De set van SSchot

Gestart door sschot, januari 15, 2021, 17:22:59

Vorige topic - Volgende topic

sschot

Citaat van: AudioLaan op maart  2, 2026, 18:15:50En een bevestiging van een ander voelt dan altijd fijn. :)

Zeker is dat leuk, maar had andersom ook geen invloed op mijn keuze gehad, ook dat weet ik zeker  8)
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

sschot

De T8 staat weer op zijn oude en vertrouwde plek zijn kunsten te vertonen.

Hier doet de Rivo+ zijn stinkende best, naar mijn volle tevredenheid.

Heb op basis van het filmpje wat voorbij kwam nog wat met de LS geschoven. Wat verder uit elkaar geplaatst.
Heb nog niet een perfecte driehoek, maar wel iets dichterbij als het was.

Vind het ook goed klinken, of 't heel anders is, dat weet ik eigenlijk nog niet.

Wil nog proberen iets breder te gaan spelen, om eens te kijken hoe dat uitpakt. Gelet op gezondheid nog niet actief met meten en dat soort zaken. Gewoon lekker luisteren, beetje prutsen en rustig herstellen. Blijft een virus met op en neer gaande verschijnselen. Dit hoor ik ook van meerdere mensen terug.

Verder prachtig weer en leuk om een beetje met zonvoorspelling, calculaties en gedrag van het systeem thuis te kijken. Nu een leuke app in ontwikkeling op Homey, die zorgt dat ik niet zelfs verder hoef te stoeien, dus dat is nice
TEAC AP-701 | Audiolab 9000Q | Volumio Rivo+ | TEAC PD-301 | Acoustic Energy AE509

sschot

Omdat ik van te voren zo overtuigt was dat de T8 hier zou komen, had ik mijn Bonn N8 verkocht. Er dus vanuitgaande dat ik zou overstappen op SFP.

Niet dus......

Mhhh nu draai ik met een Netgear standaard switch. Niets mis mee, maar......

Ik heb een Meraki MS-220 8P besteld. Prachtige switch en nu zeer betaalbaar.

Modificatie 1 welke ik ga uitvoeren na ontvangst is POE los koppelen, want dat gaat toch niet gebruikt worden.
Mogelijke modificatie 2
Schakelende voeding eruit en een aansluiting voor een lineaire voeding maken. Splitter op de Volumio Line05 en met deze voeding de Rivo en de Meraki voeden.

Twijfel nog even aan een voedings als voor een Lumin streamer, of gewoon koud de 12V er op. Maargoed, dat is niet de eerste zorg.

Blijft er nog een optie over om de MS met een Zyxel te verbinden over SFP, dan is de MS een soort "los" (elektrisch" van de rest van het ethernetwerk.

Spijkie

Leuk zo'n Meraki  :colgate: ! Die poe eruit schijnt al heel wat te doen. Forum lid pinda13 heeft bij mij upgrade 1 toegepast. Iets in de voeding. Een betere net kabel doet ook al veel vind ik.

En op een geaard stopcontact , vind ie lekker  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

sschot

Citaat van: Spijkie op maart  6, 2026, 16:27:24Leuk zo'n Meraki  :colgate: ! Die poe eruit schijnt al heel wat te doen. Forum lid pinda13 heeft bij mij upgrade 1 toegepast. Iets in de voeding. Een betere net kabel doet ook al veel vind ik.

En op een geaard stopcontact , vind ie lekker  :colgate:

Is die van jou unclaimed of niet? Weet jij hoe het zit met de EOL van Cisco en of het apparaat gewoon blijft werken?

Spijkie

Citaat van: sschot op maart  6, 2026, 18:43:42Is die van jou unclaimed of niet? Weet jij hoe het zit met de EOL van Cisco en of het apparaat gewoon blijft werken?

Ja unclaimed, geen abonnement. Hij blijft het naar mijn idee gewoon doen tenzij er iets fysieks kapot gaat.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op maart  6, 2026, 20:40:53Ja unclaimed, geen abonnement. Hij blijft het naar mijn idee gewoon doen tenzij er iets fysieks kapot gaat.
Dat is correct, alleen kunnen er kwetsbaarheden in het OS zitten (of bugs) maar als het spulletje werkt zou ik me er geen zorgen over maken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

sschot

Leuk experiment, mbv AI even een tabelletje gemaakt voor diverse toe in hoeken voor mijn LS

Toe-in Tabel AE509 (Afstanden in cm)
Meet het verschil: de buitenste voorhoek moet dit aantal cm verder van de achtermuur staan dan de binnenste voorhoek.
10° toe-in: 3,2 cm
15° toe-in: 4,8 cm
20° toe-in: 6,3 cm (Aanbevolen startpunt)
25° toe-in: 7,8 cm
30° toe-in: 9,25 cm

Duidelijk dat ik met zeer weinig toe in speel, zit denk ik rond de 7 graden. Hier binnenkort ook nog maar een keer naar kijken en mee spelen

Xander32

Al dan geen toe-in en zo ja - hoeveel, hangt van de speaker/ de set, de ruimte, van de opstelling en van jouw voorkeur af. En dan alles is soms mm-werk.

Maar goed om de toe-in weer eens opnieuw vast te stellen 👍🏻. Door wijzigingen in een set kan je maar zo tot een andere, betere opstelling komen.

Citaat van: sschot op maart  7, 2026, 01:49:47Leuk experiment, mbv AI even een tabelletje gemaakt voor diverse toe in hoeken voor mijn LS

Meet het verschil: de buitenste voorhoek moet dit aantal cm verder van de achtermuur staan dan de binnenste voorhoek.

Duidelijk dat ik met zeer weinig toe in speel, zit denk ik rond de 7 graden. Hier binnenkort ook nog maar een keer naar kijken en mee spelen
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

... dubbele post 🙃
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Spijkie

Toe in is idd altijd leuk om wat mee te spelen , volledig gratis

sschot

Het leerzame is dat ik het nu al veel vindt, maar het is nog erg weinig

morca

Citaat van: sschot op maart  7, 2026, 01:49:47Leuk experiment, mbv AI even een tabelletje gemaakt voor diverse toe in hoeken voor mijn LS

Handige tabel!
Ik zit rond 30 graden.
En zit redelijk dichtbij.

brt

Citaat van: sschot op maart  7, 2026, 10:41:20Het leerzame is dat ik het nu al veel vindt, maar het is nog erg weinig

Ik heb mijn Paradigms ook veel meer ingedraaid dan ik de Focals had. Maar toen ik dat deed viel er een hoop op z'n plek.

Het zal per speaker verschillen wat ideaal is, en idd ook de andere benoemde variabelen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

Kingpin

Heeft ook met de breedte van de baffels te maken en het afstraalgedrag hierdoor.
Kijk maar eens naar Audio Physic. Staan bijna geheel ingedraaid waardoor je nog net de linker en rechter binnenkant van de kast moet kunnen zien.
Die behoren dan ook vrij ver van elkaar te staan, is wel een formule voor.
Kijk maar eens bij Suesskind (van Joachim Gerhard), heeft wel wat formules die verband houden met eerste reflecties e.d.
Leuk om uit te proberen. Werd mij iets te direct en heb een tussenweg van AP en Suesskind genomen.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

RCD

Citaat van: Kingpin op maart  9, 2026, 14:46:33Heeft ook met de breedte van de baffels te maken en het afstraalgedrag hierdoor.
Kijk maar eens naar Audio Physic. Staan bijna geheel ingedraaid waardoor je nog net de linker en rechter binnenkant van de kast moet kunnen zien.
Die behoren dan ook vrij ver van elkaar te staan, is wel een formule voor.
Kijk maar eens bij Suesskind (van Joachim Gerhard), heeft wel wat formules die verband houden met eerste reflecties e.d.
Leuk om uit te proberen. Werd mij iets te direct en heb een tussenweg van AP en Suesskind genomen.
Ik zie dat toch anders.
Je moet dat gehoormatig vaststellen.
Grimm draait zijn luidsprekers heel ver naar binnen om de eerste reflecties op de zijwanden te verminderen.
Theoretisch klopt dat het daarbij helpt, maar het stereobeeld is naar de knoppen en kan veel beter.
Meestal is een speaker op zo'n 15 graden prima.
Je kunt er ook het hoog meer of minder mee maken.
Maar een eenduidige oplossing is er niet, dat is van meer factoren afhankelijk als de speaker alleen.

Rob

Kingpin

Uiteraard op het gehoor wat jezelf prettig ervaart.
Maar 15 graden voor een AP is echt te weinig.
Qua stereobeeld hier niets te klagen, maar ik speel ook in de breedte waarbij ik een bepaalde verhouding kan aanhouden die ik in de lengte nooit kan verwezenlijken.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

sschot

Zo, de Meraki is binnen gekomen.

Eerst even gekeken of ik hem kon updaten en wat je allemaal wel en niet kan instellen.
Vraag: is ga geen licencie nemen, kan ik hem dan wel in de app aangemeld laten, of beter weer afmelden?

Vandaag de kast nog maar een keer overhoop gehaald om een logischer opbouw en betere plaatsing van de componenten voor elkaar te krijgen.

Ben er zelf wel tevreden mee.

PXL_20260311_204149076.jpg

Bovenin LPSU, Meraki en Nvidia Switch

Daaronder WiiM Pro (nog), USB optische drive en Volumio Rivo+

Dan VV

Dan EV

Minimale kruising van signaal paden
rommel hoog en de rest lager

PXL_20260311_204142431.jpg

Daarna, de swich meteen open geschroefd en het voedinggedeelte tbv POE eruit geschroeft.

PXL_20260311_203138664.jpg

PXL_20260311_203550386.jpg

Volgende stap gaat een aanpassing worden tbv de LPSU. Kijk nog even welke LC filter ik wil kopen om er tussen te zetten. Denk o.a. LHY, TeraDak of via Audiophonics.
Als ik de keuze heb gemaakt, spulletjes bestellen voor de volgende stap. Mocht iemand een zeer goede ervaring hebben met een bepaald LC filter 12V DC dan hoor ik dat wel.

Verder doet het het gewoon allemaal weer.   

brt

Netjes  :thumbs-up:

Hoor je verschil met de Meraki?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

sschot

Citaat van: brt op maart 11, 2026, 22:44:52Netjes  :thumbs-up:

Hoor je verschil met de Meraki?

Durf het niet te zeggen, kast leeg gehaald, omgebouwd en daarna de boel opgebouwd. Alleen check gedaan, alles werkt......

Staat wel wat op de achtergrond te spelen nu, klinkt prima en lekker, maar nog niet vergeleken en denk ook niet dat ik dat ga doen. Vind het gewoon prima zo. Mooi apparaat, doet wat het moet doen en staat lekker stabiel  ;D

Spijkie

Zoek de verschillen  :colgate: , mijne heeft een kleine upgrade gehad.

Kingpin

welke PSU heb je nodig?
Hoeveel volt/ampere ?

Kijk anders hier eens: https://iancanada.ca/collections/psu

sschot

Citaat van: Kingpin op maart 12, 2026, 07:39:13welke PSU heb je nodig?
Hoeveel volt/ampere ?

Ik denk dat ik met de Lineo 12V 5A prima weg kom als ik hier en de Rivo en de MS220 op aansluit.

Max Rivo = 3
Max MS220 = <2

Moet alleen nog ff denken of het weg vallen van aarde (door LPSU) gecompenseerd moet worden of niet

edit
Dit denk ik nog toe te voegen mbt de overstap naar de LPSU

2026-03-12_08h38_02.jpg

Spijkie

Geen idee waar ik precies naar kijk, behalve de female Jack. Wat doen die andere dingen en kun je dit zelf ?

Kingpin

Tja ik weet niet.
Persoonlijk houd ik niet van apparaten op gedeelde voedingen.
Kan je geen Ian kwijt in de Meraci ?