Sony introduceert de VPL-VW590 en VPL-VW790 laser projector

Gestart door vik, augustus 15, 2020, 20:24:17

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

buckler

Citaat van: home@the movies op september 17, 2020, 20:46:21
Trouwens, wat doe jij in dit Sony Topic? ga je "upgraden"  :P :P ;D ;D ;D

Humor, maar nee hoor  :nowink: denk niet dat dat mogelijk is en ik ben vrijwel failliet ondertussen  ;)
Nee ik blijf graag op de hoogte en vind het gewoon interessant.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Kom er maar in Werner..
Ik ben benieuwd naar je mening!

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt


home@the movies

Citaat van: reza op september 18, 2020, 14:28:49
Kom er maar in Werner..
Ik ben benieuwd naar je mening!

Zal pas voor Zondag zijn, ben, volop aan het installeren.

reza

We gaan richting de maandag :D
Frank, jij mag ook reageren..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HarrieA


reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Citaat van: reza op september 21, 2020, 21:35:28
Bijna dinsdag...

:blink:

I know I know, het moet morgen gewoon gebeuren want overmorgen moeten de demo units weer terug. kan iemand wat tijd bijmaken aub, en liefst veel in één keer :-)

skoebiedoe

#110
Arrréééé lap ...hierzie ...ineens 32 uur er bij voor u . ;)

Stef

Ook wel benieuwd naar de (p)review van de 590 want mogelijk komt de upgrade naar een echte 4K projector er nog dit jaar  ;D.
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

home@the movies

Citaat van: reza op september 21, 2020, 21:35:28
Bijna dinsdag...

:blink:

Ik heb net mijn testen en ervaringen afgerond, nu nog het verhaaltje schrijven.
Om al een tipje van de sluier op te lichten, het is een verhaal in twee versnellingen, SDR en HDR, waarvan ik al kan zeggen dat ik in het laatste gedeelte heel erg teleurgesteld ben :-( Ik had echt gehoopt dat ze een antwoord zouden kunnen bieden tegenover de JVC's maar moet tot mijn grote spijt vaststellen dat de HDR enhancer eigenlijk een mooi woord is voor iets wat in de praktijk iets heel anders is.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

#114
Ok, hier gaan we, let the games begin  ;D ;D

Ik post de foto's en meetresultaten zo snel mogelijk


Vaak is het schrijven van een review heel makkelijk en schrijft het verhaal zichzelf, als het dan ook nog een keer heel erg positief nieuws is allemaal dan komen de superlatieven en oneliners nogal vloeiend op papier terecht.
Vandaag ben ik echter met wat gemengde gevoelens begonnen aan dit stukje, en dat maakt het er absoluut niet makkelijker op, integendeel.
Voor wie geen zin mijn hele verhaal te lezen, je kan gerust een paar zaken overslaan en naar onderaan het verhaal gaan voor de uiteindelijke bevindingen.

We bekijken vandaag de "nieuwe" Sony VW590, ik zet nieuw even tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk niet echt over een compleet nieuw toestel gaat maar eerder over een upgrade van de vorige generatie Sony projectoren.

Sony was jaren geleden de eerste fabrikant die met native 4k toestellen op de markt kwam, in eerste instantie met het vlaggeschip de WV1000ES, een indrukwekkende machine die toen werkelijk een revolutie betekende in het hele Home Cinema gebeuren. Toegegeven, het prijskaartje dat er aan vast hing was ook fenomenaal te noemen, voor een kleine 20000 Euro mocht je hem toen op de kast zetten, niet voor iedereen weggelegd dus.
Toch wisten we toen reeds dat de eerste steen was gelegd voor een nieuwe generatie aan 4K projectoren.
Het duurde toch nog behoorlijk lang vooraleer de eerste kleiner broertjes geboren werden die met een wat "lager" prijskaartje voor het grotere publiek aantrekkelijker werden.

Met die reeks van projectoren zette Sony zich als heer en meester op de 4K kaart, niemand van de concurrentie kon een alternatief bieden en wat Sony op het scherm toverde was dan ook nog een keer van zeer hoge kwaliteit.
Een zeer realistische beeld, nagenoeg perfecte kleurenweergave, zeer goede motion beeldbewerking, reality creation enz maakten van deze Sony's de hebbedingen voor iedereen die de stap naar 4K wou zetten.

Even doorspoelen naar een aantal jaren later, plots kwam er een nieuwe standaard op ons af, 4K resolutie was maar één van de stappen tot een "betere Home Cinema ervaring, HDR en het daarbij horende grotere kleurenbereik zou het nieuwe Walhalla worden voor de filmliefhebbers, dat dachten we althans.
Het schoentje wrong hier echter langs meer dan één kant, we gaan het hele  HDR verhaal niet nodeloos opnieuw uit de doeken doen, iedereen weet ondertussen dat HDR en projectie niet direct een huwelijk is wat zonder de nodige sessies bij de relatietherapeut vlotjes verloopt.

Zowat alle fabrikanten van projectoren worstelden om met HDR op hun projectoren tot een aanvaardbaar resultaat te komen, en eerlijk is eerlijk, die resultaten waren niet altijd even spectaculair. Er waren heel wat externe kunstgrepen nodig, aangepaste gamma curves, HD FURY toestelletjes, aangepaste profielen in UHDspelers enz.
Indien goed toegepast konden we hiermee toch een unieke ervaring geven aan diegenen voor wie HDR een must have was.
Alle anderen vonden het gewoon een heel gedoe waar ze bij het film kijken helemaal geen zin in hadden.

En toen kwam JVC, na jarenlang op de 4K K-shift trein te hebben gezeten stelden zij hun eigen nieuwe reeks van 4K projectoren voor.
Niet alleen dat maar ze kwamen ook heel erg snel met een stukje software op de markt die de HDR weergave op hun projectoren tot een compleet ander verhaal maakte, de Frame Adapt HDR tone mapping.
We moeten het niet onder stoelen of banken steken, Sony (en ook geen enkel ander merk) had hierop een antwoord klaar, hier scoorde JVC enorm goede punten.

We hebben lang moeten wachten op een antwoord van Sony, een paar weken geleden echter kwamen ze met het nieuws dat er drie nieuwe toestellen werden voorgesteld, warvan het derde in een heel erg andere klasse speelt dan de andere twee.
De nieuwe toestellen zouden beschikken over de X1 processor, een beeldverwerkings chip  die Sony met veel succes ook reeds in hun tv toestellen gebruikt, maar minstens even belangrijk was de melding dat er een "nieuwe functie" zou beschikbaar worden die het HDR verhaal naar een hoger niveau zou tillen, de HDR enhancer.
Iedereen verwachte een gelijkaardige verhaal als bij de JVC N reeks, nl een frame by frame tone mapping die continu ieder beeld frame analyseert en in helderheid aanpast aan de capaciteiten van de weergever.
We keken dan ook enorm uit naar de prestaties van deze nieuwe Sonys, en vooral naar het vergelijk tussen de HDR enhancer en de Frame adapt van de concurrent.

Ok, lang genoeg verhaaltjes verteld, op naar de uiteindelijke metingen en beeldervaringen.

SDR

Contrast en clipping;

Uit de doos staat de contrastregelaar van de Sony op 100, dat is echt van het goede teveel, de projector gaat enorm clippen wat uiteraard niet de bedoeling is, terugschroeven dus die handel en dan is dit euvel netjes opgelost.

Grey scale;

Het is altijd een prettige ervaring om een Sony projector te gaan meten en calibreren, niet alleen zijn ze behoorlijk goed "uit de doos" het CMS systeem werkt als een Zwitserse klok en het is een feest om het te gebruiken.
Zoals de  metingen van de grey scale laten zoals steeds nog wel wat ruimte voor verbetering, een teveel aan blauw en wat weinig rood laat de gemeten kleurtemperatuur uitkomen op een waarde van rond de 7400 kelvin, na een paar correcties laat zich dat perfect tunen naar de industrie norm van 6500 Kelvin.

Gamma;

Gamma komt standaard uit op een waarde van rond de 2.3 wat best ok te noemen is, indien je in het gamma menu de keuze maakt voor een 2.4 komt die net wat te donker uit, we laten dus even de standaard staan zoals hij is.

Kleurendriehoek;

Hier is de Sony echt zeer goed te noemen, een paar kleuren zijn op 100% een tikje oververzadigd maar absoluut netjes binnen de norm te brengen, enkel rood spartelt wat tegen, alle saturatiewaarden zitten netjes op niveau behalve de 100%, leg je die echter juist dan gaan alle andere waarden onder gesatureerd meten. We kiezen ervoor om 20, 40, 60 en 80 % perfect just te leggen en een lichte oversaturatie op 100% rood toe te laten.
Verder is na calibratie alles heel erg netjes, de color checker laat zelfs een gemiddelde delta E zien van rond de 1.3 en dat is echt wel bijzonder fraai, als ik nog wat meer tijd zou hebben gehad om wat verder te tweaken zou dit vermoedelijk zelfs nog wat beter kunnen.

Beeldscherpte;

De lenzen van de Sony projectoren zijn steeds van een zeer hoog niveau geweest en dat is bij deze reeks zeker niet anders, het is al eerder aangehaald door een collega reviewer, beeldscherpte is echt wel subliem te noemen, in combinatie met de beeldverwerking van de X1 chip geeft een zeer scherp gestoken plaatje met enorm veel details zonder artificieel aan te voelen.

In lage lamp modus meet ik op een scherm van 2m40 na calibratie kom ik op 800 Lumen uit, wel op de kortste throw afstand. De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik de lichtopbrengst op hoge lamp stand ben vergeten na te meten.
De meetresultaten zijn na calibratie dus eigenlijk bijna volgens het boekje te noemen, dat is zeer veelbelovend voor de uiteindelijke beeldtesten en ervaringen met deze Sony VW590.

Ik begon met één van de referentiefilms op Blu Ray, Oblivion.
Tja, wat kan ik zeggen, wat ik in de meetresultaten zag wordt hier vanaf het eerste moment bevestigd, een pak detail, iedere porie, haartje van Tom Cruise zijn gezicht is zichtbaar, de details in zijn pak zijn van een even hoog niveau, dit is echt wel smullen.
Dan even de motion flow aanzwengelen, in tegenstelling tot mijn Duitse collega die de motion van de JVC N reeks beter vindt, kan ik dit niet beamen. Sony heeft steeds een stapje voor gehad wat motion handeling betreft en dat is in deze reeks niet anders. Op de lage stand zie ik bij een eerste korte test geen artefacts die mij storen, de verbetering van de motion is subtiel maar voor mij meer dan voldoende om hem te durven gebruiken, bij de JVC is dit nog steeds een beetje een mixed bag voor mij.
De Iris doet nog steeds goed zijn werk, maar zoals steeds is het gebruik hiervan zeer persoonlijk, net zoals bovenstaande motion flow trouwens, ook hier weer de keuze tussen manueel, en twee auto standen.
De testen met ander beeldmateriaal bevestigen de eerste indrukken, deze Sony zet in SDR een plaatje neer dat echt wel gezien mag worden, er is weinig dat ik op te merken heb, ook de scaling van een 1080P bron, al dan niet met gebruik van de Reality creation is op niveau.

De hamvraag welke projector het beste SDR plaatje neerzet, de JVC N reeks of deze Sony is zoals steeds heel erg persoonlijk en lastig om te beantwoorden, laat is stellen dat wat pure scherpte en motion betreft ik net een puntje of twee meer geef aan de Sony, echter deze is met zijn prijskaartje wel 1000 Euro duurder dan de N5.


HDR,

Hier is het moment waar ik van mening ga moeten veranderen, ik had, samen met heel wat anderen, gehoopt dat Sony een antwoord zou kunnen geven op de Frame Adapt van de JVC's, dat is echter niet zo.
Eerst even wat uitleg over wat er nu bij deze reeks al dan niet is aangepast tov de vorige reeks.
Los van de nieuwer X1 beeldprocessor heeft Sony op de brochure de term HDR enhancer toegevoegd, deze zou op dynamische wijze de beeldinhoud van het HDR signaal significant moeten verbeteren en zo de UHD/HDR ervaring op een hoger niveau moten tillen.
Nu moeten we hier direct een kanttekening bijmaken, nl dat deze functie eigenlijk reeds beschikbaar was op de vorige generatie van projectoren, alleen toen onder de noemer "contrast enhancer" los van het feit dat de HDR Enhancer met de nieuwe X1 processor samenwerkt en dus wat subtieler zijn werk doet, is er wat mij betreft geen enkel verschil met de eerder genoemde contrast verbeteraar, whats in a name.
Nu maakt het mij in eerste instantie niet zo veel uit welke naam men aan een functie geeft, hoe ze haar werk doet, of welke "trucjes" er worden toegepast, als het resultaat is wat het moet zijn, dan is de weg ernaartoe wat mij betreft minder belangrijk.

Dat resultaat is echter niet wat ik zou willen zien, eigenlijk speelt Sony hier een beetje "vals" ik weet het, het is een gevaarlijke term en dus geef ik graag wat meer uitleg.
De HDR enhancer is eigenlijk een aanpassing aan de PQ (HDR gamma) curve, indien men deze gaat gebruiken gaat, afhankelijk van welke van de drie standen, low, medium of high, deze curve zowel aan de onderkant (zwartwaarde) als aan de bovenkant (contrast) worden aangepast. Het zwart gaat naar beneden worden aangepast en het contrast krijgt een boost, hierdoor krijg je de indruk naar een dynamischer plaatje te zitten kijken maar in realiteit verlies je zowel in de hoge waardes detail (clipping) en in de lage zwartwaardes (black crusch)
Met een testpatroon is dit perfect te illustreren, waneer we de enhancer uitschakelen dan krijg je netjes alle zwarte balken tot ref. black te zien, ga je echter de enhancer aanschakelen dan zien we per stand, low, medium, high telkens meer balkjes boven ref. black verdwijnen.
Hetzelfde is er aan de hand in de hoge waardes, telkens we de enhancer hoger schakelen verliezen we details in de higlights, ook dit is dus iets wat we liever helemaal niet zien.
Een bijkomend verhaal is dat je nog steeds, door middel van de HDR contrast regelaar in het standaard menu, zelf nog steeds eerst het clipping punt moet kiezen om je gewenste helderheid in HDR in te stellen, met deze twee combinaties kan je dus de zaak echt wel behoorlijk verknoeien.

Een heel ander verhaal dan wat we bij de JVC Frame adapt functie zien, om te beginnen hoef je niet zelf eerst een clipping punt te kiezen, en laat de JVC netjes alle "balkjes" tot ref. black zien, ongeacht of je de frame adapt op laag, medium of hoog zet.
Nog beter is het resultaat in de hoge regionen, de JVC blijft door zijn dynamische tone mapping het hele spectrum tot meer dan 3000 nits zichtbaar houden, uiteraard niet in die effectieve waardes maar er gaat geen enkel vorm van info verloren, dat wil dus zeggen dat je van minimaal zwart tot  maximaal wit alles te zien krijgt en er dus geen crusch of clipping optreed, ook niet in de kleuren.
Bijgevoegde foto's maken visueel wat meer duidelijk wat ik met bovenstaande uitleg bedoel.
Nu moet ik ook eerlijk zijn en de kanttekening maken dat het er met de testpatronen en mijn uitleg dramatischer uitziet dan waneer we effectief naar beelden gaan kijken maar het neemt niet weg dat het in een vergelijk duidelijk zichtbaar is wat er aan de hand is , op het eerste zicht ziet de Sony er dynamischer uit, wit is feller en zwart is zwarter, echter beide met verlies aan detail.


En dus kom ik terug op het begin van mijn verhaal, dit is een review met twee snelheden;

Deze Sony is op vlak van SDR een sublieme projector die menig filmliefhebber echt zal kunnen bekoren en die ik in direct vergelijk een paar punten meer geef dan de JVC, scherpte, motion en algemene beeldverwerking zijn van een hoogstaand niveau.

In HDR stelt Sony mij teleur, ik zie eigenlijk amper een verbetering tov de vorige reeks, de reeds bestaande functie heeft een andere naam gekregen en zal in combi met de X1 chip wat beter zijn werk doen maar kan niet tippen aan wat de JVC's met hun Frame adapt software doen.
De HDR enhancer is GEEN frame by frame tone mapping, het is manipulatie van de HDR PQ curve in de hoge en lage regionen om visueel een andere impact te krijgen maar ten koste van detail.

Het is dus absoluut noodzakelijk om voor jezelf uit te maken waar je de meeste aandacht aan wil schenken, weinig tot geen HDR, dan is dit een no brainer, wil je de beste HDR weergave zonder compromissen te moeten doen of te moeten investeren in een externe processor, dan is en blijft de JVC N reeks de betere keuze.
Ik vermoed dat er wel nog wat vragen zullen opduiken, ik moet echter de toestellen morgen weer terugsturen dus specifieke zaken opnieuw meten of nakijken zal niet voor direct zijn.

home@the movies


home@the movies


sandervg

Hoe groot is het verschil in zwart waardes tussen de projectoren in vergelijking met de JVC N5 en N7?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

home@the movies

Ik maak me nu net de bedenking dat ik in alle haast de review eigenlijk in een verkeerd topic heb geplaatst, kan een mod dit naar de review sectie verplaatsen pretty please?

vik

Ik heb er geen problemen mee Werner laat lekker staan.  ;)

Thanks voor je uitgebreide review.  ^^

Citaat van: home@the movies op september 23, 2020, 00:57:32
Ik maak me nu net de bedenking dat ik in alle haast de review eigenlijk in een verkeerd topic heb geplaatst, kan een mod dit naar de review sectie verplaatsen pretty please?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Kjelt

Citaat van: sandervg op september 22, 2020, 23:48:38
Hoe groot is het verschil in zwart waardes tussen de projectoren in vergelijking met de JVC N5 en N7?
42

reza

Bedankt voor je review Werner, wordt zeer gewaardeerd! Bevestiging van mijn gedachten :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Stef

Merci Werner (en zo wordt mijn shortlist voor een nieuwe 4K projector korter). Btw you got PM  ;).
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

pameijer

Als de HDR Enhancer de boel aardig verknoeit, ben ik wel benieuwd naar het HDR-plaatje zonder deze functie. Is er dan nog steeds black crush en andere artefacten?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!