Beste performance ooit

Gestart door suyver, juni 3, 2004, 14:31:22

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

suyver

Bij deze nomineer ik George C. Scott in zijn rol als Patton voor de best vertolkte filmrol ooit.



De enorme kwaliteit en gedrevenheid waarmee hij dit personage neerzet is werkelijk zeer indrukwekkend. Ik heb er toevallig gisteren weer met veel plezier en bewondering naar gekeken. 8)

Wie zou jij willen voordragen als de beste rol ooit? Het gaat dus niet over het gehele euvre, maar enkel voor een specifieke film.

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Mark Beerens

Misschien redelijk voor de hand liggend, maar ik vind Marlon Brando in The Godfather ontzettend goed op dreef. Hierbij wil ik hem dan ook nomineren.

MvG,

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

BWzes03

Al Pacino als Cubaanse vluchteling Tony Montana in Scarface
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

Gaeje

akkoord met bovenstaande, maar net Kramer Vs Kramer gezien, en it may sound corny, maar ik had echt te doen met dustin hoffman  :)
verder vind ik ook ethan hawke in gattaca een zeer geloofwaardig personage neerzetten.

DrAce

#4
De veel te vroeg overleden River Phoenix in Stand by me. Speelt volgens mij zichzelf.
Morgan Freeman samen met Tim Robbins in The Shawshank redemption.. Wijze Morgan en fragiele Tim in in mijn ogen de beste gevangenisfilm.
Elizabeth Taylor en Richard Burton in Who's afraid of Virginia Woolf?. Zo hoort een huwelijk te zijn ;D
Johnny Depp in Don Juan DeMarco. Openingsscene, welke man wenst niet vrouwen zo overtuigend te kunnen verleiden ?
Jane Fonda in Barbarella:-*
Nicole Kidman in To die for. Naieve en dodelijke bitch.
Anthony Hopkins in The remains of the day. Vleesgeworden trouw.

En Marlin, samen met Dory, in Finding Nemo Toy Stories waren goed, met deze characters heb ik meer compassie :)


Edit: vergeet ik toch de F14 Tomcat in Top gun. Dodelijke swingwing.

Okay okay okay, de laatste, en zeker niet de minste: Paul Newman in Cool hand Luke. Nee niet die 50 eieren, maar zijn doorzettingsvermogen tegen George Kennedy; dat duel is eigenlijk een samenvatting van de hele film. En het -niet gespeelde- verdriet.

Spacebass

CitaatEdit: vergeet ik toch de F14 Tomcat in Top gun. Dodelijke swingwing.
De enige goeie performer in de film  ;D
Jezz wat heb ik veel modelbouw vliegtuigen gemaakt van dit type..laat staan de "spuitbusgeur" die mijn moeder mateloos irriteerde  ;D

Maar dan wel de "c" versie....uhhh draai ik nu een beetje door  ;D

DrAce

Citaat van: Spacebass op juli 17, 2004, 00:31:27De enige goeie performer in de film  ;D
Waren er nog andere performers dan ;D ?

Spacebass


DrAce


Spacebass

mmmmm er staat niet voor of achter de camera  ;D

Dreamer

Michelle Pfeiffer als Catwoman in Batman Returns.  ;)

Groetjes John.

BWzes03

Ik ben nog al een Pacino fan...

Dus zoals al eerder vermeld, Als Tony Montana in Scarface,
of als blinde man in Scent of a woman,
of als de duivel in Devils' Advocate ...
HT: Rotel RSP-1098|RMB-1075|Marantz Ma-500|QED Qunex4S|75 Signature|Pana BD50|WD HDTV-Live|Epson TW700ISF|B&W DM603|LCR600|DM601|ASW-675
ST: Rotel RC-1090|RB-1092|RT-1080|RCD-1072|Pro-Ject Debut III Esprit|Ortofon 2M Blue|Pio N-50A-s|Pio DV-989Ai-S|Nordost Red Dawn|Monster M2.2s|B&W N802|ASW-700
Pana TH-42PY70

DrAce

Sorry, ik moet er nog zeker 1 aan toe voegen:
Peter Sellers in Dr. Strangelove (or: How I stopped ... etc).
Voor zijn rol als US president (!), èn op-en-top britse luchtmachtofficier, èn door de VS ingelijfde nazi geleerde: m-e-e-s-t-e-r-l-i-j-k!

George C. Scott overacteert wel aardig als paranoïde US generaal.

Oh ja en dan nog 1:
Jim Carrey als Andy Kaufman in Man on the moon. Volgens een recensent speelt Carrey Kaufman beter dan Kaufman zichzelf.
De jeugdigen onder ons (<35 ?) zullen Andy Kaufman niet kennen, mijn leeftijd genoten des te beter als Latka uit de sitcom Taxi.
Met Koninginnedag dit jaar heb ik nog een dvd op de kop weten te tikken van "the Zapruder film of "Kaufmanites" " met amateurbeelden van een van diens kennelijk memorabele optredens.


Valt me op dat weinigen (geen ;D )  van jullie actrices opvoeren ...

Kerstmanno

Citaat van: DrAce op juli 20, 2004, 23:41:10
Jim Carrey als Andy Kaufman in Man on the moon. Volgens een recensent speelt Carrey Kaufman beter dan Kaufman zichzelf.
De jeugdigen onder ons (<35 ?) zullen Andy Kaufman niet kennen, mijn leeftijd genoten des te beter als Latka uit de sitcom Taxi.

Andy Kaufman, uit Taxi, uiteraard ken ik die en ik ben 24 ;)
Hij was laatst toch zogenaamd weer uit zijn graf herrezen? Hoe is dat nou afgelopen? Heb daar niks meer over gehoord!

MrPink

Steve Buscemi als Mr Pink! ;D

Groetjes,
Oscar

DrAce

Citaat van: Menno op juli 20, 2004, 23:55:33Hij was laatst toch zogenaamd weer uit zijn graf herrezen? Hoe is dat nou afgelopen? Heb daar niks meer over gehoord!
Dat hoort bij de performance ;D

suyver

Citaat van: DrAce op juli 20, 2004, 23:41:10
Peter Sellers in Dr. Strangelove (or: How I stopped ... etc).
Voor zijn rol als US president (!), èn op-en-top britse luchtmachtofficier, èn door de VS ingelijfde nazi geleerde: m-e-e-s-t-e-r-l-i-j-k!

Inderdaad, dat is een meesterlijke performance. Ik kijk die film zeker een paar keer per jaar, en dan eigenlijk voornamelijk voor Peter Sellers. Alhoewel ook hier George C. Scott (Gen. 'Buck' Turgidson) een schitterende rol speelt, net als eigenlijk bijna alle andere acteurs (met uitzondering van een zeer jonge James Earl Jones, die naar mijn mening niet echt overtuigend overkomt...).

-Freek.
Never underestimate the predictability of stupidity...

DrAce

Citaat van: suyver op juli 21, 2004, 09:44:23...(met uitzondering van een zeer jonge James Earl Jones, die naar mijn mening niet echt overtuigend overkomt...).
Helemaal mee eens, maar het is ook maar een rolletje van nix.
Dan die B52, oei, wat een mooie grote vliegtuig. Awesome.
Hierbij een foto van een Teuntje onder de vleugel van de B52 in het PIMA museum in Tucson, Arizona (sorry, kon het niet laten ;D).



Kerstmanno

Shit, wat ben jij lelijk zeg! ;D

DrAce

Ja dat komt door die pijl, is per ongeluk blijven zitten bij mijn lobotomie operatie  ;D

Kerstmanno


Dreamer

Citaat van: DrAce op juli 20, 2004, 23:41:10Valt me op dat weinigen (geen ;D )  van jullie actrices opvoeren ...

Volgens mij heb ik er toch drie geteld.  ::)

Groetjes John.

Grindtegel

Ik vind Al Pacino een heel goed akteur, maar ik begrijp nooit goed waarom hij zo geroemd wordt om zijn rollen die hierboven genoemd worden. Die rollen zijn zo over de top geacteerd (volgens mij ben ik de enige op de wereld die Scarface maar een middelmatige film vind), ik vind ze wel goed maar hij is veel en veel beter in bijvoorbeeld Dog Day Afternoon of Carlito's Way.

Beste performance zou ik niet weten, maar Robert de Niro in Raging Bull vind ik wel indrukwekkend
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Kerstmanno

Citaat van: Grindtegel op juli 21, 2004, 21:53:47
Ik vind Al Pacino een heel goed akteur, maar ik begrijp nooit goed waarom hij zo geroemd wordt om zijn rollen die hierboven genoemd worden. Die rollen zijn zo over de top geacteerd (volgens mij ben ik de enige op de wereld die Scarface maar een middelmatige film vind), ik vind ze wel goed maar hij is veel en veel beter in bijvoorbeeld Dog Day Afternoon of Carlito's Way.

Beste performance zou ik niet weten, maar Robert de Niro in Raging Bull vind ik wel indrukwekkend

Over the top en ontzettend goed... deze twee termen kunnen zich in hetzelfde grijze gebied bevinden. De lijn tussen deze twee is heel dun, denk ik..

DrAce

#24
Dog Day afternoon is zo'n jaren 70 film waar ik maar niet genoeg van kan krijgen, net zoals All the president's men.
Goede keuze, PlaatBeton.

Raging Bull, tsja, hoe gezond kan dat zijn voor een mens om je zo vol te vreten enkel en alleen voor een film? Als je Robert de Niro noemt denk ik meteen aan Awakenings, en dan denk ik aan Robin Williams die uitermate ingetogen (voor zijn doen dan) een mooie rol neerzet gebaseerd op Oliver Sacks.
OT, iemand diens boek "De man die zijn vrouw voor een hoed aanzag"  gelezen? Geweldige verhalen over neurologische ziektebeelden. Wat me het meeste bijstaat is de pianist die een voorwerp in handen krijgt, niet weet wat het is wegens zijn aandoening, het ding beschrijft als "een in zichzelf gekeerd oppervlakte" en tot zijn ontzetting te horen krijgt dat het een doodgewone handschoen is ... Of die vrouw wiens hersenen slechts 1 beeld per 5 seconden kan verwerken; die zal niet snel een projector kopen, dunkt me ...

Ik ouwehoer teveel, ik weet het. Maar naast te weinig vrouwelijke vind ik dat er ook te weinig niet-engelstalige performances genomineerd worden.
Bij deze een poging de balans meer in evenwicht te brengen:

  • Jürgen Prochnow in Das Boot als plichtsgetrouwe kapitein
  • Jean Rochefort in Un éléphant ça trompe énormément. Heerlijk die franse films uit de jaren 70 en zo slecht nagemaakt in Hollywood. Hoewel Gene Wilder, Rochefort's rol met verve neerzet, en Kelly LeBrock ... ou lala Brok in de keel  :-*
  • Vincent Cassel in La Haine. Onherkenbaar als skinhead; later ook uitstekend op dreef in L'Appartement als domme verliefde en in Les Rivières pourpres, ook met Jean Reno
  • Inger Nilsson als Pippi Langkous; door haar ben ik van Zweden gaan houden (2x vakantie)
  • ??? als Emil; idem; de boerderij waar het is opgenomen staat nog steeds in Vimmerby in Småland
  • Sophia Loren en Marcello Mastroianni in Una giornata particulare; hitsige huisvrouw valt op gay buurman die er net zo min van moet hebben als van de fascisten van Il Duce
  • Stéphane Audran als Babette in Babettes gæstebud. Vleesgeworden dankbaarheid en culinaire passie
  • Toshirô Mifune in Hell in the Pacific; Lee Marvin is ook op dreef.

Nog 2 engelstaligerts dan:
  • David Jason als Jack Frost in A Touch of Frost, en als Pop Larkin in Darling Buds of May. Laatst genoemde serie heeft mijn liefde voor het graafschap Kent aangewakkerd (of was het nou die jonge Catherina Zeta Jones  :-* ) - Hever Castle, The Seven Sisters, Sissinghurst, Dover Castle, Warmer Castle, Pennshurst Place, Battle Abbey ... ga ze bezoeken als je er bent!
  • Tim Roth als Archibald Cunningham in Rob Roy; huichelachtige viespeuk onder een bepoederde pruik.


Zo nog 1 borrel , en dan kan ik weer verder ...