje Spotify gehad, maar voor mij is het geen referentie. Zag te vaak dat een album opnieuw geremasterd wordt. Daarom heb ik nu alleen maar fysieke geluidsdragers, zowel LP als CD. Hoofdzakelijk koop en luister ik naar LP's.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mmuetst

Citaat van: Rowdy op mei 22, 2025, 21:17:37Heb een poosje Spotify gehad, maar voor mij is het geen referentie. Zag te vaak dat een album opnieuw geremasterd wordt. Daarom heb ik nu alleen maar fysieke geluidsdragers, zowel LP als CD. Hoofdzakelijk koop en luister ik naar LP's.
Helaas ben je bij die media ook afhankelijk welke (re)master ze gebruikt hebben. Voor mij is plaatje draaien ontspanning op een regenachtige zondag middag en streamen het (snel en makkelijk)ontdekken van nieuwe muziek.

mmuetst

Een mooi voorbeeld dat niet alle high-end gebakken lucht is:
Test Grimm luidsprekers
Klinkt zoals het meet en anders om en ook nog eens goed, van een mooi Nederlands product. Qua prijs niet voor iedereen weggelegd, maar niet iedereen rijd in een dure Mercedes  :D
Vind het wel cool dat Grimm Audio deze luidspreker naar ASR heeft opgestuurd. En het is natuurlijk niet alleen een luidspreker, dan moet je ook bedenken als je de prijs ziet. Denk dat forum leden als @Laan een vergelijkbaar bedrag hebben staan in hun cave.

brt

Citaat van: mmuetst op mei 22, 2025, 21:47:15Een mooi voorbeeld dat niet alle high-end gebakken lucht is:
Test Grimm luidsprekers
Klinkt zoals het meet en anders om en ook nog eens goed, van een mooi Nederlands product. Qua prijs niet voor iedereen weggelegd, maar niet iedereen rijd in een dure Mercedes  :D
Vind het wel cool dat Grimm Audio deze luidspreker naar ASR heeft opgestuurd. En het is natuurlijk niet alleen een luidspreker, dan moet je ook bedenken als je de prijs ziet. Denk dat forum leden als @Laan een vergelijkbaar bedrag hebben staan in hun cave.

Grimm heeft het natuurlijk alleen maar opgestuurd omdat ze weten wat scoort op dat forum (meetfetishisten), dus als het meettechnisch in orde is stuur je het daar naartoe op en krijg je likes van Amir en z'n following. Dus zo stoer is het niet, vooral een slimme keuze.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

chansig

Even over de metingen van Amir. Ik kom er namelijk erg weinig. Dus vandaar de vraag.

Wat ik denk te weten is dat Amir meet aan een apparaat en adv de meting dan een rating geeft.

Zegt hij überhaupt iets over hoe hij iets vindt klinken en neemt hij dat dan mee in de raring ?

Daarnaast wordt er geschreven door bv RobDingen dat hij niet goed meet. Dit wordt dan overgenomen door anderen. Zo werkt de wereld.

Zelf geen idee of hij wel/niet goed meet. Maar als dat wat hij meet goed/minder/slecht is zit hij dan mis met de score die hij geeft ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

DofN

Citaat van: brt op mei 22, 2025, 22:56:47Grimm heeft het natuurlijk alleen maar opgestuurd omdat ze weten wat scoort op dat forum (meetfetishisten), dus als het meettechnisch in orde is stuur je het daar naartoe op en krijg je likes van Amir en z'n following. Dus zo stoer is het niet, vooral een slimme keuze.
Een kennis van me heeft deze GRIMMS en ik vond ze ook retegoed klinken. Zelfs in een slechte akoestiek hoor je nog dat deze LS goed zijn.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

brt

Citaat van: DofN op Gisteren om 08:47:34Een kennis van me heeft deze GRIMMS en ik vond ze ook retegoed klinken. Zelfs in een slechte akoestiek hoor je nog dat deze LS goed zijn.

Ja je hoort meer van dat soort zeer positieve reacties over hun producten. Echt wel tof, zeker ook omdat het Nederlands is!

Mijn punt was meer dat als je weet dat je product goed meet het niet zo 'stoer' is om het naar ASR op te sturen, zoals gesteld werd, maar vooral slim vanwege de exposure.

Het uiterlijk van deze speaker is dan weer minder mijn ding. Wat die hondenvoerbak onderin doet is mij een raadsel  :tounge2:

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

DofN

Ja, ik denk ook dat het een goede reclame-actie is :)

In het echt vind ik ze minder lelijk. De hondebak kan je ook in een hoek zetten. Hij zit niet vast aan de LS.
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Tabcam

Citaat van: chansig op Gisteren om 07:17:20Even over de metingen van Amir. Ik kom er namelijk erg weinig. Dus vandaar de vraag.

Wat ik denk te weten is dat Amir meet aan een apparaat en adv de meting dan een rating geeft.

Zegt hij überhaupt iets over hoe hij iets vindt klinken en neemt hij dat dan mee in de raring ?

Daarnaast wordt er geschreven door bv RobDingen dat hij niet goed meet. Dit wordt dan overgenomen door anderen. Zo werkt de wereld.

Zelf geen idee of hij wel/niet goed meet. Maar als dat wat hij meet goed/minder/slecht is zit hij dan mis met de score die hij geeft ?

Gr. Hans
Hij zit deels mis met de score alhoewel het voor een grootste deel aardig klopt. Detail en ruimtelijkheid zijn moeilijker af te lezen en geen echt onderdeel van de score. Neemt niet weg dat de preference score dicht in de buurt komt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Citaat van: DofN op Gisteren om 08:47:34Een kennis van me heeft deze GRIMMS en ik vond ze ook retegoed klinken. Zelfs in een slechte akoestiek hoor je nog dat deze LS goed zijn.
Was dat met de subwoofers? Heb je ook ruiger werk gespeeld? Bij BB&G ging het helemaal fout met bepaalde nummers. Rarenis dat je dat niet in de metingen terug ziet.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Ja met subwoofers. Nee, deze kennis heeft een slechte akoestiek en hij had DSP niet goed ingeregeld. Toch hoorde ik bij heel rustige nummers op normaal volume hoe goed ze waren. Het midden klonk loepzuiver. Mijn eigen muziek, meer bass-heavy, kwam er totaal niet goed uit.

Rob_Dingen

Ik zeg niet dat Amir niet goed meet.
Maar alleen op IMD metingen een versterker beoordelen is niet voldoende.
En alle andere zaken die hij meet doe hij op de analoge uitgangen van een DAC bijv.
Dus bijv een kabel testen doet hij op die manier
De metingen aan luidsprekers zijn prima met Klippel, dat is een mooi systeem.
Maar dan doet hij de luistertest met een speaker, complete onzin.
Het enige waar je dan naar kunt luisteren is klankbalans en zegt het niks over het stereobeeld wat het systeem neer kan zetten.
Dat is voor mij persoonlijk belangrijker als een afwijking in de klankbalans.

Rob

chansig

Citaat van: Tabcam op Gisteren om 12:15:25Hij zit deels mis met de score alhoewel het voor een grootste deel aardig klopt. Detail en ruimtelijkheid zijn moeilijker af te lezen en geen echt onderdeel van de score. Neemt niet weg dat de preference score dicht in de buurt komt.

Als hij het niet meeneemt in de score dan is het mijn inziens prima. Dan kunnen we iets vinden dat hij het niet meet oid. Maar ga dat maar zelf ervaren.

Gr. Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op Gisteren om 12:46:12Ik zeg niet dat Amir niet goed meet.
Maar alleen op IMD metingen een versterker beoordelen is niet voldoende.
En alle andere zaken die hij meet doe hij op de analoge uitgangen van een DAC bijv.
Dus bijv een kabel testen doet hij op die manier
De metingen aan luidsprekers zijn prima met Klippel, dat is een mooi systeem.
Maar dan doet hij de luistertest met een speaker, complete onzin.
Het enige waar je dan naar kunt luisteren is klankbalans en zegt het niks over het stereobeeld wat het systeem neer kan zetten.
Dat is voor mij persoonlijk belangrijker als een afwijking in de klankbalans.

Rob

Dan heb ik je verkeerd gelezen.

Voor mij zit het meer in: gebruikt hij alleen hetgeen wat hij meet voor de conclusie die hij trekt ?

Of het onvoldoende is: zou kunnen geen idee. Ik geloof je direct.

En wat doet hij bij de luistertest ? Luisteren en zeggen dat het is of dat hij ervaart/hoort en "dit" er dan van vindt ? Dus wat we allemaal eigenlijk doen.

Gr. Hans

Rob_Dingen

Citaat van: chansig op Gisteren om 12:57:58Voor mij zit het meer in: gebruikt hij alleen hetgeen wat hij meet voor de conclusie die hij trekt ?

En wat doet hij bij de luistertest ? Luisteren en zeggen dat het is of dat hij ervaart/hoort en "dit" er dan van vindt ? Dus wat we allemaal eigenlijk doen.

Gr. Hans

Hoi Hans,

Metingen worden daar zeer zwaar beoordeeld.
Dan vind ik voor een conclusie te trekken over luidsprekers je een stereo opstelling moet hebben.

Rob

chansig

Kan je een voorbeeld geven van een zwaar oordeel ? Mag ook met een link naar de bestraffende meting + conclusie.

Kan ik zelf lezen wat je mogelijk bedoelt.

Gr. Hans

Rob_Dingen

Niet specifiek maar dat is de trend als je daar gaat lezen.
Ze hebben ook een ranking van versterkers op basis van metingen en niet van luistersessies.

Rob

chansig

Oké.

Maar lezen ze, hetgeen er gemeten wordt, verkeerd ?

Of zeggen ze: adv de metingen geven we de versterker 80 punten.

Gr. Hans

mmuetst

Het luisteren naar één luidspreker zit een filosofie achter die ook door Amir wordt uitgelegd. Dit heeft hij overgenomen van de tactiek van Harmen en Dr. Floyd Toole.
Dus @Rob_Dingen trekt deze methode in twijfel.
"Maar dan doet hij de luistertest met één speaker, complete onzin"
Dus is de filosofie van Dr. Floyd Toole kompleet onzin? Ik vind dit nogal een uitspraak.
"Het enige waar je dan naar kunt luisteren is klankbalans en zegt het niks over het stereobeeld wat het systeem neer kan zetten" juist, want het is één luidspreker. Maar misschien moet je eens gaan inlezen wat de filosofie precies inhoud en waarom men dit zo doet.

mmuetst

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op Gisteren om 14:33:19Het luisteren naar één luidspreker zit een filosofie achter die ook door Amir wordt uitgelegd. Dit heeft hij overgenomen van de tactiek van Harmen en Dr. Floyd Toole.
Ja dat trek ik in twijfel, in ieder geval werkt het voor mij niet.
De rede daarvoor is dat ikzelf al meer dan 40 jaar speakers bouw waarbij er na meten en filters maken altijd naar een speaker werd geluisterd.
Maar uit ervaring weet ik dat op het moment dat er een 2e speaker bijkomt alles verandert.
En nogmaals bij mij persoonlijk vind ik het stereo beeld belangrijker als klank balans.
Klank balans is makkelijk op te lossen.

Rob